Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

trainen in het bos

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

annemie
Zeer actief

trainen in het bos

Ongelezen bericht door annemie »

De africhters van de hondenschool in mijn buurt trainen soms het pakwerk in het bos. Het is een officieus losloopgebied en ik laat mijn hond er ook loslopen, dus daar kan ik niets van zeggen. Aan het geroep te horen staan niet alle honden al evengoed onder appel en daarom sla ik een ander pad in als ik ze bezig hoor. Mijn hond reageert altijd heel alert op het geroep en geblaf en de pakwerker zelf vindt hij ook maar vreemd. Hoe zou de trainende hond reageren als er plots een andere hond komt aangelopen? Is het verantwoord om pakwerk in een open ruimte te oefenen?
groetjes!Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: trainen in het bos

Ongelezen bericht door malinois »

annemie schreef:De africhters van de hondenschool in mijn buurt trainen soms het pakwerk in het bos. Het is een officieus losloopgebied en ik laat mijn hond er ook loslopen, dus daar kan ik niets van zeggen. Aan het geroep te horen staan niet alle honden al evengoed onder appel en daarom sla ik een ander pad in als ik ze bezig hoor. Mijn hond reageert altijd heel alert op het geroep en geblaf en de pakwerker zelf vindt hij ook maar vreemd. Hoe zou de trainende hond reageren als er plots een andere hond komt aangelopen? Is het verantwoord om pakwerk in een open ruimte te oefenen?
tja, lijkt me niet zo slim... moet er niet aan denken want als mijn hond het zou horen was hij dus wel bij de pakwerker op dat moment... vooral als hij hem kon zien.
Hoe de trainende hond erop reageerd is heel verschillend, er zijn honden die dat dus niet accepteren omdat als hij aan het pakwerken is, de pakwerker 'van hem is' op dat moment en hij accepteerd geen andere honden in de buurt. Een andere hond kan gewoon bezig blijven met de pakwerker en de andere hond links laten liggen.. is gewoon afhankelijk van de hond.
Maar waarom trainen ze in een losloopgebied met manwerk? Daar heb je toch geen verstekken ofzo? Of is het KNPV training, dus niet op de mouw bijten maar op het hele pak? Dan kan ik het begrijpen omdat daar struiken, bomen, etc. zijn, maar dan nog niet in een losloopgebied waar ook andere honden lopen..
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
patrick*
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): XMH
Contacteer:

Ongelezen bericht door patrick* »

Zelf ben ik eens een jaar of 10 geleden in Noord Braband geweest en kwam daar een KNPV club tegen die ook in het bos trainden waar ook andere honden los liepen.
het enige waar je de club aan kon herkennen was een bordje waarop stond dat op bepaalde dagen getraind werd met politiehonden

De honden van deze club waren aan het gebeuren "andere honden in de buurt" gewent geraakt.
en ze vertelde dat het geen probleem zou zijn als er bij welke hond van die club een vreemde hond zou langs komen lopen of zo.
Afbeelding
www.knpvforum.nl

Een hond is geen mens, dus behandel hem dan ook niet als een mens.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

patrick* schreef:Zelf ben ik eens een jaar of 10 geleden in Noord Braband geweest en kwam daar een KNPV club tegen die ook in het bos trainden waar ook andere honden los liepen.
het enige waar je de club aan kon herkennen was een bordje waarop stond dat op bepaalde dagen getraind werd met politiehonden

De honden van deze club waren aan het gebeuren "andere honden in de buurt" gewent geraakt.
en ze vertelde dat het geen probleem zou zijn als er bij welke hond van die club een vreemde hond zou langs komen lopen of zo.
kijk als je dat weet is er niets aan de hand, maar bij honden die het niet gewend zijn, lijkt het me niet verstandig...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Lijkt mij niet zo fijn eerlijk gezegd nee....
Stel ik loop met Nanni en zij loopt los en zij heeft pakwerker eerder gezien dan ik... Dan denk ik dat zij erop af zal rennen....
Nee is niet zo een lekkere gedachte nee 8O
patrick*
Vaste gebruiker
Contacteer:

malinois schreef:
patrick* schreef:Zelf ben ik eens een jaar of 10 geleden in Noord Braband geweest en kwam daar een KNPV club tegen die ook in het bos trainden waar ook andere honden los liepen.

kijk als je dat weet is er niets aan de hand, maar bij honden die het niet gewend zijn, lijkt het me niet verstandig...
Klopt mijn vorige hond renso was niet zo geweldenaar maar kwam niet aan zijn kist dan ging hij ervoor, maar als je dit weet zal je je toch moeten aanpassen als je in het bos traind.
Afbeelding
www.knpvforum.nl

patrick*
Vaste gebruiker
Contacteer:

jidde schreef:Lijkt mij niet zo fijn eerlijk gezegd nee....
Stel ik loop met Nanni en zij loopt los en zij heeft pakwerker eerder gezien dan ik... Dan denk ik dat zij erop af zal rennen....
Dan roep je je hond toch gewoon even terug. ;)
Afbeelding
www.knpvforum.nl

malinois
Zeer actief
Contacteer:

patrick* schreef:
malinois schreef:

Klopt mijn vorige hond renso was niet zo geweldenaar maar kwam niet aan zijn kist dan ging hij ervoor, maar als je dit weet zal je je toch moeten aanpassen als je in het bos traind.
ja je moet de honden heel goed kennen (trainingshonden) dus weten hoe ze reageren. Die van mij zou het niet accepteren denk ik, pakwerker is van hem! :mrgreen:
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

patrick* schreef:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

weet inderdaad ook hier in de buurt zo al 2 clubs op te noemen die in een losloopgebied trainen, waarvan 1 zelfs naast een weg door dat losloop gebied (gelukkig wordt daar niet zo hard gereden)

het zou zelf absoluut niet mijn voorkeur hebben
en ik moet er inderdaad ook rekening mee houden als ik ergens loop met mn honden (terug roepen zit er nog niet zo goed op :mrgreen: ;) )
malinois
Zeer actief
Contacteer:

patrick* schreef:
nou als hij hem nog niet ziet is er niets aan de hand, maar als hij van mij hem ook nog ziet en ik zie het te laat is hij er al gewoon voordat ik uberhaupt iets kan roepen. :mrgreen:
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

crutz schreef:weet inderdaad ook hier in de buurt zo al 2 clubs op te noemen die in een losloopgebied trainen, waarvan 1 zelfs naast een weg door dat losloop gebied (gelukkig wordt daar niet zo hard gereden)

en ik moet er inderdaad ook rekening mee houden als ik ergens loop met mn honden (terug roepen zit er nog niet zo goed op :mrgreen: ;) )
carmen, welke losloop-gebieden, want dan blijf ik er weg met qyan, als je begrijpt wat ik bedoel.;) (voor in de toekomst dan, wandelen is helemaal niet aan de orde voorlopig)
hier in de buurt of niet?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:
crutz schreef:weet inderdaad ook hier in de buurt zo al 2 clubs op te noemen die in een losloopgebied trainen, waarvan 1 zelfs naast een weg door dat losloop gebied (gelukkig wordt daar niet zo hard gereden)

carmen, welke losloop-gebieden, want dan blijf ik er weg met qyan, als je begrijpt wat ik bedoel.;)
rijswijk (ik dacht dat de KNPV club ook in het Wilhelmina park trainen, weet niet zeker hoe het daar heet)
Rotterdam, Kralingse bos
qyan

crutz schreef:
qyan schreef:

carmen, welke losloop-gebieden, want dan blijf ik er weg met qyan, als je begrijpt wat ik bedoel.;)
rijswijk (ik dacht dat de KNPV club ook in het Wilhelmina park trainen, weet niet zeker hoe het daar heet)
Rotterdam, Kralingse bos
trainen die niet gewoon bij de verenigingen op het veld dan.
ik liep bijna iedere dag in het wilhelmina park (lekker weinig honden en kijken of we hem daar het water in kregen gezien zijn waterangst), maar nog nooit trainingen buiten het trainingsveld gezien daar eigenlijk.
als qyan het op het veld ziet (we hebben daar natuurlijk ooit getraind) rend ie al naar het hek om de hond op te wachten die met die mouw naar buiten komt. gelukkig is het hek meestal dicht :mrgreen:
laat staan in het wilhelmina park zelf 8O
crutz
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:
crutz schreef:
qyan schreef:

Rotterdam, Kralingse bos
trainen die niet gewoon bij de verenigingen op het veld dan.
ik liep bijna iedere dag in het wilhelmina park (lekker weinig honden en kijken of we hem daar het water in kregen gezien zijn waterangst), maar nog nooit trainingen buiten het trainingsveld gezien daar eigenlijk.
als qyan het op het veld ziet (we hebben daar natuurlijk ooit getraind) rend ie al naar het hek om de hond op te wachten die met die mouw naar buiten komt. gelukkig is het hek meestal dicht :mrgreen:
laat staan in het wilhelmina park zelf 8O
nee, weet niet 100% zeker of het het wilhelmina park is, maar het is als je vanaf Den Haag komt en je rijdt richting "de Schilp" aan de linker kant in het park (zeg maar voorbij de Erasmus weg), ben daar een keer op een oefendag geweest nl ;)
Rob*
Zeer actief

Re: trainen in het bos

Ongelezen bericht door Rob* »

annemie schreef:De africhters van de hondenschool in mijn buurt trainen soms het pakwerk in het bos. Het is een officieus losloopgebied en ik laat mijn hond er ook loslopen, dus daar kan ik niets van zeggen. Aan het geroep te horen staan niet alle honden al evengoed onder appel en daarom sla ik een ander pad in als ik ze bezig hoor. Mijn hond reageert altijd heel alert op het geroep en geblaf en de pakwerker zelf vindt hij ook maar vreemd. Hoe zou de trainende hond reageren als er plots een andere hond komt aangelopen? Is het verantwoord om pakwerk in een open ruimte te oefenen?
Nou heb zoiets meegemaakt met iemand die dat wou oefenen met zijn hond!Er stond iemand dus in een pak en aangezien mijn hond vaak tijdelijk Oost-Indisch doof en zowel gestoord knalde meneer erop af,maar hij moest eerst effe de herder wegjagen en toen pakte hij die vent die wou weglopen(ja het was net een slapstick)en hup knalt tegen die gast aan en gaat effe een partijtje trekken en doen,op hem springen als hij wou opstaan.
Die kerel werd nog eens kwaad ook en pakwerker vond mijn hond wel stoer!! 8O :roll: In ieder geval vind ik het onverantwoord om in een bos of park te trainen.Maar ergens heb ik wel gelachen :p:
qyan

is dat niet dat andere park carmen, wat achter het cbr in rijswijk ligt. dus een park eerder ofzo :mrgreen:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:is dat niet dat andere park carmen, wat achter het cbr in rijswijk ligt. dus een park eerder ofzo :mrgreen:
geen idee, ben daar niet zo bekend met straat/park namen ;)
rij er vandeweek wel ff langs, ff kijken hoe die straat ookalweer heet ;)
patrick*
Vaste gebruiker
Contacteer:

Martijn schreef: Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen hond en die heeft gewoon niet zomaar ergens naar toe te hollen. Makkelijker gezegd dan gedaan hoor...maar zo is het wel.
Precies
kan je de hond niet terug roepen dan moet je hem vast houden aan de riem.
of ergens gaan lopen waar andere geen last van jou probleem hebben.
Afbeelding
www.knpvforum.nl

crutz
Zeer actief
Contacteer:

patrick* schreef:
Martijn schreef: Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen hond en die heeft gewoon niet zomaar ergens naar toe te hollen. Makkelijker gezegd dan gedaan hoor...maar zo is het wel.
Precies
kan je de hond niet terug roepen dan moet je hem vast houden aan de riem.
of ergens gaan lopen waar andere geen last van jou probleem hebben.
inderdaad :ok:
daarom hou ik er ook rekening mee met waar ik loop, want mn terugroepen op een helper is nog niet optimaal (gewoon hierkomen wel, maarja, een helper is toch een aparte factor ;))
qyan

Martijn schreef:
Dingo schreef:
patrick* schreef:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Precies.
Veel herders zullen het niet tof vinden dat ze bij de uitvoering van hun heilige taak gestoord worden en vallen dan uit. Maar dat is denk ik niet anders als je een balletje aan het gooien bent en een andere hond gaat zich daar mee bemoeien. En nog meer honden vinden het sowieso niet goed als een andere hond de baas benaderd. Juist honden die goed onder appeel te brengen zijn, herders, hebben dara de schurft aan omdat die nogal serieus in aanleg zijn.

Of wat dacht je van honden die op paarden af gaan. Zo gevaarlijk!

Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen hond en die heeft gewoon niet zomaar ergens naar toe te hollen. Makkelijker gezegd dan gedaan hoor...maar zo is het wel.
ja, maar voor sommige honden is een pakwerker niet zomaar iets.
qyan is africhting af en medisch gewoon helemaal niet meer geschikt, om het over bepalade karaktertrekken maar niet te hebben.
qyan heeft dus alleen leren bijten, maar terugroepen en lossen zijn nog niet aan de orde geweest.
als ik ergens in een losloopgebied ga lopen en ze zijn daar bezig met pakwerk is dat niet zomaar ff iets voor hem.
maar iets wat hij allang niet meer heeft gedaan en dol op is.
kan ik roepen wat ik wil.

het wilhelmina park in rijswijk bijvoorbeeld: als ze pakwerk zouden doen in het park zelf, losse honden worden daar gedoogd, het is geen uitrengebied dus moet ik idd zorgen dat ik mijn hond bij me kan houden en anders aanlijnen.
idd mijn probleem in dat gebied waar anderen geen last van mogen hebben.

maar een uitrengebied is voor loslopende honden, en daar ga ik niet aanlijnen.
ga dan maar ergens anders pakwerken, maar niet in een uitrengebied.
je kan in een uitren/ losloopgebied niet van eigenaren gaan verwachten dat het spektakel, wat de meeste honden niet eens kennen/ hebben gezien, dat het ze dan maar lukt om hun hond terug te roepen.
dat nieuwsgierige geval van mij, zo lopen er veel meer.
is toch reuze interssant allemaal.
qyan kent het commando hier echt wel en hier is hier, maar met loslopende pakwerkers in het bos sta ik er niet voor garant ;)
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Waar wij van de zomer op vakantie waren (Ede in de buurt) liepen we ook vaak in een bos waar met duidelijke borden vermeld stond dat men op moest passen ivm politiehondentraining.....
De Hemelberg heette dat bos geloof ik...

Dus ja als het gewoon goed aangegeven staat heb ik er geen problemen mee, m'n honden staan goed onder appel! ;) :mrgreen:
qyan

estelle schreef:Waar wij van de zomer op vakantie waren (Ede in de buurt) liepen we ook vaak in een bos waar met duidelijke borden vermeld stond dat men op moest passen ivm politiehondentraining.....
De Hemelberg heette dat bos geloof ik...

Dus ja als het gewoon goed aangegeven staat heb ik er geen problemen mee, m'n honden staan goed onder appel! ;) :mrgreen:
ja, maar dan is het aangegeven!
de gebeden die carmen noemt, daar wordt het niet aangegeven, vindt ik toch ene ander verhaal.
maar goed, is mijn mening
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

dat zeg ik dus 'als het goed staat aangegeven'...... ;)
annemie
Zeer actief

Ongelezen bericht door annemie »

estelle schreef:dat zeg ik dus 'als het goed staat aangegeven'...... ;)
Bij ons hoor je ze al van ver, die hebben geen bordjes nodig :p:
groetjes!Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hier in Valkenswaard is er ook 1 PH-vereniging in het bos, ze hebben een veldje aan de rand van het bos. Het is wel geheel open, en in dat bos lopen veel honden gewoon los.
Nu hoor je al op een afstand als ze aan het trainen zijn hoor, in mijn geval loop ik dan of met een omweg om dat veld heen, of ik lijn de honden ruim van te voren even aan.
Doordeweeks gooi ik nog weleens met de bal op dat veld als "mijn" veld in beslag is genomen door voetballers. :mrgreen: Marouck vind het dan erg leuk als ze een keer de haag mag springen, dat deed ze wel goed toen wij bij de KNPV trainden :pffff: ;)
De 2 andere vereningen in Valkenswaard trainen ook aan de rand van een bos, maar meer in het buitengebied, waar minder wandelaars lopen. In Dommelen is het ook nog afgezet met een hek, bij de andere vereniging geloof ik niet
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”