Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.
toots schreef:Ik wil eigenlijk ook over naar een systeem camera.
En dan met een macro lens een een goede allround lens.
Ik heb de Sony a6000 met een 18 - 105 4L lens. Alle landschapfoto's van onze laatste Amerikareis zijn daarmee gemaakt, en ook de dolfijnen foto's. Gewoon een hele fijne en ook goede camera
Ik heb de camera en de lens tweede hands via marktplaats gekocht, dus hij hoeft dan ook niet te duur te zijn.
Fotogravinnetje schreef:Geen zoeker, handmatige focus is vaak lastiger, crop factor kan zowel voordeel als nadeel opleveren, minder keuze in lenzen of via een adapter wat weer zorgt dat je niet alle opties van de lens kunt gebruiken.
En ja, ik fotografeer ook graag vogels. Maar aangezien ik de spiegelreflex domweg nooit meenam vanwege gewicht en formaat, heb ik ook voor de vogeltjes met aan m'n systeemcamera.
Daarom vraag ik dus ook wat de reden is om een systeemcamera te overwegen. Als het gewicht en formaat niet zo interessant is, maar je wel graag veelzijdigheid van de camera hebt qua lens-gebruik, zou ik toch echt voor een spiegelreflex gaan. Wil je liever een compactcamera met extra's en ook redelijk kunnen filmen, dan zou ik voor een systeemcamera gaan. Filmen was voor mij een leuke bonus. Gewicht het allerbelangrijkst. Verwisselbare lenzen een plus.
Wat ik bij mijn Nikon 1 mis zijn de zoeker, makkelijk handmatig focussen, macro-functie (opgelost met een stel goedkope voorzetlensjes uit China) en een stand om RAW+JPG tegelijk te schieten. Oh, en ik wil nog een telelens erbij, maar die is gruwelijk duur (1000 euro), dus ik ga eerst maar sparen voor adapter + tweedehands normale Nikon-lens van 70-300 mm. Dan kan ik hopelijk op een gegeven moment die lens weer doorverkopen met niet al te veel verlies en dan de 70-300 mm lens met Nikkor 1 vatting kopen
Jij gaat hierbij uit van jouw Nikon J1, dat is ongeveer een van de eerste systeemcamera's een leuk instapmodel maar meer ook niet.
Mijn systeemcamera heeft wel een zoeker. Er bestaan ook fullframe systeemcamera's, en handmatig scherpstellen gaat bij die van mij net zo makkelijk als automatisch. Qua hoeveelheid lenzen die er zijn, zijn er inderdaad minder dan voor een spiegelreflex, maar dat aanbod wordt alleen maar beter. En de lenzen die er bijvoorbeeld zijn voor de Sony, zijn gewoon allemaal goed. Niet voor niets stappen heel veel fotografen over van de spiegelreflex naar de systeemcamera.
Maar net als bij de spiegelreflex camera heb je ook bij de systeemcamera, goed, beter, best, en goedkoop, duurder, duur. Aan kwaliteit hangt nu eenmaal een prijskaartje. Ik weet wel dat ik mijn systeemcamera veel vaker bij me heb als mijn spiegelreflex, die gaat alleen maar mee als ik speciaal op stap ga voor het fotograferen van vogels of wildlife.
Ik zat zelf ook naar de Sony te kijken. Ik heb een compact camera van Sony en die neem ik toch vaker mee. Ik zat specifiek naar deze te kijken: http://www.bcc.nl/foto-en-video/compact ... 2886034%29 Wel een iets verouderd model, ik weet niet in hoeverre dat uit maakt.
Ik heb ook geen vijf lenzen nodig. Ik vind inzoomen handig maar ik maak geen foto's van vogels. Wel van honden, dus als die langs komen razen dan heb ik ze wel graag scherp op de foto. En ik wil een lens met vast brandpunt. Als ik die heb dan ben ik al dik tevreden. Daarnaast zou ik het ook prettig vinden als ik het scherm kan uitklappen en draaien, maar verder heb ik weinig eisen .
Dat is op zich een hele mooie camera, ik heb hem zelf ook gehad. Maakt prachtige foto's maar voor langsrazende honden te traag. Komt maar tot 5 fbs, en dan ga je er waarschijnlijk net naast zitten. Kijk anders eens of je op marktplaats een a6000 kunt vinden. Die is een stuk beter. Ik heb die van mij voor 400 euro gekocht. En een lens hoeft ook niet zoveel te kosten.
tycha schreef:Dat is op zich een hele mooie camera, ik heb hem zelf ook gehad. Maakt prachtige foto's maar voor langsrazende honden te traag. Komt maar tot 5 fbs, en dan ga je er waarschijnlijk net naast zitten. Kijk anders eens of je op marktplaats een a6000 kunt vinden. Die is een stuk beter. Ik heb die van mij voor 400 euro gekocht. En een lens hoeft ook niet zoveel te kosten.
Dank u ik ga mijn licht eens opsteken, wil hem vooral voor mee op vakantie, afgelopen jaar naar Scandinaviè vond ik mijn cam echt verschikkelijk berg op mee leuren Pff..
Verder ben ik niet verwend.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
tycha schreef:Dat is op zich een hele mooie camera, ik heb hem zelf ook gehad. Maakt prachtige foto's maar voor langsrazende honden te traag. Komt maar tot 5 fbs, en dan ga je er waarschijnlijk net naast zitten. Kijk anders eens of je op marktplaats een a6000 kunt vinden. Die is een stuk beter. Ik heb die van mij voor 400 euro gekocht. En een lens hoeft ook niet zoveel te kosten.
De A6000 heeft geen flip screen, maar ik lees dat de A5100 deze wel heeft en in de buurt komt van de 6000 qua performance, dus misschien is dat een optie voor mij.
de a6000 heeft wel een kantelbaarscherm. Maar je kunt hem inderdaad niet helemaal doordraaien. Moet ook wel zeggen dat ik dat niet mis. Het kantelbare scherm gebruik ik wel wanneer ik ongemerkt op straat wil fotograferen. Verder doe ik alles via de zoeker, dan zie je tenminste wat je fotografeert. De zoeker heeft de 5100 niet.
Wat vinden jullie van deze foto. Snel met telefoon gemaakt en nu ik hem op de pc zie vind ik het buiten gewoon goed gelukt. Alleen ik twijfel om de onderkant net boven het slootje weg te halen. Doen of niet.
Voor het eerst was het normaal weer en kon ik dus even snel nieuwe lens uitproberen. Was niet extreem handig, 2 honden en het gebied waar we ze normaal los laten lopen was afgesloten. Dit is op het fietspad.
Dank je wel en ja de goede tijd komt er weer, aan, ik wordt er zo blij van heerlijk
Ik vind de foto van je kanjer ook heel mooi, krijg alleen een beetje het gevoel alsof ik er van af glij, de horizon loopt niet helemaal recht denk ik
Hij is idd niet helemaal recht, maar het zandpad ook niet, het loopt af, heuvelachtig. In Belgiè. Maar heb hem iets bijgetrokken, Alleen nu is hij achter ook scheef en de horizon dus echt scheef. En het flitslicht weerkaatste in zijn oogjes.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..