meetjewrc schreef:ik zeg nergens dat t hondje dood moet omdat t in me schoenen bijt....
Eronder zeg ik ALS dit hondje een kindje bijt en goed ook, verdiend die hetzelfde straf als elk ander ras
Er wordt inderdaad gestraft op gepleegd feit; als een chi bijt, en het kindje heeft een blauwe plek, zal de straf toch anders uitvallen dan wanneer een amstaff bijt en en het armpje totaal aan gort is omdat de hond niet wilde loslaten en bleef schudden aan dat armpje.
Nou heb ik persoonlijk een hekel aan bijtende honden van welk ras dan ook. Daarom staan wij ook niet toe dat onze Lakeland in een dusdanige staat van geïrriteerde opwinding raakt dat ze vindt dat ze moet gaan happen, naar pupjes bijvoorbeeld, want die vindt ze niet altijd leuk, of naar drukke gillende kindjes, of naar grote lompe honden met een plaat voor de kop. Gelukkig kunnen wij dat bij haar zien aankomen, dus dan gaat ze gewoon met ons mee doorlopen en ander hondje negeren, indien nodig aan de lijn. Want er wordt niet gehapt of geknokt, punt uit, dus als we ook maar enigszins denken dat dat er aan zit te komen grijpen we in. Soms zijn we daarbij te voorzichtig volgens anderen, maar omdat ze voldoende honden heeft waar ze probleemloos mee kan spelen en elke dag uren buiten vertoeft, vinden wij dat niet het grootste probleem.
Wat ik zeggen wil is dit: als je weet dat je een hond hebt van een ras waarbij spel soms heel snel over kan gaan in ernst, en je houdt daar geen rekening mee, dan neem je dus willens het risico dat iemand anders (hond óf mens) beschadigd raakt door jouw hond. Wij hebben een hondje van 6 kilo dat geleerd heeft om los te laten, maar we weten ook dat ze, als ze echt over de rooie is, dat niet altijd meteen zal doen. Dus krijgt ze simpelweg niet de kans om over de rooie te raken. Waarom kunnen eigenaren van klapkaken geen rekening houden met de aard van hun hond?? Ik verbaas mij er over dat die honden altijd maar los moeten lopen, terwijl de kans heel groot is dat ze zonder waarneembare aanleiding en zonder waarneembare signalen helemaal over de rooie gaan, en door hun enorme kracht onvergelijkbaar veel meer schade kunnen aanrichten dan andere rassen.
De wet kent het begrip "voorwaardelijke opzet", ook wel "kansopzet" geheten. Ik vind dat dit ook voor hondeneigenaren zou moeten gelden. Dat zou betekenen dat de dader (in dit geval: de hondeneigenaar)
bewust het risico neemt op ernstige gevolgen van zijn daad (zijnde: het laten loslopen van zijn hond): als je weet of had kunnen weten dat je hond bepaalde karaktertrekken heeft waardoor
de kans groot is dat hij een andere hond of mens grote schade toe kan brengen, en je hond haalt iets uit, dan is er dus sprake van voorwaardelijke opzet en dat is een verzwarende factor. En dan kun je een flinke tik krijgen. Nu komen die mensen er vaak vanaf met een aanlijn- en muilkorfgebod waar ze zich vervolgens niet aan houden.
Overigens vind ik dat dit voor alle hondeneigenaren zou moeten gelden, niet alleen voor klapkaakbazen. Een Duitse staander met een kronkel in zijn kop, waarvan de eigenaar wist dat hij niet te vertrouwen was, is net zo erg. De baas die die hond willens en wetens los liet in aanlijngebied (de woonwijk), waarbij de hond het kleine hondje van de buren vermoordde - voor de ogen van het kindje dat door het hondje werd opgewacht uit school - die moet van mij net zo'n tik krijgen als een klapkaakeigenaar. De eigenaar van de jachthond kwam er van af met een aanlijn- en muilkorfgebod, waar hij zich aan het eind van de straat al niet meer aan hield, en niemand die er iets aan kon doen. Het kindje was niet gebeten, dus niks aan de hand, over de psychische schade voor het ventje werd met geen woord gerept, want daar voorziet de wet niet in. Dat zou ook eens moeten veranderen wat mij betreft: het is vreselijk om te moeten zien hoe je hond wordt toegetakeld of zelfs vermoord door een andere hond, voor een volwassene is dat al verschrikkelijk, laat staan voor een kind.
Sorry voor dit lange verhaal.