renee-uk schreef:het is te hopen dat je nooit een hond krijgt die wat moeilijker is dan de honden die je nu hebt, vrees dat je dan met je handen in het haar zit.
misschien is het ook wel een idee te bedenken dat de 'doorsnee'hond niet bestaat en dat het allemaal individuutjes zijn met allemaal hun eigen eigenaardigheden.
Gebaseerd op dat ik honden die zouden bijten aanlijn of een korf om doe?
Ik heb maanden gewerkt in Spanje in het asiel, ik kan je verzekeren dat ik wel iets gewend ben hoor. Alleen ik ben nog al van de veiligheid en wellicht vind je dat overdreven. Dat kan.
Mijn husky heeft bijv nog nooit jacht instinct laten zien, toch wanneer ik langs de schapen van de manege loop, lijn ik hem aan. Puur omdat ik geen énkel risico wil lopen. Dus een hond waarbij ik denk dat hij toch wel zou kunnen bijten, zou ik ook aanlijnen.
Mijn Pointer is ernstig angstig rondom 31 december. De gehele maand december en januari komen hierdoor geen kinderen in mijn huis maar ook geen "niet-honden" mensen. Omdat ik weet, dat zij kan angst bijten wanneer zij ontzettend bang is en niet weg kan. ( bijv wanneer iemand haar aait, terwijl zij in een hoek ligt)
Mijn vorige hond, kruising windhond/stafford, kón hond agressief zijn. Die liep altijd aan de lijn en met korf.
Sja, ik wil gewoon de kans op verwondingen zo klein mogelijk maken. Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar ik probeer die kans echt heel gering te houden. Mijn honden, mijn verantwoording.
Overigens voordat dit verkeerd wordt opgevat. Ik zeg niet dat wat ik doe goed is, of dat iedereen dat moet doen. Iedereen moet zelf weten wat zij doen

Ik vind het ook prima als je een "verdediger" hebt, maar die gewoon goed luistert en die losloopt. Prima, alles goed. Ik zou mij daar alleen niet fijn bij voelen, maar dat maakt het ene niet beter of slechter. Maar ik zou ook nooit kiezen voor een herder/stafford of ander "pittig" ( bedoel ik niet negatief) ras.