Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Class IV laser behandeling voor artrose - eindelijk in NL

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Glaska
nieuw lid
Mijn ras(sen): Poolse berghond, Tatra. 6 jaar oud teef
Aantal honden: 1

Class IV laser behandeling voor artrose - eindelijk in NL

Ongelezen bericht door Glaska »

Mijn hond, een tatra berghond van 45kg heeft sinds 3 jaar artrose aan beide knieën. 1 jaar geleden scheurde de kruisband va haar linker knie. In eerste instantie wilden we niet opereren maar wel hydrotherapie, zwemmen, supplement enz. Maar dat werkte niet dus wilden we een TTA operatie doen. Maar net voor de operatie, scheurde ook haar rechter kruisband. Tja, dus moesten we eerst de rechter knie opereren en 3 maanden valideren voordar de andere knie geopereerd kon worden. Beide operaties zijn gedaan bij Dr. Sikke van Dierenarts Deventer en we hebben ook bij Dr. Linda acupunctuur behandeling gegeven na de operatie.

Wijn zijn heel blij met het resultaat, de hydrotherapist was verbaast hoe snel Glaska weer begon te lopen. Dus, alles gaat goed. Glaska is meer levendig - we moeten haar enthousiasme af en toe tegenhouden want ze heeft behoorlijk wat spier massa verloren in de afgelopen 4 maanden.

Maar, helaas, 8 week naar haar tweede operatie, heeft ze haar knie verrekt. Dus, van 40 minuten lopen, weer terug naar 10 minuten maximaal. Volgens de fysiotherapeut, was ze weer een paar weken teruggevallen. Weer artrose ontsteking. Omdat Glaska behoorlijk jong is (6 jaar) proberen wij zo weinig mogelijk pijnstiller te gebruiken. Maar tja, dat is ook niet mogelijk want volgens de dierenarts helpen pijnstillers om de artrose ontsteking af te remmen. Betekent dit dat Glaska haar leven lang pijnstillers moet eten? Is er geen andere oplossing?

Na wat onderzoek gedaan te hebben, bleek dat lasertherapie van klasse IV heel goed kan helpen met artrose Dus hebben we gezocht in de buurt waar we lasertherapie kunnen laten doen om de pijn en ontsteking te verminderen.

Ik heb verschillende laser machines in Nederland gevonden. De klasse lasertherapie is te vergelijken met de dosering van medicijnen. In plaats van mg per gewicht, wordt de laser dosering bepaald door de indringing van de laser energie (dus artrose in knie is dieper dan huid behandeling), huid oppervlak, gewicht van de hond (dus dikker, meer vet vergt een hogere dosering, huid/vacht kleur (donker minder), conditie (artrose, huid ontsteking) enz. De laser machine van Dierenartsenpraktijk Zwolle Zwartewaterland in Zwolle, berekent de optimale dosering automatisch en dus weet de dierenarts zeker dat de hond genoeg photons krijgt. Class III lasers werken niet zo goed voor artrose omdat het veel langer duurt om genoeg dosering in de poot te geven. Dus vaker werkt niet.

We waren bezorgt over de hitte die de laser aanbrengt, maar mijn hond blijft relaxed tijdens de 25 minuten durende behandeling. De kersenpit kussen is veel warmer! De hond krijgt ook “doges” (laser bescherming bril) om haar ogen te beschermen :)

Na de eerst behandeling zagen we niet echt veel verschil. Na de tweede behandeling beweegt Glaska veel soepeler. Na de derde behandeling (5 dagen later) kon ze weer gemakkelijker zitten en opstaan. Ze heeft geen pijnstiller nodig. Na een week, was ze weer terug bij dieren fysiotherapeut, ze was verbaasd hoe goed en snel de artrose verschijnselen verminderd waren.

We zijn dus heel blij met de laser therapie. We gaan zeker door met de lasertherapie als vervanging voor pijnstiller voor arthroose. Op dit moment, moet ze iedere 2 week een laser behandeling hebben.Daarna kan de behandeling afgebouwd tot eens per 6 weken. Glaska heeft dus erg veel baat bij de therapie, op dit moment is laser therapie een betere o]plossing voor ons dan steeds maar weer medicijnenen eten.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Re: Class IV laser behandeling voor artrose - eindelijk in

Ongelezen bericht door M@scha »

ik verplaats je topic naar medisch. je hebt al toegang tot het forum dus kan daar verder. hier zal het niet echt gelezen worden
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat fijn dat die behandeling zo goed werkt :ok:
Wat doet die laserbehandeling?
want volgens de dierenarts helpen pijnstillers om de artrose ontsteking af te remmen.
Dit klopt overigens wel :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik ben ook wel benieuwd. Ik ken die class aanduiding wel voor lasers op zich, maar dan is dit wel een heel sterke laser, volgens mij fikt dat als een gek
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Interessant, op hun site staat er een stukje over:http://www.dierenartsencombinatie-vvtv. ... rtherapie/
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

sbientje schreef:Ik ben ook wel benieuwd. Ik ken die class aanduiding wel voor lasers op zich, maar dan is dit wel een heel sterke laser, volgens mij fikt dat als een gek
Laser klasse 4 is de sterkste die er is en kunnen heel wat schade aanrichten.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Neeltje schreef:
sbientje schreef:Ik ben ook wel benieuwd. Ik ken die class aanduiding wel voor lasers op zich, maar dan is dit wel een heel sterke laser, volgens mij fikt dat als een gek
Laser klasse 4 is de sterkste die er is en kunnen heel wat schade aanrichten.
ja daarom, ik kan me niet voorstellen dat dat geen schade aan de huid brengt maar wel artroseproblemen 'verhelpt'. Hoop dat er nog wat info komt
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Het verminderd de ontsteking voor max 24 uur, dat vind ik wel heel erg kort.
Moet je dan een aantal dagen achter elkaar erheen ofzo?
Neeltje

Het lijkt me ook kapitalen te kosten.
Fausto
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Fausto »

Een van mijn honden, een Cane Corso reu van 8 jaar oud, heeft LSI: lumbaal-sacraal-instabiliteit, één van de wervels staat inmiddels niet mee onder een juiste hoek t.o.v. het ruggemerg. Ook zit er wat artrose op de lumbaalwervels.

Op advies van de DA heeft de hond een aantal behandelingen doorlopen, te beginnen met een keer 3x per week, daarna een paar weken 2 behandelingen per week en zo verder naar 1x per week. Gedurende de behandelingen zag je hem écht opknappen en weer soepel worden.
Nu krijgt ie nog regelmatig een 'onderhoudsbeurt', een keertje per 6 weken - 2 maanden, afhankelijk van de noodzaak als hij weer klachten gaat vertonen zoals stijfheid.
Kosten: ongeveer 35 euro per behandeling. Daarnaast geef ik ook een voedingssupplement met boswelia ter ondersteuning.

Gedurende de behandeling wordt de vacht natgespoten om deze te beschermen. De noodzaak van het natspuiten is afhankelijk van de vachtkleur.

Een aardige toelichting wellicht:
http://steffivanderlaarse.nl/behandelin ... -therapie/
Glaska
nieuw lid

De laser zelf richt geen beschadigingen aan en zeker geen hoge temperatuur. Ik heb het op mezelf geprobeerd en het voelt een beetje warm. Dit heeft te maken met de laserkop die gebruikt wordt, de laser energie wordt verstrooid. Glaska wordt behandeld met 12 Watt en een laserkop met een diameter van ongeveer 6cm (zie filmpje op deze link). De kop is als een glazen bal wat verkoelend werkt.

Andere laser machines hebben een veel kleinere kop van 2-3cm. De energie is dan veel meer geconcentreerd wat resulteert in meer hitte. Dit is hetzelfde als 12 kg op een oppervlak van 6cm2 of 12 kg op een oppervlak van 2cm2. Ik heb vandaag een filmpje gemaakt, zo rustig is Glaska tijdens de behandeling:

We gaan nu weer tijdelijk over op 2 behandelingen per week, Glaska is op een gladde vloer uitgegleden en ze loopt weer mank. We hebben sindsdien geen laser behandeling gedaan en het wordt niet beter. De fysiotherapeut adviseerde om een hittepack (kersenpit) op haar nek te leggen maar Glaska wil niets van een warme kersenpitten in haar nek weten. Een Tatra is nou eenmaal een berghond die niet van warmte houdt. Als de laser warm zou zijn, zou ze absoluut niet zo rustig blijven liggen.
Begin deze week liep ze nog met met haar kop en staart naar beneden, daags na de laser behandeling liep ze alweer soepeler en met haar staart in de lucht. Vandaag was haar tweede sessie, maar kijken of ze dit weekend weer vooruit is gegaan. Ik hou jullie op de hoogte!

Ranetje: de video in deze link legt uit hoe laser therapie werkt: En sen article van sen dierenarts (in het Engels) http://www.veterinarypracticenews.com/v ... imals.aspx. Als je "laser therapy dogs arthritis" in het Engels googled krijg je veel hits.
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Ik begrijp niet dat mensen hier in geloven. Als dit werkt tegen atrose waarom wordt dit dan niet gebruikt bij mensen?
Fausto
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Fausto »

Ik snap dat je sceptisch bent Pino, ik had er in eerste instantie ook mijn vraagtekens bij, zeker zoals ik zelf tegenover alternatieve 'geneeskunde' sta. Het gekke is wel dat het bij die reu van mij toch "werkt" :wink: , hij is er wel degelijk van opgeknapt en loopt weer als een kievit. Aan de ontstekingsremmers kan tenslotte altijd nog, indien écht nodig.
Neeltje

Ik zal het bij ons op het werk eens navragen, daar worden ook lasers gebruikt. Wij moeten weet ik hoeveel trainingen doen omdat er deze lasers er ook zijn en wat voor gevaren ze met zich mee kunnen brengen.

En inderdaad, waarom wordt dit dan niet bij de mens gebruikt?
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Pino01 schreef:Ik begrijp niet dat mensen hier in geloven. Als dit werkt tegen atrose waarom wordt dit dan niet gebruikt bij mensen?
dat is ook mijn eerste vraag: wordt dit toegepast op mensen?
Zo ja, wat is dan de beste praktijk hiervoor? Ik begin zelf artrose te krijgen...
En zo nee; waarom (nog) niet? Ik lees dat het in het buitenland al wel bekender is. Of wordt het hier tegengehouden door de geleerden?
Glaska
nieuw lid

Pino01 schreef:Ik begrijp niet dat mensen hier in geloven. Als dit werkt tegen atrose waarom wordt dit dan niet gebruikt bij mensen?
En inderdaad, waarom wordt dit dan niet bij de mens gebruikt?[/quote]

Nou, nou, lekker kortzichtig allemaal. Zelfs ziektekostenverzekeraars vergoeden laser behandeling. Er is op het web genoeg te vinden voor menselijke toepassingen:
http://www.lasertherapiepraktijk.nl/index.php?page=1
http://laser-therapie.info/
http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/3 ... kunde.html
http://www.kinepodo.be/lasertherapie.htm
van wat ik gelezen heb werkt het niet altijd optimaal omdat er soms een zwakkere Class III laser gebruikt wordt. De energie kan dan niet diep genoeg in het weefsel doordringen tot op de plaats waar het nodig is.

Laser therapie is klinisch bewezen. Ondanks de tegenwerking zijn er meer dan honderd double-blind positieve studies die het klinische effect, alsmede meer dan 2500 publicaties met research rapporten.

Misschien dat je beter eerst zelf artikelen na kunt lezen voordat je met commentaar komt. Bovendien, als jij je hond liever jaren lang met pijnstillers vol propt denk je dat dat goed is?
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Als je alternatieve geneeswijze in je pakket hebt wordt het vergoed.
Maar als laser zo goed werkt waarom doet de reumatoloog er dan niets mee?
En waarom ik sceptisch ben, ik heb al jaren artrose en veel pijn en alle natuurgeneeskunde en poeders en hun pillen en voedingsstoffen helpen voor geen meter.
Het enige wat goed helpt zijn pijnstillers die de reumatoloog voorschrijft.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Glaska schreef:Ranetje: de video in deze link legt uit hoe laser therapie werkt: En sen article van sen dierenarts (in het Engels) http://www.veterinarypracticenews.com/v ... imals.aspx. Als je "laser therapy dogs arthritis" in het Engels googled krijg je veel hits.
Dank je :ok:

Misschien kan je haar voetjes insmeren met petwax zodat de kans op uitglijden wat minder wordt?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Glaska schreef:
En inderdaad, waarom wordt dit dan niet bij de mens gebruikt?
Nou, nou, lekker kortzichtig allemaal. Zelfs ziektekostenverzekeraars vergoeden laser behandeling. Er is op het web genoeg te vinden voor menselijke toepassingen:
http://www.lasertherapiepraktijk.nl/index.php?page=1
http://laser-therapie.info/
http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/3 ... kunde.html
http://www.kinepodo.be/lasertherapie.htm
van wat ik gelezen heb werkt het niet altijd optimaal omdat er soms een zwakkere Class III laser gebruikt wordt. De energie kan dan niet diep genoeg in het weefsel doordringen tot op de plaats waar het nodig is.

Laser therapie is klinisch bewezen. Ondanks de tegenwerking zijn er meer dan honderd double-blind positieve studies die het klinische effect, alsmede meer dan 2500 publicaties met research rapporten.

Misschien dat je beter eerst zelf artikelen na kunt lezen voordat je met commentaar komt. Bovendien, als jij je hond liever jaren lang met pijnstillers vol propt denk je dat dat goed is?
[/quote]

De bovenste 2 links zijn dezelfde bron.

Mijn vraag blijft dan ook: wordt het door de reguliere geneeskunde tegengewerkt en waarom?
Glaska
nieuw lid

Bedankt voor de tip Renatje, ik ga de petwax proberen!
Het gaat nu veel beter met haar en het lopen gaat ook soepeler. We moeten nu erg oppassen dat ze niet te wild met andere honden speelt of dat ze weer wil rennen omdat het nog niet helemaal genezen is. Echt zielig als ze niet met een andere hond kan spelen.

Ik heb de physiotherapist van Glaska gevraagd waarom er geen laser therapie voor mensen toegepast wordt, ze zei dat het een aantal jaren geleden wel gedaan werd, maar ze wist niet meer waarom het nu niet breed toegepast wordt. Ik heb het idee dat met een klasse 3 laser (maar dat is mijn eigen gevoel) het soms wel werkt, soms niet werkt somes werkt niet zo goed. Toendertijd waren er alleen klasse 3 lasers en van wat ik gelezen heb op websites voor dieren, is dat klasse 3 lasers niet diep genoeg doordringen voor bijvoorbeeld artrose en spieren (tenzij je de laser behandeling enorm lang doet). En nu met een klasse 4 laser zijn mensen bang dat het te warm wordt. Glaska's knie behandeling duurt ongeveer 6 minuten en het voelt niet warm na de behandeling. Als ze echt last van verhitting zou hebben zou ze niet rustig liggen (soms slapen) tijdens de behandeling. En iedere keer na een behandeling zie ik de volgende dag resultaat bijvoorbeeld omdat ze sneller opstaat.

Ik weet niet waarom lasertherapie nog niet veel voor dieren en mensen wordt toegepast. Waarschijnlijk is de regelgeving voor mensen veel strenger, misschien is de regelgeving voor klasse 3 en klasse 4 lasers verschillend?

Ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen van andere mensen. Wij gaan in ieder geval door met laserbehandeling tegen artrose.
Neeltje

Laser Klasse 4 is ook heel gevaarlijk, misschien dat het op de huid van honden minder schadelijk is, maar voor mensen is het in ieder geval zeer gevaarlijk. Hier een omschrijving uit een officieel document:

Klasse 4
Dit is de hoogste lichtstraling klasse. Deze is zeer gevaarlijk. Ook het kijken naar diffuse reflecties van dit licht is gevaarlijk. Klasse 4 laserbundels kunnen brand veroorzaken
in materialen als deze daarop worden geprojecteerd.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”