kaatje888 schreef:
Mijn hondje bijt nou eenmaal soms, hem bij me houden doe ik, maar er iets tegen doen lukt niet lijkt me

Ik denk dat ik dat ook voortaan ga roepen over Bruno. Hij bijt nu eenmaal, daar kan ik ook niks aan doen. Wat een onzin zeg! Een beet van een kleine hond kan ook heel pijnlijk zijn. En tot vervelende ontstekingen leiden. En moet ik je herinneren aan de Jack Russell in Engeland die dit jaar een baby dood beet?
Kleine honden hebben net zoveel gezag en opvoeding nodig als grote honden. Je kunt er zeker wel iets aan doen om te voorkomen dat je hond bijt. Aan de lijn houden en bij mensen/honden weghouden, is het eerste idd. Anticiperen en goed kijken naar andere mensen en honden. Opvoeden en onder appel houden. Een donderpreek geven als ze zich slecht gedragen. Oogcontact vragen en krijgen. Contact houden met je hond en alles in de gaten houden wat ie doet. In huis regels hebben en die consequent naleven. Laten werken voor hun eten. Etc etc. Gehoorzaamheid komt niet uit de lucht vallen. Niet luisteren? Prima, ga jij aan de lijn voor de rest van de wandeling. Vrijheid is een privilege, geen recht.
En als het dan alsnog gebeurt, nou, ik zou me werkelijk doodschamen. Maar jij met je kleine hondje roept dan, daar kan ik ook niks aan doen. Moet je maar luisteren als ik zeg dat je de hond niet mag aaien. Misschien kun je je hondje beter een tuigje omdoen met de tekst: RAAK MIJ NIET AAN, IK BIJT.
Ik kan zeggen dat Bruno niet geaaid mag worden maar raad eens? Dat vinden mensen onzin als ik dat zeg want hij is een grote teddybeer om te zien. Dus hou ik hem weg bij mensen, bij kinderen in het bijzonder. En als iemand vraagt of ze hem mogen aaien, zeg ik dat hij een beetje verlegen is. Als ik zeg dat ie ze dan in hun donder bijt, geloven ze me toch niet namelijk. Soms vindt ie het wel goed, maar dat is meestal als we een tijdje hebben staan praten. En hij houdt niet van mannen.
Soms moet je voor andere mensen denken, anders wordt je hond op een dag in beslag genomen. Wist je trouwens dat kleine honden eigenaren, de EHBO het vaakst van binnen zien van alle hondeneigenaren? Die krengetjes worden niet opgevoed en bijten zelfs meestal hun eigen baas. Opvoeding, opvoeding, opvoeding. Is het enige wat je hoeft te doen. Ook met een kleine hond. Niks geen, daar kan ik ook niks aan doen hoor, alsjeblieft. Verantwoordelijkheid nemen moet iedereen. Elke hond kan bijten, ja, dat ze dat willen doen, kun je misschien niet stoppen maar dat het ze lukt, zeer zeker wel. En het is jouw schuld als je hond iemand bijt, ten alle tijde. Daar ben je het toch wel mee eens, hoop ik?