Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vlooienverhalen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV
Aantal honden: 3

Vlooienverhalen

Ongelezen bericht door lijn »

Ja het is weer zo ver; Vlooientijd! :schrik:

En dan ga je overal informatie vandaan halen hoe je het best zo snel mogelijk volledig van die kriebels af komt... Juist...
Alles spreekt elkaar tegen!

Onze situatie: 2 honden met een serestoband pas enkele maanden om, een kat niet behandeld en gaat sinds kort weer de tuin in, die dus waarschijnlijk de portier is geweest. En een 7 maanden oude baby en een aquarium. De kat heeft inmiddels een pipet gehad bij constatering met de mededeling van de dierenats: vlooien afwachten en in de gaten houden. Verhuizing staat ook nog eens voor de deur. Nou daar gaan we:

De één zegt hele bende behandelen met chemisch vlooienmiddel, beesten wassen met vlooienshampoo, alle spullen wassen, nouja, dat deden we in december met sectolin en zitten nu dus weer met de bende. Vedette had de beestjes als eerst, we wisselden haar band met die van Lutèce en toen vond ik ze ook bij haar. Dus, Vedette een nieuwe band om gedaan maandag bij de dierenarts. Zij was geen voorstander van de band en beveelt bravecto aan, maar met honden gevoelig voor epilepsie is dat voor mij geen prettig idee. Onze dierenarts zegt: je kind gaat voor en je huis bestrijden met vlooienspray kan dus niet. Het gaat overal op zitten en dat is voor de kleine meid gevaarlijk. Ook vissen en vogels zouden hier niet tegen kunnen. Ook al claimt de sectolin veilig te zijn, net als de seresto banden. De dierenarts gaf aan op mijn vraag hoe ik er dan af kom, dieren blijven behandelen en verder niet. Nou ja, daar heb ik zelf niet echt vertrouwen in, aangezien ze er al even rond kriebelen. Het liefst bestrijd ik ook mijn stoffen bank die mee verhuist, het kierende laminaat en de kierende houten vloeren. Als het geen zin heeft scheelt het natuurlijk heel veel werk en tijd en geld en moeite. En als er hoe dan ook 2 jaar voor staat om er van af te komen, heeft het behandelen van huis, haard, tuin en auto dan wel zin? Maar zijn mijn honden als ik ze voor de tijd van vlooien ontdoe dan nog een besmettingsbron?!

Dan ga je dus nog eens op internet lezen en lees je tips van vroegaahh. Azijn, schoonmaakazijn, appelazijn, wassen met afwasmiddel. of met head and shoulders. knoflook geven en iets van wier door het voer... En nu.. Ik weet het niet meer! Ik heb dit weekend 2 honden evenementen en wil vlovrij met mijn honden hierheen en wil een vlovrij huis afleveren en zonder vlooien over naar het nieuwe huis! En dit alles zonder mijn kindje of dieren in gevaar te brengen.

Welke tips zijn waar, wat werkt echt, wat zijn de opties rekening houdend met onze situatie, onze soort honden en kat, met een baby en dat we dadelijk niet 2 huizen vol vlooien hebben! En wat doen we dan in de toekomst! Ik weet dat er veel verhalen de ronde doen en elkaar tegenspreken heeft weinig nut, die discussie bestaat overal al. Wat zijn de middelen waar je met een baby en honden gevoelig voor epilepsie zo ver mogelijk mee uit de buurt moet blijven, wat kan kwaad voor levende wezens en wat is veilig.

Brandt los!
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Re: Vlooienverhalen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Ik zeg hele mikmak behandelen chemisch maar dat weet je al ;)

De azijn kan je uitproberen maar of dat werkt?
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
lijn
Zeer actief

Jep I know!

Zit op dit moment in de azijnmeur :thumbdown:
We gaan het zien en anders gaan we er alsnog chemisch tegenaan denk ik maar. Hopelijk is het niet nodig!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Je huis elke drie maanden van top tot teen behandelen en dierenartsen die zeggen dat dat niet kan snappen niet hoe dat werkt.
Ik begrijp dat je ook je dieren wilt behandelen, ik weet niet of ik dat (op de kat na) zou doen, maar als je het doet zou ik pipetten doen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lijn
Zeer actief

Pendrag fijn dat de banden voor jullie geen vlooien meer geven! Was het hier ook maar zo, dan zaten we niet in deze prut.

Mickie, we gebruikten eerst ook niks, tot ik vorig najaar niet van de vlooien afkwam en toen zijn we de serestobanden gaan gebruiken. Onze kat blijft alleen in onze tuin en ook pas weer sinds deze zomer, maar wellicht zitten ze daar.

Tuin zou ook te bestrijden zijn met zoutwater? Heeft iemand daar van gehoord? Of misschien toch ook gewoon met azijn? Of geeft dat geen nut? We hebben Nu de benedenverdieping met azijn behandeld en zijn aan het wassen geslagen. Vandaag gaat de bovenverdieping in de azijn en ik heb mijn auto met sectolin gesprayed.

Marjoleine hoezo 3 maanden? cyclus van de vlo is toch 6 weken? En met wat behandel je dan? Chemisch met een baby en hopelijk stras een dragende teef en daarna pups zie ik ook niet zo zitten. En niets preventiefs voor de dieren die het op kunnen lopen? Ik heb geen probleem om iedere 6 weken met azijn te strooien en als dat zou werken zou ik dat zeker doen
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Heel simpel :pffff: was je hond met dreft en dweil je huis met dreft en alle vlooien rennen gillend weg ;)

https://omaweetraad.nl/diversen/vlooien
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Lizzie. schreef:Heel simpel :pffff: was je hond met dreft en dweil je huis met dreft en alle vlooien rennen gillend weg ;)

https://omaweetraad.nl/diversen/vlooien
Het ruikt wel een beetje, maar nat paarde stro helpt absoluut tegen vlooien. Vraag een manege in uw buurt of u wat paardestro (mest) mee mag nemen en wrijf u hond/kat er mee in.
Of vraag of u hond een uurtje in een lege paardebox mag. Een paard is het enige harige dier wat geen vlooien krijgt door de urine die hij uitscheidt.

Eh? Echt?
Nu heb ik totaal nul komma nul verstand van paarden, maar dit lijkt me wat vreemd. Alhoewel, ik heb inderdaad nog nooit gehoord van een vlooienplaag in een paardenstal. Maar goed, ook niet bij koeien eigenlijk.

Iemand die hier wat meer over kan vertellen?
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Vlooien zijn rotbeesten :gvd: Ik heb het opgegeven er ooit helemaal van af te komen. Je kunt je hond en huis wel helemaal vlo vrij hebben, maar zodra je gaat wandelen met je beest in een gebied waar ook andere honden en katten komen, komen de vlooien zo uit de buitenomgeving weer op jou hond en liften mee naar jou huis. Het is dweilen met de kraan open in de zomer. In de winter wil het wel lukken, dan zijn er buiten niet zoveel.
Daarbij gaat Flo wel eens logeren op een boerderij, daar is het ook niet vlo vrij te krijgen met de katten en honden. Ook al behandel je de dieren, ze blijven hardnekkig in de omgeving zitten. En wat moet je dan doen, je kunt moeilijk de hele hooizolder (waar de katten graag liggen) met omgevingsspray gaan sprayen. En dan heb ik nog regelmatig honden logeetjes in huis..... die brengen ook wel eens een vlo mee. Het valt me wel op dat de ene hond veel meer last heeft van vlooien dan de andere. De een heeft ze, maar heeft er helemaal geen last van (geen jeuk etc) en de ander wordt er juist helemaal gek van. Ook is de ene veel aantrekkelijker voor vlooien dan de ander. Flo is op de een of ander manier heel aantrekkelijk voor vlooien.

Ik heb het wel geprobeerd hoor; al je huisdieren ergens anders onder brengen, van die chemische bussen in je huis aanzetten en het huis zelf ook voor 4 uren verlaten. Hond nauwkeurig behandelen, ik zet het in mijn agenda wanneer het uitgewerkt is (Advantix, Bravecto, Frontline ik heb van alles geprobeerd maar het werk niet voldoende). Eindeloos dweilen, stofzuigen, heet wassen, spullen in de vriezer stoppen, vlooienbanden in de stofzuigerzakken, omgeving sprayen). Evengoed zag ik nog een paar keer een vlo :S: En dan zeggen mensen nog dat als je vlooien hebt dat t je eigen schuld is omdat je het dan niet goed behandeld :boos: Ik moet zeggen dat het veel rust geeft dat ik de strijd opgegeven heb :lol1:

Ik probeer nu alleen een plaag te voorkomen. Ik behandel Flo nog steeds, ze heeft 2 wk geleden een pipet gehad als die is uitgewerkt krijgt ze een serestoband om. Huis maak ik op de gewone manier schoon. Ze heeft op het moment geen 'vlooien wondjes' (ze krijgt geïrriteerde plekken als er veel vlooien zijn) en de dierenarts kon deze week geen vlooien of vlooien poep bij dr ontdekken. Wij hebben even vlooien rust :D

Ik wens je er veel sterkte mee, ook met de aankomende verhuizing! Lijkt me best druk met een baby'tje erbij. Hopelijk helpen de middelen bij jou wel!
Afbeelding
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

gewist, 2 keer
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

lijn schreef:Marjoleine hoezo 3 maanden? cyclus van de vlo is toch 6 weken? En met wat behandel je dan? Chemisch met een baby en hopelijk stras een dragende teef en daarna pups zie ik ook niet zo zitten. En niets preventiefs voor de dieren die het op kunnen lopen? Ik heb geen probleem om iedere 6 weken met azijn te strooien en als dat zou werken zou ik dat zeker doen
Omdat ik dat kan onthouden @drie maanden.
Ik behandel het huis.
Eerst stofzuigen en dweilen, en dan sprayen. De kamers, met name plinten en onderkant gordijnen en bank en ligplekken en zo.
En dan ga ik twee uur wandelen. En dan zet ik alles een uurtje open om uit te luchten.
Ik doe het ook als een teef die gedekt gaat worden loops wordt en dan kom je niet helemaal uit met je drie maanden maar nouja.

Als je een plaag hebt zou ik het een paar keer doen met kortere interval inderdaad. Maar ik doe het dus preventief.
Als hier een vlo binnenstiefelt valt ie binnen een etmaal dood.
Overigens behandel ik de katten wel, met pipetten.

Afbeelding

Cinnepin
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerenfox en border collie

Ongelezen bericht door Cinnepin »

Er zijn hier mensen die tegen het maandelijks behandelen zijn van vlooien doormiddel van een pipet...maar dan zijn er ook mensen die klagen omdat er vlooien in huis zijn??
Afbeelding
lijn
Zeer actief

Marjoleine was je dan ook alles? bij mij komen ze ook boven, in bed. Ik zorg iig in mijn nieuwe huis dat er geen grote kieren meer zijn :F:

Lotje & Famke heel naar ja! Druk valt op zich wel mee, alleen extra geregel en niet behandelen als ons meisje in de buurt is. Maar chemische troep in huis doe ik liever niet nu. Na de azijn en met de nieuwe band lijken de vlooien af te nemen. De nieuwe band werkt iig erg goed, De enige vlo die ik vandaag vond was op Lutèce en was erg sloom. We gaan de goede kant op! Hoop dat het bij jullie weg blijft nu!

Lizzy ik had inderdaad heel die site doorgespit en vraag me dan af of dat echt voldoende zou zijn en of het met ieder afwasmiddel zou werken of er iets in Dreft zit dat zo anders is. En je hond wassen met dreft (of iets soortgelijks) droogt de huid van je hond uit, maar is dat dan schadelijker dan pipetten, pillen, banden en vlooienshampoos? Met afwasmiddel schoonmaken is wel fijner dan azijn :F:

Ik ben echt benieuwd naar wat er waar is van wat er geschreven en gezegd wordt. Ik wil best alles uitproberen, als er ervaringen zijn dat het werkt en minst schadelijk is en waaaaaarom dan zo veel geld en troep het milieu en op je dieren gooien als deze simpele dingen ook kunnen?
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Ik deed dat ook altijd, om de zoveel tijd alles behandelen, vloer schrobben, sprayen, pipetjes en noem maar op. Eigenlijk werd ik dat een beetje beu dus heb er nu een bravecto pil in gepropt en tot op heden werkt dat perfect.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

lijn schreef:Marjoleine was je dan ook alles?
Nee, maar ik heb geen vlooien, ik doe het preventief.
Als ze er waren deed ik dat wel ja.

Hier slapen de Hava-monsters ook op bed.

Afbeelding

lijn
Zeer actief

Amaranthas, Bravecto heb ik geen goed gevoel bij ivm epilepsie gevoelige honden en de verhalen die erover gaan.

Dank je Marjoleine, wellicht dat ik wel 1x per maand met azijn of afwasmiddel kan gaan dweilen en sprayen :P Chemisch sprayen ter preventie zie ik met mijn bubbie niet zo zitten. FF afkloppen, maar heb dus vandaag nog geen vlo gevonden!!! Het wordt duidelijk steeds minder! Of het nou de nieuwe band is of de azijn ook wat werk heeft gedaan.... Ik ben daar toch wel echt benieuwd naar!
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”