Daar heb je helaas geen gelijk in. Het is algemeen bekend dat niet iedereen een geweten heeft. Mensen met een persoonlijkheidsstoornis, hebben een verminderd geweten en sommige zelfs helemaal niet. Die mensen zijn dus niet in staat om zich schuldig te voelen. Dat zijn meer mensen dan je denkt. Om een voorbeeld te noemen, er wordt geschat dat zo'n 5-10% van alle managers, lijdt aan een persoonlijkheidsstoornis. Jaja, de gekken leven ook wel in vrijheid hoor, tussen de gewone mensen. Je herkent ze alleen lastig.rose schreef:Ik kan hier niet in meegaan, want ik geloof nooit dat als er een incident is waarbij jouw (een) kind komt te overlijden dat je jezelf dan niet afvraagt of er wellicht iets was wat je anders had kunnen/moeten doen, met als gevolg dat je je daar schuldig over gaat voelenFizgig schreef:
Nee heur. Je zou versteld staan te kijken als je wist hoe goed mensen er in zijn de verantwoordelijkheid voor iets vreselijks, op een ander af te schuiven. Ik kan je wel wat leuke voorbeelden geven maar zo is de mens nu eenmaal. Sommige mensen kunnen zelfs terwijl ze iets vreselijks aan het doen zijn, dat onthouden alsof ze niks verkeerds aan het doen waren. Dus dan liegen ze niet eens als ze het ontkennen, ze hebben het nooit geregistreerd als iets verkeerds.
![]()
Met andere zaken (niet zoiets ingrijpends) kan ik mij goed voorstellen dat je voor jezelf de waarheid wat omdraait zodat het wat makkelijker te verhappen is, maar hiermee dus niet.
Een geweten, daar wordt je niet mee geboren, dat moet aangeleerd worden. En dat gaat vaker mis. Kinderen met een gedragsstoornis hebben vaak geen geweten, ze hebben ook last van iets wat een gebrek aan angst heet. Ze zijn niet bang te maken, ook niet door hele gevaarlijke dingen. Angst moet je ook aangeleerd krijgen.
Rekening houden met anderen en je schuldig voelen als je iets verkeerds doet, kunnen sommige mensen dus niet, echt niet. Ze voelen zich helemaal niet rot erover. Ik wel, ik lig er wakker van, al is het nog zoiets lulligs. Ik heb van de week Renee-uk een hele gemene sneer gegeven. Ik had de volgende dag al heel veel spijt en heb mijn excuses aangeboden. Wat een rotmens ben ik zeg en nogal onredelijk ook nog. Maar dat mechanisme moet dus aangeleerd worden door oefenen daarmee in heel veel sociale situaties. En erop gecorrigeerd worden natuurlijk.
Het zou wel fijn zijn, als je van mensen wist of ze wel een geweten hebben of niet. Mensen kunnen namelijk zelf denken dat ze een geweten hebben terwijl dat niet zo is. Ze kopiëren de reactie van anderen, spelen dus toneel. Een geweten hebben betekent dat je je schuldig gaat voelen als je iets verkeerds doet en je kunt ook doen net alsof het je iets doet, terwijl dat innerlijk niet zo is. Mensen willen graag geaccepteerd worden door anderen natuurlijk en verbergen het ook.