Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ik ben 1 van die sukkels de er intrapt

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: ik ben 1 van die sukkels de er intrapt

Ongelezen bericht door ranetje »

mmartinn schreef:
Tara schreef:
mmartinn schreef:
Tara schreef:Nee hoor, daar zijn inmiddels ook al weer andere onderzoeken naar geweest die dat tegenspreken.
En bovendien heeft dat niks te maken met de manier waarop de fokker er mee omgaat. Of je nou een een kruiSing bij een broodfokker koopt of een rashond, het resultaat zal doorgaans weinig van elkaar verschillen qua gezondheid.
Ok, hier word wat anders beweert. Wel een toepasselijk filmpje trouwens. http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... d/speel/1/
Oh please, dat is wel echt het aller-aller-allerslechtste voorbeeld dat je er bij kon halen, en ik zou dit echt niet als bron nemen om je standpunt op te baseren. :neenee:

Lees dit topic maar even door, dan weet je hopelijk beter hoeveel waarde je aan die uitzending mag hechten...
Altijd als kassa met misstanden over een branche komt, staat die branche op zijn achterpoten.
Heb het vroeger zelf meegemaakt in de optiekbranche, toen het over brillenglazen ging. De hele optiekbranche was in rep en roer, kregen er interne berichten van, over hoe te handelen. Wat we wel wisten in de optiek is dat het meeste eigenlijk wel waar was wat er in die uitzending gezegd werd. Maar ja commercieel gezien was het natuurlijk niet echt prettig.
Tegengeluiden die van de branche zelf komen heb ik altijd gemengde gevoelens over.
Dat mag je natuurlijk vinden :wink:
Maar als je die opmerkingen in dat topic leest en je luistert nog eens naar die eenzijdige (en gedeeltelijk zelfs op misinformatie berustende) presentatie is het dan nog steeds iets dat je als waarheid aanneemt?

Dergelijke programma's zijn perfect in staat om een rel te schoppen.
Doet er niet toe welke info juist is en welke niet.
Aan waarheidsvinding wordt over het algemeen weinig aandacht besteed.
En de goegemeente neemt het nog voor waar aan ook.
"Want het was op tv........." :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

sirene schreef:Dè branche ? De fokkers die hier reageren die 1 nestje per 2 jr of nog minder hebben ?
Dan val je toch ook onder de branche. De hoeveelheid maakt toch niet uit.
Als ik een loeiserieuze fokker zou zijn, zou ik me ook superaangevallen voelen. Pluim voor jou dus.
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief

Tara schreef:Nou, dat vind ik inderdaad ook nogal een aantijging! Alle rashondenfokkers worden maar met het grootste gemak over één kam geschoren en om dat nou met opticiens te gaan vergelijken... Dat gaat behoorlijk mank vind ik. :neenee:
Nee hoor, heeft niks meet een aantijging te maken. Ik spreek over misstanden in een branche. Zo noem je dat nu eenmaal.
Ik weet echt wel dat er goede fokkers zijn, genoeg.
Maar hoe weet je dat vooraf als leek.
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Tja, je moet het ook willen weten hè? Afgelopen jaar meer dan veel mails van potentiële pupkopers gehad & als je ze dan uitnodigt om langs te komen of te wandelen, wordt het stil... heel stil.
Kweet niet hoor, wie de zwarte piet heeft.. de pupkoper of de fokker :hmmm:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Badu schreef:Tja, je moet het ook willen weten hè? Afgelopen jaar meer dan veel mails van potentiële pupkopers gehad & als je ze dan uitnodigt om langs te komen of te wandelen, wordt het stil... heel stil.
Ja, precies. Ik heb eigenlijk ook wel aardig veel mails gehad met aanvankelijke belangstelling, waarna afspraken niet nagekomen werden, of waar gewoon geen antwoord volgde op hele normale geïnteresseerde vragen van mijn kant.
Of waar mensen totaal niet geïnteresseerd bleken in mijn verhalen over welke gezondheidstests ik bij mijn honden deed, de uitslagen én het waarom van deze tests. Die wilden alleen maar een Laekense en verder interesseerde het ze niet.
Op dat soort geïnteresseerden zit ik echt niet te wachten hoor. Een beetje research doen naar het wel en vooral het wee van een ras, en kritisch zijn als pupkoper is toch wel het minste wat ik van een potentieel nieuw baasje van een door mij met ziel en zaligheid gefokte pup verwacht.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

LongFields schreef:
Badu schreef:Tja, je moet het ook willen weten hè? Afgelopen jaar meer dan veel mails van potentiële pupkopers gehad & als je ze dan uitnodigt om langs te komen of te wandelen, wordt het stil... heel stil.
Ja, precies. Ik heb eigenlijk ook wel aardig veel mails gehad met aanvankelijke belangstelling, waarna afspraken niet nagekomen werden, of waar gewoon geen antwoord volgde op hele normale geïnteresseerde vragen van mijn kant.
Of waar mensen totaal niet geïnteresseerd bleken in mijn verhalen over welke gezondheidstests ik bij mijn honden deed, de uitslagen én het waarom van deze tests. Die wilden alleen maar een Laekense en verder interesseerde het ze niet.
Op dat soort geïnteresseerden zit ik echt niet te wachten hoor. Een beetje research doen naar het wel en vooral het wee van een ras, en kritisch zijn als pupkoper is toch wel het minste wat ik van een potentieel nieuw baasje van een door mij met ziel en zaligheid gefokte pup verwacht.
Ik heb zelfs boze antwoorden terug gehad waarom ik zulke vragen stelde. Dat ze het niet normaal vonden om zulke dingen te beantwoorden terwijl ze een hond wilden kopen. En ik vraag helemaal niet veel in de mail. Ik wil weten wat mensen de hond kunnen bieden enzo en tegenwoordig wil ik wel graag weten of de mensen serieus geïnteresseerd zijn of gewoon eens willen kijken (en dan op MP een ander hondje halen). Ik ben geen showroom. Kijken is prima maar dan wil ik dus wel al weten of ik op grond van basisvragen die mensen een pup zou verkopen.
De meeste mensen verdiepen zich echt niet hoor. Ze willen dit ras, en liefst snel. Maken een bulkmail voor fokkers. Nemen de moeite niet eens om je naam op te zoeken (mail begint met beste, of Hoi,). Ze stellen geen vragen behalve wat de pup kost en wanneer ik pups heb. Als mensen al vragen stellen staat het antwoord vaak al letterlijk op mijn site.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wandelen ?! Daar neem je toch geen naakthond voor! :80:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
mmartinn
Zeer actief

Ik vind wel dat als je als consument een slechte hond koopt, dat dan de fokker schuldig is. Ondanks dat je eerst onderzoek moet doen.
Als je slechte of zieke honden verkoopt ben je toch een slecht mens. Ook mensen die zich er niet in verdiepen wens je die ellende niet toe.
Deze zijn dan misschien naïef en dom maar zijn waarschijnlijk geen slechte mensen.
Als er aanwijzingen zijn dat het om een echte duidelijke broodfokker gaat en je koopt alsnog, ben je wel schuldig aan het instant houden.
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

sirene schreef:
Wandelen ?! Daar neem je toch geen naakthond voor! :80:
OMG... je zou zomaar gelijk kunnen hebben :ugh:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
mmartinn
Zeer actief

sirene schreef:Ik heb zelfs boze antwoorden terug gehad waarom ik zulke vragen stelde. Dat ze het niet normaal vonden om zulke dingen te beantwoorden terwijl ze een hond wilden kopen. En ik vraag helemaal niet veel in de mail. Ik wil weten wat mensen de hond kunnen bieden enzo en tegenwoordig wil ik wel graag weten of de mensen serieus geïnteresseerd zijn of gewoon eens willen kijken (en dan op MP een ander hondje halen). Ik ben geen showroom. Kijken is prima maar dan wil ik dus wel al weten of ik op grond van basisvragen die mensen een pup zou verkopen.
De meeste mensen verdiepen zich echt niet hoor. Ze willen dit ras, en liefst snel. Maken een bulkmail voor fokkers. Nemen de moeite niet eens om je naam op te zoeken (mail begint met beste, of Hoi,). Ze stellen geen vragen behalve wat de pup kost en wanneer ik pups heb. Als mensen al vragen stellen staat het antwoord vaak al letterlijk op mijn site.
Dat snap ik dat je daar van baalt. Ik zou het erg prettig vinden als je als fokker zulke dingen vraagt. Dan zou je mij bv juist meer overtuigen.
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief

Tara schreef:
mmartinn schreef:Misschien moet je je toch wat beter in de materie verdiepen, want in jouw betoogje mankeert wel enige broodnodige nuance. Het is namelijk niet zo zwart-wit als jij lijkt te denken.
Je moet sowieso niet in termen van goed of slecht, schuldig of onschuldig denken. Het gaat namelijk uitsluitend om aansprakelijkheid.
Als je bewust slechte of zieke honden verkoopt ben je in mijn ogen geen knip voor de neus waard. En mag je van mij een aantal jaar achter de tralies.
Laatst gewijzigd door mmartinn op 27 dec 2013 19:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

mmartinn schreef: Als je bewust slechte of zieke honden verkoopt ben je in mijn ogen geen knip voor de neus waard. En mag je van mij een aantal jaar achter de tralies.
Nounou, dat is wel heel erg streng gesteld zeg. Als je iemand bijna doodslaat krijg je niet eens een paar jaar cel... :denken:
mmartinn
Zeer actief

LongFields schreef:
mmartinn schreef: Als je bewust slechte of zieke honden verkoopt ben je in mijn ogen geen knip voor de neus waard. En mag je van mij een aantal jaar achter de tralies.
Nounou, dat is wel heel erg streng gesteld zeg. Als je iemand bijna doodslaat krijg je niet eens een paar jaar cel... :denken:
Ja klopt, vinden we dat dan geen fout van het systeem?
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief

Tara schreef:
mmartinn schreef:
Tara schreef:
mmartinn schreef:Misschien moet je je toch wat beter in de materie verdiepen, want in jouw betoogje mankeert wel enige broodnodige nuance. Het is namelijk niet zo zwart-wit als jij lijkt te denken.
Je moet sowieso niet in termen van goed of slecht, schuldig of onschuldig denken. Het gaat namelijk uitsluitend om aansprakelijkheid.
Als je bewust slechte of zieke honden verkoopt ben je in mijn ogen geen knip voor de neus waard. En mag je van mij een aantal jaar achter de tralies.
Bewust. Maar hoe vaak is dat bewust denk jij? En wat betekent dat eigenlijk?
Als jij bewust fokt met dieren die een genetische aandoening hebben bedoel ik.
Of als je je dieren niet fatsoenlijk verzorgd tot ze naar hun nieuwe eigenaar gaan.
Ik denk dat het genoeg voorkomt. Helaas.
Ik denk niet bij het merendeel trouwens.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

sirene schreef: Ik heb zelfs boze antwoorden terug gehad waarom ik zulke vragen stelde. Dat ze het niet normaal vonden om zulke dingen te beantwoorden terwijl ze een hond wilden kopen. En ik vraag helemaal niet veel in de mail. Ik wil weten wat mensen de hond kunnen bieden enzo en tegenwoordig wil ik wel graag weten of de mensen serieus geïnteresseerd zijn of gewoon eens willen kijken (en dan op MP een ander hondje halen). Ik ben geen showroom. Kijken is prima maar dan wil ik dus wel al weten of ik op grond van basisvragen die mensen een pup zou verkopen.
Precies! Ik heb al een paar keer mensen aan de telefoon gehad die redelijk bij mij in de buurt woonden en graag eens kennis wilden maken met het ras, maar al telefonisch aangaven dat ze bij een andere fokker (verder weg) een pup wilden gaan halen. Dan denk ik dus "ga dan ook gewoon naar díe fokker toe om naar de honden te kijken en kennis te maken met de fokker en diens inzichten/doelen". Maar dan willen ze liever zo gemakkelijk en dichtbij mogelijk een keer kijken. :19:
sirene schreef:De meeste mensen verdiepen zich echt niet hoor. Ze willen dit ras, en liefst snel. Maken een bulkmail voor fokkers. Nemen de moeite niet eens om je naam op te zoeken (mail begint met beste, of Hoi,). Ze stellen geen vragen behalve wat de pup kost en wanneer ik pups heb. Als mensen al vragen stellen staat het antwoord vaak al letterlijk op mijn site.
Zulke bulkmails heb ik inderdaad ook al regelmatig gehad, en exact met eenzelfde aanhef. :wink:
Op zich vind ik het niet erg als iemand meerdere fokkers aanschrijft, maar neem dan even de moeite om je mail wat persoonlijker te maken...
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

mmartinn schreef:
Ik vind wel dat als je als consument een slechte hond koopt, dat dan de fokker schuldig is. Ondanks dat je eerst onderzoek moet doen.
Als je slechte of zieke honden verkoopt ben je toch een slecht mens. Ook mensen die zich er niet in verdiepen wens je die ellende niet toe.
Deze zijn dan misschien naïef en dom maar zijn waarschijnlijk geen slechte mensen.
Als er aanwijzingen zijn dat het om een echte duidelijke broodfokker gaat en je koopt alsnog, ben je wel schuldig aan het instant houden.
Hè???? Je koopt geen friteuse hoor!

Ik heb mijn honden van een goede, betrokken fokker. En ik heb geluk gehad dat ze niets noemenswaardigs hebben gemankeerd. Maar dat kan zomaar anders lopen, want héeee levende wezens hoor! Dat gaat met celletjes, en delen, en mutaties enzo. We hebben het niet over een schroefje verkeerd indraaien.
Als 1 van mijn honden "slecht" was geweest, was dat heel erg jammer, maar beslist niet de schuld van de fokker hoor!
(al denk ik dat "mijn" fokster dan met raad/daad èn tegemoetkoming in de kosten was gekomen)
mmartinn
Zeer actief

Ik draai niet. En ik blijf bij mijn standpunten.
Als je als fokker slechte pups aflevert ben je gewoon een crimineel. En ik bedoel niet als er een keer een slechte pup tussen zit, ik bedoel als het structueel is.
Leek me in eerste instantie ook wel duidelijk dat ik dat bedoelde.

Verstuurd van mijn GT-I9001 met Tapatalk
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Er gaat naar mijn vermoeden meer mis door onwetendheid dan door kwaadwillendheid.
Ik haal even deze quote eruit omdat ik het daarmee niet eens ben. Ik geloof dat er binnen de rashondenfokkerij heel, heel veel onder het tapijt wordt geveegd uit puur onbenul van fokkers die het benul van een winterwortel hebben en ja, opzéttelijk de andere kant opkijken.
Hier op het forum zitten fokkers die ik aardig hoog inschat. Die verder kijken dan hun neus (lees: rv) lang is en zich terdege op de hoogte stellen maar helaas zie ik buiten dit forum toch heel veel fokkers die dat pertinent niet doen.

Voorbeeldje? Binnen de colliewereld zijn de laatste jaren steeds meer collies met dm gediagnostiseerd. Er zijn nu fokkers die bij hun honden een dna-test laten doen voor ze er mee gaan fokken. Maar helaas zijn dat maar enkelen. Het gros, de gevestigde orde zogezegd, ontkent gewoon dat dit voorkomt bij de collie. Letterlijk is er door één gezegd: 'ach ja, oude collies krijgen nu eenmaal problemen als ze op leeftijd zijn.'
Het ging in dit geval om een hond van nog geen 10 jaar oud. En verder wordt er over gezwegen. Hebben ze het liever over mdr1.
Of klagen ze over het feit dat al die testen de pups toch zó duur maken en dat ze er dík geld op toeleggen. En dat pupkopers zo kritisch zijn. Da's toch zo lastig, hè.
En ze rennen nog steeds allemaal naar dezelfde kampioenreuen. Elk decennium zijn er ca. 4 die zowat door iedereen worden gebruikt (2 sables, 1 tri en 1 blue merle). Pluis je stambomen na van de laatste 25 jaar, zie je in zowat álle lijnen dezelfde namen opduiken. Lekker voor de genetische variatie. :ugh:

Maak je een opmerking over de enorme koehakkigheid van vrijwel elke collie op shows of over het slechte gangwerk, het schijtbange over de grond kruipen, de steeds kleiner wordende keeshondenkopjes, zwakke onderkaak en ieniemienie oogjes, dan word je nog nét niet afgemaakt.
Of zoals een paar fokkers tegen mij zeiden: 'van mij krijg je nooit een pup.' :mrgreen:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
Nanna schreef:
Tara schreef:
lieke schreef: Ik haal even deze quote eruit omdat ik het daarmee niet eens ben. Ik geloof dat er binnen de rashondenfokkerij heel, heel veel onder het tapijt wordt geveegd uit puur onbenul van fokkers die het benul van een winterwortel hebben en ja, opzéttelijk de andere kant opkijken.
Maar ik denk dus oprecht, en dat is misschien mijn neiging om in het goede van mensen te willen geloven, dat veel mensen zulk gedrag dus vertonen omdat zij oprecht denken dat het wel meevalt, of dat het hun niet zal overkomen.
Dat was eigenlijk de onwetendheid waar ik op doelde.
Maakt dat voor de gefokte pups wat uit?
Nee, maar het maakt mensen in mijn ogen vooral dom en incapabel, geen criminele misdadigers.

Dan moeten deze mensen zich om te beginnen niet profileren als De Grote Deskundige. En dat doen ze dus wel. En daar krijg ik dus acuut jeuk van. :ugh:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
lieke schreef: Of zoals een paar fokkers tegen mij zeiden: 'van mij krijg je nooit een pup.' :mrgreen:
gelukkig :mrgreen: .

Ik ben beleefd gebleven en maar niet gezegd wat ik dácht. :mrgreen:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nou ja soms dan ben je gewoon een domme keu die zich zelf wel voor de kop kan slaan. Overkomt iedereen wel eens dat je achteraf denkt oeps hoe stom kon ik zijn. Natuurlijk geld dat niet voor de perfecte mensen hier.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

mmartinn schreef:

De broodfokkers ff buiten beschouwing gelaten. Maar nee, ben het helemaal oneens met je. Het is een levend iets wat je koopt en daar zitten nou eenmaal geen garanties op. Je wéét of je kunt in ieder geval wéten dat áls je een hond koopt de hond "slecht"(zoals jij het noemt) kan zijn. Of zoals ik het liever noem. Ongezond/ziek. Zélf heb ik dan persoonlijk weer zoiets dat je dat mee moet nemen in je beslissing een hond aan te schaffen.

Mocht je de pech hebben een zieke hond te kopen. Dan is het naar mijn idee afhankelijk hoe ziek de hond is en of in hoeverre de fokker daar schuldig aan bevonden kan worden óf de fokker dan ook daadwerkelijk "schuldig" is. Fokt een fokker bewust met "zieke" honden (HD of andere erfelijke aandoeningen) ja, dan is het simpel. Maar in veel gevallen is dat dus niet het geval en kun je met de aanschaf van een hond gewoon pech hebben zonder dat de fokker daar verantwoordelijk/schuldig aan is.

mmartinn schreef:Als je bewust slechte of zieke honden verkoopt ben je in mijn ogen geen knip voor de neus waard. En mag je van mij een aantal jaar achter de tralies.
Dát is alweer iets anders. Dat gebeurt doorgaans vaker bij broodfokkers dan bij fokkers die fokken voor de leuk/hobby. Je hebt gelijk hoor. Dat zeker. Op die paar jaar brommen na :cool2: Maar bovenstaande is dan ook niet de "standaard" gelukkig :wink:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
mmartinn
Zeer actief

Tuurlijk bedoel ik ongezond, ziek met slecht. :Q:
Ik denk dat er onder de 'echte' fokkers meer misstanden zijn dan zichtbaar is.
Alleen al dat streven naar de perfecte hond en dan de shows aflopen (sorry zal er nu genoeg tegen het zere been aantrappen, maar is ook maar gewoon een mening he), dat kan gewoon niet goed zijn. Als je streeft naar perfectie ga je tegen alle natuurwetten in en krijg je in mijn ogen automatisch problemen.
En de geschiedenis bewijst dat, als je kijkt hoeveel problemen er tegenwoordig zijn bij rashonden (sommige uitgesloten)
Begrijp me niet verkeerd, ik doel niet op alle fokkers. Er zullen hier genoeg fokkers zijn die anders opereren, die hoeven zich dan ook niet aangesproken te voelen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”