Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Seresto of Scalibor?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Seresto of Scalibor?

Ongelezen bericht door malinois »

Heavy schreef:Ik doe hem ook af met kammen en als Jip bij de trimster is dan gaat hij ook een paar uur af .
Heavy krijgt trouwens Bravecto omdat die te wild is voor een band.
Kun je hem gewoon om en af doen dan? De scalibor moest je doorknippen om af te doen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb de Scalibor weet ik hoe vaak weer terug omgedaan bij Elco. Bandje dat hij nu heeft gaat een stuk stroever open en dicht, maar zelfs die kan ik gewoon loshalen en weer vast doen als het nodig zou zijn
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik had de seresto bewust niet zo strak zitten, omdat ik bij wedstrijden geen band om wil hebben (of op foto's).
En ik heb nooit een verminderde werking gezien van de band, terwijl hij losser zat dan aangegeven en niet altijd non stop om had.
Gezien ik het gewoon een foeilelijk ding vind en ik kortharige honden heb, een band onhandig vind, ben ik overgestapt op Bravecto.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik heb scalibors gehad en seresto. Bij de Scalibor banden hadden ze af en toe een dode teek. De Seresto banden vind ik beter werken en werken langer waardoor ik het tekenseizoen net kan overbruggen.

Hier stikt het ook van de teken, woon tegen het duingebied aan. Zonder bescherming hebben ze zo 10 teken per hond per wandeling. Hoe het werkt tegen vlooien weet ik niet, die hebben ze nooit. Mijn honden zwemmen bijna dagelijks en de werking blijft net zo goed. Met een beetje priegelen kan je zowel de Seresto als de Scalibor los en vast maken.
Vind het geen gezicht die banden, maar pipetten werken maar 1,5-2wkn en bravecto begin ik liever niet aan.

Met kammen geen ervaring, ik kam mijn honden nooit :mrgreen:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Als ik de band bij Mila af wil doen voor het kammen, maak ik hem voorzichtig los, dan beschadig je die stopjes ook niet. Daarna kan ik hem dan dus weer omdoen. Ik haal de band bij haar dus niet over de kop heen, maar maak hem eerst helemaal los.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik blijf gewoon vragen :mrgreen:
Mogen ze gelijk zwemmen met de Serestoband of moeten ze hem eerst een paar dagen om hebben?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Brianne
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Brianne »

Hier ook de Seresto band voor allebei. Volgens mij geeft Bayer zelf aan dat ze hem voor de volle werking tegen teken twee dagen om moeten hebben, zwemmen heb ik eigenlijk nooit op gelet de eerste dagen en de banden doen het prima, dus ik gok dat het niet veel invloed hoeft.

Ik doe ze trouwens ook geregeld wel eens een een aantal uren of zelfs overdag af en als die dan snachts maar weer om is maakt dat voor de werking hier ook niet veel uit. Dan heb je schijnbaar niet die twee dagen weer nodig, Bescherming blijft wel even hangen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:
Heavy schreef:Ik doe hem ook af met kammen en als Jip bij de trimster is dan gaat hij ook een paar uur af .
Heavy krijgt trouwens Bravecto omdat die te wild is voor een band.
Kun je hem gewoon om en af doen dan? De scalibor moest je doorknippen om af te doen
Bij de scalibor die ik had kon je gewoon de gesp los maken?

Op wedstrijden mogen de honden geen halsband om en ook geen tekenband.
Dan deed ik voor die dag de band even af tot na de wedstrijd.
Geen probleem.
Even goed geen vlooien en teken :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:Ik blijf gewoon vragen :mrgreen:
Mogen ze gelijk zwemmen met de Serestoband of moeten ze hem eerst een paar dagen om hebben?
Ze mogen met die band zwemmen.
Maar de volledige werking over het hele lichaam is net als bij de scalibor pas na een tijdje (bij scalibor een week, bij seresto 48 uur) omdat dat spul uit de band zich over het lichaam moet verspreiden.

Als je je hond met shampoo gaat behandelen moet er weer opnieuw een beschermlaag op de huid gevormd worden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik las net dat de Seresto bij zwemmen niet afneemt tegen teken, maar dat de werking tegen vlooien wel met vijf maanden minder wordt of stopt.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ben benieuwd, heb vanmiddag de seresto besteld voor de meiden. Hoop dat fix er iets minder irritatie van krijgt
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb de seresto's inmiddels binnen en om... dus ben benieuwd!
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

even update hier, het gaat super, Fix loopt niet te krabben en de huid onder de band ziet er goed uit! Ook Laicka nergens last van maar dat had ik ook niet verwacht. Lekkere stevige banden trouwens, nu tenminste niet bang om ze kwijt te raken.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben nu anderhalve week verder en ook tevreden. Geen last van hun huid of vacht. En t belangrijlste: Geen teken meer. Bij vrienden werkt de vlooienfunctie ook uitstekend.
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Even een upje: nog steeds tevreden met de Seresto banden?

Wij hebben in de vakantie, ondanks pipetjes als bescherming (waar ik al niet happy mee was...) behoorlijk wat teken van Kenji en Sonic af moeten halen. Dus nu toch op zoek naar iets wat beter werkt. Ben geen fan van halsbanden om, met name ook omdat die met wedstrijden af moeten en ik dat niet fijn vindt. Dus dat de band gemakkelijk (of in ieder geval zonder doorknippen) af te doen is, is wel een pre.

Neig nu naar de Seresto...
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren

Ongelezen bericht door Patricia. »

Fire heeft hem sinds februari om, en struint aardig wat af hier door de struiken ed.
En vind niks geen teken en geen vlooien.
Ik kan zeggen dat ik zeer tevrede ben er over
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier ook nog steeds tevreden. Ik heb nog één teek op Mila gevonden, maar dat was 1 of 2 dagen na het omdoen - misschien was de werking nog niet optimaal. Daarna niets meer. De banden zijn inderdaad makkelijk af te doen en weer om, maar dat geldt ook voor de Scalibor.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Uitermate tevreden nog steeds met de Seresto, geen teken meer gevonden. Ik heb ze nu ook zo omgedaan dat hij af te doen is. Xygan traint nog met een lijntje af en toe en dan is t makkelijker om ff geen tekenband om te hebben. Dus dan doe ik hem bij de auto af en als we weer terugkomen bij de auto gaat ie weer om.
Geen probleem.
Afbeelding
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Niet mijn hond, maar dit was het effect van een scalibor band in combinatie met zwemmen/veel regen:
Afbeelding

Mijn eigen honden hebben de seresto banden alleen 's avonds en 's nachts om. Tot nu toe werkt dat goed genoeg, terwijl ze anders zeker 1-2 teken per dag hadden.
Zeeuwse labjes
Zeer actief

Overigens heeft MSD (Intervet), de producent van scalibor, na het ontvangen van de klacht en deze foto de dierenartskosten vergoed. Dat vind ik dan wel weer netjes.
En misschien is deze hond nu net gevoelig voor pyrethroïden (waarschuwing in de bijsluiter). Dat weet je ook niet vantevoren.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hier zwemmen ze gewoon met de seresto om en zeker in de laatste weken met al die regen niks geen last.
Ik snap overigens niet dat je dit niet veel eerder bemerkt op die foto... ik frummel dagelijks aan ze dus kijk ook automatisch hun nek/hals na... dat kan imo nooit zover komen als je gewoon naar je hond kijkt!
Afbeelding
Zeeuwse labjes
Zeer actief

malinois schreef:Hier zwemmen ze gewoon met de seresto om en zeker in de laatste weken met al die regen niks geen last.
Ik snap overigens niet dat je dit niet veel eerder bemerkt op die foto... ik frummel dagelijks aan ze dus kijk ook automatisch hun nek/hals na... dat kan imo nooit zover komen als je gewoon naar je hond kijkt!
Zoals gezegd, niet mijn hond :wink:
Het was een scalibor band, geen seresto.

En ze was uit logeren. Deze hond heeft een enorme dikke vacht rond de hals. De eigen baas merkte het direct op bij terugkomst en zat binnen no-time bij de dierenarts.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Buster heeft nu 4 weken de seresto band en nu -- eindelijk :mrgreen: - gaat hij van 20 teken naar ong 5 teken per wandeling

Dus wel duidelijk een verbetering. Maar nog altijd teken ook die vast zitten maar die zijn dan wel meestal wel dood.

De da waar ik was ivm zijn hotspot zei dat hij liever voor langharige honden de scalibor banden zag.
Die werkten beter volgens hem .

Een andere vraag is ... Ze helpen dus ook bij alleen dragen s nachts.?
Mijn dochter heeft ivm de kinderen liever geen band om bij buster maar ik was dus 4 weken op vakantie en nu zijn zij weg dus ik heb hem gewoon omgedaan toen ik weg ging.

Is dat zo? Levert het gevaar op als kinderen de band "aaien" :mrgreen:
De band zit eigenlijk onder zijn haar en is niet zichtbaar of voelbaar.
En doe ik hem alleen s nacht om zit dan het spul sowieso ook niet in zijn vacht?
Fenneke en Baloe
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb voorheen tijdens vakanties de scalibor gehad ivm zandvliegen. Ook daarbij nooit last gehad. Maar dat kan natuurlijk dat een hond een reactie krijgt op een product of dat nu banden of druppels zijn. Daarom kijk ik er altijd elke dag even naar... blijken die eigenaren dus ook gedaan te hebben in jouw vb alleen de oppas niet
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

fenneke schreef:Buster heeft nu 4 weken de seresto band en nu -- eindelijk :mrgreen: - gaat hij van 20 teken naar ong 5 teken per wandeling

Dus wel duidelijk een verbetering. Maar nog altijd teken ook die vast zitten maar die zijn dan wel meestal wel dood.

De da waar ik was ivm zijn hotspot zei dat hij liever voor langharige honden de scalibor banden zag.
Die werkten beter volgens hem .

Een andere vraag is ... Ze helpen dus ook bij alleen dragen s nachts.?
Mijn dochter heeft ivm de kinderen liever geen band om bij buster maar ik was dus 4 weken op vakantie en nu zijn zij weg dus ik heb hem gewoon omgedaan toen ik weg ging.

Is dat zo? Levert het gevaar op als kinderen de band "aaien" :mrgreen:
De band zit eigenlijk onder zijn haar en is niet zichtbaar of voelbaar.
En doe ik hem alleen s nacht om zit dan het spul sowieso ook niet in zijn vacht?
mijn honden dragen de seresto de hele dag, ik zit er ook aan met mijn handen en ik leef nog. vroeger zat er poeder op de vlooienbanden maar dat is met de seresto niet.
ellen
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Idd ik aai ze ook en raak ook tig keer per dag die banden aan... leef nog steeds. Werkt idd ook niet met poeder wat ik begrepen heb
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik knuffel natuurlijk ook heel veel buster en zit hem ook elke wandeling na te vlooien dus veel met mijn handen.

En ik had ook begrepen dat de banden tegenwoordig kindvriendelijker zijn
Inderdaad dat poeder is er niet meer nu je het zegt

Dus ik ben er wel gerust op :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Toen ik vorig jaar in Drenthe was heb ik Kiki een Serestoband om gedaan omdat het daar echt stikt van de teken maar hij hielp geen fluit.
Ik zat eens 's ochtends heel vroeg op de veranda en heb er toen 10 van haar afgeplukt, levend en dood. Een paar uur later nog een heleboel dus eenmaal thuis is hij in het blikje beland voor in de stofzuiger. Ik knip er telkens wat af en zo komt ie nog eens aan zijn eind denk ik.
Advantix werkt bij haar een stuk beter; bij hoge uitzondering heb ik haar vorige week gedruppeld en sindsdien niks meer gevonden.
Scalibor heeft ze nog nooit om gehad omdat ze niet tegen de werkzame stof kan. Die zit ook in Advantix maar in veel mindere mate en dat gaat wel goed.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Bij de seresto zit de werkzame stof in de band, bij de scalibor erop.
Seresto geeft de werkzame stof langzaam af door voortdurend contact. Je moet die band ongeveer 10minuten vasthouden om product op je hand te krijgen, weinig risico voor de kinderen dus.
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)

Ongelezen bericht door Caat* »

Bah, daarstraks de zoveelste volgezogen teek de afgelopen week op de grond gevonden :kotz: En dat ondanks regelmatige controle én behandeling met advantix.
Met behulp van de zoekfunctie kwam ik toen dit topic tegen en aan de hand van de ervaringen heb ik zojuist drie seresto banden gekocht. Via zooplus.nl want dat scheelt mij per band 12 tot 17,5 euro ten opzichte van de plaatselijke dierenwinkels :ok:
Eigenlijk heb ik liever geen extra band, maar nog liever heb ik geen teken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”