Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
je favoriete kam/borstel?
Moderator: moderatorteam
-
Lemuria
Re: je favoriete kam/borstel?
Ik gebruik een ijzeren vlooienkammetje voor Sofi's vacht. Dat is ook het enige wat ik gebruik.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ik borstel ze eigenlijk nooit. Raus er weleens met mijn handen of een handdoek doorheen als ze nat zijn, dat is het wel
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Voor Biko een herderharkje en een iets fijnere kam voor als hij door de kleefbolletjes gelopen heeft en voor Frodo een vlooien- en een iets grover kammetje. En ik borstel hem geregeld lichtjes met een borstel met rubber nopjes om hem aan de haarverzorging te laten wennen.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Voor mij de grove kam:

Voor Mila gebruik ik eigenlijk nauwelijks iets anders, alleen een fijn kammetje voor de haren achter de oren en soms een borstel voor even snel.
Amy kam ik niet en voor Amoz gebruik ik hetzelfde kammetje als in de OP.

Voor Mila gebruik ik eigenlijk nauwelijks iets anders, alleen een fijn kammetje voor de haren achter de oren en soms een borstel voor even snel.
Amy kam ik niet en voor Amoz gebruik ik hetzelfde kammetje als in de OP.
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Zoiets als deze is het:

- alm@
- moderator
Dat zijn ook fijne kammen. Ik vind het alleen zo rot in de hand liggen.Marjoleine schreef:Zoiets als deze is het:

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Mijne heeft een afgeplatte greep, zeg maar.alm@ schreef:Dat zijn ook fijne kammen. Ik vind het alleen zo rot in de hand liggen.
Dat kamt wel prettig. Eerst had ik een met een ronde greep, dat werkt niet. Vind ik dan.
- alm@
- moderator
Ik heb er nu een met een ronde greep, daar heb ik weer meer grip op. Maar goed dat er voor elk wat wils isMarjoleine schreef:Mijne heeft een afgeplatte greep, zeg maar.alm@ schreef:Dat zijn ook fijne kammen. Ik vind het alleen zo rot in de hand liggen.
Dat kamt wel prettig. Eerst had ik een met een ronde greep, dat werkt niet. Vind ik dan.

- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
- Aantal honden: 1
Ik lees even mee. Ik heb twee type borstels voor Fred maar ben eigenlijk nog op zoek naar iets voor zijn poten.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
M'n herderhark , heb er meerdere .
Maar er is maar een hele fijne en die heb ik al 12 jaar
Maar er is maar een hele fijne en die heb ik al 12 jaar
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Activet (de groene), een varkensharen borstel, een grove houten kam, een wolkam en een kleine klittenkam. En o ja, de klittenspray. Dat zijn de onmisbare voorwerpen in mijn (ruim voorziene) borsteldoos.
En natuurlijk de onvermijdelijke scharen, tekentang, droogshampoo, etc.
Alle andere dingen zijn voor de leuk maar niet echt noodzakelijk.

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Boutje schreef:Hahaha Lieke, weet ik nog van toen we lang geleden op weg naar Friesland bij je langs kwamen en we een "hoe kam ik een sheltie" demo kregen op Vivi als ik me niet vergis.lieke schreef:Activet (de groene), een varkensharen borstel, een grove houten kam, een wolkam en een kleine klittenkam. En o ja, de klittenspray. Dat zijn de onmisbare voorwerpen in mijn (ruim voorziene) borsteldoos.
Zeer ruim voorziene borsteldoos!
Helaas, je invloed heeft toch maar tot 1 onmisbaar kammetje geleid
O ja, dat weet ik nog. Vond het enig om je te zien én Vivi onder handen te nemen.
Wanneer kom je weer 'ns langs?

-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
als je er niks mee doet dan wil ik het wel van je overnemen hoorBoutje schreef:Echt??? Met dat lange haar?Pemba schreef:Activet goud/groen borstel en kam.
Ik heb die groene ook liggen maar mijn honden haten dat ding, bij de shelties is er geen doorkomen mee aan.

- DeDiana
- Zeer actief
Ehhh, Lieke, dat was niet de vraag:lieke schreef:Activet (de groene), een varkensharen borstel, een grove houten kam, een wolkam en een kleine klittenkam. En o ja, de klittenspray. Dat zijn de onmisbare voorwerpen in mijn (ruim voorziene) borsteldoos.
Boutje schreef:Stel dat je al je verzorgingsproducten, borstels en kammen, harkjes, wat dan ook, weg moet doen behalve 1.
Welke houd je?
En waarom?
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
De kam uit de openingspost. Dat is trouwens ook de enige die ik soms gebruik.
Ik kam mijn honden zelden tot nooit
Ik kam mijn honden zelden tot nooit
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
DeDiana schreef:Ehhh, Lieke, dat was niet de vraag:lieke schreef:Activet (de groene), een varkensharen borstel, een grove houten kam, een wolkam en een kleine klittenkam. En o ja, de klittenspray. Dat zijn de onmisbare voorwerpen in mijn (ruim voorziene) borsteldoos.
Alle andere dingen zijn voor de leuk maar niet echt noodzakelijk.![]()
![]()
Boutje schreef:Stel dat je al je verzorgingsproducten, borstels en kammen, harkjes, wat dan ook, weg moet doen behalve 1.
Welke houd je?
En waarom?
De dingen die ik noemde zijn absoluut noodzakelijk: varkensharen borstel/houten kam voor Abby, wolkam en kleine klittenkam voor Maggie en activet voor beiden als ze in de rui zijn.
Zonder zou ik hen niet in optima forma kunnen houden.

- DeDiana
- Zeer actief
lieke schreef:DeDiana schreef:Ehhh, Lieke, dat was niet de vraag:lieke schreef:Activet (de groene), een varkensharen borstel, een grove houten kam, een wolkam en een kleine klittenkam. En o ja, de klittenspray. Dat zijn de onmisbare voorwerpen in mijn (ruim voorziene) borsteldoos.
Alle andere dingen zijn voor de leuk maar niet echt noodzakelijk.![]()
![]()
Welke houd je?
En waarom?
De dingen die ik noemde zijn absoluut noodzakelijk: varkensharen borstel/houten kam voor Abby, wolkam en kleine klittenkam voor Maggie en activet voor beiden als ze in de rui zijn.
Zonder zou ik hen niet in optima forma kunnen houden.
Onverbeterlijk
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Als ik echt alles weg moest gooien op 1 na bewaarde ik mijn slicker van Artero.

Maar daarnaast heb ik nog een superfijne kam met rubberen handvat die ik eigenlijk ook niet weg wil doen. Geen idee waarvan die is, is een vondelingetje. Maar 2 stuks dan
En dan ga ik er wel van uit dat ik m'n scharen gewoon mag bewaren? Want anders wordt Oll al heel gauw een soort barnevelder kippetje qua voeten en krijgt ie een kraag waar je U tegen zegt 

Maar daarnaast heb ik nog een superfijne kam met rubberen handvat die ik eigenlijk ook niet weg wil doen. Geen idee waarvan die is, is een vondelingetje. Maar 2 stuks dan
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik heb maar 1 kam die gebruik voor Elco, wel met twee kanten: een grove en een wat fijnere kam. Als ik ook maar 1 kant zou mogen gebruiken, kies ik de grove kant. Zal later foto maken of afbeelding zoeken
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik heb geen enkele reden om alle borstels weg te gooien
Ik gebruik meerdere erg graag.
Ik gebruik voor Mayke een hoefborstel om natte bosgrond uit dr vacht te borstelen. Het valt er ook wel af als ze droogt, maar ik vind t leuk om te doen, Mayke vind t heerlijk en scheelt veel troep in huis. Kiwi heeft nooit bosgrond wat in dr vacht blijft hangen.

En een gewone (mensen) borstel om dr staart en broek klitvrij te houden.

En een rubberen borstel met kleine nopjes gebruik ik voor beide honden als ze verharen.

Over Mayke haal ik ook geregeld een stofzuiger tijdens het verharen. Geen idee of het echt helpt, maar ze vind het heerlijk. Kiwi zou ik er een hartverzakking mee bezorgen dus bij haar houd ik het bij de rubberen borstel.
Mayke heeft een prachtige, luchtige vacht. Geen castratenvacht gelukkig, weinig onderwol. Maar toch is de vacht van Kiwi vele malen makkelijker. Die komt eigenlijk altijd schoon thuis, onafhankelijk wat we hebben gedaan.
Ik gebruik voor Mayke een hoefborstel om natte bosgrond uit dr vacht te borstelen. Het valt er ook wel af als ze droogt, maar ik vind t leuk om te doen, Mayke vind t heerlijk en scheelt veel troep in huis. Kiwi heeft nooit bosgrond wat in dr vacht blijft hangen.

En een gewone (mensen) borstel om dr staart en broek klitvrij te houden.

En een rubberen borstel met kleine nopjes gebruik ik voor beide honden als ze verharen.

Over Mayke haal ik ook geregeld een stofzuiger tijdens het verharen. Geen idee of het echt helpt, maar ze vind het heerlijk. Kiwi zou ik er een hartverzakking mee bezorgen dus bij haar houd ik het bij de rubberen borstel.
Mayke heeft een prachtige, luchtige vacht. Geen castratenvacht gelukkig, weinig onderwol. Maar toch is de vacht van Kiwi vele malen makkelijker. Die komt eigenlijk altijd schoon thuis, onafhankelijk wat we hebben gedaan.

- #linda#
- Actief
Mijn 6 euro kammetje van de hondenoutlet. Heel simpel ijzeren kammetje met roterende tanden. Makkelijk voor een snelle kambeurt maar ook om laagje voor laagje los te kammen en klitten te verwijderen.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Ik doe het echt laagje voor laagje en dat gaat prima. Je moet niet duwen maar de borstel het werk laten doenBoutje schreef:Echt??? Met dat lange haar?Pemba schreef:Activet goud/groen borstel en kam.
Ik heb die groene ook liggen maar mijn honden haten dat ding, bij de shelties is er geen doorkomen mee aan.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Deze:

De staart en broek van Finn wil ik nog wel eens met deze doen, maar dat kan ook met de bovenste.

De staart en broek van Finn wil ik nog wel eens met deze doen, maar dat kan ook met de bovenste.

- xSuzannex
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezers
- Contacteer:
Hier sinds kort een les poochs groen. vind hem nu al onmisbaar. veel sneller gekamd en saar vindt het duidelijk minder erg dan een slicker oid. Alleen ga ik niet met die dunne pinnetjes in de buurt van haar ogen dus ik smokkel nog een kam met roterende pennen mee

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Boutje schreef:ok, gezien je enthousiasme ga ik hem toch nog eens proberen. Laagje per laagje moet ik sowieso al doen bij Poppy, zal nu eens laagje voor laagje met dat ding aaienPemba schreef:Ik doe het echt laagje voor laagje en dat gaat prima. Je moet niet duwen maar de borstel het werk laten doenBoutje schreef:Echt??? Met dat lange haar?Pemba schreef:Activet goud/groen borstel en kam.
Anders kom je nog een keer langs en zal ik het je voordoen.
De kunst is eerst even voorborstelen om de grote klitten eruit te halen. Dan begin je bij het achterwerk en je werkt van beneden naar boven en van achteren naar voren. Niet duwen op de borstel maar lichtjes op het haar zetten en in lichte halen naar beneden borstelen. De borstel glijdt als het ware door de vacht heen en neemt gelijk al het oude losse haar mee.
Vooral in de ruiperiode zwéér ik bij de activet. Ik heb wolbalen als Kyra en Lyndie in de helft van de tijd en met de helft van alle moeite volledig ontwold. En bij een vacht als Abby (Amerikaan) heb ik haar in 10 minuten met de activet volledig klaar en ontwold.