Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuw en op zoek naar de juiste hond

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Gesloten
upbeat

Nieuw en op zoek naar de juiste hond

Ongelezen bericht door upbeat »

Hallo

Ik heb hier een account aangemaakt om te zoeken of en welke hond geschikt is voor ons. Wij zijn met z'n 4en (man vrouw :), 2 kinderen: jongen van 4 en meisje van 3.

Wij gaan volgende jaar verhuizen naar ons nieuwe huis met een flink erf (ca 1300m2). Omdat het afgelegen is zou ik een waak(se) hond een fijn idee vinden. De hond moet passen in het gezin en goed zijn met kinderen. Zelf heb ik een gevoelige neus en heb last van een 'honden geur'. Las dat dit per ras verschillend is.
En de grootte van de hond, een Jack Russell is mij te klein. Al is een Deense dog het andere uiterste van dat spectrum :)

Ik snap dat een hond goede begeleiding nodig heeft. Mocht de hond er komen dan wil ik met de hond ook op training. Een hond zal dan ons 5e gezinslid moeten worden.
Ook is de optie er dat er geen hond komt, omdat ik vind dat een hond genoeg en de juiste aandacht nodig heeft. Als ik hier over twijfel, dan gaat het niet gebeuren.

Heb op internet al lopen speuren naar diverse honden. Maar ja een keuze maken. Zoveel rassen :) Tips zijn meer dan welkom :)

Het viel mij op dat ik niet overal een topic kan openen :help:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Re: Nieuw en op zoek naar de juiste hond

Ongelezen bericht door lucie »

hoi, je moet wachten tot je toegelaten word, dan krijg je vanzelf een berichtje in je voorsteltopic te zien. Dan zou ik een nieuw topic aanmaken met je vraag. Hier op het HF zijn we dol op honden aanbevelen :ok:
o ja, doe dan meteen wat info over wat je met je hond kunt/wilt doen en wat je verder zoekt behalve waaksheid.
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ik heb een Spaanse Mastin kruising die ontzettend lief en beschermend is voor kinderen van alle leeftijden. Waaks zijn ze zeker. Vanwege de leeftijd van je kinderen zou ik wel voor een pup gaan.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Johnny Jones schreef:Ik heb een Spaanse Mastin kruising die ontzettend lief en beschermend is voor kinderen van alle leeftijden. Waaks zijn ze zeker. Vanwege de leeftijd van je kinderen zou ik wel voor een pup gaan.
Ik heb kinderen in dezelfde leeftijd en ik ga juíst niet voor een pup. Ik vind puppengedrag in goede banen leiden en voldoende tijd en aandacht bij de pup houden om hem netjes op te voeden heel moeilijk te combineren met peuterperikelen in goede banen leiden en een oog en oor gericht houden op het tweebenig gespuis :wink:.
Daarnaast stel ik mijn kinderen liever niet bloot aan de piranha-fase van een pup totdat ze wat groter zijn.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Welkom :)
upbeat

Ongelezen bericht door upbeat »

kipo schreef:
Johnny Jones schreef:Ik heb een Spaanse Mastin kruising die ontzettend lief en beschermend is voor kinderen van alle leeftijden. Waaks zijn ze zeker. Vanwege de leeftijd van je kinderen zou ik wel voor een pup gaan.
Ik heb kinderen in dezelfde leeftijd en ik ga juíst niet voor een pup. Ik vind puppengedrag in goede banen leiden en voldoende tijd en aandacht bij de pup houden om hem netjes op te voeden heel moeilijk te combineren met peuterperikelen in goede banen leiden en een oog en oor gericht houden op het tweebenig gespuis :wink:.
Daarnaast stel ik mijn kinderen liever niet bloot aan de piranha-fase van een pup totdat ze wat groter zijn.
Een iets oudere hond nemen.. dat had ik nog niet bedacht. Leek mij lastig; hoe weet je dat de hond okay is. Heb nog niet eerder een hond gehad.

Goede vraag ook wat ik verder wil doen met de hond. Afgezien van de wandelingen die een hond (en ik :) ) nodig heeft. Denk dat ik dit ook voldoende vind.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Welkom!

Ik denk dat het vooral belangrijk is om op een rijtje te zetten waarom je een hond wilt hebben en ook wat je fijne en minder fijne eigenschappen vindt.

Bijvoorbeeld:
Wat wil je ermee doen?
- wandelen (lang, kort, aangelijnd?)
- op het erf laten lopen voor bewaking.

Wat vind je belangrijk?
- gezinshond
- middelmaat
- waaks
- geen sterke hondengeur

Dingen waar je over na kunt denken is:
- vind je het belangrijk dat de hond los kan lopen?
- moet de hond baasgericht zijn?
- moet de hond makkelijk om kunnen gaan met soortgenoten?
- vind je jachtdrift een probleem?
- welk energielevel denk je aan?
- heb je elke dag 1-2x tijd om de hond lang/intensief beweging te geven?
- vind het een probleem om wekelijks de vacht van de hond te moeten verzorgen(borstelen e.d.)?
- wil je een pup of een volwassen hond?
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

upbeat schreef:
kipo schreef:
Een iets oudere hond nemen.. dat had ik nog niet bedacht. Leek mij lastig; hoe weet je dat de hond okay is. Heb nog niet eerder een hond gehad.

Goede vraag ook wat ik verder wil doen met de hond. Afgezien van de wandelingen die een hond (en ik :) ) nodig heeft. Denk dat ik dit ook voldoende vind.
Bij een wat oudere hond is het karakter al bekend en weet je ongeveer wat je ervan kunt verwachten. Met een pup moet je dat maar afwachten en in goede banen leiden.
Ik heb een keer een pup opgevoed en twee keer een herplaatser, die waren allebei rond de 5 a 6 jaar toen ze bij ons kwamen. Een oudere hond moet je ook dingen leren maar dat gaat in mijn mening een stuk vlotter dan bij een pup. En die puppenhaaientanden heb je dan ook niet :mrgreen:
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Precies! Ik hááát die puppietandjes :LOL:
En ik kan me zomaar voorstellen dat kinderen ze nog veel erger vinden ;)

Het voordeel van een oudere hond is juist dat je weet hoe de hond in elkaar steekt. Je weet of ie waaks is, je weet of ie met kinderen kan of niet, je weet of ie veel beweging nodig heeft, je weet of ie erfvast is. Wel in grote lijnen natuurlijk, want een hond kan in een ander huis/omgeving zich iets anders gedragen, maar een waakse hond zal niet ineens 'ontwaken'.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Er worden niet zoveel herplaatsers aangeboden waarbij vooraf vast staat dat ze bij jonge kinderen kunnen. Als je die wel kan vinden is dat natuurlijk mooi. Als de hond niet eerder zonder problemen met jonge kinderen heeft geleefd, zou ik de gok niet durven te nemen.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Johnny Jones schreef:Er worden niet zoveel herplaatsers aangeboden waarbij vooraf vast staat dat ze bij jonge kinderen kunnen. Als je die wel kan vinden is dat natuurlijk mooi. Als de hond niet eerder zonder problemen met jonge kinderen heeft geleefd, zou ik de gok niet durven te nemen.
Hangt van de hond af. Aura had ook nooit met kinderen geleefd, maar haar reactie op de kinderen (toen bijna 3 en bijna 1) was zo rustig, dat ik me daar nooit zorgen om gemaakt heb.
Ik had wel met Diana afgesproken dat er achterwacht aanwezig was voor als ze niet met de kinderen zou kunnen.
Gesloten

Terug naar “Voorsteltopics”