Ik heb mijn Boerboel aangeschaft voor het werk waarvoor hij gefokt is, terreinbewaking, en verdediging, en daar is de Boerboel onovertroffen in, dat doet (op een paar uitzonderingen na) bijna geen enkel ras hem na, ook de mechelaar niet, maar een Boerboel is niet geschikt als diensthond, op sommige punten zal hij de mechelaar ruimschoots overtreffen , maar op andere punten zal hij weer de mindere zijn van de mechelaar.
En (ik krijg het bijna niet uit mijn bek)

de mechelaar is inderdaad de beste allround diensthond die er is, over alles genomen is hij het meest geschikt voor het politiewerk in alle facetten.
In Belgie is men bezig geweest met een Boerboel, niet met het creeren van een allround diensthond , maar voor speciale doeleinden, zoals het inzetten van de hond tegen zich hevig verzettende arrestanten, waar sommige mechelaars nogal moeite mee hebben, maar de training moest stop gezet worden omdat de hond HD bleek te hebben. het experiment met de boerboel was echter wel geslaagt en de trainers van de hond waren er erg te spreken over het optreden van de boerboel.
Mijn hond is ook op het pak geweest ,niet om hem het bijten aan te leren ,want daar beginnen ze zelf mee rond acht maanden, maar meer om het lossen zeer goed te trainen , want daar is de boerboel ronduit slecht in.