Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond krijgt het aan de stok met wolven
Moderator: moderatorteam
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Hond krijgt het aan de stok met wolven
Volgens mij eten wolven wel vaker honden. Dat is tenminste wat ik gehoord heb. In gebieden waar wolven zitten worden veel kettinghonden gewoon opgegeten. Als je googled op wolves eat dogs krijg je een hoop opgegeten honden te zien. 
-
laeken
- Zeer actief
Ja en nee. Het lijkt kannibalisme maar voor een wolf is een hond denk ik nog steeds geen wolf. Beter gezegd denk ik dat ze in een mops bv niks herkennen.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Dit denk ik ook en daardoor vind ik het alles behalve een prettig filmpje en jammer dat er honden voor deze jacht gebruikt worden die alleen bescherming hebben van zo,n vest.Liesbeth schreef:Dat dacht ik ook toen ik het eerste deel zag, maar nu denk ik dat dat meer kwam door het vest met de Go pro dan door (de afwerende houding van) de hond.iones schreef:Als je het filmpje zo ziet, ziet er het er toch sterk naar uit dat wolven en honden elkaar goed kunnen verstaan. De wolf was aanvankelijk niet agressief, hij kwispelde zachtjes en nam een aftastende houding aan naar de hond. Ik vind wel dat de hond langdurig op zichzelf aangewezen was. Of hij nou een protectievest aan had gehad of niet, als die wolven werkelijk voor de kill waren gegaan, had hij het denk ik echt niet overleefd.
De hond is er iig niet ongeschonden vanaf gekomen. Zo'n 20-30 bijtwonden zijn er geteld, voornamelijk in de achterhand. De flanken konden de wolven weinig mee vanwege dat vest en ik vermoed dat de hond daarom vooral aan de achterhand verwond is.
Wolven zijn ook niet helemaal gek, die willen liever niet gewond raken en zullen de bek van die hond zoveel mogelijk vermijden. Dood hoeft niet per se, punt maken (uitschakelen) is meestal voldoende, het is tenslotte geen prooi om te verorberen voor die wolven.
Volgens mij zitten er in het gebied ook beren daar lees ik niks over.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
laeken
- Zeer actief
Klopt natuurlijk helemaal. Maar een wolf is pas echt een kannibaal als hij wolven eet.Tara schreef:Kannibalisme is niks anders dan de eigen soort eten, of dat nu bewust is of niet.laeken schreef:Ja en nee. Het lijkt kannibalisme maar voor een wolf is een hond denk ik nog steeds geen wolf. Beter gezegd denk ik dat ze in een mops bv niks herkennen.
Honden en wolven verschillen genetisch nauwelijks van elkaar, dus als honden door wolven worden gegeten dan lijkt dat niet op kannibalisme, dat IS kannibalisme.
-
laeken
- Zeer actief
Ja, dat is toch zo? Want honden stammen dan wel af van wolven maar dat wil niet zeggen dat ze ook nog wolven zijn. Er zijn op dit forum en overal in de wereld genoeg discussies over of een hond wel genoeg op een wolf lijkt om nog dezelfde soort te zijn. Er zijn genoeg verschillen die maken dat een hond te onderscheiden is van een wolf. Gebit is anders, hersenen zijn anders en ook de ontwikkeling is anders. Een wolf is gewoon eigenlijk een ander dier in de meest basale zin. Je kan een hond niet als wolf groot laten worden en dan zeggen dat hij een wolf is geworden. Andersom kun je een wolf nooit als pup onderleggen bij een hond en dan zeggen dat die gelijk aan de hondenpups groot wordt. Maw is een wolf geen hond en een hond geen wolf. Buiten het hele uiterlijk om.Tara schreef:Goed hoor.laeken schreef:Klopt natuurlijk helemaal. Maar een wolf is pas echt een kannibaal als hij wolven eet.Tara schreef:Kannibalisme is niks anders dan de eigen soort eten, of dat nu bewust is of niet.laeken schreef:Ja en nee. Het lijkt kannibalisme maar voor een wolf is een hond denk ik nog steeds geen wolf. Beter gezegd denk ik dat ze in een mops bv niks herkennen.
Honden en wolven verschillen genetisch nauwelijks van elkaar, dus als honden door wolven worden gegeten dan lijkt dat niet op kannibalisme, dat IS kannibalisme.
En zolang een wolf wel honden eet maar geen wolven vind ik dus echt dat een wolf geen kannibaal genoemd kan worden. Nu weet ik niet of wolven ook wolven eten. Als ze dat doen dan is het eten van honden een logisch gevolg. Als wolven nooit wolven eten maar wel honden dan ben ik er van overtuigd dat dat komt omdat er dusdanig veel verschil is dat de wolf niet door heeft dat hij kannibaal is. In de zin van de instincten. Hij ziet dan honden als prooi. Iets wat hij bij wolven misschien wel nooit ziet. En dat komt dan dus wel omdat een wolf niet ziet dat een hond ook een wolf is. Immers, zolang wolven geen prooi zijn en honden wel wordt een hond niet als soortgenoot herkend door wolven.
Dus ja, een wolf die een hond eet is een kannibaal in de letterlijke zin van het woord. Maar daarmee is de soort wolf niet kannibalistisch te noemen tenzij wolven in de natuur ook wolven als prooi zien. Maar dat zie ik eerlijk gezegd nog niet gebeuren. Wolven "praten" met wolven en wolven zouden honden als voedsel zijn.
Ik wil geen vervelende discussie starten maar een interessante.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Dit dusTara schreef:Ik ben nu een artikel aan het schrijven over honden-wolven en las bij het inlezen iets over prooigedrag van wolven.
Wanneer wolven bejaagd worden kan door onoordeelkundig afschot de stabiliteit in wolvenroedels ernstig verstoord worden. Op het moment dat de Alfawolf wordt weggenomen, ontbreekt in een roedel kennis, leiderschap en ervaring. Het samen bejagen van prooien wordt daardoor bemoeilijkt en kan resulteren in roedels die makkelijker prooien gaan zoeken zoals vee. Ik kan me ook heel prima voorstellen dat ze een kettinghond als makkelijke prooi beschouwen, al blijft het kannibalisme natuurlijk.
Als een roedel een goede structuur heeft, zitten ze liever hoger in de bergen en zijn ze opgewassen tegen lastiger te vangen prooidieren en laten ze vee met rust.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Zo interessant vind ik t nou ook weer niet. Je kent blijkbaar het soortbegrip niet.laeken schreef:
Een 'soort' is een groep organismen die gemeenschappelijk vruchtbare nakomelingen kunnen produceren.
Wolven en honden kunnen dat, dus zijn ze het zelfde soort. Honden zijn gedomesticeerd, dus hebben een ondersoort gekregen omdat ze door ons erin gefokte kenmerken hebben die ze van wolven onderscheiden. Maar ondersoort of niet - ze behoren nogsteeds tot hetzelfde soort, want - zie soortbegrip.
Dus het is kannibalisme. Zo moeilijk is t niet.

- Hamilton
- Zeer actief
Ik kan er zo ook wel 'n aantal aanleveren ,geplaatst door Zweedse fora,vanwege de onaangename plaatjes ( meestal de kop nog over, de rest is weggevreten) doe ik dat maar nietNanna schreef:Ja, dacht ik ook aan maar de foto staat op een forum en daar is het effe zoeken.LongFields schreef:Misschien beter een linkje te plaatsen in plaats van de foto zo rechtstreeks Nanna.
Nou ja, enger dan een afgekloven kip vind ik het trouwens niet. Het zal ook best een snelle dood geweest zijn.
-
laeken
- Zeer actief
Blijkbaar denk jij dat het begrip soort een waterdicht begrip is. Je hebt het helemaal mis. Wat jij uitdraagt is Wikipedia kennis. En het begrip soort zoals dat in de van Dale staat. In de biologie is dat al lang en breed achterhaald.Paisley schreef:Zo interessant vind ik t nou ook weer niet. Je kent blijkbaar het soortbegrip niet.laeken schreef:
Een 'soort' is een groep organismen die gemeenschappelijk vruchtbare nakomelingen kunnen produceren.
Wolven en honden kunnen dat, dus zijn ze het zelfde soort. Honden zijn gedomesticeerd, dus hebben een ondersoort gekregen omdat ze door ons erin gefokte kenmerken hebben die ze van wolven onderscheiden. Maar ondersoort of niet - ze behoren nogsteeds tot hetzelfde soort, want - zie soortbegrip.
Dus het is kannibalisme. Zo moeilijk is t niet.
Maargoed, als jij graag discussies dood wil slaan met domme basale woorddefinities die niet kloppen dan mag dat. Zegt meer over jou dan over wat ik zeg denk ik.
Om je even van je voetstuk af te halen. Er zijn genoeg soorten die onderling vruchtbare nakomelingen geven. Nu jij weer
Dus deze discussie is voor jou een stuk interessanter dan je denkt. Alleen al omdat je denkt dat je iets snapt maar er geen drol vanaf weet. Grappig om zo van leer te trekken zonder dat je weet waar je over praat.
-
laeken
- Zeer actief
Om je alvast een eindje op weg te helpen met je bijdehante gebrabbel.
Hoe denk je dat die jungle katten ontstaan zijn? Of meen je nu werkelijk dat een ocelot dezelfde soort is als de huiskat? En dan meteen ook de andere soorten wilde katten die ze ingekruist hebben in de huiskatten waar al die exotische rassen van rondlopen?
En denk je nu werkelijk dat een wolf dezelfde soort is als een coyote? Vreemd dat die kruisingen zichzelf gewoon voortplanten en dat er zelfs een vermoeden is dat de rode wolf een kruising is tussen wolven en coyotes.
Nog een voor mijn lol. Rode kanaries zijn ontstaan door inkruisen van een Zuid Amerikaanse sijs. Een kapoetsensijs. Die is rood. Die kruis je met de van oorsprong uit Zuid Europa en Afrika voorkomende wilde kanarie en de vruchtbare rode nakomelingen kruis je dan weer met een kanarie. Gevolg, rode kanaries.
En dan gaan we verder. Hoe denk jij dat honden zijn ontstaan? Allemaal uit dezelfde soort wolf? En zo ja, waarom kun je ze dan ook kruisen met bv De Ethiopische wolf of Abessijnse wolf (Canis simensis). Dat is dus niet Canis Lupus maar een andere SOORT! En vreemd genoeg is de grootste bedreiging van die wolven het constant inkruisen van honden van de herders daar.
Dan krijg je dus hybriden die gewoon vruchtbaar zijn.
En zo zijn er nog legio voorbeelden. Misschien slim om eerst zelf je kennis op orde te hebben voor je anderen voor dommetje en oninteressant gaat uitmaken. Erg storend en het irriteert me mateloos om door een blijkbaar nitwit gecorrigeerd te worden op iets waar ik prima van op de hoogte ben.
Hoe denk je dat die jungle katten ontstaan zijn? Of meen je nu werkelijk dat een ocelot dezelfde soort is als de huiskat? En dan meteen ook de andere soorten wilde katten die ze ingekruist hebben in de huiskatten waar al die exotische rassen van rondlopen?
En denk je nu werkelijk dat een wolf dezelfde soort is als een coyote? Vreemd dat die kruisingen zichzelf gewoon voortplanten en dat er zelfs een vermoeden is dat de rode wolf een kruising is tussen wolven en coyotes.
Nog een voor mijn lol. Rode kanaries zijn ontstaan door inkruisen van een Zuid Amerikaanse sijs. Een kapoetsensijs. Die is rood. Die kruis je met de van oorsprong uit Zuid Europa en Afrika voorkomende wilde kanarie en de vruchtbare rode nakomelingen kruis je dan weer met een kanarie. Gevolg, rode kanaries.
En dan gaan we verder. Hoe denk jij dat honden zijn ontstaan? Allemaal uit dezelfde soort wolf? En zo ja, waarom kun je ze dan ook kruisen met bv De Ethiopische wolf of Abessijnse wolf (Canis simensis). Dat is dus niet Canis Lupus maar een andere SOORT! En vreemd genoeg is de grootste bedreiging van die wolven het constant inkruisen van honden van de herders daar.
Dan krijg je dus hybriden die gewoon vruchtbaar zijn.
En zo zijn er nog legio voorbeelden. Misschien slim om eerst zelf je kennis op orde te hebben voor je anderen voor dommetje en oninteressant gaat uitmaken. Erg storend en het irriteert me mateloos om door een blijkbaar nitwit gecorrigeerd te worden op iets waar ik prima van op de hoogte ben.
-
laeken
- Zeer actief
Laatste, dat wolven en honden dezelfde soort zijn is nog steeds een controversieel onderwerp. Honden worden nu wetenschappelijk een ondersoort van de wolf genoemd. Ook in het latijn zijn ze een ondersoort. Maar ook daarover is nog genoeg discussie.
Het is dus wel degelijk van groot belang of wolven ook wolven eten. Want als wolven geen wolven maar wel honden eten dan zit er blijkbaar een groter verschil tussen een wolf en een hond dan wij denken. Immers, als dat allemaal hetzelfde was, waarom maken de wolven dan wel onderscheid...
En dan nogmaals, je kan ELKE wolf, coyote en dingo en wat dan ook kruisen en vruchtbare nakomelingen laten krijgen. De hele familie van hondachtigen Canid geeft nl ALTIJD vruchtbare nakomelingen. Daarin is de wolf x hond combinatie dus meteen geen graadmeter meer. Als jij een wolf op een coyote zet heb je vruchtbare pups. Maw is een wolf dan meteen dezelfde soort als een coyote of valt nu je hele theorie in duigen...
Dus hoe interessant is deze discussie nu ineens geworden.
Zoals jij het stelt zijn wolven van over de hele wereld, coyotes, jackhalzen en alle soorten daarin 1 soort. En ook dezelfde soort als de hond. Immers, dat kruist allemaal en geeft allemaal onderling altijd 100% vruchtbare nakomelingen. Dag theorie...
Misschien tijd om je ogen eens open te doen en open te staan voor echte feiten
Het is dus wel degelijk van groot belang of wolven ook wolven eten. Want als wolven geen wolven maar wel honden eten dan zit er blijkbaar een groter verschil tussen een wolf en een hond dan wij denken. Immers, als dat allemaal hetzelfde was, waarom maken de wolven dan wel onderscheid...
En dan nogmaals, je kan ELKE wolf, coyote en dingo en wat dan ook kruisen en vruchtbare nakomelingen laten krijgen. De hele familie van hondachtigen Canid geeft nl ALTIJD vruchtbare nakomelingen. Daarin is de wolf x hond combinatie dus meteen geen graadmeter meer. Als jij een wolf op een coyote zet heb je vruchtbare pups. Maw is een wolf dan meteen dezelfde soort als een coyote of valt nu je hele theorie in duigen...
Dus hoe interessant is deze discussie nu ineens geworden.
Zoals jij het stelt zijn wolven van over de hele wereld, coyotes, jackhalzen en alle soorten daarin 1 soort. En ook dezelfde soort als de hond. Immers, dat kruist allemaal en geeft allemaal onderling altijd 100% vruchtbare nakomelingen. Dag theorie...
Misschien tijd om je ogen eens open te doen en open te staan voor echte feiten
-
laeken
- Zeer actief
-
laeken
- Zeer actief
Vreemd, want er staan alleen al verschillende soorten wolven aan de basis van hondenrassen. Verder stel ik die vraag omdat er verschillende soorten wolven zijn en elke hond met elk van die soorten kan kruisen. Met andere woorden, wat maakt de wolf en de hond precies een en dezelfde soort?Tara schreef:Honden en wolven stammen af van één en dezelfde voorouder.laeken schreef: En dan gaan we verder. Hoe denk jij dat honden zijn ontstaan? Allemaal uit dezelfde soort wolf?
Er staan geen verschillende soorten wolven aan de basis van de hond. Dat is een feit.
Lijkt mij allemaal vrij relevante info als je gaat stellen dat wolven kannibalisme vertonen op basis van het feit dat ze honden eten. Zijn dat Timberwolven of zijn dat Europese wolven die dat doen. En zijn honden afstammelingen van Europese of Timberwolven. En als een Afrikaanse wolf een hond eet, is het dan nog steeds 1 soort als honden van een soort wolf afstammen? Lijken mij vrij relevante zaken voordat je stelligheden de wereld in gooit.
Je kan het natuurlijk allemaal heel makkelijk maken. Alle honden en alle wolven zijn een en dezelfde soort. Want volgens de definitie van soort zou dat zo zijn. En ja, dan zijn wolven kannibalen. Maar zo simpel is het niet. Want ik vraag me af of Timberwolven ook Timberwolven eten en Ethiopiësche wolven ook Ethiopiësche eten. Of eten die alleen toypoedels en is dat dezelfde soort?
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Wij zagen in zowel Zweden als Noorwegen ook bossen waar ook borden stonden om aan te geven dat ze er zaten.Kells schreef:Schiet mij net te binnen. Afgelopen zomer waren wij ook weer in Zweden en raakten aan de praat voor de deur van een supermarkt. Onze aanhanger met dakkoffer er bovenop en onze drie honden trok de aandacht van deze mensen. Reden voor een praatje dus. Onze reisplannen bespraken wij natuurlijk ook even kort. De reis ging vanaf Mora richting Noorwegen. Er werd ons op het hart gedrukt om vooral de honden niet los te laten op deze route omdat het wolvengebied is. Het kwam volgens het stel regelmatig voor dat honden werden opgevreten door wolven.
-
laeken
- Zeer actief
Dus een Saarloos komt niet uit de Europese wolf maar uit de Timberwolven? En de Tjech? Ook uit Timberwolven? En de Indian dog? En welke wolven zouden er in de poolhonden zitten? Spaanse? Nu kun je wel stellen dat alle wolven over de hele wereld hetzelfde zijn maar dat is dus niet zo.Tara schreef:En dat is dus niet juist.laeken schreef:Vreemd, want er staan alleen al verschillende soorten wolven aan de basis van hondenrassen.Tara schreef:Honden en wolven stammen af van één en dezelfde voorouder.laeken schreef: En dan gaan we verder. Hoe denk jij dat honden zijn ontstaan? Allemaal uit dezelfde soort wolf?
Er staan geen verschillende soorten wolven aan de basis van de hond. Dat is een feit.
Ik geloof wel dat het best zo kan zijn dat het fenomeen hond uit een soort wolf komt maar dat dat daarna zo gebleven is geloof ik dus niet. Ik durf ook te stellen dat dat gewoon niet zo is.
-
laeken
- Zeer actief
Welke soort wolf staat nu aan de basis van de hond en aan de basis van de verschillende rassen? En van alle andere soorten zit er dus geen een in onze honden en ook geen een in de verschillende rassen die nog veel wolf in zich hebben?
Witte wolf (Canis lupus albus)
Kenai schiereiland wolf (Canis lupus alces)
Arabische wolf (Canis lupus arabis)
Poolwolf (Canis lupus arctos)
Mexicaanse wolf (Canis lupus baileyi)
Newfoundland wolf (Canis lupus beothucus)
Bernard's wolf (Canis lupus bernardi)
Steppewolf (Canis lupus campestris)
Mongoolse wolf (Canis lupus chanco)
British Columbiawolf (Canis lupus columbianus)
Vancouver Islandwolf (Canis lupus crassodon)
Kaspische wolf (Canis lupus cubanensis)
Spaanse wolf (Canis lupus deitanus)
Dingo (Canis lupus dingo)
Aziatische woestijnwolf (Canis lupus desertorum)
Hond (Canis lupus familiaris)
Cascade Mountains wolf (Canis lupus fuscus)
Grijs-witte wolf (Canis lupus griseoalbus)
Ezowolf (Canis lupus hattai)
Hudson Bay wolf (Canis lupus hudsonicus)
Japanse wolf (Canis lupus hodophilax)
Noordelijke Rocky Mountains wolf (Canis lupus irremotus)
Labradorwolf (Canis lupus labradorius)
Alexander Archipelago wolf (Canis lupus ligoni)
Europese wolf (Canis lupus lupus)
Amerikaanse wolf (ook Timber wolf) (Canis lupus lycaon)
Mackenzie toendrawolf (Canis lupus mackenzii)
Baffin Island toendrawolf (Canis lupus manningi)
Rietwolf (Canis lupus minor)
Mogollon Mountain wolf (Canis lupus mogollonensis)
Texas wolf (Canis lupus monstrabilis)
Plainswolf (Canis lupus nubilus)
Mackenzie Valley wolf (Canis lupus occidentalis)
Greenland wolf (Canis lupus orion)
Indische wolf (Canis lupus pallipes)
Alaskawolf (Canis lupus pambasileus)
Iberische wolf (Canis lupus signatus)
Toendrawolf (Canis lupus tundrarum)
zuidelijke Rocky Mountains wolf (Canis lupus youngi)
Saarloos verpaarde nl een Canis lupus lupus aan een Duitse herder. In de Indian dogs die al 30.000 jaar geleden bij de Indianen leefden zit zowel Coyote als wolf. En dat was geen Canis lupus lupus. Want die komen helemaal niet voor in Amerika.
Dan heb je de poolhonden. In de malamute is lang wolf gekruist om het meer wolfachtige uiterlijk in dat spitstype te krijgen. Dat zijn wederom andere wolvensoorten dan die Saarloos gebruikt heeft voor zijn wolfhond.
En alle wolvensoorten kun je onderling verparen en die geven allemaal vruchtbare nakomelingen.
Dus deze twee soorten geven gewoon pups die je verder kan fokken.

Witte wolf (Canis lupus albus)
Kenai schiereiland wolf (Canis lupus alces)
Arabische wolf (Canis lupus arabis)
Poolwolf (Canis lupus arctos)
Mexicaanse wolf (Canis lupus baileyi)
Newfoundland wolf (Canis lupus beothucus)
Bernard's wolf (Canis lupus bernardi)
Steppewolf (Canis lupus campestris)
Mongoolse wolf (Canis lupus chanco)
British Columbiawolf (Canis lupus columbianus)
Vancouver Islandwolf (Canis lupus crassodon)
Kaspische wolf (Canis lupus cubanensis)
Spaanse wolf (Canis lupus deitanus)
Dingo (Canis lupus dingo)
Aziatische woestijnwolf (Canis lupus desertorum)
Hond (Canis lupus familiaris)
Cascade Mountains wolf (Canis lupus fuscus)
Grijs-witte wolf (Canis lupus griseoalbus)
Ezowolf (Canis lupus hattai)
Hudson Bay wolf (Canis lupus hudsonicus)
Japanse wolf (Canis lupus hodophilax)
Noordelijke Rocky Mountains wolf (Canis lupus irremotus)
Labradorwolf (Canis lupus labradorius)
Alexander Archipelago wolf (Canis lupus ligoni)
Europese wolf (Canis lupus lupus)
Amerikaanse wolf (ook Timber wolf) (Canis lupus lycaon)
Mackenzie toendrawolf (Canis lupus mackenzii)
Baffin Island toendrawolf (Canis lupus manningi)
Rietwolf (Canis lupus minor)
Mogollon Mountain wolf (Canis lupus mogollonensis)
Texas wolf (Canis lupus monstrabilis)
Plainswolf (Canis lupus nubilus)
Mackenzie Valley wolf (Canis lupus occidentalis)
Greenland wolf (Canis lupus orion)
Indische wolf (Canis lupus pallipes)
Alaskawolf (Canis lupus pambasileus)
Iberische wolf (Canis lupus signatus)
Toendrawolf (Canis lupus tundrarum)
zuidelijke Rocky Mountains wolf (Canis lupus youngi)
Saarloos verpaarde nl een Canis lupus lupus aan een Duitse herder. In de Indian dogs die al 30.000 jaar geleden bij de Indianen leefden zit zowel Coyote als wolf. En dat was geen Canis lupus lupus. Want die komen helemaal niet voor in Amerika.
Dan heb je de poolhonden. In de malamute is lang wolf gekruist om het meer wolfachtige uiterlijk in dat spitstype te krijgen. Dat zijn wederom andere wolvensoorten dan die Saarloos gebruikt heeft voor zijn wolfhond.
En alle wolvensoorten kun je onderling verparen en die geven allemaal vruchtbare nakomelingen.
Dus deze twee soorten geven gewoon pups die je verder kan fokken.

-
blaf
- Zeer actief
Zijn dat niet allemaal ondersoorten die je opsomt?
Ik dacht dat Canis lupis de soort was en dan krijg je het onderscheid in ondersoorten. Dat er dus maar 1 soort wolf is en van die ene soort zijn er veel ondersoorten.
Ter verduidelijking: Dit is een vraag om informatie. Biologie is niet mijn vakgebied.
Ik dacht dat Canis lupis de soort was en dan krijg je het onderscheid in ondersoorten. Dat er dus maar 1 soort wolf is en van die ene soort zijn er veel ondersoorten.
Ter verduidelijking: Dit is een vraag om informatie. Biologie is niet mijn vakgebied.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Kells schreef:Wij komen al jaren in die contreien, maar we zijn ze nog nooit tegengekomen en dan bedoel ik die beesten. Maar in dicht bos waar die borden staan laat ik mijn honden zeker niet los.toots schreef:Wij zagen in zowel Zweden als Noorwegen ook bossen waar ook borden stonden om aan te geven dat ze er zaten.Kells schreef:Schiet mij net te binnen. Afgelopen zomer waren wij ook weer in Zweden en raakten aan de praat voor de deur van een supermarkt. Onze aanhanger met dakkoffer er bovenop en onze drie honden trok de aandacht van deze mensen. Reden voor een praatje dus. Onze reisplannen bespraken wij natuurlijk ook even kort. De reis ging vanaf Mora richting Noorwegen. Er werd ons op het hart gedrukt om vooral de honden niet los te laten op deze route omdat het wolvengebied is. Het kwam volgens het stel regelmatig voor dat honden werden opgevreten door wolven.
Nee wij hadden in Noorwegen alleen een vos gezien en wat eekhoorns maar dat zien we in Belgié ook wel. Maar wolven en Elanden niet gezien maar wel de boorden dus ze zullen er wel zitten.Wel een beetje saai hoor loop je in Noorwegen in heel dichtbebost gebied kom je nog geen hert tegen haha.
Toen we terug waren en een weekend in Poppel waren zagen we 2 herten op 1 middag, meerdere eekhorns, konijnen, roofvogels haha.
-
laeken
- Zeer actief
Maar Tara, ik zei ook rassen en niet de eerste gedomesticeerde hond. Maar dat terzijde want dat doet er in feite niet toe. Er werd gesteld dat wolven kannibalisme vertonen omdat ze honden zouden eten. Honden zouden dezelfde soort zijn. Dat omdat honden van Aziatische wolven afstammen. De wolven die honden eten zijn Amerikaanse wolven. Sowieso een ondersoort. Dan nog is de hond daarmee alleen al ondersoort en niet soort. En in hoeverre je alle wolven op de wereld 1 soort mag noemen is ook de vraag. Want zowel in gedrag als in uiterlijk als in voedsel verschillen ze enorm.
-
laeken
- Zeer actief
Ik vind dus nog steeds dat wolven die honden eten niet kannibalistisch zijn. Tenminste niet zolang ze geen wolven eten van hun eigen soort. Er is geen wetenschappelijke onderbouwing. Omdat ze kruisingen maken die vruchtbaar zijn zegt immers niets. Dan is een coyote nl ook dezelfde soort. Of een jakhals.
-
laeken
- Zeer actief
Als je goed zou lezen zie je staan dat ik stel dat er in de huidige hondenrassen meerdere soorten wolven zitten. Dat is ook gewoon zo. Dat zijn dus honden. We zitten niet twee verschillende discussies te voeren maar je stelt dat je antwoord voldoende is en dat je het erbij laat. Is je goed recht maar daarmee heb je nog steeds geen gelijk in.Je stelling dat wolven die honden eten kannibalisme vertonen. In elk geval, dat stel ik.Tara schreef:Laeken, ik vind je heel lief, dat weet je, maar je zegt iets waar ik op reageer met feiten die jouw theorie onderuit halen.
Vervolgens ga je zeggen dat je iets anders bedoelde, dat werkt natuurlijk niet, want dan zitten we weer eens verschillende discussies te voeren en dat schiet niet zo erg op. Ik denk dat mijn betoogje helder is, dus ik ga even verder met mijn werk.
Succes met werken.
-
laeken
- Zeer actief
Kijk, dan zijn wolven inderdaad kannibalistisch. Want dan eten ze letterlijk hun eigen soort, eigen ondersoort en potentiele partner etc. Dus daadwerkelijk kannibalismeTara schreef:Ik heb me er trouwens even een beetje bij ingelezen, maar kannibalisme is bij wolven geen onbekend fenomeen.
In tijden van extreme schaarste kunnen ze soms overgaan op kannibalisme en het komt wel voor dat een gestrikte wolf ten prooi valt aan zijn eigen soortgenoten. In dat licht bezien is het dus ook weer niet zo heel gek dat wolven honden opeten als ze die te pakken krijgen.
Zouden honden ook kannibalistisch zijn?
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Beetje gemeen van die wolfjes om een slachtoffer uit te zoeken met maar 3 pootjes.Nanna schreef:dat denk je maar.Liesbeth schreef: Dood hoeft niet per se, punt maken (uitschakelen) is meestal voldoende, het is tenslotte geen prooi om te verorberen voor die wolven.
Deze is toch echt opgegeten door de wolven.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
laeken
- Zeer actief
Nee, dat pootje is mee naar huis als snackje voor later. Voor de pups om op te knagenbouvierpoedel schreef:Beetje gemeen van die wolfjes om een slachtoffer uit te zoeken met maar 3 pootjes.Nanna schreef:dat denk je maar.Liesbeth schreef: Dood hoeft niet per se, punt maken (uitschakelen) is meestal voldoende, het is tenslotte geen prooi om te verorberen voor die wolven.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zielig hoor want aan zijn houding te zien gaf hij zich wel over en die kutwolven hebben hem toch opgepeuzeld.laeken schreef:Nee, dat pootje is mee naar huis als snackje voor later. Voor de pups om op te knagenbouvierpoedel schreef:Beetje gemeen van die wolfjes om een slachtoffer uit te zoeken met maar 3 pootjes.Nanna schreef:dat denk je maar.Liesbeth schreef: Dood hoeft niet per se, punt maken (uitschakelen) is meestal voldoende, het is tenslotte geen prooi om te verorberen voor die wolven.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik lees net dit op Facebook, geschreven door Wolven in Nederland:
Dit is een filmpje van een actioncamera bevestigd aan een loslopende drijvende jachthond tijdens de elandjacht in Zweden. De hond draagt tevens een speciaal beschermingsvest tegen wolven, met opstaande scherpe pinnen op het rugdek. Deze honden worden namelijk, met vest en GPSzender en camera, alleen het bos ingejaagd door de jagers met de bedoeling wild (elanden) op te zoeken en vervolgens aan te blaffen en op de plaats te houden. De jager hoort het geblaf en ziet op zijn GPS-ontvanger waar het dier "gesteld" wordt door de hond. De jager loopt hier vervolgens naartoe en schiet de eland af. Deze honden zijn dus getraind om wild op te zoeken, maar onderscheiden niet altijd het juiste wild. In dit geval is te zien dat de hond de wolf opzoekt die vervolgens nog probeert de hond uit de weg te gaan. De hond volgt dan nog steeds de wolf en wordt vervolgens afgestraft door twee wolven. Jagers in Zweden nemen bewust het risico om hun honden bloot te stellen aan deze gevaren door ze eenzaam wolventerritoria in te sturen. Het is niet meer dan logisch dat de wolven, die hun territorium zorgvuldig hebben afgebakend met geurvlaggen, indringers willen wegjagen die hier geen respect voor hebben en zelfs de wolven opzoekt. Jaarlijks sterven er zo´n 5-10 van deze honden door confrontaties met wolven in Zweden. 25-30 honden worden door jagers per ongeluk geschoten omdat ze denken dat het wild is. Tientallen verongelukken door confrontaties met ander wild of verdrinken. Meer dan 1000 stuks komen om in het verkeer. Elk jaar opnieuw, in Zweden. Met dank aan Rick van Mallsen voor de duiding vanuit Zweden.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Het bos ingejaagd nog wel.veertje schreef:Ik lees net dit op Facebook, geschreven door Wolven in Nederland:
Dit is een filmpje van een actioncamera bevestigd aan een loslopende drijvende jachthond tijdens de elandjacht in Zweden. De hond draagt tevens een speciaal beschermingsvest tegen wolven, met opstaande scherpe pinnen op het rugdek. Deze honden worden namelijk, met vest en GPSzender en camera, alleen het bos ingejaagd door de jagers met de bedoeling wild (elanden) op te zoeken en vervolgens aan te blaffen en op de plaats te houden. De jager hoort het geblaf en ziet op zijn GPS-ontvanger waar het dier "gesteld" wordt door de hond. De jager loopt hier vervolgens naartoe en schiet de eland af. Deze honden zijn dus getraind om wild op te zoeken, maar onderscheiden niet altijd het juiste wild. In dit geval is te zien dat de hond de wolf opzoekt die vervolgens nog probeert de hond uit de weg te gaan. De hond volgt dan nog steeds de wolf en wordt vervolgens afgestraft door twee wolven. Jagers in Zweden nemen bewust het risico om hun honden bloot te stellen aan deze gevaren door ze eenzaam wolventerritoria in te sturen. Het is niet meer dan logisch dat de wolven, die hun territorium zorgvuldig hebben afgebakend met geurvlaggen, indringers willen wegjagen die hier geen respect voor hebben en zelfs de wolven opzoekt. Jaarlijks sterven er zo´n 5-10 van deze honden door confrontaties met wolven in Zweden. 25-30 honden worden door jagers per ongeluk geschoten omdat ze denken dat het wild is. Tientallen verongelukken door confrontaties met ander wild of verdrinken. Meer dan 1000 stuks komen om in het verkeer. Elk jaar opnieuw, in Zweden. Met dank aan Rick van Mallsen voor de duiding vanuit Zweden.
De honden jagen ja, maar ze worden het bos niet ingejaagd, dat jagen doen ze n.l. graag.
Dat deze hond de wolven opzocht vind ik een nogal boude bewering.
Uit het filmpje waar betrokkene dat meent te kunnen zien is dat in ieder geval niet af te leiden.
Of de genoemde getallen juist zijn?
Ben ik heel benieuwd naar
Heb je een bron?
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
FB Wolven in Nederlandranetje schreef:Het bos ingejaagd nog wel.veertje schreef:Ik lees net dit op Facebook, geschreven door Wolven in Nederland:
De honden jagen ja, maar ze worden het bos niet ingejaagd, dat jagen doen ze n.l. graag.
Dat deze hond de wolven opzocht vind ik een nogal boude bewering.
Uit het filmpje waar betrokkene dat meent te kunnen zien is dat in ieder geval niet af te leiden.
Of de genoemde getallen juist zijn?
Ben ik heel benieuwd naar
Heb je een bron?
Ik vind het stukje ook wat gekleurd geschreven
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dank ik ga daar eens kijken 
Ik kan me van die wolven ook goed voorstellen hoor dat ze een indringer niet accepteren.
Hun jachtgebied.
Ik kan me van die wolven ook goed voorstellen hoor dat ze een indringer niet accepteren.
Hun jachtgebied.
-
laeken
- Zeer actief
Ik zie wel een hond die een wolf opzoekt. De hond loopt vanaf het begin van het filmpje tot de confrontatie recht op de wolf af. Je ziet de wolf staan en nog steeds loopt de hond er in een strakke lijn recht op in. De hond maakt op geen enkele manier een omtrekkende beweging.