Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wetenschappelijk kritiek op Cesar Millan

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Wetenschappelijk kritiek op Cesar Millan

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Maeve schreef:
Marco88 schreef:
Maeve schreef: Maar die hond is angstig, waarom moet angst gecorrigeerd worden? Ik zie liever een hond die voorzichtig traploopt dan één die zich er zonder nadenken op en af stort :wink: Hij had het ook voorzichtiger aan kunnen pakken, dan was die hond ook wel over z'n angst gekomen. Maarja, dan had hij er dus iets meer tijd en moeite in moeten steken. Was voor de hond wel zo prettig geweest en dat is voor mij belangrijker dan zo snel mogelijk resultaat boeken.
hij leerde hem ook rustig van de trap af te lopen..
Hij corrigeerde hem niet, maar hielp hem wel om zn angst voor de trap te overbruggen door niet op te geven.
heb je het stukje wel gezien? :hmmm:
Ik heb het op TV gezien :wink: Hij trekt hem aan een slipketting die trap omhoog, meerdere keren. Dat noem ik corrigeren en in dit geval vind ik het onnodig.
Ik had het ook op tv gezien, maar toch nog even teruggekeken.

Die slipketting had voor mij niet gehoeven (die heb ik jaren geleden al afgezworen), maar ik zie geen enkele correctie. Wel dwang, maar dat had ik in dit geval ook gedaan.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

semmyboy schreef:Ik ben ook geen cesar millan fan, iemand die geen opleiding voor honden gedrag heeft gedaan, alles naar eigen ervaring met honden doet. Ja dan kan ik ook wel een cesar millan worden.
Nee dat kun je niet, jij niet, ik niet, MG niet... niemand kan dat. Simpel en alleen om het feit dat jij niet zijn ervaring hebt en zijn timing en kennis. Jij hebt je eigen ervaring en je eigen timing. Hij is de enige die CM kan zijn en niemand op de wereld kan dat imiteren. Je kunt er gebruik van maken dat wel... maar niet zelf worden.
Cesar wilt graag in de belangstelling staan, ze laten op tv altijd het gedrag voor en na zien, en een beetje hoe cesar het oplost. Maar wat achter de schermen gebeurd weet en ziet niemand.
Dus na een paar tv showtjes gehad te hebben, en na een paar boekjes geschreven te hebben.. Is hij de man die het meeste verstand heeft van hondentaal?
Maar over cesar millan en andere methodes, iedereen heeft zijn mening erover. Iedereen heeft zijn eigen manier van opvoeden.
Dat zal toch nooit veranderen.
T blijft altijd een eindeloze discussie
Ja ik vind hem op dit moment een van de weinige mensen op tv die enorm veel kennis van hondengedrag en hondentaal heeft.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Chris78 schreef:
Vele hondentrainers en wetenschappers spreken zich uit tegen de dominantietheorie, zo werd er in februari een filmpje op internet verspreid waar prominente hondenprofessionals zoals Martin Gaus, Peter Beekman, Nicky Gootjes, Geert De Bolster, Dr. Ian Dunbar, Jane Killion, Judith Lissenberg lieten weten dat zij geen roedelleider wilden zijn
Euh...wat willen ze dan wel zijn? Baas?
Begeleider, of zoals Judith zo leuk zegt 'cheerleader ipv packleader' :D

Soms wordt CM's charme wel eens genoemd. Nou, geef mij maar Ian Dunbar, dat is pas een charmante man.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
En ik begrijp dat de gevallen die Cesar treft inderdaad opnieuw de rangorde moeten bepalen, maar het is zo ontzettend jammer dat de halve wereld daardoor in de veronderstelling is dat je honden continu moeten bevestigen in hun hierachie. De gemiddelde eigenaar is nog gefixeerd op rangorde dan de hond zelf, en dat is gewoon jammer. Als mensen gewoon ontspannen maar consequent zijn is er heel veel meer mogelijk.
Dat is er inderdaad.. maar dan moet je dat ook vanaf dag 1 doen en niet als het al veel te laat is. En dat is het moment dat hij ze in zijn vingers krijgt :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Liesbeth schreef:
Maeve schreef:
Marco88 schreef:
Maeve schreef: Maar die hond is angstig, waarom moet angst gecorrigeerd worden? Ik zie liever een hond die voorzichtig traploopt dan één die zich er zonder nadenken op en af stort :wink: Hij had het ook voorzichtiger aan kunnen pakken, dan was die hond ook wel over z'n angst gekomen. Maarja, dan had hij er dus iets meer tijd en moeite in moeten steken. Was voor de hond wel zo prettig geweest en dat is voor mij belangrijker dan zo snel mogelijk resultaat boeken.
hij leerde hem ook rustig van de trap af te lopen..
Hij corrigeerde hem niet, maar hielp hem wel om zn angst voor de trap te overbruggen door niet op te geven.
heb je het stukje wel gezien? :hmmm:
Ik heb het op TV gezien :wink: Hij trekt hem aan een slipketting die trap omhoog, meerdere keren. Dat noem ik corrigeren en in dit geval vind ik het onnodig.
Ik had het ook op tv gezien, maar toch nog even teruggekeken.

Die slipketting had voor mij niet gehoeven (die heb ik jaren geleden al afgezworen), maar ik zie geen enkele correctie. Wel dwang, maar dat had ik in dit geval ook gedaan.
Ik gok dat die slipketting ervoor is dat je een normale band van zijn kop af kan trekken als je met weerstand werkt...
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb rita ook aan haar slip mee de trap op genomen de eerste keer en ja ook best onder wat dwang.
ze moest die trap nou eenmaal op omdat ik geen zin had de rest van haar leven op de bank te slapen.
nood breekt wet en rietje heeft er echt niks aan overgehouden, die slaapt lekker boven, op haar eigen bed naast het mijne ;)
Laatst gewijzigd door renee-uk op 05 jul 2014 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Chris78 schreef:
Vele hondentrainers en wetenschappers spreken zich uit tegen de dominantietheorie, zo werd er in februari een filmpje op internet verspreid waar prominente hondenprofessionals zoals Martin Gaus, Peter Beekman, Nicky Gootjes, Geert De Bolster, Dr. Ian Dunbar, Jane Killion, Judith Lissenberg lieten weten dat zij geen roedelleider wilden zijn
Nou MG wil graag met zijn kop op tv en dan huilebalken dat hij geen aandacht krijgt en CM wel... gut wat een zielige vertoning was dat :roll:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

cm mag gerust naar rietje wijzen, waarom niet?
riet vertoont geen probleemgedrag dus waarom zou ie haar hard aanpakken als daar geen reden voor is.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:Als er toch iemand nooit maar zelfs naar mijn honden zou mogen wijzen, dan is het meneer Millan wel.
Gelukkig hebben ze mij. :engel:
dan zijn we geen kliekje :engel:
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

renee-uk schreef:ik heb rita ook aan haar slip mee de trap op genomen de eerste keer en ja ook best onder wat dwang.
ze moest die trap nou eenmaal op omdat ik geen zin had de rest van haar leven op de bank te slapen.
nood breekt wet en rietje heeft er echt niks aan overgehouden, die slaapt lekker boven, op haar eigen bed naast het mijne ;)
Met Luuk ook gedaan en doe het nog steeds bij vreemde trappen. Onze trap is geen enkel probleem, maar trappen in een ander huis nog wel, gek genoeg.

Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Nanna schreef:Ik vind trouwens dat 'wetenschappelijke kritiek' uit de topictitel wel aardig. Welke wetenschap eigenlijk?
Ik ben het met je eens dat er iets te vaak met 'wetenschappelijk' geschermd wordt. Dat iemand een titel heeft, wil nog niet zeggen dat elke mening die die persoon verkondigt ook wetenschappelijk onderbouwd is.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Inge O schreef: of toch, humane psychologie kan er ook wat van :mrgreen: . en niet zo raar natuurlijk want het zijn allebei geen exacte wetenschappen, wat vandaag beweerd wordt is morgen alweer achterhaald door iets zogezegd nieuws - al of niet gestoeld op onderzochte theorieën.
De leertheorie is wel aardig gehandhaafd gebleven door de jaren denk ik. Maar als je die aanhaalt, dan is dat geen argument tegen CM of voor positieve trainingsmethoden. Er zijn vier kwadranten bij operant conditioneren en straffen is daar ook een van.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wanneer zien mensen nu eens dat wat in de afleveringen werd getoond, totaal ontspoorde honden waren, die je op een totaal andere wijze aanpakt als het gros van de honden dat rondloopt. Ik sta ook helemaal achter wat Cesar doet, maar dat wil niet zeggen dat ik Lotje met porren en weet ik wat heb opgevoed, want dat is helemaal niet nodig en ook helemaal niet wat Cesar zou adviseren. Degenen die gezond verstand hebben, zullen, neem ik aan, op hun hond toepassen wat zij denken wat het beste is, de achternalopers zullen op hun hond toepassen wat toevallig voorbij komt. Was dat jaren geleden Martin Gaus, alhoewel hij geen TV programma's heeft gehad waar hij het opvoeden van honden liet zien, en nu lopen ze Cesar achterna.

Mensen die niet verder nadenken dan de afstand van hun stoel naar hun tv toestel, zullen waarschijnlijk ook bij andere zaken niet zelf nadenken en alle fouten die ze maken bij een ander neerleggen. Gelukkig werkt de wereld niet zo.
Laatst gewijzigd door Neeltje op 05 jul 2014 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mensen zijn altijd wel fan van t een of t ander, tot de volgende nieuwe God weer opstaat.
gelukkig houden mensen dingen die niet echt goed bij ze passen niet lang vol, zag ik in t begin nog heel wat mensen pssssst en schopjes uitdelen, t is gelukkig al weer een heel stuk afgenomen :wink: .
iets past bij je of niet
Liesbeth
Zeer actief

Inge O schreef:
Belle schreef:
Inge O schreef: of toch, humane psychologie kan er ook wat van :mrgreen: . en niet zo raar natuurlijk want het zijn allebei geen exacte wetenschappen, wat vandaag beweerd wordt is morgen alweer achterhaald door iets zogezegd nieuws - al of niet gestoeld op onderzochte theorieën.
De leertheorie is wel aardig gehandhaafd gebleven door de jaren denk ik. Maar als je die aanhaalt, dan is dat geen argument tegen CM of voor positieve trainingsmethoden. Er zijn vier kwadranten bij operant conditioneren en straffen is daar ook een van.
dat (oa.) bedoel ik ook - er zijn een boel zaken waar een conscensus over is maar over hoe diezelfde zaken verder geïnterpreteerd en toegepast worden liggen de meningen vaak ver uiteen - ook in de humane psychologie.
En in dat geval heb je nog te maken met je eigen diersoort. Kan je nagaan hoeveel verschillende ideeën, interpretaties en inzichten er zijn als het over een andere diersoort gaat :19: .

Neeltje

S@ndr@ schreef:mensen zijn altijd wel fan van t een of t ander, tot de volgende nieuwe God weer opstaat.
gelukkig houden mensen dingen die niet echt goed bij ze passen niet lang vol, zag ik in t begin nog heel wat mensen pssssst en schopjes uitdelen, t is gelukkig al weer een heel stuk afgenomen :wink: .
iets past bij je of niet
Weet je, ik heb dat hier waar ik woon dus echt nooit gezien dat iemand dat deed.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik wel en weet je de slachtoffers waren doodles, goldens en labjes :hmmm: yep die moet je aanpakken natuurlijk.
:roll: soms gewoon terwijl ik in mijn auto ergens naar onderweg was,..en een combinatie passeerde die moest wachten
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

@Inge O: dat met die toestellen vind ik ook. Daar maak je het met lokken en met boos worden niet beter op. Beau vond tunnels niet zo geslaagd, maar daar was het ook genoeg om te zeggen dat hij er gewoon doorheen moest genoeg. Uiteraard kreeg hij daarna een beloning, dus meer motivatie, waardoor hij ze nu gewoon neemt.

En dat is toch juist wat het mooi maakt, zoveel mensen zoveel meningen? Ik ben nog heel erg zoekende en lerende. Hoe meer boeken ik lees en hoe meer lezingen ik bijwoon hoe meer vragen ik heb :tongue:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:Het werkt al net als met kinderen.
Als je zegt, je jas aantrekkend "we gaan even naar de supermarkt" dan is er niets aan de hand.

Maar als je begint met "wil je even mee naar de supermarkt? Nee? Maar dan mag je je rode jasje aan! Nee? Maar dan krijg je daar een ijsje! Ook niet? Hou nou eens op met dat geblèr!"

:19:
Soms dan is het gewoon wie niet luisteren wil moet maar voelen.
Ben me bedonderd om 24/7 met de koekkiespot rond te lopen en tussendoor nog effe de kaasplank serveren.
Ben blij met mijn honden en ik beslis en zolang ze nog redelijk luisteren en los mee kunnen vind ik het best.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Liesbeth
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Nanna schreef:Het werkt al net als met kinderen.
Als je zegt, je jas aantrekkend "we gaan even naar de supermarkt" dan is er niets aan de hand.

Maar als je begint met "wil je even mee naar de supermarkt? Nee? Maar dan mag je je rode jasje aan! Nee? Maar dan krijg je daar een ijsje! Ook niet? Hou nou eens op met dat geblèr!"

:19:
Soms dan is het gewoon wie niet luisteren wil moet maar voelen.
Ben me bedonderd om 24/7 met de koekkiespot rond te lopen en tussendoor nog effe de kaasplank serveren.
Ben blij met mijn honden en ik beslis en zolang ze nog redelijk luisteren en los mee kunnen vind ik het best.
Bij Luuk werkt het lokken of belonen met lekkers in dergelijke situaties niet eens. En ik denk dat dat bij de meeste honden die bang zijn niet werkt.
Dat duwtje in de rug werkt (meestal) wel. Gewoon laten ervaren dat de angst ongegrond is.

Chris78
Actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chris78 »

Hilde schreef:
Chris78 schreef:
Begeleider, of zoals Judith zo leuk zegt 'cheerleader ipv packleader' :D
En dan? Krijg je van die honden die niet weten waar ze aan toe zijn. Consequent zijn en de grenzen aangeven, dat doet een baas toch?
Ik begeleid m'n hond niet, ik vertel hem wat wel en niet mag. Beloon goed gedrag en zodra hij weet wat niet mag hoort straffen er ook bij.

Ik zie het nu met m'n pup ook....de oudere reu geeft de grenzen aan en dat gaat soms niet zachtzinnig. Maar de pup verafgoodt voorlopig de reu, die verschaft duidelijkheid en laat niet met zich sollen. Die is dus de baas van de twee.

Het lijkt wel alsof bepaalde benamingen not done zijn :)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik mag CM wel, natuurlijk moet je wat je op tv ziet op waarde schatten, moet ik dat op mijn honden gaan toepassen? Nee natuurlijk niet, die vertonen geen gestoord gedrag!
Laatst zag ik een aflevering waarin 2 zusjes elkaar constant wilde vermoorden, ze zaten dus altijd gescheiden, CM heeft aan de eigenaresse en aan de kijker, stapje voor stapje de lichaamstaal laten zien, vertraagd afgespeeld, zodat het beter gesnapt werd, mooi om te zien en voor een hoop mensen erg leerzaam denk ik :ok:

Wat ik het mooiste van hem vind is idd de rust die hij uitstraalt, daar kan menig mens wat van leren :F:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Liesbeth
Zeer actief

Inge O schreef:
Liesbeth schreef:Gewoon laten ervaren dat de angst ongegrond is.
juist :ok: .
Ik krijg de indruk dat wij, op veel vlakken, het aardig met elkaar eens zijn :mrgreen: .

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Liesbeth schreef:
Inge O schreef:
Ik krijg de indruk dat wij, op veel vlakken, het aardig met elkaar eens zijn :mrgreen: .
:hmmm: bespeur ik daar een kliekje? :hmmm:
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Lunatic schreef:Ik mag CM wel, natuurlijk moet je wat je op tv ziet op waarde schatten, moet ik dat op mijn honden gaan toepassen? Nee natuurlijk niet, die vertonen geen gestoord gedrag!
Laatst zag ik een aflevering waarin 2 zusjes elkaar constant wilde vermoorden, ze zaten dus altijd gescheiden, CM heeft aan de eigenaresse en aan de kijker, stapje voor stapje de lichaamstaal laten zien, vertraagd afgespeeld, zodat het beter gesnapt werd, mooi om te zien en voor een hoop mensen erg leerzaam denk ik :ok:

Wat ik het mooiste van hem vind is idd de rust die hij uitstraalt, daar kan menig mens wat van leren :F:
Weet je wat ik CM nogal waardeer is dat hij kijkt naar hond EN mens. Hij probeert bij beiden er de rust in te brengen en weet dat vrij goed te doen.
Wat ik nog wel eens gezien heb is dat opgeleide trainers wel naar de hond kijken, maar minder naar de mens die bij de hond loopt en de combinatie.

Ook is CM niet te beroerd om aan te geven dat hij dingen ook wel eens minder goed inschat.
Zie het filmpje over de Sint Bernard en de trap. In het begin dacht hij dat het een eitje zou zijn en al snel gaf hij toe dat hij de situatie onderschat heeft. Dát waardeer ik zeer.

Liesbeth
Zeer actief

malinois schreef:
Liesbeth schreef:
Inge O schreef:
Nou dát lijkt me stug. IK ben niet van de kliekjes, als in groepjes mensen die genoeglijk bij elkaar komen om het steeds weer met elkaar eens te zijn over bepaalde zaken :kotz: .
Opmaken van overgebleven voedsel daarentegen kan mij wel bekoren :pffff: .

Liesbeth
Zeer actief

Inge O schreef:
malinois schreef:
Liesbeth schreef:Ik krijg de indruk dat wij, op veel vlakken, het aardig met elkaar eens zijn :mrgreen: .
:lol1: :oops: :oops: :F:
Nou, kleintje dan :D :ok: .

Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Ik ben nou die boeken aan het lezen van CM, het eerste heb ik uit en de tweede bijna.
Ik kan me best vinden in bepaalde dingen die hij uitlegd.
Die dominantie legt hij niet uit dat dit betekent dat je je hond moet overheersen d.m.v schreeuwen en maar zo op de rug leggen, astumblief niet.
Meer op de manier van rustige zelfbeheersing en je hond leiden in wat goed voor hem is (al leg ik het weer misschien niet goed uit(.
Discipline heb je ook op de werkvloer, zelf luisteren we naar onze baas en doen wat we moeten doen, ons werk.
Bepaalde dingen pas ik ook toe zoals kalm en zelfverzekerd zijn tegen Rasta.
Als hij languit op de bank zit en ik wil daar ook zitten, dan vertel ik hem opzij te gaan door een knip met de vingers en een hup (aan de kant), werkt prima.
Als ik met hem wandel dan loop ik met een stevige pas en de lijn losjes in mijn hand.
Als ie dan trekken wil dan roep ik hey, terug of ik sta stil, werkt ook prima.
Ik doe dan weer niet aan porretjes of tsst of een schopje want dat vind ik niet nodig bij een hond als Ras.
Als we langs een hond voorbij komen die wel even een punt wil maken en Ras wil wel even heel duidelijk maken van hey kom maar op dan geef ik een lichte correctie naar de zijkant toe met de riem en vraag ik zijn aandacht (kijk hier) en krijg ik dan zijn aandacht dan krijgt hij een heel klein stukje van een hondensnoepje.
Ik vind hem in de boeken aardig duidelijk hoe hij over bepaalde dingen denkt en ook al ben ik het lang niet overal mee eens, er zijn toch ook bepaalde dingen die ik goed vind en dat ik daarvan kan leren.
Ik zie heus wel dat CM niet zaligmakend is maar het zijn ook vaak de mensen die denken dat ze CM etje kunnen spelen maar totaal niet de bedoeling er achter kunnen vatten en dan gefrustreerd raken dat zij het niet kunnen en dat dit dus de schuld is van CM.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Liesbeth schreef:
Lunatic schreef:Ik mag CM wel, natuurlijk moet je wat je op tv ziet op waarde schatten, moet ik dat op mijn honden gaan toepassen? Nee natuurlijk niet, die vertonen geen gestoord gedrag!

Weet je wat ik CM nogal waardeer is dat hij kijkt naar hond EN mens. Hij probeert bij beiden er de rust in te brengen en weet dat vrij goed te doen.
Wat ik nog wel eens gezien heb is dat opgeleide trainers wel naar de hond kijken, maar minder naar de mens die bij de hond loopt en de combinatie.

Ook is CM niet te beroerd om aan te geven dat hij dingen ook wel eens minder goed inschat.
Zie het filmpje over de Sint Bernard en de trap. In het begin dacht hij dat het een eitje zou zijn en al snel gaf hij toe dat hij de situatie onderschat heeft. Dát waardeer ik zeer.
Zeker weten, er word te vaak alleen naar het aandeel van de hond gekeken, terwijl hond/baas combi heel belangrijk zijn, soms past dat gewoon niet.
En dat hij z'n fouten toegeeft vind ik ook super :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Neeltje

Hilde schreef:@Inge O: dat met die toestellen vind ik ook. Daar maak je het met lokken en met boos worden niet beter op. Beau vond tunnels niet zo geslaagd, maar daar was het ook genoeg om te zeggen dat hij er gewoon doorheen moest genoeg. Uiteraard kreeg hij daarna een beloning, dus meer motivatie, waardoor hij ze nu gewoon neemt.

En dat is toch juist wat het mooi maakt, zoveel mensen zoveel meningen? Ik ben nog heel erg zoekende en lerende. Hoe meer boeken ik lees en hoe meer lezingen ik bijwoon hoe meer vragen ik heb :tongue:
Ga mij dan maar eens de screenshot aanwijzen waar Cesar boos wordt op de hond om hem de trap op te krijgen???
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”