Dat was inderdaad een leuk artikel en heel duidelijkiones schreef:Gisteren stond er nog een leuk artikel in de Tubantia over een vrouw die voorheen vegetarier was, omdat ze als kind zoveel geconfronteerd werd met de bio industrie.korthaar schreef:Wordt het schieten van een koe nu als propaganda voor de jacht gebruikt?
Het moet niet gekker worden.
Nu is ze tegenwoordig ook jager en dat vlees consumeert ze wel omdat het eerlijk vlees is en op en top biologisch.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
niet voor tere zieltjes. maar bekijk het eens.
Moderator: moderatorteam
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: niet voor tere zieltjes. maar bekijk het eens.
-
nyckle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Ik zal die lekkere eendenbouten aan de honden opvoeren. Ik ben niet gek!
- iones
- Zeer actief
Maar dat willen de mensen niet horen. Dat is niet ´populair`!ranetje schreef:Dat was inderdaad een leuk artikel en heel duidelijkiones schreef:Gisteren stond er nog een leuk artikel in de Tubantia over een vrouw die voorheen vegetarier was, omdat ze als kind zoveel geconfronteerd werd met de bio industrie.korthaar schreef:Wordt het schieten van een koe nu als propaganda voor de jacht gebruikt?
Nu is ze tegenwoordig ook jager en dat vlees consumeert ze wel omdat het eerlijk vlees is en op en top biologisch.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Degenen die heel erg tegen zijn lezen het niet, denk ik?iones schreef:Maar dat willen de mensen niet horen. Dat is niet ´populair`!ranetje schreef:Dat was inderdaad een leuk artikel en heel duidelijkiones schreef:Gisteren stond er nog een leuk artikel in de Tubantia over een vrouw die voorheen vegetarier was, omdat ze als kind zoveel geconfronteerd werd met de bio industrie.korthaar schreef:Wordt het schieten van een koe nu als propaganda voor de jacht gebruikt?
- iones
- Zeer actief
Zoiets. Vergelijkbaar, komt op hetzelfde neer als niet willen horen.ranetje schreef: Degenen die heel erg tegen zijn lezen het niet, denk ik?
Mensen stellen zich er niet voor open. Leunen achterover in hun stoel in hun huis in de stad, nemen nog een hapje van hun plofkip of karbonade uit de bioindustrie, en wijzen verwijtend naar boeren en jagers. Want iedereen heeft het gedaan, behalve zij zelf.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
63673J
Het mag ook niks kosten natuurlijk. Vlees is gewoon veel te goedkoop (vind ik dan). Wij eten vlees, maar niet vaak en altijd biologisch of van een boer hier in de buurt. Dat is duurder, maar je hebt helemaal niet veel vlees nodig, dus dan kan iemand met een smallere beurs ook eerlijk vlees eten. Man is dol op vlees, maar als ik in de ovenschotels de helft van het gehakt vervang door linzen merkt hij het niet eens en zit gewoon te smikkelen. Ik heb niks tegen vlees eten, maar ik vind dat het beest een goed leven gehad moet hebben, zoals past bij zijn aard, en een stressloze dood. Anders hoef ik het niet. O ja, en wat ik ook vind is dat we veel te kieskeurig zijn, het grootste deel van het dier blieven de meeste mensen niet en joost mag weten waar dat naar toe gaat. Dat staat me tegen en ik word ook niet blij van wat ik in de supermarkten zie liggen en bij de doorsnee 'keur'slagers.iones schreef:Zoiets. Vergelijkbaar, komt op hetzelfde neer als niet willen horen.ranetje schreef: Degenen die heel erg tegen zijn lezen het niet, denk ik?
Mensen stellen zich er niet voor open. Leunen achterover in hun stoel in hun huis in de stad, nemen nog een hapje van hun plofkip of karbonade uit de bioindustrie, en wijzen verwijtend naar boeren en jagers. Want iedereen heeft het gedaan, behalve zij zelf.
Of ik voor of tegen de jacht ben weet ik niet, daarvoor weet ik er te weinig van en lees ik teveel tegenstrijdige dingen op het internet. Ik vind wel dat jagen op een bepaalde manier 'fair' moet zijn, als je begrijpt wat ik bedoel, en als dat zo is kan ik er wel vrede mee hebben.
-
63673J
Zo, dat is niet duur, onze biologische boer is een stuk duurder!Kells schreef:Ik begrijp je wel. Ik wil ook graag een fair stukje vlees en ben beslist niet anti-jacht. Maar dan zie ik weer foto's van een aantal Duitse Facebook vrienden voorbij komen. Vol trots laten ze zien wat de buit van 1 jacht dag is. Ik zie een foto van een stuk of 50 geschoten dieren (wilde zwijnen, reeën, een paar vossen en wasberen). Een week later de trotse melding dat er wel 300 eenden geschoten zijn. Dergelijke jachtpartijen zijn ook niet echt fair en stressvol voor het wild.jvanringen schreef:Het mag ook niks kosten natuurlijk. Vlees is gewoon veel te goedkoop (vind ik dan). Wij eten vlees, maar niet vaak en altijd biologisch of van een boer hier in de buurt. Dat is duurder, maar je hebt helemaal niet veel vlees nodig, dus dan kan iemand met een smallere beurs ook eerlijk vlees eten. Man is dol op vlees, maar als ik in de ovenschotels de helft van het gehakt vervang door linzen merkt hij het niet eens en zit gewoon te smikkelen. Ik heb niks tegen vlees eten, maar ik vind dat het beest een goed leven gehad moet hebben, zoals past bij zijn aard, en een stressloze dood. Anders hoef ik het niet. O ja, en wat ik ook vind is dat we veel te kieskeurig zijn, het grootste deel van het dier blieven de meeste mensen niet en joost mag weten waar dat naar toe gaat. Dat staat me tegen en ik word ook niet blij van wat ik in de supermarkten zie liggen en bij de doorsnee 'keur'slagers.iones schreef:Zoiets. Vergelijkbaar, komt op hetzelfde neer als niet willen horen.ranetje schreef: Degenen die heel erg tegen zijn lezen het niet, denk ik?
Of ik voor of tegen de jacht ben weet ik niet, daarvoor weet ik er te weinig van en lees ik teveel tegenstrijdige dingen op het internet. Ik vind wel dat jagen op een bepaalde manier 'fair' moet zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.
Eerlijk vlees hoeft trouwens niet duur te zijn. Een kennis van ons heeft een paar mini koeien op zijn weitje rond zijn huis lopen. Zo 1x per jaar brengt hij een dier naar de slager en het vlees verkoopt hij voor 8 euro per kilo.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Dacht dat partikulieren hun vee niet meer aan konden bieden bij het slachthuis.?Kells schreef:Ik begrijp je wel. Ik wil ook graag een fair stukje vlees en ben beslist niet anti-jacht. Maar dan zie ik weer foto's van een aantal Duitse Facebook vrienden voorbij komen. Vol trots laten ze zien wat de buit van 1 jacht dag is. Ik zie een foto van een stuk of 50 geschoten dieren (wilde zwijnen, reeën, een paar vossen en wasberen). Een week later de trotse melding dat er wel 300 eenden geschoten zijn. Dergelijke jachtpartijen zijn ook niet echt fair en stressvol voor het wild.jvanringen schreef:Het mag ook niks kosten natuurlijk. Vlees is gewoon veel te goedkoop (vind ik dan). Wij eten vlees, maar niet vaak en altijd biologisch of van een boer hier in de buurt. Dat is duurder, maar je hebt helemaal niet veel vlees nodig, dus dan kan iemand met een smallere beurs ook eerlijk vlees eten. Man is dol op vlees, maar als ik in de ovenschotels de helft van het gehakt vervang door linzen merkt hij het niet eens en zit gewoon te smikkelen. Ik heb niks tegen vlees eten, maar ik vind dat het beest een goed leven gehad moet hebben, zoals past bij zijn aard, en een stressloze dood. Anders hoef ik het niet. O ja, en wat ik ook vind is dat we veel te kieskeurig zijn, het grootste deel van het dier blieven de meeste mensen niet en joost mag weten waar dat naar toe gaat. Dat staat me tegen en ik word ook niet blij van wat ik in de supermarkten zie liggen en bij de doorsnee 'keur'slagers.iones schreef:Zoiets. Vergelijkbaar, komt op hetzelfde neer als niet willen horen.ranetje schreef: Degenen die heel erg tegen zijn lezen het niet, denk ik?
Of ik voor of tegen de jacht ben weet ik niet, daarvoor weet ik er te weinig van en lees ik teveel tegenstrijdige dingen op het internet. Ik vind wel dat jagen op een bepaalde manier 'fair' moet zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.
Eerlijk vlees hoeft trouwens niet duur te zijn. Een kennis van ons heeft een paar mini koeien op zijn weitje rond zijn huis lopen. Zo 1x per jaar brengt hij een dier naar de slager en het vlees verkoopt hij voor 8 euro per kilo.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
63673J
Er zijn ook nog slagers die zelf slachten, huisslacht heet dat geloof ik. Daar kun je je dier naar toe brengen (of door laten ophalen). Het wordt dan daar nagekeken en gekeurd en dan wordt het daar geslacht. Dat gaat allemaal heel rustig. De slager kan het dan ook nog uitbenen en verwerken als de eigenaar van het dier dat wenst. Die verkoopt het dan of eet het lekker zelf op.bouvierpoedel schreef:Dacht dat partikulieren hun vee niet meer aan konden bieden bij het slachthuis.?Kells schreef:(...)
-
nyckle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Heel kleine correctie. Huisslacht, was, dat de slager bij de boerderij kwam. Het dier daar slachtte en uitbeende. Alle producten, zoals worst, hoofdkaas, balkenbrij, ham en noem maar op, werd door de boerin verder zelf gedaan.jvanringen schreef: Er zijn ook nog slagers die zelf slachten, huisslacht heet dat geloof ik. Daar kun je je dier naar toe brengen (of door laten ophalen). Het wordt dan daar nagekeken en gekeurd en dan wordt het daar geslacht. Dat gaat allemaal heel rustig. De slager kan het dan ook nog uitbenen en verwerken als de eigenaar van het dier dat wenst. Die verkoopt het dan of eet het lekker zelf op.
Huisslachting is nu verboden, zover ik weet.
Alle vlees, wat aan derden verkocht en geconsumeerd wordt, moet gekeurd worden. Dit is al decenia zo.
-
63673J
Ik weet dat op de boerderij slachten inderdaad niet meer mag en dat alle vlees gekeurd moet worden. Verwarrend dat het nog wel vaak 'huisslacht' genoemd wordt, hier bijvoorbeeld: http://www.slagervogels.nl/index.php/huisslachtingen. Maar dat is misschien omdat de slachter het dier ook ophaalt van 'huis' (d.w.z. bij de eigenaar van het dier)? In Drenthe waar wij regelmatig komen zit ook zo'n slachterij, wij nemen weleens vlees mee van kennissen die hun dieren daar laten slachten.nyckle schreef:Heel kleine correctie. Huisslacht, was, dat de slager bij de boerderij kwam. Het dier daar slachtte en uitbeende. Alle producten, zoals worst, hoofdkaas, balkenbrij, ham en noem maar op, werd door de boerin verder zelf gedaan.jvanringen schreef: Er zijn ook nog slagers die zelf slachten, huisslacht heet dat geloof ik. Daar kun je je dier naar toe brengen (of door laten ophalen). Het wordt dan daar nagekeken en gekeurd en dan wordt het daar geslacht. Dat gaat allemaal heel rustig. De slager kan het dan ook nog uitbenen en verwerken als de eigenaar van het dier dat wenst. Die verkoopt het dan of eet het lekker zelf op.
Huisslachting is nu verboden, zover ik weet.
Alle vlees, wat aan derden verkocht en geconsumeerd wordt, moet gekeurd worden. Dit is al decenia zo.
- iones
- Zeer actief
Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt, dat vlees te goedkoop is.jvanringen schreef:Het mag ook niks kosten natuurlijk. Vlees is gewoon veel te goedkoop (vind ik dan). Wij eten vlees, maar niet vaak en altijd biologisch of van een boer hier in de buurt. Dat is duurder, maar je hebt helemaal niet veel vlees nodig, dus dan kan iemand met een smallere beurs ook eerlijk vlees eten. Man is dol op vlees, maar als ik in de ovenschotels de helft van het gehakt vervang door linzen merkt hij het niet eens en zit gewoon te smikkelen. Ik heb niks tegen vlees eten, maar ik vind dat het beest een goed leven gehad moet hebben, zoals past bij zijn aard, en een stressloze dood. Anders hoef ik het niet. O ja, en wat ik ook vind is dat we veel te kieskeurig zijn, het grootste deel van het dier blieven de meeste mensen niet en joost mag weten waar dat naar toe gaat. Dat staat me tegen en ik word ook niet blij van wat ik in de supermarkten zie liggen en bij de doorsnee 'keur'slagers.
Of ik voor of tegen de jacht ben weet ik niet, daarvoor weet ik er te weinig van en lees ik teveel tegenstrijdige dingen op het internet. Ik vind wel dat jagen op een bepaalde manier 'fair' moet zijn, als je begrijpt wat ik bedoel, en als dat zo is kan ik er wel vrede mee hebben.
Maar dat is eigenlijk het geval met al het gezonde voedsel. En het is kennelijk in onze cultuur zo dat gezond eten NIET duur mag zijn. Mensen willen daar niet veel geld aan uitgeven. Wel aan vakanties, hobby, autos en kleding, maar NIET aan gezond eten. Zelfs niet als dit hun gezondheid ten goede komt.
Want minder vlees eten zou gezonder zijn maar mensen willen elke dag vlees eten en liefst een groot stuk ook nog. En dat doet meer kwaad dan goed.
Mensen eten gewoon veel van wat ze lekker vinden. En dat gaat boven alle ratio.
In andere landen gaat het er anders aan toe dan in Nederland.Kells schreef:
Ik begrijp je wel. Ik wil ook graag een fair stukje vlees en ben beslist niet anti-jacht. Maar dan zie ik weer foto's van een aantal Duitse Facebook vrienden voorbij komen. Vol trots laten ze zien wat de buit van 1 jacht dag is. Ik zie een foto van een stuk of 50 geschoten dieren (wilde zwijnen, reeën, een paar vossen en wasberen). Een week later de trotse melding dat er wel 300 eenden geschoten zijn. Dergelijke jachtpartijen zijn ook niet echt fair en stressvol voor het wild.
We hebben hier gewoon minder natuur, en heel veel minder natuur dan bijvoorbeeld in Duitsland.
In Nederland is het zo dat jagers tellingen verrichten van wild, en daarop een quotum afstemmen. Het heeft immers geen zin om alles overhoop te schieten want dan blijft er niets meer over. Dat is niet wenselijk. Het is geen natuurbeheer om de hele mikmak uit te roeien. Dan valt er niets meer te zien, en ook niet meer te jagen voor het jaar erop.
Ik denk dat er in Duitsland ook wel quota zullen zijn, maar er zijn daar gewoon meer mogelijkheden, grotere jachtgebieden etc.