Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vacht vraagje
Moderator: moderatorteam
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Vacht vraagje
Wat me is opgevallen nu Nelson, ook een cardigan, hier logeert is dat ze allebei een totaal andere vacht hebben. Apple heeft dun en zacht haar, heeft altijd een flinke ondervacht en verhaard afgezien van 2x flinke rui het hele jaar ook behoorlijk. Verder ruikt ze totaal niet naar hond.
Ze is altijd lastig droog te maken met een handdoek. Nelson daarintegen heeft dikker en stugger haar. Ook wat vettiger en ruikt meer naar hond. Met een handdoek is hij heel makkelijk droog te krijgen. Qua lengte verschilt het verder niet heb ik het idee.
Is dat nou normaal dat binnen een ras waarbij er 1 vacht type bestaat dat er eigenlijk best verschil zit in de vacht? (moet wel zeggen dat er ook langharige cardigans zijn)
Ze is altijd lastig droog te maken met een handdoek. Nelson daarintegen heeft dikker en stugger haar. Ook wat vettiger en ruikt meer naar hond. Met een handdoek is hij heel makkelijk droog te krijgen. Qua lengte verschilt het verder niet heb ik het idee.
Is dat nou normaal dat binnen een ras waarbij er 1 vacht type bestaat dat er eigenlijk best verschil zit in de vacht? (moet wel zeggen dat er ook langharige cardigans zijn)
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Vacht vraagje
Binnen de Markiesjes verschillen de vachten ook behoorlijk. Elco's vacht is wat stugger dan die van Zulla, maar ook sneller droog. Zulla rook voortdurend alsof hij net van de trimmer kwam, ook na het zwemmen. Elco ruikt wat meer naar hond (maar lang zo erg niet als Boomer deed). Zulla heeft ook wat slag erin zitten, terwijl Elco's haren sluik zijn
-
sjm
- Zeer actief
Sammy en Isa hebben ook een heel verschillende vacht. De ouders van Zahra hebben ook beide een heel verschillende vacht.
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Bij mijn 2 teven is het vachtverschil heel groot.
Het zijn nestzusjes. Meagan heeft een giga dikke lange vacht. Judy heeft vrij stug, glad haar.
Judy is heel snel droog, bij Meagan duurt het wel langer.
Judy, de hond met de kortere vacht, heeft een ontzettend dikke volle en hele lange staart.
De staart van Meagan, de hond met de dikke volle vacht, is veel minder behaard en korter.
Het zijn nestzusjes. Meagan heeft een giga dikke lange vacht. Judy heeft vrij stug, glad haar.
Judy is heel snel droog, bij Meagan duurt het wel langer.
Judy, de hond met de kortere vacht, heeft een ontzettend dikke volle en hele lange staart.
De staart van Meagan, de hond met de dikke volle vacht, is veel minder behaard en korter.
- annnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Brindlecardi schreef:Wat me is opgevallen nu Nelson, ook een cardigan, hier logeert is dat ze allebei een totaal andere vacht hebben. Apple heeft dun en zacht haar, heeft altijd een flinke ondervacht en verhaard afgezien van 2x flinke rui het hele jaar ook behoorlijk. Verder ruikt ze totaal niet naar hond.
Ik dacht altijd dat het bij Nelson aan zijn voeding lag dat hij iets vettig is. Maar volgens mij voeren we zowat hetzelfde. Dat hij niet gecastreerd is kan ook nog meespelen.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Pom en Charlie hebben ook hele verschillende vachten. Die van Pom is korter, haar ondervacht is kort en heel dik, bijna vilt. Haar bovenvacht is vrij hard, dat voel je vooral als ze verhaart. Karel heeft een vrij lange vacht. Zijn ondervacht is ook langer en niet zo viltig. Luchtiger, als het ware. Toch krijg je hem met een handdoek amper droog, hij droogt beter aan de lucht. Pom kan je prima 'droog' krijgen met een pettowel en een droge handdoek. Ik denk omdat haar ondervacht gewoon geen water doorlaat.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
De vacht is ook erg afhankelijk van hoe de hond gehouden wordt. De kelpies van mijn trainer zitten altijd buiten. Die honden hebben wat vettige vachten, hebben meer ondervacht dan mijn binnen-kelpie en ruiken waarschijnlijk ook wat meer.
Toen mn kelpie bij me kwam wonen was dr vacht ook zo. Ze werd toen ook buiten gehouden.
Toen mn kelpie bij me kwam wonen was dr vacht ook zo. Ze werd toen ook buiten gehouden.

- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
- Aantal honden: 1
huh? heb jij een identiteitscrisis of ben ik in de war?
maar goed: hier twee dames van hetzelfde ras met officieel maar 1 vachttype maar toch echt een andere vacht. Geen idee hoe of wat.
maar goed: hier twee dames van hetzelfde ras met officieel maar 1 vachttype maar toch echt een andere vacht. Geen idee hoe of wat.