Ik heb er bij Tibbe ook een tijd rustig naast gezeten op een stoel met m'n rug naar hem toe en hem volstrekt genegeerd.
Verder geen honden/katten/mensen in de ruimte.
Als hij uitviel deed hij dat maar, ik reageerde er niet op.
Na een tijdje had hij door dat ik niets afpakte of afstrafte en werd hij iets relaxter.
Vervolgens steeds wat lekkers er bij gegeven en voorzichtig aangeraakt.
Hij is nu veel rustiger (eten is leuk ipv stressvol), eet naast een andere hond (die niets afpakt), kat kan er langs lopen, ik kan er langslopen zonder hondje in m'n been.

Is wel een kwestie van groeiend vertrouwen over de jaren geweest.

Laatst dook de oudste per ongeluk in z'n bak en hij stapte keurig achteruit

Had echt verwacht dat het knokken zou worden.
Diana hier pakt het anders aan bij haar opvangers, die voert ze de eerste tijd vanuit de hand. Mocht er een volgende keer komen, dan ga ik dat ook zo doen.
Je kunt een antischrok voerbak kopen. Zelf doe ik (warm) water over de brokken tot ze net onder staan. Dan wordt er geslobberd in plaats van droge stof geïnhaleerd waardoor ze de moord stikken. En de brokken ruiken lekkerder voor de meer kieskeurige eters.
Met kluiven etc denk ik dat je te snel te veel wilt. Leg hem er lekker mee apart en werk eerst aan het vertrouwen.
Sowieso als je ruilt geef je hem nooit dat wat hij het lekkerst vindt. Hij moet er iets beters voor terugkrijgen.