Kitsune schreef:Nanna schreef:Leeuwen die hyena's doden of wolven die coyote's doden doen dat om minder competitie te hebben in het gebied waar ze jagen. Kafferbuffels zullen ook leeuwenwelpen doden om ervoor te zorgen dat die later hun kalveren niet aanvallen.Kitsune schreef: Enige nuance, een vos is net zo min een prooi als een soortgenoot. Wolven die coyotes doden, coyotes die vossen doden...heeft niks met prooien te maken. Of wolven die andere roedels aanvallen en leden vermoorden. Puur uit een soort competitie om voedsel en/of territorium waarschijnlijk.
Begrijp me goed, ik probeer helemaal niks goed te praten en ik wil niet honden direct vergelijken met andere canine-achtigen....maar ik denk wel dat het minder gestoord gedrag is dan menigeen denkt.
Het heeft allemaal een reden.
Nou mag JIJ mij uitleggen waarom een Pitbull losgaat op een nietsvermoedende Labrador en doorgaat tot het beest er verscheurd bijligt. Daar waar een Collie of een Ierse setter dit nog niet in zijn hoofd zou halen. Wat is bij die pitbull volgens jou de reden om dat te doen?
Ik heb nergens gezegd dat ik alle antwoorden heb of dat "begrijpelijk" gedrag is. Ik gaf slechts aan dat soortgenoten doden niet zulk heel gestoord gedrag is bij andere hond-achtigen. Als dit dus wel "in" een oer hond zat kan ik me voorstellen dat dit door fokken versterkt kan worden (net als andere aspecten van gedrag versterkt kunnen worden zoals jagen, drijven etc.). Zo kan ik me voorstellen dat bepaalde soort honden door een combi van erfelijkheid en opvoeding niet-roedel genoten per definitie met argwaan benaderen en er weinig voor hoeft te gebeuren willen ze tot de aanval overgaan (en een hond doden)....mogelijk ook uit een soort uitvergroot territorium/competitie drang.
Ik vond dat iig aannemelijker dan maar te zeggen dat honden "gestoord" zijn.
Kijk bijv. eens naar Chimpansees, als die in een groep individuen van een andere groep tegen komen worden ze letterlijk gesloopt! (uit elkaar getrokken, geslachtsdelen eraf getrokken). En dat doen ze alleen als ze in de ruime meerderheid zijn. Zijn de 2 groepen vergelijkbaar, dan blijft het bij veel geschreeuw, gestamp en getrek aan takken. Nu zijn honden uiteraard geen apen, maar puur om aan te geven dat het in de natuur dus ook voorkomt (het letterlijk slopen/vermoorden van soortgenoten).
infanticide is in de natuur ook bepaald geen onbekend verschijnsel, en ook binnen een groep kan b.v. de strijd om de alpha positie gepaard gaan met dodelijke gevechten, in ieder geval in gevangenschap.
Ik zekere zin kan je dit gedrag van deze groep honden misschien gestoord noemen, zoals je ook het gedrag van onze sien die haar hele leven achter een balletje aan loopt als ik het voor haar gooi en die dan weer terugbrengt, ook gestoord kunt noemen. Oftewel, dan zijn al onze honden gestoord.