Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Foto Bespreek Topic!
Moderator: moderatorteam
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: Foto Bespreek Topic!
hellow

- mito
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
- Aantal honden: 3
Mooi, ik vind het wel leerzaam als dat erbij staatEefsel schreef:[img]
1/800 4.5 ISO 2000
Moet nog wel van alles leren over ISO, diafragma en sluitertijdMaar dacht zet het er wel onder
Laatst gewijzigd door mito op 05 jul 2014 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- mito
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Leuk, zo springen die ogen er wel heel erg uitS@ndr@ schreef:hellow![]()
Laatst gewijzigd door mito op 05 jul 2014 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
S@ndr@
- Zeer actief
ISO 2000
echt waar
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Mooi die "Hellow"
Iso vind ik ook nog moeilijk. Gisteren nog wat van het zonnetje wezen maken. (voordat het ging regenen) Maar vergeten op de iso te letten. Stond op auto en ging dus ook naar érg hoog. (1600)
Moet nog zó veel leren....
Iso vind ik ook nog moeilijk. Gisteren nog wat van het zonnetje wezen maken. (voordat het ging regenen) Maar vergeten op de iso te letten. Stond op auto en ging dus ook naar érg hoog. (1600)
Moet nog zó veel leren....
-
S@ndr@
- Zeer actief
dank je wel
de ISo kan met zon op 100 en als t bewolkt is en tis echt grauw, misschien ooit 200, maar hoger komt hij eigenlijk nooit in normale omstandigheden.
Ik weet dat mijn Nikon dat ook deed als ik hem op automaat zetten
heel erg raar
de ISo kan met zon op 100 en als t bewolkt is en tis echt grauw, misschien ooit 200, maar hoger komt hij eigenlijk nooit in normale omstandigheden.
Ik weet dat mijn Nikon dat ook deed als ik hem op automaat zetten
-
Luna87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
- Aantal honden: 2
Mooi Sandra en Eefsel!
Ik heb net een wandelingetje gemaakt met Luna en de camera over een grappig paadje met bomen dwars door de weilanden heen. Voor mijn gevoel maar een kwartiertje, maar ik bleek ruim een uur onderweg te zijn geweest
Geen boeiende dingen gezien, dus maar gewoon een paar plaatjes geschoten. En ik ben er uit, ik ga sparen voor een telelens
Haasjes en buizerds gezien, maar echt te ver weg voor mijn lensje.
Ik heb onderstaande foto's ge-upload via photobucket, maar op mijn pc zien ze er veel mooier uit
Eenzaam vervallen schuurtje:

Ik zag thuis pas dat er in de verte een of ander gevaarte precies tussen de bomen stond.

Op de terugweg zag ik ineens koeien aan mijn rechterhand die er op de heenweg nog niet waren. Oh ja, het paadje waar ik op loop is natuurlijk ook een oversteekplaats voor de koeien
Snel Luna aangelijnd en deze dame vond me maar wat interessant.
Nou ja, zoals jullie zien moet ik nog flink oefenen, maar wat is het leuk om te doen
Ik heb net een wandelingetje gemaakt met Luna en de camera over een grappig paadje met bomen dwars door de weilanden heen. Voor mijn gevoel maar een kwartiertje, maar ik bleek ruim een uur onderweg te zijn geweest
Ik heb onderstaande foto's ge-upload via photobucket, maar op mijn pc zien ze er veel mooier uit
Eenzaam vervallen schuurtje:

Ik zag thuis pas dat er in de verte een of ander gevaarte precies tussen de bomen stond.

Op de terugweg zag ik ineens koeien aan mijn rechterhand die er op de heenweg nog niet waren. Oh ja, het paadje waar ik op loop is natuurlijk ook een oversteekplaats voor de koeien
Nou ja, zoals jullie zien moet ik nog flink oefenen, maar wat is het leuk om te doen

-
Luna87
- Zeer actief
Vraagje; hebben jullie filters voor op de lens? Ik wil eigenlijk een filter kopen, in eerste instantie puur voor bescherming (ik knalde gisteren al bijna met het glas tegen een hekje
), maar ik kom er niet helemaal uit. Uv- of polarisatiefilter? Uv is een stuk goedkoper, maar polarisatie schijnt toch ook wel handig (te kunnen) zijn.

- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
- Aantal honden: 1
Ik heb alleen een bescherm filter. UV is dat volgens mij?
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
- Eefsel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Ik moet ook nog veel leren
Ja, ik weet niet hoe t komt maar m'n ISO is bij heel veel foto's vrij hoog denk ik... Heb m eigenlijk ook op automatisch staan en dan mn sluitertijd zelf instellen. Diafragma automatisch. Of in ieder geval, dat deed ik gistermiddag in dierenpark. 's ochtends nog op de automatische stand 
Wauw mooie foto's Luna!
En die van jou ook Sandra! Ik wil uiteindelijk ook een macro lens
Gisteren wel iets geprobeerd, maar is wel met mn zoomlens gemaakt 

1/320 6.3 iso 1600
Gisteren naar kinderboerderij Laag Buurlo en dierenpark De Wissel geweest

1/320 7.1 iso 200

1/250 5.6 iso 100

1/4000 5.6 iso 3200

1/1250 5.6 iso 3200
Dus iso verschilt echt nog heel erg bij mij...
Wauw mooie foto's Luna!
En die van jou ook Sandra! Ik wil uiteindelijk ook een macro lens

1/320 6.3 iso 1600
Gisteren naar kinderboerderij Laag Buurlo en dierenpark De Wissel geweest

1/320 7.1 iso 200

1/250 5.6 iso 100

1/4000 5.6 iso 3200

1/1250 5.6 iso 3200
Laatst gewijzigd door Eefsel op 06 jul 2014 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Evelien en Joep

Cause all of me, loves all of you
Dag mijn schaduw, dag flupperpupper. Je wordt gemist.
Joep 23-09-2014 ~ 18-12-2020

- Eefsel
- Zeer actief
Ik heb bij mn 18-55 mm lens een uv filter erop zitten en bij mn 55-250mm lens een polarisatiefilterLuna87 schreef:Vraagje; hebben jullie filters voor op de lens? Ik wil eigenlijk een filter kopen, in eerste instantie puur voor bescherming (ik knalde gisteren al bijna met het glas tegen een hekje), maar ik kom er niet helemaal uit. Uv- of polarisatiefilter? Uv is een stuk goedkoper, maar polarisatie schijnt toch ook wel handig (te kunnen) zijn.
Evelien en Joep

-
Luna87
- Zeer actief
Dank jeEefsel schreef:Wauw mooie foto's Luna!
Iso is inderdaad erg hoog bij die laatste 2, maar het zijn toch leuke foto's hoor!Eefsel schreef:Ik moet ook nog veel lerenJa, ik weet niet hoe t komt maar m'n ISO is bij heel veel foto's vrij hoog denk ik... Heb m eigenlijk ook op automatisch staan en dan mn sluitertijd zelf instellen. Diafragma automatisch. Of in ieder geval, dat deed ik gistermiddag in dierenpark. 's ochtends nog op de automatische stand
Ik heb mijn camera eigenlijk gelijk op handmatig gezet en ik begin het al een heel klein beetje te snappen wat iso, diafragma en sluitertijd voor effecten geven. Wat ik nu eigenlijk vooral doe (een paar keer per dag
Maar dan krijg je wel door wat het precies doet.

- Eefsel
- Zeer actief
Dat is wel een slimme, denk dat ik dat ook maar ga uitproberenLuna87 schreef:Dank jeEefsel schreef:Wauw mooie foto's Luna!
![]()
Iso is inderdaad erg hoog bij die laatste 2, maar het zijn toch leuke foto's hoor!Eefsel schreef:Ik moet ook nog veel lerenJa, ik weet niet hoe t komt maar m'n ISO is bij heel veel foto's vrij hoog denk ik... Heb m eigenlijk ook op automatisch staan en dan mn sluitertijd zelf instellen. Diafragma automatisch. Of in ieder geval, dat deed ik gistermiddag in dierenpark. 's ochtends nog op de automatische stand
Ik heb mijn camera eigenlijk gelijk op handmatig gezet en ik begin het al een heel klein beetje te snappen wat iso, diafragma en sluitertijd voor effecten geven. Wat ik nu eigenlijk vooral doe (een paar keer per dag); ik kies een voorwerp om te fotograferen en ga gewoon plaatjes schieten (die ik vaak meteen wis
). Ik begin met een lage iso, korte sluitertijd en groot diafragma (klein getal). Vervolgens kies ik 1 van die 3 om aan te passen en kijk dan welk effect dat heeft. Zo kreeg ik gisteren een volledig witte foto door mijn sluitertijd drastisch aan te passen
![]()
Maar dan krijg je wel door wat het precies doet.
Evelien en Joep

- Char7
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Eefsel schreef:
1/4000 5.6 iso 3200
Bij deze foto staat de iso inderdaad ongelofelijk hoog. Dit komt omdat je sluitertijd heel snel staat. 1/4000 betekend dat hij heel snel klikt zeg maar.. daardoor vangt je lens weinig ligt en dus is je iso zo hoog zodat je nog wat kan zien op de foto.
Volgende keer dus je sluitertijd wat lager.. (bij ganzen hoeft het volgens mij echt niet hoger dan 1/600 ofzo nog minder kan ook wel) en dan kan je iso ook naar beneden
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Waar ik de onscherpte bij de vorrige zeg maar heel mooi vind. Mis ik hier een beetje scherpte.S@ndr@ schreef:hellow![]()
Ook had ik hem liever aan de rechterkant gezien ik denk dat hij dan een betere kijk hoek zou hebben.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
@Eefsel dat de iso verschild is zeer waarschijnlijk omdat je de camera in auto of sport stand hebt staan?
Dan regelt de camera dat zelf.
Dan regelt de camera dat zelf.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik zou de ISO gewoon vast zetten en dan kijken waar je voor gaat sluitertijd of diafragma dus de AV of tv stand om daar mee te beginnen.
Helemaal manueel doe ik eigenlijk zelden of nooit want t kost me teveel opnames, ik heb geen zin om de hele tijd naar de lichtmeter te koekeloeren, zeker niet als t een bewegelijk onderwerp is
Ik heb de scherpte in RAW al terug gedraaid en na t verkleinen niet verscherpt, ik vond het bij deze opname kunnen
een keuze dus,
Helemaal manueel doe ik eigenlijk zelden of nooit want t kost me teveel opnames, ik heb geen zin om de hele tijd naar de lichtmeter te koekeloeren, zeker niet als t een bewegelijk onderwerp is
Ik heb de scherpte in RAW al terug gedraaid en na t verkleinen niet verscherpt, ik vond het bij deze opname kunnen
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
Waarom heb je een polarisatiefilter op die 55 - 250 lens zitten. En is het een circulairfilter?Eefsel schreef:Ik heb bij mn 18-55 mm lens een uv filter erop zitten en bij mn 55-250mm lens een polarisatiefilterLuna87 schreef:Vraagje; hebben jullie filters voor op de lens? Ik wil eigenlijk een filter kopen, in eerste instantie puur voor bescherming (ik knalde gisteren al bijna met het glas tegen een hekje), maar ik kom er niet helemaal uit. Uv- of polarisatiefilter? Uv is een stuk goedkoper, maar polarisatie schijnt toch ook wel handig (te kunnen) zijn.

Groetjes Marja
-
S@ndr@
- Zeer actief
O ja, ik gebruik over t algemeen gewoon een beschermend uv filter
zo goedkoop mogelijk
- tycha
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb wel filters, maar die gebruik ik ook wel met een bepaald doel. Grijsfilter voor lange sluitertijden, en polarisatie voor met name landschapfotografie voor mooiere luchten en om schitteringen eruit te krijgen. Voor bescherming inderdaad een gewoon uv filter.
Dat polarisatiefilter kan zo maar eens de oorzaak zijn van je hoge iso.
Dat polarisatiefilter kan zo maar eens de oorzaak zijn van je hoge iso.

Groetjes Marja
-
&nicole
- Zeer actief
Vanmorgen appte een vriendin, of ik langs kon komen met camera. Haar ouders waren weg, en ze wil graag een afscheidscadeautje voor haar ouders als zij en haar broer (weer) naar portugal vertrekken. Het was een geheime missie dus
Nog niet helemaal tevreden, maar ik heb nog niet alles bekeken. Ik twijfel vooral over de nabewerking. Ik vind het effect en het sfeertje heel tof maar ik vraag me af of het niet too much is. Hoor hier graag wat meningen over

1/400 F/4,5 ISO100

1/400 F/3,5 ISO100

1/500 F/4,5 ISO100
En een luxe selfie

1/800 F2,5 ISO100
Nog niet helemaal tevreden, maar ik heb nog niet alles bekeken. Ik twijfel vooral over de nabewerking. Ik vind het effect en het sfeertje heel tof maar ik vraag me af of het niet too much is. Hoor hier graag wat meningen over

1/400 F/4,5 ISO100

1/400 F/3,5 ISO100

1/500 F/4,5 ISO100
En een luxe selfie

1/800 F2,5 ISO100
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Mooie foto's voorbij zien komen
Ik heb ook een uv filter, en verder heb ik bijna standaard de ISO op 400, omdat de combinatie dat wel kan hebben en ik wat snelheid extra heb voor het bewegen van de onderwerpen, ik doe macro alles handmatig en met de 100-400 alleen de vliegfoto's op de M stand de rest op de av stand
2 foto's van vandaag, jammer dat het zo hard waaide

Ik heb ook een uv filter, en verder heb ik bijna standaard de ISO op 400, omdat de combinatie dat wel kan hebben en ik wat snelheid extra heb voor het bewegen van de onderwerpen, ik doe macro alles handmatig en met de 100-400 alleen de vliegfoto's op de M stand de rest op de av stand
2 foto's van vandaag, jammer dat het zo hard waaide

- tycha
- Zeer actief
- Contacteer:
- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
@Nicole, ik vind de foto's júist niet too much! Ik vind ze érg mooi, mooi sfeertje en tenminste niet zo'n hoog contrast zoals je soms ziet!
- billy
- Erelid
- Daisy@
- Zeer actief
WOW Billy, die zijn moooooi!
Ik had net ook ruzie met de iso.
Zag een veulentje rennen, dus klikklikklik. Sluitertijd stond op 1/1000 maar toen pakte hij iso van 5000
Geen mooie foto's dus, haha. Maar goed daar leer ik weer van! Zeker die uitleg van Char is wel duidelijk.
Even in Jip en Janneke taal, snellere sluitertijden betekend een hogere iso als je het zelf laat uitzoeken.
Dus ik had met dat veulentje een veel lagere sluitertijd moeten hebben dan had de iso ook vanzelf omlaag gegaan.
Toch?
Zag een veulentje rennen, dus klikklikklik. Sluitertijd stond op 1/1000 maar toen pakte hij iso van 5000
Geen mooie foto's dus, haha. Maar goed daar leer ik weer van! Zeker die uitleg van Char is wel duidelijk.
Even in Jip en Janneke taal, snellere sluitertijden betekend een hogere iso als je het zelf laat uitzoeken.
Dus ik had met dat veulentje een veel lagere sluitertijd moeten hebben dan had de iso ook vanzelf omlaag gegaan.
Toch?
-
&nicole
- Zeer actief
Thanks! Dan ga ik lekker verder met bewerken
Gaaf Billy, die details en zo scherp
. Dit is voor de foto niet echt bevorderlijk want hoge iso -> veel ruis. Je kunt meer licht op je sensor laten vallen door of het diafragma verder open te zetten (kleiner getal) of je sluitertijd langer te maken. Voor een rennend veulentje is 1/1000 geen overbodige luxe, misschien had je het ook wel op 1/800 gered (met een snelle sluitertijd kun je bewegingen bevriezen). Je moet dus compenseren met je diafragma of de iso.
Ik heb mijn automatische iso ingesteld op max 800, dit gebruik ik soms maar meestal stel ik hem zelf in en dan het liefst op 100 of 200. Het ligt vooral aan de hoeveelheid licht dat er is. Op een donkere dag neem ik eerder een hoge iso waarde dan op een zonnige dag. Als je op een zonnige dag een hoge iso neemt krijg je overbelichte foto's.
Sluitertijd en de iso waarde hangen dus zeker wel samen, maar het is niet altijd een optie om een langere sluitertijd te nemen zodat je een lagere iso waarde krijgt. Als je bij dat veulentje een lagere sluitertijd had genomen, had je waarschijnlijk geen scherp veulentje gekregen
Het ligt eraan hoe ver je diafragma al open stond, anders zou ik zeggen zo ver mogelijk open zetten. Misschien kun je eens proberen je iso op een bepaalde waarde vast te zetten om te zien wat er gebeurt. 
Gaaf Billy, die details en zo scherp
Camera's compenseren te weinig licht vaak met een hoge iso waarde. Ik heb eigenlijk geen idee waarom, maar in de automatische stand doet die van mij dat eigenlijk altijd, is vast makkelijk ofzoDaisy@ schreef:WOW Billy, die zijn moooooi!
Toch?
Ik heb mijn automatische iso ingesteld op max 800, dit gebruik ik soms maar meestal stel ik hem zelf in en dan het liefst op 100 of 200. Het ligt vooral aan de hoeveelheid licht dat er is. Op een donkere dag neem ik eerder een hoge iso waarde dan op een zonnige dag. Als je op een zonnige dag een hoge iso neemt krijg je overbelichte foto's.
Sluitertijd en de iso waarde hangen dus zeker wel samen, maar het is niet altijd een optie om een langere sluitertijd te nemen zodat je een lagere iso waarde krijgt. Als je bij dat veulentje een lagere sluitertijd had genomen, had je waarschijnlijk geen scherp veulentje gekregen
Laatst gewijzigd door &nicole op 06 jul 2014 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- billy
- Erelid
Dank je wel
en ja dat denk ik wel Daisy, maar je moet ook wel weer wat sluitertijd hebben om iets rennends scherp op de foto te kunnen krijgen en hoe zijn de weersomstandigheden enz
lekker oefenen dus ik zou dan eerder kiezen voor de av stand voor dat soort acties, 
en ja dat denk ik wel Daisy, maar je moet ook wel weer wat sluitertijd hebben om iets rennends scherp op de foto te kunnen krijgen en hoe zijn de weersomstandigheden enz
- Daisy@
- Zeer actief
Oké, duidelijk uitgelegd, dank jullie.
Ik fröbel nu het meest in AV. Vind daarmee spelen al heel leuk. Maar zo af en toe pak ik TV om wat mee te rommelen.
Al doende leert men.
Ik fröbel nu het meest in AV. Vind daarmee spelen al heel leuk. Maar zo af en toe pak ik TV om wat mee te rommelen.
Al doende leert men.
- Daisy@
- Zeer actief
Oké, duidelijk uitgelegd, dank jullie.
Al doende leert men.
Al doende leert men.