Nanna schreef:Het werkt natuurlijk ook niet mee dat het een moderas is en dat ze veel gekocht worden door mensen die zo'n kleine retriever wel handiger vinden in de auto als ze Anne-Sophie naar klarinetles brengen.
Kortom, vaak totaal onopgevoed. Ik denk dat er best wat van te maken is hoor maar dan moet je daar wel energie in steken en iet op je dubarry's af gaan staan wachten wanneer die gehoorzaamheid nou eens komt.
Exact
Tollers zijn doorgaans geen leuke honden. Ik raad ze eigenlijk zelden aan. Ja, het kunnen geweldige honden zijn. Anders had ik er ook geen 3 van

Maar ik durf te beweren dat meer dan de helft van de Toller eigenaren het ras onderschatten. Die verwachten een kleine, rode Golden Retriever en dan kom je bedrogen uit. Ze hebben een enorme behoefte aan beweging en en een nog grotere behoefte aan mentale stimulans. Werken willen ze, niet alleen alleen achter balletjes aan hollen en met drie daags een blokje om maak je ze (en jezelf) helemaal gek.
Als kleur en formaat de voornaamste redenen zijn om voor het ras te kiezen zou ik het niet doen TS

Als je een leuk, energiek sporthondje zoekt en bereid bent in de opvoeding te investeren kunnen ze best geschikt zijn. Ik woon niet bepaald in de buurt maar jullie zijn welkom om kennis te maken met de honden als jullie dat willen.