Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Past Igor zijn K9 tuig?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Jorinda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruisingen
Aantal honden: 2

Past Igor zijn K9 tuig?

Ongelezen bericht door Jorinda »

Hallo allemaal,

Igor heeft momenteel een Julius K9 tuigje. Ik kom er zelf alleen niet helemaal uit of hij Igor wel goed past. We hebben Maat mini. Igor was vrijdag bij de dierenarts 14.8kg, maar hij is maar een smal ding. Hij heeft een borstomvang van 56cm. Wat betreft gewicht zou hij Maat 0 moeten kunnen hebben, maar qua borstomvang is die op zijn kleinst 2cm te groot, volgens de maattabel. Het huidige tuigje (Maat mini dus) schuift heel erg gemakkelijk van links naar rechts, waardoor de band voorlangs ook scheef komt te zitten, vooral als hij aan de lange, wat zwaardere lijn loopt, maar ook in mindere mate met zijn lichtere korte lijn. En ik heb het idee dat hij misschien over de rug heen wat te klein is. :ugh: Ik heb verder niet het idee dat het tuigje Igor belemmert in zijn bewegingen of dat hij er op een andere manier last van heeft. Hij krijgt er ook geen wondjes of schuurplekken van. Misschien is er wel helemaal niets aan de hand of is het een kwestie van een band strakker of minder strak afstellen. :denken: Zouden jullie mee kunnen kijken?

Afbeelding

Erg scheef tuigje aan de lange, zwaardere lijn.
Afbeelding

En van achteren als hij loopt/rent/huppelt.
Afbeelding

Zo ziet hij er van voren en van de zijkant uit als Igor ligt (doet hij bijvoorbeeld als we op de bus moeten wachten, of in de bus).
Afbeelding

Afbeelding

Het tuigje waar we met hem wandelden toen hij nog in de opvang was lijkt hem (ook) wel erg goed te zitten trouwens. Ik heb alleen geen idee wat voor tuigje dit is en waar ik het kan vinden. De opvang heeft het gekregen. Misschien dat jullie een idee hebben?
Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken in ieder geval! :ok:
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Re: Past Igor zijn K9 tuig?

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Dat schuiven ziet er inderdaad niet zo handig (en comfortabel) uit. Bovendien kan hij er gemakkelijker uit ontsnappen in geval van paniek.
Ik zou denk ik eerder voor een tuig gaan dat niet alleen voor de borst langs gaat, zoals je nu hebt, maar ook tussen de voorpoten door (zoals die van de opvang).
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Die van mij stappen er ook zo uit.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik ben sowieso voorstander van Y- tuigjes zoals het 2e tuigje (Y vormige borst). Dan worden zijn schouders niet belemmerd bij de beweging, nog fijner is zonder ring op de borst.

Groeit Igor nog? Zo niet, dan zou ik hem gewoon opmeten en dan een tuigje op maat laten maken ;-). Ik ken een aantal mensen die hier naar tevredenheid hebben besteld: http://www.my-k9.eu/nl/
Ikzelf heb al meerdere halsbanden van http://www.indi-dog.co.uk/ , zij maken ook tuigen. Beide hebben een Facebook pagina met talloze voorbeelden.

Voor een normaal tuig vind ik zijn K9 wel goed zitten. Het 2e tuig zit de buikband wat te dicht achter zijn voorpoten(dus tegen de oksels).
*aanvulling* van iedereen die ik ken met een K9tuig, schuift het. Dat komt omdat hij topzwaar is.
Laatst gewijzigd door Hippo op 29 aug 2016 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tobi__ »

Mij lijken de K9 tuigen alles behalve comfortabel eerlijk gezegd. Is ook zo'n lap stof op dat lijf, lekker met warm weer ...

Ik zou lekker naar een dierenwinkel gaan (die veel keus hebben) en verschillende methodes passen. Bij mijn hond past de tre ponti (op dit moment) goed. En wie weet hebben ze daar ook zo'n model tuig hangen van de opvang!
_Esmee
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Mijn oudje had een k9-tuig, beste beslissing ever om die weg te doen :wink:
Hij liep bij een fysio vanwege zijn slechte poten en zijn rug wilde ook niet los komen. Tuig de deur uit (omdat tuig mij net als bij jou ook net niet lekker zat) en zijn rug verbeterde aanzienlijk. Fysio vermoed dat hij continue bezig was met zijn rugspieren het scheve tuig te "corrigeren".

Ik heb zelf de Hurtta-borsttuigen, maar daar kunnen ze zo uit stappen als ze willen, dus zou ik absoluut niet aanraden bij een hond die niet (betrouwbaar) kan loslopen.

In het algemeen vind ik de y-tuigen ook erg fijn, veel gebruikt ook voor mijn opvangers (vooral degene die je op alle onderdelen kan stellen en niet alleen de band om de buik)
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het ziet er op zich niet raar uit. Maar ze zijn niet bepaald ontsnappingsproof. Het zwarte tuig is vaak wel bij een dierenwinkel te krijgen, zijn ook goed te verstellen, dus handig voor een hond die nog groeit.
Jorinda
Zeer actief

Igor is overigens geen ontsnapper hoor. Ik heb hem niet aan een halsband, omdat ik dat zelf geen fijn idee vind en Igor lijkt een halsband zelf ook niet fijn te vinden (hij schudt dan regelmatig met zijn hoofd, aan een tuigje doet hij dat niet). Hij loopt aan de (lange of korte) lijn op plekken waar hij niet los mag of op (redelijk) onbekend terrein. Hier voor het huis loopt hij korte momenten los als we spelen en dat gaat goed (maar bekend terrein en wij zijn natuurlijk heel interessant door het speeltouw ;) ). Het is dus niet zo dat Igor een weglopertje of een houdini is en dat ik hem daarom aan een tuig heb.
Hippo schreef:Ik ben sowieso voorstander van Y- tuigjes zoals het 2e tuigje (Y vormige borst). Dan worden zijn schouders niet belemmerd bij de beweging, nog fijner is zonder ring op de borst.

Groeit Igor nog? Zo niet, dan zou ik hem gewoon opmeten en dan een tuigje op maat laten maken ;-). Ik ken een aantal mensen die hier naar tevredenheid hebben besteld: http://www.my-k9.eu/nl/
Ikzelf heb al meerdere halsbanden van http://www.indi-dog.co.uk/ , zij maken ook tuigen. Beide hebben een Facebook pagina met talloze voorbeelden.

Voor een normaal tuig vind ik zijn K9 wel goed zitten. Het 2e tuig zit de buikband wat te dicht achter zijn voorpoten(dus tegen de oksels).
*aanvulling* van iedereen die ik ken met een K9tuig, schuift het. Dat komt omdat hij topzwaar is.
Hij zal niet veel meer de hoogte in gaan, maar ik denk dat hij nog wel wat breder gaat worden. Hij is bijna 11 maanden nu. Toch bedankt voor de tips! Zal er zeker even naar gaan kijken. :D
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Voor een grote hond vind ik het tuig van Wolters dat Jura heeft heel goed. Maar die heeft een flink borststuk dus bij een fijne hond staat dat niet zo mooi. Mahru heb ik een tuig op maat laten maken met een x over de borst bij https://blaire.de/geschirre.php Ze hebben daar ook anti-ontsnap tuigjes met dubbele band bij de buik.
Wat ik vooral belangrijk vind is de voering, ik hou niet van fleece want dat blijft zo doorweekt bij zwemmen of nat gras. Neopreen vind ik wel heel fijn.

Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier een Julius-tuigje dat goed blijft zitten. Officieel zou Elco een maatje kleiner beter moeten passen, maar die zat vrij strak achter z'n oksels, vond ik. Ik zou eens kijken hoe het gaat met een maat 0 waarbij je de band wat korter maakt door hem een stukje dubbel te vouwen en dat vast te tapen. Werkte bij Elco best goed toen hij nog niet uitgezwaard was.
Of kies inderdaad voor een y-tuig
Jorinda
Zeer actief

Bedankt voor het advies allemaal! We hebben besloten op zoek te gaan naar een goed passend Y-tuigje :)
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik heb voor Bo de 'Perfect Fit Harness' van Dogfysion.
De honden fysio heeft gekeken welke maat ik moest hebben.
Door de verschillende onderdelen, kan je hem eigenlijk altijd wel goed passend maken.
http://www.dogfysion.nl/perfect-fit-harness/
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ik heb voor nala een canicross short model. Zit wat verder op de rug en alles is lekker vrij.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ik heb hier verschillende tuigen.
maar het hurtta tuig is toch wel favoriet.
het schuift namelijk niet.
zowel het borsttuig (bij gewoon wandelen) als het Y tuig (voor fietsen zodat zijn
schouders goed vrij liggen) zit perfect en schuift niet.
want dat schuiven is vervelend..
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”