Ja ze zijn erg jong de laatste drie
De tuinen die ze moeten bewaken zijn omheind, anders lopen ze weg en gaan ze keten in het dorp, ieder huis heeft hier honden in de tuin en je bent daarom ook verplicht ze achter een omheining te houden. De omheining is gewoon simpel gaas waar menig dier door of over of onderdoor kan maar de honden doen dat niet, voor hen is een visuele belemmering voldoende.
De Mudi en de jonge Komondor bewaken een huisje met omheind terrein van 2000 m ongeveer. Daar moeten ze moestuin
( tegen wildknaag van ree en haas) en een toom grote Brahmakippen bewaken tegen vossen, marters, wasbeerhonden en zo nu en dan loopt er ook een verdwaalde wolf en wat wilde katten rond. Uiteraard beschermen ze ook tegen dieven. Het terrein is groter maar de rest niet omheind.
De kaukaas en de oudste Komondor bewaken een huisje met omheind terrein van 1500 m ongeveer, kan meer zijn, daar moeten ze moestuin, 25 kippen, 5 konijnen en 3 varkens bewaken.
Voor de duidelijkheid: mijn man en ik wonen NIET samen, dus bij elke boerderij is 1 baas dag en nacht aanwezig. De huizen liggen 100m uit elkaar en de honden komen dagelijks bij elkaar op visite ( niet allemaal te gelijk maar om de beurt.)
Fotoos plaatsen moet ik nog bestuderen, komt!