Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Niet aaien-sleeve
Moderator: moderatorteam
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Re: Niet aaien-sleeve
Ik denk dat zo'n sleeve bij sommige mensen heus wel zal werken, maar niet bij iedereen. Ik zou zelf dus ook wat assertiever zijn in mensen bij haar weghouden, zodat ze ook leert dat jij dat voor haar regelt.
Amy en Amoz zaten met name in het begin ook echt niet te wachten op mensen 'die iets van ze wilden' - ze gingen dan niet blaffen o.i.d., maar reageerden wel zeer wantrouwend - en die breng ik gewoon helemaal niet in die situatie. Ik zorgde er in het begin altijd voor dat ik tussen hen en de vreemde persoon in stond en liep gewoon door als mensen ze op die manier wilden benaderen, of zei heel duidelijk dat ze dat niet moesten doen. Als ze op hun eigen tempo rustig kunnen kennismaken zonder dat mensen zo met ze bezig zijn, is er namelijk niets aan de hand.
Amy en Amoz zaten met name in het begin ook echt niet te wachten op mensen 'die iets van ze wilden' - ze gingen dan niet blaffen o.i.d., maar reageerden wel zeer wantrouwend - en die breng ik gewoon helemaal niet in die situatie. Ik zorgde er in het begin altijd voor dat ik tussen hen en de vreemde persoon in stond en liep gewoon door als mensen ze op die manier wilden benaderen, of zei heel duidelijk dat ze dat niet moesten doen. Als ze op hun eigen tempo rustig kunnen kennismaken zonder dat mensen zo met ze bezig zijn, is er namelijk niets aan de hand.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Niks helpt. Er zijn te veel mensen die denken dat ze een god zijn in de omgang met honden ofzo.
Hoe vaak ik al gehoord heb als ik over Csiva zeg 'niet aaien, ze bijt' 'Oh, maar ik ben heel goed met honden' of 'honden vinden mij altijd aardig'. Echt hoor... Zucht.
Hoe vaak ik al gehoord heb als ik over Csiva zeg 'niet aaien, ze bijt' 'Oh, maar ik ben heel goed met honden' of 'honden vinden mij altijd aardig'. Echt hoor... Zucht.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
Machie schreef:Niks helpt. Er zijn te veel mensen die denken dat ze een god zijn in de omgang met honden ofzo.
Dat houd je toch. En dan zijn dát doorgaans nog volwassen mensen. Nell idem dito. Die moet je (zeker als vreemde) gewoon lekker met rust laten
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ja kinderen zijn makkelijker. Die luisteren vaak nog. En doen ze het niet dan is de mijne wel zo aardig om eerst te blaffen. Kinderen houden dan wel afstand. Maar volwassenen.. zucht.smoekie schreef:Machie schreef:Niks helpt. Er zijn te veel mensen die denken dat ze een god zijn in de omgang met honden ofzo.
Dat houd je toch. En dan zijn dát doorgaans nog volwassen mensen. Nell idem dito. Die moet je (zeker als vreemde) gewoon lekker met rust laten
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Op zich gaat het heel goed hoor, we zijn al sprongen vooruit gegaan. Het zijn net even die momentjes waarop ik even mijn ogen op iets anders heb en ik niet tijdig kan reageren op een situatie. Als ik een drol opraap o.i.d. Vandaar dat ik dacht dat als ze nou iets opvallends heeft zoals een sleeve (maar dat gele hesje is nog veel duidelijker) mensen misschien iets terughoudener zijn.DeDiana schreef:Ik denk dat zo'n sleeve bij sommige mensen heus wel zal werken, maar niet bij iedereen. Ik zou zelf dus ook wat assertiever zijn in mensen bij haar weghouden, zodat ze ook leert dat jij dat voor haar regelt.
Ja die kijken naar Cesar Milan en weten precies hoe ze zoiets aan moeten pakkenMachie schreef:Ja kinderen zijn makkelijker. Die luisteren vaak nog. En doen ze het niet dan is de mijne wel zo aardig om eerst te blaffen. Kinderen houden dan wel afstand. Maar volwassenen.. zucht.smoekie schreef:Machie schreef:Niks helpt. Er zijn te veel mensen die denken dat ze een god zijn in de omgang met honden ofzo.
Ok doei.
- dre
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Dat dussmoekie schreef:Heel eerlijk? Aangelijnd? Dan lekker zo laten en "aanstormende" kinderen gewoon wegbrullen!Gollum schreef:Los is Rani echt geweldig, helemaal als ik haar favoriete speeltje mee heb. Dan bestaat er gewoon niks anders meer dan ik en het speeltje. Het is puur dat stukje aangelijnd lopen met alledrie.
Mijn honden houden niet van vreemde mensen, vinden ze stom, en dus mag er niet geaaid worden door vreemde mensen. Gewoon zo veel als kan ruimte pakken om de mensen heen en als ze erom vragen of recht erop af lopen gewoon rustig een "Nee, mijn honden houden niet van vreemde mensen". Op die manier nog nooit gedoe gehad, maar goed ik ben verder ook totaal niet sociaal aangelegd dus het boeit mij ook weinig
Ik zou wel overwegen de andere ook niet meer te laten aaien door vreemden trouwens. Juno vind pupjes niet leuk, Shelly wel. Jammer genoeg voor Shelly snappen mensen dat niet en kregen veel pupjes ruimte om toch bij Juno te komen (achter mijn benen kort gehouden met waarschuwing gelijk erbij dat ze echt niet leuk is met pupjes). Om gedoe te voorkomen mag Shelly ook geen pupjes meer begroeten, geeft stuk meer rust bij de honden en bij mij

- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ben ik het met je eens...helaas is dat zo.Machie schreef:Niks helpt. Er zijn te veel mensen die denken dat ze een god zijn in de omgang met honden ofzo.
Eergisteren iemand die de brutaliteit had om een van mijn honden terwijl ze aan het werk zijn een koekje te geven, net 1 seconde nadat ik hem zei dat niet te doen
Mensen willen ook altijd aan mijn honden zitten als die aan de kudde werken, ik mag wel 10 keer op een dag uitleggen dat dat niet gewenst is, dat de honden zich moeten concentreren op hun job.
Als ik te ver weg ben, dan geef ik de hond maar een commando, dat ie wegloopt van de mensen, is het het ook opgelost.
Nu heb ik gelukkig hele brave honden, maar het blijft een hond, en mocht er ooit iets fout gaan is het natuurlijk altijd de hond die in fout is
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik geloof dat ik dat ook maar ga invoeren, gewoon niemand niet, nooit meer aan de honden...klaar...dre schreef:Dat dussmoekie schreef:Heel eerlijk? Aangelijnd? Dan lekker zo laten en "aanstormende" kinderen gewoon wegbrullen!Gollum schreef:Los is Rani echt geweldig, helemaal als ik haar favoriete speeltje mee heb. Dan bestaat er gewoon niks anders meer dan ik en het speeltje. Het is puur dat stukje aangelijnd lopen met alledrie.![]()
Mijn honden houden niet van vreemde mensen, vinden ze stom, en dus mag er niet geaaid worden door vreemde mensen. Gewoon zo veel als kan ruimte pakken om de mensen heen en als ze erom vragen of recht erop af lopen gewoon rustig een "Nee, mijn honden houden niet van vreemde mensen". Op die manier nog nooit gedoe gehad, maar goed ik ben verder ook totaal niet sociaal aangelegd dus het boeit mij ook weinig![]()
Ik zou wel overwegen de andere ook niet meer te laten aaien door vreemden trouwens. Juno vind pupjes niet leuk, Shelly wel. Jammer genoeg voor Shelly snappen mensen dat niet en kregen veel pupjes ruimte om toch bij Juno te komen (achter mijn benen kort gehouden met waarschuwing gelijk erbij dat ze echt niet leuk is met pupjes). Om gedoe te voorkomen mag Shelly ook geen pupjes meer begroeten, geeft stuk meer rust bij de honden en bij mij
Tot nog toe mochten ze van mij de hond die ik aan de lijn had en even kort niet aan het werk was wel aanhalen, maar ik denk dat ik dat maar radicaal afschaf, gewoon niks meer in die richting tolereren.
Geeft misschien idd meer rust...zou voor TS wellicht ook een goed idee zijn?
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Dat heb ik met Tay ook. Mensen die hem negeren zijn ineens leuk (hoewel aaien gewoon geen favoriet ding is van hem) en heeft hij geen problemen mee. Tussen een grote groep mensen staan of lopen ook niet, zolang ze hem maar met rust laten. Alleen heb ik het geluk dat bijna niemand hem wil aaien. De zeldzame gevallen die ik wel willen waarschuw ik. Als het alleen is op dat stukje aangelijnd dan kan je haar wat aantrekken, maar ik zou gewoon duidelijk wegbrullen.Gollum schreef:Vreemden die wat van haar willen vertrouwt ze gewoon niet zo. Mensen die gewoon rustig doen en niet teveel aandacht aan haar besteden zijn het leukst. Daar wil ze ook wel door geaaid worden. Maar mensen die zomaar op haar aflopen, aanraken en/ of gaan lopen lokken, koetsjiekoetsjie hallo lief hondje, je bent toch niet bang he? kunnen rekenen op een blafconcert en geklepper
EDIT: Ik heb een K9 tuig met de niet aaien labels, maar het wisselt heel erg of dat werkt. Bij Tessa werkt het zelfs als er gewone labels opzitten, maar die willen ze sowieso niet vaak aaien. Bij Winni kijken ze er totaal niet naar en werken die labels dus ook niet, die heeft een bepaalde aantrekkingskracht op mensen denk ik?
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ja dat is een goed idee inderdaad, gewoon niemand meer bij de honden. En ik ga wel een andere (rustigere) route uitzoeken.Sassy schreef:Ik geloof dat ik dat ook maar ga invoeren, gewoon niemand niet, nooit meer aan de honden...klaar...dre schreef:Dat dussmoekie schreef:Heel eerlijk? Aangelijnd? Dan lekker zo laten en "aanstormende" kinderen gewoon wegbrullen!Gollum schreef:Los is Rani echt geweldig, helemaal als ik haar favoriete speeltje mee heb. Dan bestaat er gewoon niks anders meer dan ik en het speeltje. Het is puur dat stukje aangelijnd lopen met alledrie.![]()
Mijn honden houden niet van vreemde mensen, vinden ze stom, en dus mag er niet geaaid worden door vreemde mensen. Gewoon zo veel als kan ruimte pakken om de mensen heen en als ze erom vragen of recht erop af lopen gewoon rustig een "Nee, mijn honden houden niet van vreemde mensen". Op die manier nog nooit gedoe gehad, maar goed ik ben verder ook totaal niet sociaal aangelegd dus het boeit mij ook weinig![]()
Tot nog toe mochten ze van mij de hond die ik aan de lijn had en even kort niet aan het werk was wel aanhalen, maar ik denk dat ik dat maar radicaal afschaf, gewoon niks meer in die richting tolereren.
- dre
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Voor mij wel in elk geval. Niemand mag, dus geen scheve blikken waarom de buurman het wel zou mogen en de volgende keer hun dus ook.Sassy schreef:Ik geloof dat ik dat ook maar ga invoeren, gewoon niemand niet, nooit meer aan de honden...klaar...dre schreef:Ik zou wel overwegen de andere ook niet meer te laten aaien door vreemden trouwens.
Daarbij wordt er trouwens als ik aan het trainen ben door niemand (behalve ik en de trainer) met mijn hond bemoeit tenzij ik erom vraag
Stom genoeg scheelt het ook omdat ik niet meer constant op scherp sta of er niet toch een (in mijn geval dan) pup richting Juno ging, dat veroorzaakt onbewust wel spanning ook bij de andere honden.Gollum schreef:Ja dat is een goed idee inderdaad, gewoon niemand meer bij de honden. En ik ga wel een andere (rustigere) route uitzoeken.dre schreef: Ik zou wel overwegen de andere ook niet meer te laten aaien door vreemden trouwens.
En ja, soms voel ik mij een grote trut als er een klein kindje heel lief vraagt of de honden geaaid mogen worden en ik zeg dat ze dat niet leuk vinden en dat het dus niet mag, maar ik doe mijn honden er geen plezier mee en dan heb ik nog geen eens happers

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Dat is inderdaad lastig, mensen zijn zo eigenwijs. Onze vorige mechel was een dominante rotzak naar anderen. Dan wilde mensen hem aaien en zei ik dat ik dat niet wilde hebben. Maar gewoon tóch doen. En dan zag hij zijn kans schoon. Hij sprong op, omklemde met zijn voorpoten de persoon ter hoogte van de buik/borst en stond bijna oog in oog. Zodra ze bewogen ging hij grommen
En dan mij aankijken en vragen of ik hem weg wilde halen. Dan eerst nog even met een glimlach zeggen: ik zei toch dat je hem niet moet aaien?!
En dan riep ik hem bij me.
Oscar en Hippo vinden aandacht van vreemden leuk, maar ik wil gewoon liever niet dat mensen ze ongevraagd aaien.
Mijn ouders hadden 2 havanezers. Die wilde ook niet geaaid worden door vreemden. Zelfs mensen die er dan achteraan gingen lopen om ze toch te aaien
Hoop dat zo'n vestje helpt
En dan mij aankijken en vragen of ik hem weg wilde halen. Dan eerst nog even met een glimlach zeggen: ik zei toch dat je hem niet moet aaien?!
En dan riep ik hem bij me.
Oscar en Hippo vinden aandacht van vreemden leuk, maar ik wil gewoon liever niet dat mensen ze ongevraagd aaien.
Mijn ouders hadden 2 havanezers. Die wilde ook niet geaaid worden door vreemden. Zelfs mensen die er dan achteraan gingen lopen om ze toch te aaien
Hoop dat zo'n vestje helpt
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
De woorden "niet aaien" geeft ieder mens het idee om juist te aaien, omdat je op de gedachte "aaien" wordt gebracht. Guido Weijers heeft er een heel grappig stukje over "het woord niet geeft geen sturing".
Het woord niet wordt gewoon snel vergeten en geeft juist ideëen.
Ik denk dat het altijd een probleem blijft, maar denk wel dat het effectiever is om te zeggen wat je wel wilt, dan te zeggen wat je niet wilt.
Ik denk dus dat "afblijven" nuttiger is dan "niet aaien". Of een grote NEE, met een handje met een groot kruis er door of zo.
Hoe dan ook, kak situatie natuurlijk, van die onmogelijke mensen die zoiets niet snappen.
Het woord niet wordt gewoon snel vergeten en geeft juist ideëen.
Ik denk dat het altijd een probleem blijft, maar denk wel dat het effectiever is om te zeggen wat je wel wilt, dan te zeggen wat je niet wilt.
Ik denk dus dat "afblijven" nuttiger is dan "niet aaien". Of een grote NEE, met een handje met een groot kruis er door of zo.
Hoe dan ook, kak situatie natuurlijk, van die onmogelijke mensen die zoiets niet snappen.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Deze lijnen en halsbanden zijn er ook. Ik geloof dat ik ze ook in Nederland wel eens heb gezien, maar weet niet meer waar. Of het helpt is een tweede natuurlijk, maar het valt wel op

- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Dat heb ik nu ook met Kai.Tara schreef:Och joh, mensen zijn soms zulke ontzettende eikels.Gollum schreef:Je moet toch vrij blind zijn om zo'n geel hesje te missenAyronna schreef:Ik heb een K9 tuig met Niet-aaien dingen er op, maar dat hielp voor geen meter. Mensen lezen hier niet.
Misschien dat zo'n felgeel ding wel helptIk hoop het voor je!
![]()
Maar ik sta ook nergens meer van te kijken hoor, mensen zijn raar. Zelfs als je rustig hebt uitgelegd dat Rani niet geaaid wil worden door vreemden en je het idee hebt dat ze het snappen, toch even die hand uitsteken om te proberen
Met die chagrijnige rotteckel die wij vroeger hadden ook, mensen die dan wilden aaien, waarop mijn vader al waarschuwde om dat maar niet te doen omdat hij beet. En hij beet ook gewoon, altijd. Eerst vies kijken, lipje optrekken en dan niet gewoon *snak!*, nee: * HAP!*
En dan nóg van die lieden die zich dat niet aantrokken omdat ze zelf thuis ook honden hadden/het niet geloofden/het niet serieus namen van zo'n klein hondje/met honden om konden gaan.
Thor had dus best nog wel eens beet. Het kreng, maar mijn vader maakte daar ook altijd heel korte metten mee, hij hád het gezegd dus ze waren gewaarschuwd geweest. Doei!
Afgelopen week nog.
"niet aaien, hij bijt. "
" Mij bijt hij niet he jongen. "
"Jawel. Doe maar niet aaien. "
*aait*
*HAP*
"HIJ BIJT."
Joh.
Fijne dag.

Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15