Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
Heeft iemand die?
Is het heel veel meer gedoe dan een 10 meter lijn?
Na Malou's 'leuke' avontuur van afgelopen woensdag heb ik besloten dat ze nooit meer zonder lijn mag lopen. Ik kan niet voorspellen wanneer er een knal komt en als ze een knal hoort is ze gewoon volledig in paniek en pleite.
Maarja meiske vindt het wel heel fijn om rond te rennen en te struinen en dan is een 10 meter lijn toch vaak te kort. Daarom zit ik nu te denken om een lijn van 20 meter van Biothane te laten maken zodat ze meer vrijheid heeft tijdens de boswandelingen.
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Ik heb een biothane 20m lijn en hij is inderdaD vrij zwaar om te trekken, ezlfs al heb ik een ronde. Toch pak ik hem met behoorlijke regelmaat maar echt lekker dollen is lastiger (Noa weegt 10kg). Gelukkig kan ze dat ook in de tuin, maar dat is niet hetzelfde.
Kruimel53 schreef:Dat is wel een aardig gewicht. Als je hem laat slepen moet ze flink trekken en als je hem zelf sjouwt ben je continu aan het opdraaien en weer afwikkelen. Bij een grote hond zou ik het wel doen, die merken niet zoveel van het gewicht, maar Malou is niet zo groot toch?
Ik had wegloper Bas een tijd aan een 15-meterlijn, toen nog geen biothane maar lichtgewicht touw, en ik liep de hele wandeling te wikkelen en te doen. Gék werd ik ervan. En dan door het bos waar het ding elke keer om bomen en struiken gedraaid zat slepen was geen optie want meneer had dat onmiddellijk door en nam dan spoorslags de kuierlatten. En die was niet ff een uurtje weg ...
Mja, dat is ook een beetje het dilemma waar ik mee zit.
Malou weegt een 15 kilo, inimini is ze niet dus. En de 10 meter lijn sleepte ze zonder problemen mee. Het is ook de bedoeling dat ze die lijn weer gaat slepen uiteindelijk, maar op het moment heb ik 'm nog (weer) vast in de hand. Dan wikkel ik niet, ik vertik het.
Of 15 meter dan?
Ik vind het idee dat ze, zoals het er naar uitziet, de rest van haar leven aan een 10 meter lijn zit echt stom. Dat is gewoon echt beperkt
Ik heb een 20 meter lijn voor Nila en die is helemaal niet zwaar. Niet van biothane, hij wordt wel nat maar zuigt zichzelf niet vol waardoor hij zwaarder wordt.
15m is beter te doen, daar heb ik een nylon lijn van. Maar als het voor het leven is zou ik in beide investeren, eventueel de ene nylon(soms is die lijn fijner, soms de biothane lijn. Met nattigheid altijd de biothane lijn). Maar 15kg is niet heel klein, eventueel gebruik je zon trektuig waarbij de lijn achter de staart vast gaat (bikejoring tuig of sledetuig). Aan een halsband is het sowieso geen doen.
Ik zou dan inderdaad dan eerst voor een biothane 15m lijn gaan. Ivm met Evert (8 kilo) z'n doofheid en jachtpassie mag hij ook niet meer los. Heb hem aan een tuig en een 10m biothane lijn er achteraan slepen. Ik heb het handvat er af geknipt en hij struint door alle bosjes en die lijn gaat eigenlijk altijd achter hem aan en blijft niet hangen.
Als de 15 meter lijn goed gaat kan je later altijd nog eens een 20 meter lijn proberen. Ik neem aan dat jij het einde wel vast houdt ivm het onvoorspelbare van of er een knal komt?
Ah, da's inderdaad wel een goede. Eerst 15 meter en 20 meter kan altijd nog.
Ach, heb toch net een vakantiecontract op mijn stageplek gekregen voor de komende 6 weken dus ik heb het idee dat het geld me op m'n rug groeit
En inderdaad met handvat.
Maar ze kalmeert met de tijd wellicht nog wel. Onze Omar (galgo) sprintte er ook altijd vandoor bij knallen. Die heeft de eerste twee jaar bij ons niet los gelopen in het openbaar. Hij is nu 5 jaar bij ons en kijkt verschrikt op bij een knal, wil ook graag wat pasjes zetten, trekt een strak gezicht, maar blijft dan wel staan. Dat is heel langzaam er gewoon uit gegroeid.
Maar aan de andere kant, vijf jaar is wel retelang.
DebbieZ schreef:Maar ze kalmeert met de tijd wellicht nog wel. Onze Omar (galgo) sprintte er ook altijd vandoor bij knallen. Die heeft de eerste twee jaar bij ons niet los gelopen in het openbaar. Hij is nu 5 jaar bij ons en kijkt verschrikt op bij een knal, wil ook graag wat pasjes zetten, trekt een strak gezicht, maar blijft dan wel staan. Dat is heel langzaam er gewoon uit gegroeid.
Dat geeft wel hoop
Ik denk maar zo; als ik er vanuit ga dat ze nooit meer los kan, kan het hooguit meevallen
Ik heb 13 meter van 8 mm rond. Dat is voor Duke met bijna 30 kilo goed te doen, maar het is wel een aardig gewicht. 20 meter is denk ik te lang. Maar 15 meter in 6mm rond zou wel kunnen denk ik.
Zijn er geen goed omheinde stukken in de omgeving waar ze veilig los kan? (Of eventueel slepend met lijn)
Shiloh86 schreef:Ik heb 13 meter van 8 mm rond. Dat is voor Duke met bijna 30 kilo goed te doen, maar het is wel een aardig gewicht. 20 meter is denk ik te lang. Maar 15 meter in 6mm rond zou wel kunnen denk ik.
Ze heeft nu een 10meter 16mm plat en dat sleept ze met gemak rond. Ik verwacht dat ze 15 meter ook wel met gemak rond kan slepen. Het is tenslotte nog een jonge blom
Zijn er geen goed omheinde stukken in de omgeving waar ze veilig los kan? (Of eventueel slepend met lijn)
Die dacht ik gevonden te hebben en daar ontsnapt ze dus nee, ik ga die gok echt niet niet niet meer nemen.
Ah dat laatste had ik gemist, dat het ut een omheind gebied was. Bij die Duitse bestel site staat geloof ik wel van de verschillende varianten het gewicht per meter bij. Zou je kunnen uitrekenen wat een bepaald lengte zou wegen vergeleken ook bij wat je nu al gebruikt.
De lijn van Finn is de ronde van 6 mm. Die sleept hij ook makkelijk mee, maar het remt hem wel af. Omdat hij wel een enkele keer helemaal los loopt zie ik daar wel duidelijk verschil tussen. Hoe lichter hoe beter denk ik.
20 meter lijkt mij heel lang en niet praktisch. Zou het ook eng vinden als ze op 20 meter echt op snelheid komen en de riem blijft hangen. Dat is met 10 meter al een flinke ruk.
En als ik zie hoe ze nu al reageert met het lopen, dan zou het me niet verbazen als ze over een tijdje best los kan. Misschien niet zo makkelijk overal, maar in bekende omgeving met niet te veel wild gaat dat volgens mij wel lukken.
Ik lees hier mee i.v.m. een lijn voor mijn hond Pepper. Pepper is als we op vakantie gaan een jaar, ze is 8.5 kg. Ik durf haar echt (nog) niet los te laten, ze luister wel goed als ik haar roep, maar als ze iets ziet wat haar interesse heeft is ze doof. We gaan naar Terschelling en in de duinen kunnen we prachtig lopen, maar er zijn ook heel veel konijnen. Nu had ik ook gedacht aan een lange lijn, 10 of 15 mtr. Wat is dan praktischer, een ronde (ik denk aan rond 6), of een platte. Dan denk ik plat 16 mm.
Verander wat je niet kunt accepteren Accepteer wat je niet kunt veranderen
Nog een vraag.
Kan de hond zo'n lijn kapot, door, bijten.
Op de camping mag ze n.l. niet los lopen. Ik had dit voorjaar zo'n soort wokkel die je in de grond draait. Daar zit vijf meter lijn bij, met staaldraad aan de binnenkant. Ik had er voor wat meer bewegingsvrijdheid een stuk touw bij aangedaan. Niet slim. Ik kijk naar buiten, hond weg.
Verander wat je niet kunt accepteren Accepteer wat je niet kunt veranderen
Nerazi schreef:Ik heb een 20 meter lijn voor Nila en die is helemaal niet zwaar. Niet van biothane, hij wordt wel nat maar zuigt zichzelf niet vol waardoor hij zwaarder wordt.
en vergeet niet te trainen op knallen. wat ik altijd bij mijn puppies doe is ballonnen een beetje opblazen en dan water in doen. als het dan knalt is de knal niet hard. dit doen terwijl jij op genoeg afstand je hond beloont op speelt en steeds dichterbij komen.
Gentle loopt los met een 12 meter biothane lijn er achteraan.
En dan ook nog de middelste dikte van de 3 diktes die beschikbaar zijn.
Zij sleept deze rustig een hele wandeling voort.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
DebbieZ schreef:Maar ze kalmeert met de tijd wellicht nog wel. Onze Omar (galgo) sprintte er ook altijd vandoor bij knallen. Die heeft de eerste twee jaar bij ons niet los gelopen in het openbaar. Hij is nu 5 jaar bij ons en kijkt verschrikt op bij een knal, wil ook graag wat pasjes zetten, trekt een strak gezicht, maar blijft dan wel staan. Dat is heel langzaam er gewoon uit gegroeid.
Dat geeft wel hoop
Ik denk maar zo; als ik er vanuit ga dat ze nooit meer los kan, kan het hooguit meevallen
Bij Lotje is het wel veel minder geworden het schrikken, maar ik durf haar wel op 'n klein veldje los te laten even met lijn eraan, maar met wandelen nee, ik weet niet wanneer er ergens 'n knal of raar geluid komt, dat kan weken niet zijn en dan ineens 10 keer tijdens een wandeling. En dan wil ze ook alleen nog maar weg weg. Met wandelen heb ik de lijn dus altijd vast.
Uit de tijd dat ik nog bij huizezwerfhond zat, was er een klein hondje Noortje, een soort jack russel kruising jachtiets, ontzettend lief
ontzettend klein en donders snel, ik denk dat ze misschien een 5 kilo woog. Zij had een waslijntje achter zich aan en dat werkte uitstekend.
Tuigje en hops waslijn eraan, geen idee of je er wat mee kan en hoe het houd maar bij de wibra kosten ze maar een paar euro ,je moest
alleen om je handen denken
Het moet wel echt een bredere felgekleurde lijn zijn, omdat Shib het anders niet ziet en zich de blubbers schrikt als die lijn ineens tussen zijn poten omhoog schiet oid. Dat gebeurde met de vorige twee lange lijnen namelijk.
Ik ga eerst maar eens de 15 meter variant van de 10meter neonroze biothane lijn bestellen en dan zien we later wel of 20 meter ook nog lukt
Malou lijkt dit toch een stuk leuker te vinden, nét dat beetje extra ruimte. Ze pakt nu ook niet standaard de hele 15 meter en dat is voor Shib ook fijner, omdat hij een stuk minder gelanceerd wordt.
Riem gewogen en die is 750 gram. Prima workout voor het tutje denk ik zo door die lijn mee te trekken. Na al haar vreet-jat-partijen van de afgelopen weken, moeten er echt kilo's af.
Pemba schreef:Die lijn zie je niet over het hoofd
Fijn dat het goed werkt.
Neonroze
Is ook nodig voor Shib en zijn slechter wordende ogen. De eerste lijn die ik voor Malou had was een stuk dunner en donker rood. Hij schrok zich iedere keer rot als die lijn in zijn buurt kwam. Deze ziet hij goed en kan hij overheen hupsen als hij wil.
Ik heb deze: https://www.bol.com/nl/p/julius-k9-anti ... ypedsearch voor Kai.
Heb hem in 3, 5 en 15 meter. Kai weegt 5 kg, en heeft geen enkele moeite met de lijn! Heel fijn, licht lijntje. Biothane heb ik in 5 en 10, maar die is een stuk zwaarder.
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Ri@nne schreef:Ik heb deze: https://www.bol.com/nl/p/julius-k9-anti ... ypedsearch voor Kai.
Heb hem in 3, 5 en 15 meter. Kai weegt 5 kg, en heeft geen enkele moeite met de lijn! Heel fijn, licht lijntje. Biothane heb ik in 5 en 10, maar die is een stuk zwaarder.
Ik mag hopen dat je die niet bij bol.com hebt gekocht In de webshop van Julius K9 zelf is ie stukken goedkoper. Verder niet gekeken naar andere verkooppunten. Ga deze riem wel in m'n achterhoofd houden als mantrailriem voor een volgende hond, aangezien dat net zo'n lichtgewichtje zal worden als Kai.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody In liefdevolle herinnering: Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Ri@nne schreef:Ik heb deze: https://www.bol.com/nl/p/julius-k9-anti ... ypedsearch voor Kai.
Ik mag hopen dat je die niet bij bol.com hebt gekocht In de webshop van Julius K9 zelf is ie stukken goedkoper. Verder niet gekeken naar andere verkooppunten. Ga deze riem wel in m'n achterhoofd houden als mantrailriem voor een volgende hond, aangezien dat net zo'n lichtgewichtje zal worden als Kai.
Daar kwam ik ook achter...nadat ik hem bij Bol.com gekocht had...
Nou ja, 1 heb ik met een tegoedbon gekocht, dus dat viel weer mee.
Hele fijne lijnen zijn het. Pixie heeft ze met handvat, voor Kai heb ik ze zonder.
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15