Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Patella luxatie
Moderator: moderatorteam
-
dogo4ever
- Zeer actief
Re: Patella luxatie pups en verder fokken?
De fokker kan best zijn de teef in kwestie hebben na laten kijken op PL net als de reu. En dit kan dan gebeurd zijn bij een da waarvan zij menen dat die daar voldoende kennis over heeft. Er is immers geen officiele test nodig. Maar hierdoor zijn er ook geen officiele papieren. De fokker zal dit dan gewoon te horen hebben gekregen van de betreffende dierenarts of misschien wel orthopeed en vertrouwd daar op.
-
familie
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Engelse Staffordshire Bull Terrier
LongFields schreef:Je begrijpt niet wat ik met mijn tekst heb willen zeggen geloof ik.familie schreef: Het gaat niet om de zwarte piet toespelen het gaat om de vragen die ik erover heb, en een blinde baby vind ik nou weer net een slechte vergelijking, want ook bij mensen wordt er getest op erfelijke afwijkingen om die zoveel mogelijk uit te sluiten, dus als PL erfelijk is zoals de orthopeed zegt dan zouden de ouders daar toch ook op getest moeten worden? Net zoals bij mensen zouden bepaalde erfelijke afwijkingen zoals PL ook bij honden getest moeten worden als je daarmee wilt fokken volgens de rasstandaard want deze fokkers willen het ras optimaliseren (verbeteren) toch? Ik denk dat ik het woord fokker en waar ze voor staan dan verkeerd begrepen heb, en ja er kan altijd wat misgaan dat is waar......
Even een beetje korter dan mijn vorige post, want Marjoleine heeft er al een heel duidelijke post over geschreven, testen op erfelijke afwijkingen is niet zaligmakend, noch geeft het 100% garanties. Er blijft een onvoorspelbare component in zitten, zeker bij ouderdieren die zelf vrij getest zijn. Uit 2 vrije ouders kunnen toch lijders geboren worden namelijk. Dat hangt van enorm veel verschillende zaken af, lees Marjoleines stukje nog maar eens anders.
Er wordt niet voor niets bij het fokken van allerlei diersoorten gezegd "fokken is gokken" en zo is het nu eenmaal, helaas. Wil je alles uitsluiten of voor zijn, dan moet je gewoon níet fokken denk ik.
Een hond is een levend wezen en geen product (hoewel de wet hier anders over oordeelt, maar dat terzijde). Het is niet maakbaar en al helemaal niet gegarandeerd perfect. Als dat wel zo was zou er geen ongezonde hond meer geboren hoeven worden.
Jawel ik heb alles gelezen en begrijp het alleen spreken mensen/kenners elkaar tegen , maar dat maakt niet uit er is mij een hoop duidelijk geworden of juist niet het is niet zo zwart wit als ik dacht gewoon.
Bedankt allemaal fijne avond zou mijn hondje voor geen goud meer willen missen hoor !
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
En dat is het allerbelangrijkste natuurlijk!familie schreef: Bedankt allemaal fijne avond zou mijn hondje voor geen goud meer willen missen hoor !
-
familie
- Vaste gebruiker
Tara schreef:Mensen testen alleen op erfelijke afwijkingen als er gerede kans is op het doorgeven van.familie schreef: Het gaat niet om de zwarte piet toespelen het gaat om de vragen die ik erover heb, en een blinde baby vind ik nou weer net een slechte vergelijking, want ook bij mensen wordt er getest op erfelijke afwijkingen om die zoveel mogelijk uit te sluiten, dus als PL erfelijk is zoals de orthopeed zegt dan zouden de ouders daar toch ook op getest moeten worden? Net zoals bij mensen zouden bepaalde erfelijke afwijkingen zoals PL ook bij honden getest moeten worden als je daarmee wilt fokken volgens de rasstandaard want deze fokkers willen het ras optimaliseren (verbeteren) toch? Ik denk dat ik het woord fokker en waar ze voor staan dan verkeerd begrepen heb, en ja er kan altijd wat misgaan dat is waar......
Toch worden er nog altijd kinderen geboren met erfelijke aandoeningen die niemand had zien aankomen, en ook niet aan kon zien komen.
Met honden fokken is dat niet anders. Ik krijg de indruk dat je je oordeel over de fokkers van je pup al hebt gevormd. ("Voor de fokker gaat het ook om een goede naam en status, maar voor ons puur om gezonde hondjes"-"De fokker heb ik reeds gewezen hierop maar denk niet dat het succes heeft gehad. Het gaat hier wel om eem goede naam (voor wat die waard is) en geld he?"-"snap wel dat de fokker gemotiveerd is om door te gaan......."- "want deze fokkers willen het ras optimaliseren (verbeteren) toch? Ik denk dat ik het woord fokker en waar ze voor staan dan verkeerd begrepen heb, en ja er kan altijd wat misgaan dat is waar......") en ik vraag me af of dat terecht is.
Nee hoor dat heeft meer te maken omdat ik geen antwoorden kreeg en omdat er zo vaag over werd gedaan en ze er liever niet over wilden praten toen kregen wij dat gevoel. Daarnaast heb ik nog steeds het idee dat er geschermd wordt met PL vrij maar als er geen bewijs van is, en dat is wel mogelijk zou ik dat als fokker wel willen. Dus waarom niet ja er kan altijd wat fout gaan tuurlijk, maar dan kon ik wel laten zien dat ze getest waren en er vrij van zijn, want je hebt de beste bedoelingen met het ras ......
-
familie
- Vaste gebruiker
En daar geloof ik dus inderdaad in dat het zo kan gaan, alleen had ik misschien gehoopt dat fokkers het zekere voor het onzekere zouden nemen.dogo4ever schreef:De fokker kan best zijn de teef in kwestie hebben na laten kijken op PL net als de reu. En dit kan dan gebeurd zijn bij een da waarvan zij menen dat die daar voldoende kennis over heeft. Er is immers geen officiele test nodig. Maar hierdoor zijn er ook geen officiele papieren. De fokker zal dit dan gewoon te horen hebben gekregen van de betreffende dierenarts of misschien wel orthopeed en vertrouwd daar op.
-
familie
- Vaste gebruiker
En daar geloof ik dus inderdaad in dat het zo kan gaan, alleen had ik misschien gehoopt dat fokkers het zekere voor het onzekere zouden nemen.dus had ik een wat ander beeld van fokkers denk ik danfamilie schreef:dogo4ever schreef:De fokker kan best zijn de teef in kwestie hebben na laten kijken op PL net als de reu. En dit kan dan gebeurd zijn bij een da waarvan zij menen dat die daar voldoende kennis over heeft. Er is immers geen officiele test nodig. Maar hierdoor zijn er ook geen officiele papieren. De fokker zal dit dan gewoon te horen hebben gekregen van de betreffende dierenarts of misschien wel orthopeed en vertrouwd daar op.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Ik heet je welkom namens de moderators! je hebt nu toegang tot de rest van het forum. Wij wensen je veel plezier! Het is mogelijk dat je niet heel veel welkomstberichtjes krijgt op je eerste topic, dit omdat het verloop erg groot is. Dit is absoluut geen teken dat je niet welkom bent!

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
dogo4ever schreef:De fokker kan best zijn de teef in kwestie hebben na laten kijken op PL net als de reu. En dit kan dan gebeurd zijn bij een da waarvan zij menen dat die daar voldoende kennis over heeft. Er is immers geen officiele test nodig. Maar hierdoor zijn er ook geen officiele papieren. De fokker zal dit dan gewoon te horen hebben gekregen van de betreffende dierenarts of misschien wel orthopeed en vertrouwd daar op.
jep. zo heb ik lola laten röntgenen en op PL laten checken in Putten. maar verder niet officieel gemaakt

-
familie
- Vaste gebruiker
Bedankt en ik moet bekennen dat ik alweer veel informatie heb gekregen waar ik wat aan heb.alm@ schreef:Ik heet je welkom namens de moderators! je hebt nu toegang tot de rest van het forum. Wij wensen je veel plezier! Het is mogelijk dat je niet heel veel welkomstberichtjes krijgt op je eerste topic, dit omdat het verloop erg groot is. Dit is absoluut geen teken dat je niet welkom bent!
-
familie
- Vaste gebruiker
M@scha schreef:dogo4ever schreef:De fokker kan best zijn de teef in kwestie hebben na laten kijken op PL net als de reu. En dit kan dan gebeurd zijn bij een da waarvan zij menen dat die daar voldoende kennis over heeft. Er is immers geen officiele test nodig. Maar hierdoor zijn er ook geen officiele papieren. De fokker zal dit dan gewoon te horen hebben gekregen van de betreffende dierenarts of misschien wel orthopeed en vertrouwd daar op.
jep. zo heb ik lola laten röntgenen en op PL laten checken in Putten. maar verder niet officieel gemaakt
Ja dat kan inderdaad bedankt