Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Discussie perfectionistisch of juist niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Re: Discussie perfectionistisch of juist niet?

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Ik ben erg gemakkelijk en Pukie ook, ik ben niet zo van de regels als het niet nodig is en omdat we hier enorm veel ruimte hebben kan ze ook haar goddelijke gang gaan, toch luistert ze goed als ik haar terug roep, zit af en blijf doe ik allemaal niet aan. We hebben het op deze manier erg leuk samen
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik zit met beide honden in een andere groep.

Gentle is een klein tukje en zoals een teckel hoort te doen trekt ze haar eigen plan. Heel voorzichtig zitten er een paar commando's in zoals het hier komen en het stil zijn.
Verder maakt het me.bij haar niet zoveel uit eigenlijk. Ze kan prima omgaan met die losse manier van omgaan.

Gimmick daarin tegen heeft een strakke hand nodig. Doe ik dat niet dan vervalt ze in vervelend en soms zelfs gevaarlijk gedrag.
Dat wil ik niet dus heeft ze te luisteren.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik ben groep 1.
En dat levert hier helemaal geen stress op, niet bij mij en niet bij mijn honden, we hebben juist enorm veel lol samen.
Alles is gewoon duidelijk en een commando is geen vraag maar een bevel.
Als ze "vrij" zijn mogen ze doen wat ze willen, ze gaan niet ver weg, negeren alles en zijn gewoon braaf dus ze gaan hun gang maar, maar als ik iets van ze wil dan moeten ze dat uitvoeren.
Dit past gewoon prima bij en mijn honden, misschien wat perfectionistisch in de ogen van anderen maar ik doe alles op gevoel en mijn gevoel is nou eenmaal zo haha.
Laatst gewijzigd door samantha! op 26 okt 2015 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Ik ben een groep 2 type maar laat mijn "gedrag" wel afhangen van de hond. Met poppetje Izzie kan ik naar hartelust mijn schouders ophalen omdat ze nooit écht heel stout gaat zijn. Bij haar werkt de groep 2 aanpak en dat maakt dat zij me nauwelijks energie kost omdat ik van nature gemakkelijk ben.
Met mijn vorige hond kón dat gewoon niet. Dan was de hondenpopulatie van de wijk waar we woonden gewoon gehalveerd. Luna moest dus luisteren en deed dat eigenlijk niet graag :F:. Dat was voor mij dus gewoon harder werken.
En toch was ze me even lief :love:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik ben duidelijk een 2-type. Ze doen maar waar ze zin in hebben mits ze anderen niet lastig vallen of de boel slopen.
Ik ben een trainer van niks want meestal in trainingssituaties lig ik in een deuk als ze dingen verkeerd doen. Of verdraaien uit te voeren. Vooral bij mijn collies. Af liggen in nat gras? Of zitten terwijl er plassen water liggen?
Ben je beduveld, dat vertikken ze. Een bal die uit het flyball-apparaat niet werd gevangen en te ver doorrolde? Ja, madam zou eens moe worden als ze die bal ging ophalen. Dus gingen ze wachten tot ze een nieuwe bal in de bek geworpen kregen.
Of zoals Lyndie, die een bal helemaal niks vond en het alleen deed als er een koekje in het apparaat werd gelegd. :LOL:
Trouwens, ik heb ze ooit geleerd te gaan zitten als ze een snackje krijgen. Op een gegeven moment bleven ze staan.
Ook goed. Krijg je toch iets lekkers.
Omdat ze zo schattig kijken. Of omdat ze zou leuk bedelen. Of omdat ik ze lief vind. Of gewoon zomaar. :mrgreen:

De enige keer dat ik wel streng ben, is als die haarballen geborsteld moeten worden. Dan wil ik geen geneuzel. Of gespeel. Toiletteren is nl. Serieus Werk. En dat weten ze en dan luisteren ze ook. En voor de rest gaan ze hun goddelijke gang maar. Interesseert me niks. Ze doen toch niks stouts, daar zijn ze te lief voor. :mann:
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

O als ik samen met mijn vriend met Toots wandel, dat komt gelukkig niet zo vaak voor, maar dan besta ik niet voor Toots, echt.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Sulluna schreef:En laat ik het zo eens stellen. Zou groep 1 bij een "simpele" stabiel blijvende hond wel kunnen worden als groep 2?
En zou groep 2 bij een hond die groep 1 nodig heeft wel zo kunnen worden?

Want ik weet dat ik niet voor een langere tijd zo kan zijn als groep 1. Ik voel mij daar heel onprettig bij en word er heel zenuwachtig van. De lol zou er ook afgaan trouwens. Voor een korte periode prima, maar voor een langere.. Nee, ik zeg eerlijk dat ik dat niet zou kunnen. ( dus echt respect voor mensen die dat wel kunnen en ook doen!)
oh deze vraag had ik niet gezien ;)

maar nee ik zou nooit bij groep 2 kunnen horen, daarvoor vind ik duidelijk en consequent zijn te belangrijk.
de manier waarop ik met mijn honden omga is een tweede natuur, ik doe het ook automatisch zo en als ik het anders zou doen zou ik me daar niet prettig bij voelen en dat zou dan weer doorwerken naar mijn honden toe.

maar nogmaals, ik loop echt niet de hele dag te drillen en mijn honden hebben best een hoop vrijheid, al zijn er wel duidelijke grenzen waarbinnen ze zich te gedragen hebben.
als ik een hond aanleer om te gaan zitten voor het oversteken bijvoorbeeld, wil ik ook dat ie zit; als ik dat niet nodig vind (zoals met riet, die moeite heeft om te zitten en het ook nauwelijks doet) dan leer ik dat niet aan en is staand wachten ook goed.
maar als ze dan, wat ze een heel enkele keer wel probeert, alvast een voet op de straat zet tijdens het wachten moet ze wel terugkomen van me en wachten we nog even langer als alle vier haar voeten weer op de stoep staan.
het zit gewoon niet in me om dat te laten gaan :U:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik ben vreselijk consequent en wil ook graag mijn zin krijgen. Als ik vind dat iets moet dan gebeurd dat ook, hoe lang het ook duurt. :engel: Dus ik zal in groep 1 vallen.

Maar, ik vind er geen klap aan als een hond iets met gillende tegenzin moet doen dus ik zal (in de toekomst) wel proberen situaties of commando's die niet lekker werken te vermijden of ombuigen. Trainen wil ik alleen met een gemotiveerde hond. Muv eigen veiligheid of echt noodzakelijke dingen natuurlijk.
Mies was laatst mee naar een cursus van Diem. Ze moest netjes aan een lijntje op een kleedje liggen, mocht toekijken en haar kop houden. Nou, dat was dus heel stom en dodelijk saai. Ze wilde alle mensen knuffelen en net als Diem ook aan de beurt zijn. En daar wilde ze mij en de hele groep graag verbaal van op de hoogte brengen. Dan ben ik streng en consequent en moet ze gewoon haar mond houden en netjes blijven liggen want dan kan ze best. Maar ik heb wel direct daarna oppas geregeld voor de volgende trainingen, ik ga niet nog een keer haar 2 uur lang tegen haar zin in braaf laten zijn :wink:

Regels om de regels heb ik zelf een hekel aan. Ze doen maar een eind zolang ik of een ander geen last heeft of dat er geen onveilige situaties ontstaan. Ik vind eigen creatieve inbreng vreselijk lollig en ze mogen ook best aangeven dat ze iets willen. Maar, de paar dingen die ik vraag en verbied moeten wel gebeuren, altijd. En ik ben zeker niet vies van corrigeren als ze tegen bekende regels in gaan :wink:
Een paar zaken die hier niet mogen: Naar mijn mening zinloos blaffen, trekken aan de lijn, mij negeren als ik aandacht vraag, eten jatten, de commando's zit, af, blijf, uit de keuken negeren, doorzeuren nadat ik nee gezegd heb, zonder toestemming de auto uit, mij zonder heel goede reden wakker maken :pffff:
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Ik ben allebei. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Feather__ op 26 okt 2015 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

wolvster schreef:
Sulluna schreef:
wolvster schreef:Hier ook groep 2. Ik ben niet zo streng. Manlief is meer van groep 1, dus dat is wel wat lastig soms.
Ik bedoel groep 2 niet zo zeer als streng, maar meer als consequent en wat perfectionistisch.

Ja, lijkt mij lastig inderdaad als je man juist weer anders is. Merk je daarin verschil, qua gedrag van de honden?
Nou het grappige is dat Murdock veel beter naar mij luistert dan naar mijn man ondanks (of dankzij?) mijn makkelijkere houding. Alsof de druk die mijn man toch wat meer op hem legt averechts werkt.
Dat is hier juist precies andersom. Ik ben erg consequent, mijn man en kinderen een stuk minder.
En dat is duidelijk te merken. Bronco heeft volkomen schijt aan de mening van man en kids.
Meestal boeit het hun ook niet, maar als het dan wel een keer niet uitkomt (springen als ze nette kleren aanhebben ofzo) krijgen ze hem ook niet rustig.
Tja, jammer dan. Eigen schuld. :19:

Soms moet ik er ook wel om lachen hoor. Klimt hij op schoot bij manlief aan de eettafel, legt z'n enorme bakkus op tafel om mij aan te kijken. Zie het wel vrouwtje!!!
Uiteraard met die witte randjes onder zijn ogen. :engel:
Of als hij enigszins doordraait. Kunnen ze vanalles zeggen en doen, helpt niets. Dan hoef ik alleen maar opstaan en zeggen is het nou klaar.
Plof op z'n gat of kleed............ik deed niets hoor! :LOL:

Ik ben dus type 1, de rest type 2.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik vind het niet leuk om op cursus te gaan waarbij de hond naar je moet kijken, recht moet zitten, strak naast je been moet lopen en waar je vooral altijd maar 1 woord moet roepen want anders zouden honden het niet snappen.
Maar, dat betekend niet dat ik het niet nauw neem met regels :mrgreen:
Als ik zeg dat ze op de stoep moet lopen, moet dat ook wel gebeuren.
Als ze moet volgen, moet ze ook gewoon even bij mij in de buurt blijven. Dan hoeft ze niet te kijken of haar staart precies goed dragen :mrgreen: nee, puur functioneel. Ik heb ook weinig met commando's. Ze weet het prima als ze even bij me moet komen, of ik nou 'kom eens even, deze kant' of 'Apple kom op' of 'hier' roep
Maar niet op schoot is niet op schoot, blijf is blijf etcetera.
Kortom, ik val onder geen van beide groepen denk ik.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

ik vind wel dat als ik zeg dat je in je mand moet dat een hond daar ook in moet en niet een eigen interpretatie aan moet geven.
maar zitten voor het oversteken en andere moeilijke dingen doen we niet aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Heavy schreef: Oh dat is grappig . Als Jip gekamd moet worden ben ik juist niet streng :mrgreen: dat gaat zo tegen mijn gevoel in en dan denk ik jij hebt toch ook niet om al dat haar gevraagd en daarom wordt hij dus regelmatig kort geknipt .
Oh, ik zeg dan altijd: "Had je maar niet in dit lichaam geboren moeten worden, eigen schuld. En nu stil blijven staan anders zwaait er wat :devil: "

Een pokkebaas ben ik
:engel:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik hang er een beetje tussenin denk ik, het ligt helemaal aan de situatie.

Een echt smerige kluif moet hij bv buiten opeten en dan komt hij weleens stiekem binnen omdat het weer hem niet bevalt,
maar dan stuur ik hem wel weer naar buiten.
Bij de oversteek wachten, moet hij gaan zitten, doet hij ook braaf... 2 seconde en tja, dan denk ik weer 'ach het kind heeft tenslotte even gezeten' :mrgreen:

Ik ben wel consequent in de vorm van 'wat ik heb gezegd, moet gedaan worden'. Hoe lang hij dat dan doet, dat is weer
een hele andere zaak, maar zeg ik 'zit' dan MOET hij gaan zitten al duurt het een kwartier voordat hij dat doet (dat gebeurt niet hoor, maar even als voorbeeld).

Bij sommige andere dingen ben ik weer erg makkelijk, heeft hij een dolle bui, ga alsjeblieft lekker rennen en lol maken.
Van mij hoeft hij dan niet eerst braaf in het gareel te lopen voordat hij los moet, ga maar lekker genieten.

Kammen, daarbij probeert hij wel 10 keer te ontsnappen, want na een paar minuten is hij het zat, maar ik maak het echt af.
Nagels knippen is een ramp, maar ik knip wel tenminste 1 nagel voordat hij mag gaan en dan dus pas als hij het echt toegelaten heeft, hij moet dan even luisteren, al is het maar kort en dan weet ik al dat er meer niet te behalen valt, als hij het maar wel even toestaat.

Dus nou ja, ik bungel maar wat er tussenin denk ik :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

pioenroos schreef:
Heavy schreef: Oh dat is grappig . Als Jip gekamd moet worden ben ik juist niet streng :mrgreen: dat gaat zo tegen mijn gevoel in en dan denk ik jij hebt toch ook niet om al dat haar gevraagd en daarom wordt hij dus regelmatig kort geknipt .
Oh, ik zeg dan altijd: "Had je maar niet in dit lichaam geboren moeten worden, eigen schuld. En nu stil blijven staan anders zwaait er wat :devil: "

Een pokkebaas ben ik
:engel:
Haha, wat erg, ik zeg ook altijd tegen Mila: 'Had je maar geen collie moeten worden.' :F:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Skadi: Groep 1. Áls ik iets vraag móet ze luisteren. Ik geef trouwens niet veel commando's, ik werk meer samen met haar. Maar áls ik wel een commando geef, móét ze luisteren. Direct. Ik vind het lolliger om haar met mij samen te laten werken, en dat prachtige brein oplossingen zien te bedenken, maar soms moeten we gewoon even in het gareel. Voor haar of mijn veiligheid.
Bijvoorbeeld naast de rolstoel. Ze heeft zelf bedacht dat ze me kan trekken. En ja, dat is hartstikke lollig (soms laat ik haar dat ook doen :F: ). Maar veilig is het niet :schrik: Meer een soort Jackass met hond en rolstoel. Dus naast de stoel moet ze strák onder appèl.

Cayuga: Euh....is er een groep 6? :LOL:

Wat mij betreft hangt het 100% van de hond af.
Ik vind het trouwens raar dat niet meer mensen dit antwoord geven.
Nou ja, zo raar is het misschien ook weer niet, aangezien mensen vaak een vaste raskeuze hebben. En zo zijn herdermensen vaak van de kadaverdiscipline. Tót ze een gezelschapshond in herdervermomming krijgen, zoals een Cayuga :tongue: :tongue:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Ehmmm, groep 3 ofzo? Of 5?

De enige commando's die ze per direct moeten opvolgen zijn "Wacht!" en "Kom voor!"
Het wacht is voor als ze loslopen, en een onoverzichtelijke bocht naderen ofzo. Het wacht staat voor "Dan doe ik dit, en alles staat stil" (uit Tita Tovenaar). Gewoon stoppen. Je hoeft niet te zitten, niet te liggen, gewoon stilstaan. Wachten tot we toe maar zeggen. En het hier komen is natuurlijk duidelijk.
Voor de rest hoeven ze geen kunstjes. Ook niet zitten voor het oversteken ofzo. Ik zeg gewoon wacht, en ze staan stil. Ze hoeven echt niet met hun kont in de sneeuw of nattigheid gaan zitten omdat we een weg over gaan steken.

Sorry, ik praat nog steeds over "ze". Terwijl ik nu maar 1 hond heb. Leuk voorbeeldje wel. Met Miep heb ik ook de cursussen gedaan, en we (mijn schuld) oefenden door de week helemaal niets. Op de dag van het examen, heb ik de dames meegenomen en heb ik Miep afgelegd aan de kant (dat is geen kunstje, dat is het liefste wat ze doet). Heb met Saar het rondje voorgedaan (voor wie die commando's ook al 2 jaar geleden waren, maar ja geheugen als een olifant), en daarna moest Miep het nadoen. Kind is gewoon geslaagd!
Maar het blijst was ik met de gedragspunten (die niet meetelden). Hond/baas relatie een 10. Dat is het enige wat ik wil. Poot geven wil ik niet.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

renee-uk schreef:
Sulluna schreef:En laat ik het zo eens stellen. Zou groep 1 bij een "simpele" stabiel blijvende hond wel kunnen worden als groep 2?
En zou groep 2 bij een hond die groep 1 nodig heeft wel zo kunnen worden?

Want ik weet dat ik niet voor een langere tijd zo kan zijn als groep 1. Ik voel mij daar heel onprettig bij en word er heel zenuwachtig van. De lol zou er ook afgaan trouwens. Voor een korte periode prima, maar voor een langere.. Nee, ik zeg eerlijk dat ik dat niet zou kunnen. ( dus echt respect voor mensen die dat wel kunnen en ook doen!)
oh deze vraag had ik niet gezien ;)

maar nee ik zou nooit bij groep 2 kunnen horen, daarvoor vind ik duidelijk en consequent zijn te belangrijk.
de manier waarop ik met mijn honden omga is een tweede natuur, ik doe het ook automatisch zo en als ik het anders zou doen zou ik me daar niet prettig bij voelen en dat zou dan weer doorwerken naar mijn honden toe.

maar nogmaals, ik loop echt niet de hele dag te drillen en mijn honden hebben best een hoop vrijheid, al zijn er wel duidelijke grenzen waarbinnen ze zich te gedragen hebben.
als ik een hond aanleer om te gaan zitten voor het oversteken bijvoorbeeld, wil ik ook dat ie zit; als ik dat niet nodig vind (zoals met riet, die moeite heeft om te zitten en het ook nauwelijks doet) dan leer ik dat niet aan en is staand wachten ook goed.
maar als ze dan, wat ze een heel enkele keer wel probeert, alvast een voet op de straat zet tijdens het wachten moet ze wel terugkomen van me en wachten we nog even langer als alle vier haar voeten weer op de stoep staan.
het zit gewoon niet in me om dat te laten gaan :U:
Idd. Dat heb ik ook. Ik voel me ook echt beroerd als ik op manier 2 moet leven. Xena geeft bijv wel meer privileges nu ze ouder is. Ze hoeft idd niet meer bij de stoeprand te zitten en de rest wel. Maar ook zij moet gewoon direct luisteren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
renee-uk
Zeer actief

Miranda schreef:Skadi: Groep 1. Áls ik iets vraag móet ze luisteren. Ik geef trouwens niet veel commando's, ik werk meer samen met haar. Maar áls ik wel een commando geef, móét ze luisteren. Direct. Ik vind het lolliger om haar met mij samen te laten werken, en dat prachtige brein oplossingen zien te bedenken, maar soms moeten we gewoon even in het gareel. Voor haar of mijn veiligheid.
Bijvoorbeeld naast de rolstoel. Ze heeft zelf bedacht dat ze me kan trekken. En ja, dat is hartstikke lollig (soms laat ik haar dat ook doen :F: ). Maar veilig is het niet :schrik: Meer een soort Jackass met hond en rolstoel. Dus naast de stoel moet ze strák onder appèl.

Cayuga: Euh....is er een groep 6? :LOL:

Wat mij betreft hangt het 100% van de hond af.
Nou ja, zo raar is het misschien ook weer niet, aangezien mensen vaak een vaste raskeuze hebben. En zo zijn herdermensen vaak van de kadaverdiscipline. Tót ze een gezelschapshond in herdervermomming krijgen, zoals een Cayuga :tongue: :tongue:
nee vind ik niet dat laatste.
ook al stel ik minder eisen aan een hond (zoals aan rietje) blijf ik toch in groep 1 zitten, want de paar eisen die ik stel moeten wel opgevolgd worden en eigen inbreng is op zo'n moment niet gewenst en accepteer ik ook niet.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Miranda schreef:Wat mij betreft hangt het 100% van de hond af.
Volgens mij geven juist heel veel mensen - zeker degenen met meerdere honden - dit antwoord? :denken:

Maar inderdaad: de raskeuze hangt ook wel samen met wat voor type je bent, wat bij je past en waar je je fijn bij voelt. Het is aan de antwoorden wel duidelijk dat de herdermensen vaker bij groep 1 horen, en de mensen die zichzelf onder groep 2 scharen, juist een voorkeur hebben voor honden die je wat meer los kunt laten, niet zo kort hoeft te houden en die niet meteen misbruik maken van minder kaders en discipline.

Ik heb nu een beetje van allebei, en ik kan op zich makkelijk tussen die rollen switchen. Maar in bijvoorbeeld training en hondensport merk ik dat ik al heel snel tevreden ben, ik ben dan echt totaal niet perfectionistisch. Mila is een veel grotere streber dan ik :engel:
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Met sommige dingen ben ik heel streng en met andere dingen (waar dat misschien wel bij zou moeten) totaal niet.
Als we met de auto gaan moeten ze in de deuropening wachten tot ik de auto open heb, doen ze dat niet laat ik ze net zo lang terug gaan tot ze wel netjes kunnen wachten. Ze lopen dan zelf al in de achteruit, want dat weten ze heel goed.
Net als het wachten in de auto, dat hoeven ze niet altijd maar als ik het commando gegeven heb, dan moeten ze wachten. Doen ze dat niet dan mogen ze weer terug de auto in tot ze wel kunnen luisteren.
Op de stoep wachten ook, hoeft ook niet altijd maar als ik een commando geef, dan moet het wel en dan wacht ik ook tot ze netjes wachten.
Mja, zo zijn er nog een miljoen dingen waar ik niet streng of perfectionistisch mee ben.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

renee-uk schreef:ook al stel ik minder eisen aan een hond (zoals aan rietje) blijf ik toch in groep 1 zitten, want de paar eisen die ik stel moeten wel opgevolgd worden en eigen inbreng is op zo'n moment niet gewenst en accepteer ik ook niet.
Ja, daar heb je een punt inderdaad. Ik stel aan die ouwe stinkmiechel nauwelijks eisen, maar áls ik wat vraag, verwacht ik wel dattie braaf is, inderdaad.

Oké. Groep 1 dus ;)
And few will ever climb
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Sulluna schreef:Manu, ik doelde op dagmar die zei dat zij het merkt als zij niet consequent is. Terwijl ik het andersom juist weer merk.
Ik denk dat dat ook heel afhankelijk is van de hond. Bij Jack was ik vrij makkelijk maar moest ik soms toch weer even de touwtjes wat aantrekken, anders ging hij zelf wat grenzen verleggen. Bij Lilo en Toto is dat simpelweg niet nodig en het hoeft van mij ook niet. Ik ga pas ergens 'aan werken' als ik me erger aan bepaald gedrag, en voor de rest gaat het allemaal heel ontspannen en vrijwel zonder commando's. En blijkbaar werkt dat voor deze honden prima. Lilo luistert vrijwel perfect naar WACHT! en zonder het heel serieus (maar wel consequent) te oefenen met Toto blijft hij sinds kort meestal ook stokstijf staan als ik dat roep omdat er een fietser aan komt. Vandaag weer een fietser die me complimenteerde met mijn gehoorzame honden en dan denk ik, je moest eens weten. :mrgreen: Ik heb groep 3-honden en ik ben gelukkig ook een groep 3-baas. Ze gaan soms langdurig uit zicht, vreten diverse soorten poep en rollen in gore dingen, maar ze maken geen ruzie, ze maken niks dood, ze komen altijd terug naar waar ze mij het laatst hebben gezien en als het echt moet, dan luisteren ze goed genoeg.

Ik vind het heerlijk ontspannen wandelen. :D
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
renee-uk
Zeer actief

bij mijn dalmaten, mijn poedel en mijn teckel/cockermix viel ik ook in groep 1 ;)
ik zal een hond niet overvragen en de manier van zaken aanleren scheelt zeker per hond, maar een gekend commando moet opgevolgd worden, daar is tussen mijn honden en mij geen discussie over mogelijk.
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Miranda schreef:
renee-uk schreef:ook al stel ik minder eisen aan een hond (zoals aan rietje) blijf ik toch in groep 1 zitten, want de paar eisen die ik stel moeten wel opgevolgd worden en eigen inbreng is op zo'n moment niet gewenst en accepteer ik ook niet.
Ja, daar heb je een punt inderdaad. Ik stel aan die ouwe stinkmiechel nauwelijks eisen, maar áls ik wat vraag, verwacht ik wel dattie braaf is, inderdaad.

Oké. Groep 1 dus ;)
:mrgreen:
Afbeelding

Miranda
Erelid
Tervuerense herder

renee-uk schreef:ik zal een hond niet overvragen en de manier van zaken aanleren scheelt zeker per hond, maar een gekend commando moet opgevolgd worden, daar is tussen mijn honden en mij geen discussie over mogelijk.
Nou, dát dus. En een ouwe hond hoeft van mij echt niet te gaan zitten met zijn schriele gat op een bevroren ondergrond, maar áls ik iets vraag (en dat is echt niet vaak) moet het wel. Want ik vraag het met een reden.
And few will ever climb
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Marion. schreef:Ehmmm, groep 3 ofzo? Of 5?

De enige commando's die ze per direct moeten opvolgen zijn "Wacht!" en "Kom voor!"
Het wacht is voor als ze loslopen, en een onoverzichtelijke bocht naderen ofzo. Het wacht staat voor "Dan doe ik dit, en alles staat stil" (uit Tita Tovenaar). Gewoon stoppen. Je hoeft niet te zitten, niet te liggen, gewoon stilstaan. Wachten tot we toe maar zeggen. En het hier komen is natuurlijk duidelijk.
Voor de rest hoeven ze geen kunstjes. Ook niet zitten voor het oversteken ofzo. Ik zeg gewoon wacht, en ze staan stil. Ze hoeven echt niet met hun kont in de sneeuw of nattigheid gaan zitten omdat we een weg over gaan steken.

Sorry, ik praat nog steeds over "ze". Terwijl ik nu maar 1 hond heb. Leuk voorbeeldje wel. Met Miep heb ik ook de cursussen gedaan, en we (mijn schuld) oefenden door de week helemaal niets. Op de dag van het examen, heb ik de dames meegenomen en heb ik Miep afgelegd aan de kant (dat is geen kunstje, dat is het liefste wat ze doet). Heb met Saar het rondje voorgedaan (voor wie die commando's ook al 2 jaar geleden waren, maar ja geheugen als een olifant), en daarna moest Miep het nadoen. Kind is gewoon geslaagd!
Maar het blijst was ik met de gedragspunten (die niet meetelden). Hond/baas relatie een 10. Dat is het enige wat ik wil. Poot geven wil ik niet.

Het dikgedrukte. Ik hoef geen pootjes. En wat jij zegt, Titatovenaar. Lilo kan het tot in perfectie, terwijl er hele meutes fietsers of joggers langsrazen blijft ze een soort bevroren hondje. En ik heb het nooit 'getraind' alleen maar voorgedaan. Het is het enige commando dat ze perfect beheerst, zelfs ZIT! gaat niet altijd even netjes. :roll:

En ik snap jouw gepraat in het meervoud heel goed. Ik sta soms te praten met iemand en dan heb ik het over 'mijn andere hond', alsof Jack thuis zit en ik alleen met Lilo en Toto op stap ben. Het is stom dat ze er niet meer zijn. :(
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Wauw, super boeiend om te lezen allemaal! En wat super knap dat er ook mensen zijn die wisselen tussen de groepen! Ik zou dus echt geen groep 1 kunnen volhouden voor een langere periode, elk geval zou de lol er bij mij af zijn.

Dingen als dierenarts en verzorging enzo moeten mijn honden ook niet miepen hoor. Dat hebben ze maar te ondergaan.

Maar nog een leuk voorbeeld. Sultan kan heel mooi opzitten, dat wilde ik graag op de foto. Dus tijdens elke shoot die ik had ( een stuk of 6 in een jaar) probeerde ik dat op de foto te krijgen. Maar op 1 of andere manier, deed hij dit dus nooit tijdens een shoot. Sja, ik probeer het 2 keer en dan lach ik het weg. Boeiend, dan niet haha! Ik heb dan geen zin om door te zetten, ik vind het wel prima en dan doen wij toch andere foto's. (Overigens inmiddels heb ik er wel mooie foto's van haha een jaar later haha)

Terwijl een ander gewoon consequent was gebleven en het waarschijnlijk wel voor elkaar had gekregen tijdens de 1e shoot. Ik niet. Ik heb ook geen zin in moeilijk gedoe en denk bij dat soort dingen, prima jochie dan niet.

En toch.. de dingen die ik echt perse wil, doen ze echt altijd. ( zoals wachten met oversteken en hierrrr komen. ) alsof ze zelf ook wel weten dat die 2 commando's echt moeten en de rest eigenlijk meer een vraag is dan een commando haha!
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Sulluna schreef: En toch.. de dingen die ik echt perse wil, doen ze echt altijd. ( zoals wachten met oversteken en hierrrr komen. ) alsof ze zelf ook wel weten dat die 2 commando's echt moeten en de rest eigenlijk meer een vraag is dan een commando haha!
Ik denk voornamelijk de toon waarop het gaat duidelijk overkomt. Merk ik hier ook als ik echt iets meen dan weten ze het ook en dan wens ik ook echt geen grappen. Blijkbaar is dat duidelijke taal en gaat het altijd goed,
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Izzers
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse dwarslopende tokkel

Ongelezen bericht door Izzers »

Ik zit ook met de ene stelling in groep 1 en met de andere in 2.
Ik vind ook dat een commando moet worden opgevolgd omdat ik de zekerheid daarvan nodig heb.
Als ik een commando moet geven om een onveilige situatie tegen te gaan dan moet ik de zekerheid hebben dat dit commando word opgevolgd.
Als je dat de ene keer eist en de andere keer laat gaan heb je die zekerheid nooit.
Ik geef dan ook niet heel veel commando's en bij mij zit er ook een duidelijk verschil tussen "Hier" (komen en kont op de grond) en "kom" (kom joh niet achterblijven of niet te ver vooruit)
Op het moment dat er binnen het losloop gebied een scooter voorbij komt crossen en Izzy een aantal meters voor mij uit loopt is 1 keer AF voldoende om haar ter plekke ter aarde te zien storten vind ik hoe dan ook wel zo veilig. Maar dat commando gebruik ik dus alleen als dat ook daadwerkelijk nodig is.
Afbeelding

Ik hou van je! Met heel mijn kont.
Met mijn hart ook wel, maar mijn kont is groter
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”