Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom links volgen??

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Dinos

Re: Waarom links volgen??

Ongelezen bericht door Dinos »

nyckle schreef:Bij een paard doe je ook alles links.
En bij een olifant weer recht :lol1:
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

Opstijgen, zadelen, alles gaat links.
nyckle
Zeer actief

Dinos schreef:
Er is wel enig verschil, zul je moeten toegeven.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

nyckle schreef:Opstijgen, zadelen, alles gaat links.
Maar lopen weer niet. :D Opstijgen en opzadelen zijn idd ook van die oude gebruiken, dat wordt nu ook afgewisseld.
Dinos

nyckle schreef:
Dinos schreef:
Er is wel enig verschil, zul je moeten toegeven.
Ik zit maar te dollen en neem het direct van je aan, :lol1: daar ik geen verstand heb van paarden, overigens ook niet van olifanten.
nyckle
Zeer actief

Het zou bij paarden te maken kunnen hebben met de tijd voor Napoleon. Het opstijgen van een paard heb ik ook heel anders geleerd, dan tegenwoordig wordt onderwezen.
Beugel halve slag draaien. met de rug naar het hoofd van het paard. Dit was in elk geval de cavalerie-manier van opstijgen. Mocht het paard er vandoor gaan, dan werd men alsnog in het zadel geslingerd. :D

Met jagen heb ik de hond idd liever links lopen. Het is wel makkelijk, om de hond op commando links of rechts kan laten lopen.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Toen er een tweede hond kwam liep Saar rechts, en huppelkut links of achter ons. Maar goed, die cursussen hebben we gewoon gedaan voor de basis. No way dat ik daarna de regeltjes in het normale leven ook opvolg. Aan links laten lopen heb ik nooit gedaan, ik laat ze daar lopen wat op dat moment het handigst is (en dat is dus dat ik tussen hun en het verkeer in loop). Ik denk ook eigenlijk nooit na over welke stoep ik loop. Bij wegen zonder stoep loop ik wel links, en de hond(en) dus in de berm.
Dinos

Marion. schreef:Toen er een tweede hond kwam liep Saar rechts, en huppelkut links of achter ons. Maar goed, die cursussen hebben we gewoon gedaan voor de basis. No way dat ik daarna de regeltjes in het normale leven ook opvolg. Aan links laten lopen heb ik nooit gedaan, ik laat ze daar lopen wat op dat moment het handigst is (en dat is dus dat ik tussen hun en het verkeer in loop). Ik denk ook eigenlijk nooit na over welke stoep ik loop. Bij wegen zonder stoep loop ik wel links, en de hond(en) dus in de berm.
Cursus hecht ik niet veel waarde aan, maar als je dit zelf leuk vind en je hond, is het geweldig zeker voor onervaren baasjes. Ik bedoel niet dat je onervaren bent hoor.
Maar het feit dat honden nog steeds links aangeleerd wordt vindt ik al een teken van mwaa ik sla cursus wel over.
Ik neem aan dat mensen die met jacht hond willen werken ook niet op een huis tuin en keukenhonden cursus inschrijven.
Dus houdt een puppycursus makkelijk met gezonde insteek, die leuk voor baas en hond is met regels
waar hobbyist wat aan heeft.
Ik ben trouwens ook hobbyist hoor.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Bij de cursus die wij met Tessa volgden mochten we kiezen. Als je verder wilde in de GG oid werd links aangeraden, omdat het dan verplicht was op examens/wedstrijden. Wilde je dat niet, mocht rechts ook rustig. Dat is hier bij de meeste cursussen zo als je alleen een htk cursus wil volgen.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

nyckle schreef:Het zou bij paarden te maken kunnen hebben met de tijd voor Napoleon. Het opstijgen van een paard heb ik ook heel anders geleerd, dan tegenwoordig wordt onderwezen.
Beugel halve slag draaien. met de rug naar het hoofd van het paard. Dit was in elk geval de cavalerie-manier van opstijgen. Mocht het paard er vandoor gaan, dan werd men alsnog in het zadel geslingerd. :D
...
Zo werd het in IJsselstein, jaren '80, nog steeds onderwezen ;) Ook handig voor slecht opgevoedde knollies waarvan de 'sta stil'-knop defect is.

Mijn honden leer ik het liefst om aan de kant te volgen waar ik een hand uitsteek. Dat is links als mijn tegenliggers ook linkshouden en rechts bij normale mensen in het bos.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik moest op de pupcursus ook links laten volgen, en dat voelde voor mij niet natuurlijk. Ik heb Figo meestal rechts lopen.
En ja ik snap dat van het verkeer,dat je tegemoet komend verkeer ziet aankomen veiliger is, maar wij hebben hier brede straten en ik heb ogen in mijn achterhoofd. Wij lopen dan ook vaak op straat. Maar dat dat kan hier ook. Nani is wel wat suicidaaal, die kiest bewust om op straat te lopen en als ik haar naar de kant toe wil trekken, verstijft ze. Inmiddels heb ik haar zover dat als er verkeer nadert met geluid, ze met me aan de kant wil wachten. Ik ben al blij dat ze dan naar de kant 'geleid' wil worden. Dan verzet ze geen poot. Maar kijken we dus het het voorbij komende voorbij (eerder wou ze dat aanvallen ) en dan lopen we weer verder. Maar ze gaat in ieder geval nu aan de kant.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dinos schreef:Waarom leert een hond op cursus links te volgen?
Terwijl in mijn optiek rechts veiliger is.
Je plaats op de weg is immers rechts,dit geld ook op de stoep, dus als je links laat volgen loopt de hond altijd vlak langs tegemoet komer, ook als dit een kind is die nog snel even handje onverwacht uitsteekt.
Ook bij fietsen vindt ik het veiliger hem aan de stoep zijde te hebben en niet aan verkeerszijde.
Heeft het een reden om hond links te laten lopen vraag ik mij af, zal ongetwijfeld zo zijn, maar moet dan wel een heel sterk punt zijn dat dit nooit veranderd is naar rechts.
Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn is links logisch. :wink:

Een waakhond bij een rechtshandige geleider moet links lopen, anders loopt hij het (eventuele) vuurwapen uit de hand van de geleider, of hij veroorzaakt een ongeluk door net op het verkeerde moment de hand/arm van de geleider aan te raken.
Het zelfde geldt voor jachthonden bij een jager.
Dus gewoon logisch toch? :U:

Want daar komt die "links loop" regel vandaan.

Als je loopt op straat loop je doorgaans tegen de stroom in.
Dus aan de linkerkant van de stoep.
Niet dat veel mensen zich er aan houden, maar de regel komt oorspronkelijk ook uit de tijd dat er nog geen stoepen waren.
Je loopt tegen de verkeersstroom in voor je eigen veiligheid.
Je kan dan namelijk zien wat er aan komt en dicht langs je heen zal rijden.
Dan loopt de hond dus veilig als hij aan de linkerkant loopt.

Als je fietst rijd je met de stroom mee.
Dan is het dus voor de hond veel veiliger om aan de rechterkant naast de fiets te lopen.

Eigenlijk vind ik de logica zo duidelijk :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dinos

Zal maar ben het niet met je eens een weg met aan weerskanten een stoep loop je op de stoep met het verkeer mee ,rechts dus, als er één stoep is loop je op die ene stoep ook rechts.
Een weg met fietspad aan één zijde van de weg niets je ook op rechtse strook. Een fietspad aan beide zijde van de weg rij je dus rechts net als een stoep aan twee kanten met verkeer mee.
Ik vindt en dat hoeven je niet met me eens te zijn ,heel veel situatie's veiliger en rustiger voor de hond rechts dan links.
Op elke stoep of brandgang promenade loop je toch rechts? Dan vindt ik het met oog op tegenliggers beter je hond rechts te houden.
ranetje
Zeer actief

Dinos schreef:Zal maar ben het niet met je eens een weg met aan weerskanten een stoep loop je op de stoep met het verkeer mee ,rechts dus, als er één stoep is loop je op die ene stoep ook rechts.
Een weg met fietspad aan één zijde van de weg niets je ook op rechtse strook. Een fietspad aan beide zijde van de weg rij je dus rechts net als een stoep aan twee kanten met verkeer mee.
Ik vindt en dat hoeven je niet met me eens te zijn ,heel veel situatie's veiliger en rustiger voor de hond rechts dan links.
Op elke stoep of brandgang promenade loop je toch rechts? Dan vindt ik het met oog op tegenliggers beter je hond rechts te houden.
Oorspronkelijk loop je "op zijn engels" als je in een brandgang loopt of op een trap.
Maar aangezien veel mensen dat niet doen wordt het verwarrend.
En aangezien er oorspronkelijk geen stoepen waren in de meeste straten liep je links.
Uit die tijd stamt dit idee namelijk.
Het is niet gisteren bedacht.

Als jij het makkelijker vindt om je hond rechts te laten lopen is er niemand die je tegen houdt. :ok:
En wil je wedstrijden lopen dan oefen je alleen voor die wedstrijden links volgen.
Ben je ook klaar

Je vroeg waarom het was.
Staat zelfs in de topic titel.
Daarom dus.
Kruimel53 schreef:Mij is verteld dat hond links uit de africhting komt, jagen was er 50 jaar geleden niet bij, zodoende. De politieman heeft het wapen rechts en de hond dus links. Dat is niet echt functioneel meer dus gewoon lekker zelf kiezen. Tenzij je hogere gehoorzaamheid wilt gaan doen, of IPO of aanverwanten, dan is links aanleren wel weer handig. Voor behendigheid is het dan weer praktisch als de hond zowel rechts als links kan.

Je vanaf links op je knol hijsen en beginnen met je gezicht richting kont komt idd uit het leger toen cavalerie nog echt te paard betekende. Anders zat je klem met je sabel. Ik klauter trouwens ook vanaf links op mijn fiets, van de andere kant kan ik het echt niet. Ik kom nog net vanaf rechts op het peerd, bij de IJslanders doen ze dat al heel lang, maar het is wel raar.
Hoe kom je op het idee dat jagen er 50 jaar geleden niet bij was? :80:
En waarom is dat niet meer functioneel bij de politieman? :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
nyckle
Zeer actief

Kruimel53 schreef: En jagers waren hele rijke mensen, die kende ik helemaal niet.
Hoe kom je bij deze gedachte kruimel?
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

nyckle schreef:
Kruimel53 schreef: En jagers waren hele rijke mensen, die kende ik helemaal niet.
Hoe kom je bij deze gedachte kruimel?
Wat heet rijk: zie jagen meer als het gevolg van geestelijke armoede.
Baldrick
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door Baldrick »

Kruimel53 schreef:Mij is verteld dat hond links uit de africhting komt. De politieman heeft het wapen rechts en de hond dus links. .
De traditionele gehoorzaamheid training (GG1 GG2 GG3 e.d.) komen van oorsprong uit de politie wereld, is mij verteld. Vandaag dat het daar nog steeds zo geleerd wordt.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Kruimel53 schreef:
ranetje schreef:
Dinos schreef:Zal maar ben het niet met je eens een weg met aan weerskanten een stoep loop je op de stoep met het verkeer mee ,rechts dus, als er één stoep is loop je op die ene stoep ook rechts.
Oorspronkelijk loop je "op zijn engels" als je in een brandgang loopt of op een trap.
En aangezien er oorspronkelijk geen stoepen waren in de meeste straten liep je links.

Als jij het makkelijker vindt om je hond rechts te laten lopen is er niemand die je tegen houdt. :ok:
En wil je wedstrijden lopen dan oefen je alleen voor die wedstrijden links volgen.
Ben je ook klaar

Je vroeg waarom het was.
Daarom dus.
Kruimel53 schreef:Mij is verteld dat hond links uit de africhting komt, jagen was er 50 jaar geleden niet bij, zodoende. De politieman heeft het wapen rechts en de hond dus links. Dat is niet echt functioneel meer dus gewoon lekker zelf kiezen. Tenzij je hogere gehoorzaamheid wilt gaan doen, of IPO of aanverwanten, dan is links aanleren wel weer handig. Voor behendigheid is het dan weer praktisch als de hond zowel rechts als links kan.

Je vanaf links op je knol hijsen en beginnen met je gezicht richting kont komt idd uit het leger toen cavalerie nog echt te paard betekende. Anders zat je klem met je sabel. Ik klauter trouwens ook vanaf links op mijn fiets, van de andere kant kan ik het echt niet. Ik kom nog net vanaf rechts op het peerd, bij de IJslanders doen ze dat al heel lang, maar het is wel raar.
Het is niet meer functioneel voor de gemiddelde hondenopvoeder is wat ik bedoelde. 50 Jaar geleden was er vooral africhting en weinig Gehoorzame Huishond. En jagers waren hele rijke mensen, die kende ik helemaal niet.
Daar gaat het toch niet om, of het nu nog functioneel is voor de gemiddelde hondenopvoeder?
De vraag was waarom dat zo gebeurt.
En de achtergrond van dit links volgen komt uit het verleden.
Daarom wordt het nog steeds zo geleerd.

Op hondenscholen is het ook wel handig met examens en zo dat de honden allemaal aan dezelfde kant lopen.
In het dagelijkse leven moet iedereen dat voor zichzelf weten.
Als je stelt dat een hondenschool dat wisselen van kant zou kunnen helpen reguleren ben ik dat met je eens. :ok:

Het idee dat alle jagers 50 jaar geleden "hele rijken mensen" waren (en/of nu nog zijn?) is een behoorlijke misvatting.
Ik begrijp niet waar je dat op baseert?
Afbeelding
Dinos

ranetje schreef:
Kruimel53 schreef:
ranetje schreef:

Ben je ook klaar

Je vroeg waarom het was.
Daarom dus.

Het is niet meer functioneel voor de gemiddelde hondenopvoeder is wat ik bedoelde. 50 Jaar geleden was er vooral africhting en weinig Gehoorzame Huishond. En jagers waren hele rijke mensen, die kende ik helemaal niet.
Daar gaat het toch niet om, of het nu nog functioneel is voor de gemiddelde hondenopvoeder?
De vraag was waarom dat zo gebeurt.
En de achtergrond van dit links volgen komt uit het verleden.
Daarom wordt het nog steeds zo geleerd.

Op hondenscholen is het ook wel handig met examens en zo dat de honden allemaal aan dezelfde kant lopen.
In het dagelijkse leven moet iedereen dat voor zichzelf weten.
Als je stelt dat een hondenschool dat wisselen van kant zou kunnen helpen reguleren ben ik dat met je eens. :ok:

Het idee dat alle jagers 50 jaar geleden "hele rijken mensen" waren (en/of nu nog zijn?) is een behoorlijke misvatting.
Ik begrijp niet waar je dat op baseert?
Heb ik niet geschreven hoor??
Wat huis tuin en keukenhonden op cursus leren is vaak links en dat vindt ik niet het veiligst maar dat is mijn mening.
In andere gevallen hebben ze hun old school toch ook laten vallen voor nieuwere soms betere methode's.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ze trainen altijd links simpelweg omdat t moet voor wedstrijden en examens maar thuis lopen ze links en rechts. Dat 'leer' ik ze niet eigenlijk.. ze moeten t maar want ik wil aan elke kant een hond en dus loopt er ook eentje rechts...
Nooit moeite mee gehad.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dinos

malinois schreef:Ze trainen altijd links simpelweg omdat t moet voor wedstrijden en examens maar thuis lopen ze links en rechts. Dat 'leer' ik ze niet eigenlijk.. ze moeten t maar want ik wil aan elke kant een hond en dus loopt er ook eentje rechts...
Nooit moeite mee gehad.
Zo moet het ook baas bepaald.
Maar mensen die éénmalig een puppycursus doen, en voor de rest niet veel met hond bezig zijn, en denken ok het is geregeld ik heb een hond ik heb een diploma alles goed.
Dat is ok maar leer deze mensen de veiligste beste dingen voor hond en medemens.
Ik heb overigens nooit een cursus gevolgd , omdat ik nog geen hond heb gehad die ,hee daar moet ik eens meer mee gaan doen.
ranetje
Zeer actief

Dinos schreef:
malinois schreef:Ze trainen altijd links simpelweg omdat t moet voor wedstrijden en examens maar thuis lopen ze links en rechts. Dat 'leer' ik ze niet eigenlijk.. ze moeten t maar want ik wil aan elke kant een hond en dus loopt er ook eentje rechts...
Nooit moeite mee gehad.
Maar mensen die éénmalig een puppycursus doen, en voor de rest niet veel met hond bezig zijn, en denken ok het is geregeld ik heb een hond ik heb een diploma alles goed.
Dat is ok maar leer deze mensen de veiligste beste dingen voor hond en medemens.
Ik heb overigens nooit een cursus gevolgd , omdat ik nog geen hond heb gehad die ,hee daar moet ik eens meer mee gaan doen.
Daarover verschillen de meningen :8): :tongue:

En dat mensen denken dat ze er zijn met een puppycursus en dat ze dan dus een gehoorzame hond hebben is hun eigen idee.
Doorgaans wordt ze dat niet zo voorgespiegeld op een hondenschool.
Afbeelding
Dinos

ranetje schreef:
Dinos schreef:
Nooit moeite mee gehad.

En dat mensen denken dat ze er zijn met een puppycursus en dat ze dan dus een gehoorzame hond hebben is hun eigen idee.

Nee dat snap ik die zullen aangeven je moet nog vervolg cursus volgen.
Maar hoe vaak gebeurd dat ik heb geen idee.
Ik neem aan dat mensen hier op forum dat vaker zullen doen, maar andere mensen och een hondje is wel leuk daar hoort een puppycursus bij heb ik mijn twijfels over ,maar dat is een aanname van mij.
ranetje
Zeer actief

Dinos schreef:
ranetje schreef:
Dinos schreef:
Nooit moeite mee gehad.

Nee dat snap ik die zullen aangeven je moet nog vervolg cursus volgen.
Maar hoe vaak gebeurd dat ik heb geen idee.
Ik neem aan dat mensen hier op forum dat vaker zullen doen, maar andere mensen och een hondje is wel leuk daar hoort een puppycursus bij heb ik mijn twijfels over ,maar dat is een aanname van mij.
De meeste van "mijn" puppymensen deden zeker een vervolgcursus :ok:

Dat blijft uiteraard op het geheel van hondenbezitters uiterst beperkt. :wink:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

ranetje schreef:Oorspronkelijk loop je "op zijn engels" als je in een brandgang loopt of op een trap.
Is dat zo???? Ik loop op trappen en door brandgangen echt rechts hoor :19:
ranetje
Zeer actief

Marion. schreef:
ranetje schreef:Oorspronkelijk loop je "op zijn engels" als je in een brandgang loopt of op een trap.
Is dat zo???? Ik loop op trappen en door brandgangen echt rechts hoor :19:
Jij hoort dus niet bij "oorspronkelijk" :tongue: :lol1:
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

Kruimel53 schreef: Dat jagers bemiddelde lieden waren in mijn jeugd heb ik uit eigen ervaring. Voor wat dat waard is. Ik kom uit een middenklasse gezin en kende geen enkele jager in mijn ruime omgeving. Alleen van horen zeggen de goed in de slappe was zittende familie van een vriendinnetje, die jaagden te voet met Duitse Staanden.
In mijn huidige, niet direct stinkend rijke kennissenkring, ken ik een aardig aantal jagers.
50 jaar geleden was er ook nog de kleine jachtakte. ( goudplevieren, bunzingen enz.)
Tegen een kleine vergoeding, b.v mollen vangen bij boeren, kon je jagen met geweer. De 40 ha. regeling is vlak na de 2e wereldoorlog gekomen.

Wild was een belangrijke bron van vleesvoorziening. Iemand met een kleine akte kreeg een belangrijke donatie in de beurs. Geen wilsters (goudpluvier) dan geen St. Klaas.

Ik denk, dat het idee wat je voorgespiegeld is niet juist is. Voor 20 gulden had je een akte. De opbrengsten uit de jacht waren vele malen groter. Dus juist de kleine man op het platteland, waren veel met hun hondjes op pad. ( Stabij, wetterhou, drentse patrijs)

Dan was er nog het schadelijke wild. Houtduif, kraaien kauwen enz. Mijnheer de jager liet dat wild graag over aan een arme sloeber. Die kreeg daar dan patronengeld + voor, en hij had meteen toezicht in het veld.

Bij ons in het kleine dorp waren in elk geval al acht jagers met een kleine akte en 5 met een grote akte. % van die grote aktehouders waren koemelkers. Keuterboeren met 4 koeien.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Izzy loopt rechts. Ik ben rechtshandig en loop altijd aan de rechterkant van de weg, dus voor mij is dat het meest logische.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Er zijn verschillende theorien.

Er wordt aanvankelijk in een cursus links geleerd. Dat heeft met andere achterliggende gedachtes over oorsprong ook een aantal voordelen. Je kiest een kant. Je hebt meerdere cursisten in de groep en je moet iets uitleggen. Hoe pak je iets vast, hoe begeleid, wat doe je met welke hand, voet etc. Dat is duidelijk. Ook voor de hond is het duidelijk. Meestal heb je in basiscursus idd alleen links volgens. In vervolgcursus ga je dan verder met rechts volgen.

Op straat ben ik eigenlijk niet zo heel erg bezig met het commando volg. Ook niet als ik een andere hond passeer. Dan is het 'hier lopen' of gebruik wandelen met aandachtscommando. Dan begeleid is ze naar een handige kant. Overigens maakt het voor mijn honden niet uit of ik ze het commando volg links of recht laat uitvoeren.
Maar goed, ook als ik andere honden passeer, ik heb aan elke kant 1 hond (kay mag in regel aan de kant van andere hond lopen, Norah vergroot ik de ruimte om haar aan de buitenkant te nemen.

Wandelen en specifiek links of rechts op de stoep, is daar iemand die zich daar mee bezighoudt. Ik loop een rond wat mij uitkomt en laat de hond lopen aan de kant waar het gras is (of juist niet aan de kanten van de tuintje). Volgens gebruik ik eigenlijk nauwelijk op straat. Vind ik niet zo'n huis-tuin-keuken ding is puur een trainingsdingetje. Ga ik lopen met de honden is het commando: wandel (maar eigenlijk gebruik ik het commando ook niet: gaan met die banaan)
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Het waarom is al uitgelegd.

In onze sport (KNPV) word je op iedere oefening ook op het volgen beoordeeld en moet dat links uitgevoerd worden, behalve tijdens een onderdeel waar je de hond moet omzetten van links naar rechts, dan een stuk rechts volgen en dan weer terug zetten naar links. Ik leer mijn honden wel rechts als links te volgen als 2 afzonderlijke oefeningen, en als dat goed gaat dan het omzetten erbij.

Buiten de sport hoeven mijn honden zelden echt te volgen, wel gewoon goed mee te lopen. En ook al is dat op de stoep meestal links, ik vind het praktisch om ze ook aan de nadere kant te kunnen laten lopen, al is het maar om bijvoorbeeld tegenliggers op afstand te kalmeren door de honden duidelijk aan de andere kant te laten doorlopen (niet dat ze wat doen, maar aan sommige mensen zie je nu eenmaal de angst en dan is het voor mij een kleine moeite)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”