Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wetenschappelijk kritiek op Cesar Millan

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Re: Wetenschappelijk kritiek op Cesar Millan

Ongelezen bericht door lunaquinty »

ik heb veel afleveringen gezien, van agressieve honden tot ADHD-honden, en zijn techniek was echt niet bij elke hond hetzelfde.
meestal pakte hij juist de baasjes aan, omdat hun verkeerde energie over werd gebracht op de hond.
zo was er een hele drukke vrouw met een hele drukke hond, en er kwam geen fysieke correctie bij te pas.
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roompie »

De aflevering met die hele angstige coonhound (?) vond ik ook erg stoer.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ja, maar dat maakt zo'n time-out voor mij moeilijk te begrijpen. Als je met een koekje naar de gang gaat om je hond daar meer te zetten krijgt hij straf voor netjes meelopen. Als je je hond er heen stuurt en dan de deur dicht doet krijgt hij straf voor jouw commando netjes opvolgen. Als je een hond optilt laat hij zich voortaan niet meer optillen of aanraken. Dan maak je toch nooit het punt dat je wil maken? Of denk ik nu te simpel?
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hilde schreef:Ja, maar dat maakt zo'n time-out voor mij moeilijk te begrijpen. Als je met een koekje naar de gang gaat om je hond daar meer te zetten krijgt hij straf voor netjes meelopen. Als je je hond er heen stuurt en dan de deur dicht doet krijgt hij straf voor jouw commando netjes opvolgen. Als je een hond optilt laat hij zich voortaan niet meer optillen of aanraken. Dan maak je toch nooit het punt dat je wil maken? Of denk ik nu te simpel?

Je kunt je hond toch zonder wat te zeggen op de gang zetten?
Hilde
Zeer actief

Hoe dan? Ik kan dat wel maar dan moet ik wijzen of de deur open doen en als hij dan zelf loopt is het dus nog op commando omdat ik hem hints geef die hij begrijpt. Dus dan moet je hem wel aanlijnen of aanraken? En dan schiet je toch het 'positieve' doel voorbij?
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Ah :engel:
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Ik had het over Suske als pup in een overdekook situatie.
Dat is gewoon hopla de lucht in en buiten zetten.
Nu is ze binnen een engeltje :engel:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hilde schreef:Hoe dan? Ik kan dat wel maar dan moet ik wijzen of de deur open doen en als hij dan zelf loopt is het dus nog op commando omdat ik hem hints geef die hij begrijpt. Dus dan moet je hem wel aanlijnen of aanraken? En dan schiet je toch het 'positieve' doel voorbij?
Waarom is bij zijn halsband nemen en hem rustig de gang in doen het positieve voorbij schieten.
Je bepaald toch ook met wandelen waar jullie heengaan.
Je bepaald toch ook dat hij de bench in moet.

Geloof dat je teveel leest en het jezelf moeilijker en schuldiger maakt.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:Ze kunnen kennelijk slecht tegen boos geluid.
Bij kop en kont genomen worden en buiten gezet en daar kennelijk niet zo'n drama van maken is ook best stoer :pffff: :lol1:
Ik doe dat niet als straf omdat ze stout zijn maar om af te koelen als een pup/jonge hond in een minuut 36 keer op en af de bank en door het huis en nog net niet dwars door alle deuren is gegaan en van baldadigheid dan ook nog overal mee gaat gooien.
Ze zijn nogal lomp en iets van huisraad overhouden is wel leuk.
Maar schreeuwen werkt tegengesteld, daar schrikken ze van en het maakt ze bang.
Even isoleren werkt goed, dan zijn ze vrijwel direct kalm. Want ze zijn ontzettend baasgericht en gescheiden worden van de baas, dát werkt dus.
:ok:
Dat schreef ik :tongue:
Alleen jij schrijft het duidelijker.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

Hilde schreef:Hoe dan? Ik kan dat wel maar dan moet ik wijzen of de deur open doen en als hij dan zelf loopt is het dus nog op commando omdat ik hem hints geef die hij begrijpt. Dus dan moet je hem wel aanlijnen of aanraken? En dan schiet je toch het 'positieve' doel voorbij?
:mrgreen: Ja, maar dat is het toch al niet.
Hilde
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Waarom is bij zijn halsband nemen en hem rustig de gang in doen het positieve voorbij schieten.

Hoe bedoel je dat laatste? :D

En aan de halsband kan, mits je hond dus een halsband/tuig draagt in huis. Maar dan vraag ik me dus af of er geen honden zullen zijn die na verloop van tijd aan de halsband pakken als een aankondiger gaan zien :)
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Suske schreef:Ik had het over Suske als pup in een overdekook situatie.
maar wat jij en marjoleine beschreven valt voor mij ook niet onder een time-out maar gewoon onder 'even rust'.
:jank:

Afbeelding
Hilde
Zeer actief

dagmar88 schreef:
:mrgreen: Ja, maar dat is het toch al niet.
Nee, dat ook niet. Het is gewoon een straf, of je er nou een leuk woordje aan koppelt of niet. Dus daar gaat het trainen/opvoeden zonder correcties al mis :tongue:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Dan zijn we het eens :D
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Hilde schreef: En aan de halsband kan, mits je hond dus een halsband/tuig draagt in huis. Maar dan vraag ik me dus af of er geen honden zullen zijn die na verloop van tijd aan de halsband pakken als een aankondiger gaan zien :)

Weet ik niet, Niko ziet aan mij best het verschil tussen opdonderen, wandelen of even ergens parkeren.
Maar als ik hem niet gezellig vind laat ik dat wel duidelijk merken. Hij omgekeerd ook trouwens :mrgreen:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Inge O schreef:
bouvierpoedel schreef:

ja kees, maar als het valt onder een time-out zoals hij bedoeld is is het echt om duidelijk te maken dat ze er omwille van dat soort gedrag even niét bijhoren en dat ervaren honden zeker niet als leuk dus als je dat een paar keer gedaan hebt staan ze jou niet meer vrolijk kwispelend op te wachten om in de gang gezet te worden hoor.
natuurlijk kan je dat nog wel doen maar positief zal je dat niet kunnen, er zal zeker een bepaalde vorm van druk komen bij kijken.
Als ik mijn hond om wat voor reden niet bij mij wil hebben doe ik de deur open en zeg gewoon "ja lopen nu " en ze vedwijnen in de gang.
Als ik het zat ben flikker ik er ook wel eens 1 de gang in en daar staat een beetje druk achter . Snap niet dat mensen het zo moeilijk voor zichzelf maken en daarbij voor de hond.
Die gaat heus mijn gedrag niet analiseren hoe hij het best met mij om kan gaan als hij in de gang zit.
Al dat positieve gelul schiet je ook niets mee op. Het 1 kan niet zonder het andere bestaan dus je kan ook niet zonder negativiteit.
Tussen die 2 hangt liefde als balans.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jammer dat TS zo weinig toe te voegen heeft :tongue:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Suske
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:Jammer dat TS zo weinig toe te voegen heeft :tongue:
:LOL: :cheer:

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

malinois schreef:Jammer dat TS zo weinig toe te voegen heeft :tongue:
Hij is wel wijzer dan dat. Of het ook hóndenwijzer is...? :engel:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
Suske schreef:Ik had het over Suske als pup in een overdekook situatie.
maar wat jij en marjoleine beschreven valt voor mij ook niet onder een time-out maar gewoon onder 'even rust'.
Zo kan je het ook noemen.
Dan is het ook meteen een time-out = rust voor jezelf :D
Hilde schreef:En aan de halsband kan, mits je hond dus een halsband/tuig draagt in huis. Maar dan vraag ik me dus af of er geen honden zullen zijn die na verloop van tijd aan de halsband pakken als een aankondiger gaan zien :)
Als je zo vaak moet herhalen is het in ieder geval geen effectieve "straf" :wink:

Maakt trouwens niet veel uit of je hem aan het halsbandje op de gang zet of in de bench.
En dan valt het waarschijnlijk eerder onder "even rust" :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hilde
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Als ik mijn hond om wat voor reden niet bij mij wil hebben doe ik de deur open en zeg gewoon "ja lopen nu " en ze vedwijnen in de gang.
Als ik het zat ben flikker ik er ook wel eens 1 de gang in en daar staat een beetje druk achter . Snap niet dat mensen het zo moeilijk voor zichzelf maken en daarbij voor de hond.
Die gaat heus mijn gedrag niet analiseren hoe hij het best met mij om kan gaan als hij in de gang zit.
Al dat positieve gelul schiet je ook niets mee op. Het 1 kan niet zonder het andere bestaan dus je kan ook niet zonder negativiteit.
Tussen die 2 hangt liefde als balans.
Dat is natuurlijk een discussie op zich en dat is waar jij je je goed bij voelt. Ik voel me fijner bij niet schoppen, slaan, knijpen, duwen, etc. Ik ben echt niet alleen maar positief en lief, heus niet, hier is ook wel eens stemverheffing. Alleen mijn hond doet het goed op de manier waarop ik met hem omga: dat is dan toch goed? Als we allebei gelukkig zijn met hoe het gaat? Ik snap het afgegeef op elkaar nooit zo: de 'positivo's' op Cesar Millan en mensen die geen moeite hebben met fysieke correcties en andersom net zo goed. Laat elkaar gewoon en bemoei je je er alleen mee als iemand daar om vraagt of als het echt ontzettend ver gaat. Ik merk aan mezelf dat ik me soms best druk kan maken over hoe anderman met hun hond om gaat, maar ik moet echt leren dat los te laten en gewoon mijn eigen ding te doen. De enige die ik er mee heb is mezelf :wink:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Inge O schreef:
Hilde schreef:Ik voel me fijner bij niet schoppen, slaan, knijpen, duwen,
waar lees je dat :denken: ?
Nergens. Ik zeg dan ook niet dat iemand die hier schrijft dat doet.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Inge O schreef:
Nanna schreef:
ranetje schreef: Ik zeg alleen dat één kleine pup die zo wordt afgezonderd dat niet zo vermakelijk zal vinden. :wink:
De vraag blijft echter of hij het relateert aan het door hem uitgevretene. :19:
Ik denk van niet. Dat beestje begrijpt er geen donder van en het is een wrede straf die hij niet zal begrijpen.
in veel gevallen niet, nee, en dat vind ik er meteen ook het grootste nadeel aan : een time-out is bijna onmogelijk juist te timen, of je moet het kunnen doen met een soort van tussensignaal dat ze alleen maar aan dat soort straf linken en dat je kan geven op het moment van 'het vergrijp', een beetje het omgekeerde clickerprincipe dus.

maar dat is wat zelden gebeurt dus tegen de tijd dat je hebt gemopperd (of niet, dan is het nog onduidelijker) en hem hebt aangelijnd of op wat voor manier ook hebt vastgepakt en buitengesloten (letterlijk of figuurlijk) zijn er al zoveel acties gebeurd dat de hond onmogelijk nog kan weten wat nu juist het zogezegde vergrijp was.

dat je het voor jezelf of andere dieren ziet als een rustmoment is weer iets anders, daarvoor kan het inderdaad nuttig zijn maar trainingstechnisch zie ik er veel haken en ogen aan.

het zal echt wel eens werken hoor (ik gebruik het ook heel af en toe) maar het voorstellen als een goed alternatief voor trainen-met-correctie : nou nee.
zoals je het beschrijft is idd de manier om het te doen , en nee, ik geloof er geen klap van dat de gemiddelde cursist zo diep in de materie is gedoken dat hij dat begrijpt .

En dat is het liegen waar ik me persoonlijk het meest aan erger : net doen alsof de gemiddelde hondeneigenaar bereid is zich zodanig te verdiepen en te bekwamen , dat ze dit soort technieken kunnen begrijpen en toepassen .

En dan ben je met zogenaamd positief trainen net zo negatief bezig als met slecht corrigeren .
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ben wel alleen maar positief met Bas bezig en straf of berisp haar nooit. Wat ik aangeleerd heb is nee maar die nee betekent alleen maar dat ze een gedrag moet stoppen en dan beloon ik dus weer. Dus voor mensen zeggen dat nee ook een correctie is, niet mee eens, nee is een commando net als zit en naast.

Nu kan dat wel makkelijk bij Bas maar ik merk ook dat het voor haar werkt. Ze is 0,0 dominant en 0,0 stout of dwars. Dus als ze iets niet doet weet ik zeker dat het voor haar te moeilijk is. Ik weet nl ook dat
als ze iets wel kan of snapt ze het ook zal doen.

En ik voel me er bijzonder prettig bij. Ik ben blij dat ik mijn hond niet berisp en straf en ik ben ook blij voor mijn hondje want die is snel onder de indruk en een streng baasje zou haar best wel eens stuk kunnen maken. Als ik nl per ongeluk dominant doe door bv op haar af te lopen als ik haar over het hoofd zie dan rent ze weg met de staart tussen de benen. En als ik eens iets opraap van de grond dan denkt ze dat dat vast een zeker een steen is die ze tegen zich zal krijgen. Als ik buk en over haar heen hang om haar te lijnen dan gaat ze op haar rug liggen. Dus al met al, geen hondje om te straffen. Meer een hondje om puur 100% positief mee om te gaan. En zo groeit ze ook. Ze krijgt meer en meer zelfvertrouwen en wandelt tegenwoordig met de staart recht omhoog en uiterst zelfverzekerd. Super mooi om te zien. :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

laeken schreef:Dus voor mensen zeggen dat nee ook een correctie is, niet mee eens, nee is een commando net als zit en naast.
Fijn dat je hond commando's 100% opvolgt :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:
Hilde schreef:
Inge O schreef:
Hilde schreef:Ik voel me fijner bij niet schoppen, slaan, knijpen, duwen,
waar lees je dat :denken: ?
Nergens. Ik zeg dan ook niet dat iemand die hier schrijft dat doet.
dat vind ik dan raar, als niemand hier schrijft dat hij dat doet dat er dan een reactie komt dat jij dat liever niét doet.
Dat is iets wat je doorlopend ziet in dit soort discussies.
Dat er een partij is die een totaal niet kloppend beeld schetst van wat hij of zij per se wil veroordelen, en dan vervolgens net gaat doen alsof dat beeld algemeen gangbaar is, en het dan ontkrachten :19:
Wat voor zin heeft het om iets te ontkrachten waarvan je in beginsel al een foute voorstelling van hebt gemaakt :U:
Hilde
Zeer actief

Zoals jullie begonnen over de time-outs van de positivo's waar dus ook al een verkeerd beeld van was, bedoel je? En ik zie helaas genoeg geruk, getrek, geduw, geschop en gesla op straat. Dus misschien hebben jullie nog een te positief beeld van de 'gemiddelde' hondenbezitter. Ik zie zeer regelmatig schopjes zoals de van CM, heftige lijncorrecties, mensen die hun honden slaan met een flexi, etc.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

wat mensen met zijn programma doen is hem sowieso niet aan te rekenen, dont try this at home, maar hee mensen zijn mensen he :hmmm:
als t voor hem werkt zou t hier ook zomaar kunnen
Jaap*
Zeer actief

Hilde schreef:Zoals jullie begonnen over de time-outs van de positivo's waar dus ook al een verkeerd beeld van was, bedoel je? En ik zie helaas genoeg geruk, getrek, geduw, geschop en gesla op straat. Dus misschien hebben jullie nog een te positief beeld van de 'gemiddelde' hondenbezitter. Ik zie zeer regelmatig schopjes zoals de van CM, heftige lijncorrecties, mensen die hun honden slaan met een flexi, etc.
Veel mensen die een hond hebben begrijpen inderdaad niet zoveel van honden. Dat is nu eenmaal zo. Sommige mensen zijn hun hond ook aan het mishandelen, hetzij vanwege onkunde, hetzij vanwege frustraties, of gewoon omdat ze het soort mens zijn dat bij de bakker in Frankrijk denkt dat deze het wel gaat begrijpen als ze maar hárd genoeg 'Bread' schreeuwen. Omdat ze niks beters kunnen bedenken.
Maar dat kan je niemand anders dan die mensen aanwrijven.

Ik doel overigens bijvoorbeeld op mensen die beweren dat dominantie niet bestaat omdat honden niet constant bezig zijn om hogerop te komen. Dat soort kreten
Zulke mensen halen zóveel zaken door elkaar die weinig tot niks met elkaar te maken hebben, dat je er triest van zou worden.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hilde schreef:Zoals jullie begonnen over de time-outs van de positivo's waar dus ook al een verkeerd beeld van was, bedoel je? En ik zie helaas genoeg geruk, getrek, geduw, geschop en gesla op straat. Dus misschien hebben jullie nog een te positief beeld van de 'gemiddelde' hondenbezitter. Ik zie zeer regelmatig schopjes zoals de van CM, heftige lijncorrecties, mensen die hun honden slaan met een flexi, etc.
Weet je ik heb dat gwtsssjjjj en getik nog zo goed als nooit gezien op straat en woon aan de ingang van een losloopbosje dus alles qua hond komt hier voorbij zo ongeveer. De enige die t sporadisch doet (maar dan met eh ipv tsjj) ben ik....
En rukken aan de lijn en andere fysieke correcties deden mensen al sinds mensenheeugnis....
Dat heeft niks met cm te maken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”