Het is ook allemaal niet zo zwart/wit.
Als ik met mijn hond loop gebeurt er nooit wat, waarom? Omdat ik daar zelf de verantwoordelijkheid voor neem. Als ik een hond los zie lopen waarvan ik vermoed dat die problemen gaat opleveren ga ik een andere kant uit, gaat dat niet dan zorg ik dat ik de hond zelf weg houd.
Ik zie ook mensen die honden hebben die jong zijn en nog veel moeten leren. Als zo'n stuiterbal op ons af komt dan houd ik mijn hond op zo'n manier dat het niet zal escaleren, en heeft de baas de tijd om de jonge hond terug te halen en heb ik alle respect voor de baas. Elke hond moet het nou eenmaal leren, en als je ziet dat de baas daar moeite voor doet, zul je mij niet horen.
Maar er zijn genoeg mensen die hun onopgevoede hond de auto uit gooien en het beest lekker hun gang laten gaan. Honden die dan al 5 minuten om jou en je hond heen dartelen, blaffend en grommend en hoogstens irritant en geen baas is de buurt. Honden die even met een starre hoge houding fixerend onze kant op komen lopen en bazen die er niets mee doen. Als je vraagt of ze hun hond bij willen houden krijg je de meest rare commentaren 'Ajoh die doet niets' 'ach hij wil alleen maar spelen' 'ja hij luistert niet dus loop maar gewoon verder dan komt hij vanzelf wel'. Als mijn hond aanvalt bij zo'n hond met zo'n baas, hell no dat ik dan de verantwoording daar voor neem
En dan denk ik, wie zou er dán niet in een losloop gebied mogen komen?