Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mechelse herder
Moderator: moderatorteam
-
Pietjepuk
- nieuw lid
- Aantal honden: 1
Mechelse herder
Ik ben nieuw op dit forum, dus even voorstellen:
Wij hebben thuis 2 katten en een mechelse herder, teefje, van 1,5 jaar.
Ze is een hele lieve, gevoelige hond, zorgzaam maar ook beschermend naar ons en onze dochter (1 jaar).
Ze is over het algemeen gehoorzaam, maar we lopen tegen een aantal punten aan. Ik hoop dat hier iemand is die ons tips kan geven of misschien het gedrag herkend.
Ze is een hele lieve, gevoelige hond, zorgzaam maar ook beschermend naar ons en onze dochter (1 jaar).
Ze is over het algemeen gehoorzaam, maar we lopen tegen een aantal punten aan. Ik hoop dat hier iemand is die ons tips kan geven of misschien het gedrag herkend.
Laatst gewijzigd door Pietjepuk op 16 jan 2017 15:42, 2 keer totaal gewijzigd.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
Re: Mechelse herder
welkom hier. als je straks de hele registratieprocedure hebt doorlopen, kun je ook andere topics openen om je vragen te stellen en dan krijg je waarschijnlijk meer reacties.
Maar wat mij betreft alvast 2 dingen:
a. je hond is op een leeftijd dat ze grenzen aan het opzoeken is
b. het is een herder
de dingen die jij beschrijft zijn op zich niet zo ongewoon voor een herder; die willen namelijk de boel regelen (heb je al eerder honden/herders gehad?). Jouw voornaamste taak zal zijn haar te leren dat JIJ degene bent die de boel regelt, echter niet door dit af te dwingen, maar door haar vertrouwen te laten krijgen in jou. Je zult duidelijke grenzen moeten stellen door gedrag te belonen wat je graag wilt zien, en te corrigeren wat ongewenst is.
Wat mij opviel is dat je schrijft 'wij krijgen haar wel onder'. Bedoel je dat je haar op haar rug legt? Dit zou ik persoonlijk niet doen, de kans dat je het vertrouwen beschadigt is veel groter dan dat het je gewenst gedrag oplevert.
Wat je bv wel kunt doen als er bezoek komt, is haar blokken. Desnoods (aangezien ze toch deuren kan openen) neem je haar aangelijnd mee naar de deur. Jij bent echter degene die het bezoek verwelkomt, niet zij. JIJ bepaalt dat degene aan de deur welkom is en daar heeft zij zich bij neer te leggen. Je kunt haar natuurlijk ook in een bench stoppen of zo, maar ik vind dat een hond daar weinig van leert. Mijn duitse herder wil ook graag weten wie er aan de poort staat. Hoe meer ik hem afzonder, hoe gefrustreerder hij wordt. Hij mag dus wel meekomen, maar IK bepaal verder wat er gebeurt.
Wat voor sommige honden goed werkt is dat bezoek iets lekkers geeft. Dus je doet de deur open, blokkeert de hond en zodra ze kalmeert (maar alléén als ze zich netjes gedraagt) geeft het bezoek (of jij) iets lekkers. Gedraagt ze zich niet, dan is het 'plaats' (een commando dat ze natuurlijk wel goed moet kennen).
Zo leert ze dat jij de grenzen stelt, en dat het ook nog iets goeds kan opleveren; hierdoor groeit haar vertrouwen in jou en zal ze meer aan jou overlaten.
Overigens is het creeren van een goeie band iets wat je vooral buiten de 'spannende' momenten doet, maar ik neem aan dat je dat wel begrijpt
Maar wat mij betreft alvast 2 dingen:
a. je hond is op een leeftijd dat ze grenzen aan het opzoeken is
b. het is een herder
de dingen die jij beschrijft zijn op zich niet zo ongewoon voor een herder; die willen namelijk de boel regelen (heb je al eerder honden/herders gehad?). Jouw voornaamste taak zal zijn haar te leren dat JIJ degene bent die de boel regelt, echter niet door dit af te dwingen, maar door haar vertrouwen te laten krijgen in jou. Je zult duidelijke grenzen moeten stellen door gedrag te belonen wat je graag wilt zien, en te corrigeren wat ongewenst is.
Wat mij opviel is dat je schrijft 'wij krijgen haar wel onder'. Bedoel je dat je haar op haar rug legt? Dit zou ik persoonlijk niet doen, de kans dat je het vertrouwen beschadigt is veel groter dan dat het je gewenst gedrag oplevert.
Wat je bv wel kunt doen als er bezoek komt, is haar blokken. Desnoods (aangezien ze toch deuren kan openen) neem je haar aangelijnd mee naar de deur. Jij bent echter degene die het bezoek verwelkomt, niet zij. JIJ bepaalt dat degene aan de deur welkom is en daar heeft zij zich bij neer te leggen. Je kunt haar natuurlijk ook in een bench stoppen of zo, maar ik vind dat een hond daar weinig van leert. Mijn duitse herder wil ook graag weten wie er aan de poort staat. Hoe meer ik hem afzonder, hoe gefrustreerder hij wordt. Hij mag dus wel meekomen, maar IK bepaal verder wat er gebeurt.
Wat voor sommige honden goed werkt is dat bezoek iets lekkers geeft. Dus je doet de deur open, blokkeert de hond en zodra ze kalmeert (maar alléén als ze zich netjes gedraagt) geeft het bezoek (of jij) iets lekkers. Gedraagt ze zich niet, dan is het 'plaats' (een commando dat ze natuurlijk wel goed moet kennen).
Zo leert ze dat jij de grenzen stelt, en dat het ook nog iets goeds kan opleveren; hierdoor groeit haar vertrouwen in jou en zal ze meer aan jou overlaten.
Overigens is het creeren van een goeie band iets wat je vooral buiten de 'spannende' momenten doet, maar ik neem aan dat je dat wel begrijpt
-
Pietjepuk
- nieuw lid
Dank je wel voor de tip.
Ik heb blijkbaar een stuk in de pagina overgeslagen. Dus doorloop nu de stappen.
Kan het zijn dat mijn bericht niet onder het onderwerp gedrag valt?
Het is onze eerste hond, maar ondanks dat we bewust gekozen voor dit ras.
We hebben ons goed ingelezen en hebben we er alles aan gedaan om zo goed mogelijk te start5en, maar praktijk is altijd anders dan het lezen in een boekje
Wij leggen haar op haar zij. Dit doen we vanaf het begin (we hebben haar vanuit het nest) omdat we erachter zijn gekomen dat dit het beste werkt.
Dit doen we als ze niet luistert (grenzen opzoekt) maar ook om de situatie over te nemen en ze rustig mag zijn.
Hierna luistert ze beter en op andere momenten wordt ze rustig en zie je de spanning van haar af glijden.
Goede tip! Dat ga ik doen. Dank je wel
Die goede band is er wel gelukkig. we doen in en buitenhuis veel aan apport en speurwerk. Dat vind ze geweldig. En zo af en toe lekker stoeien. Niet alleen met uitlaten maar ook tussendoor. Je hebt een hond 24 uur per dag en niet alleen op uitlaatmomenten of momenten die het jou als baasje uitkomt
Ik heb blijkbaar een stuk in de pagina overgeslagen. Dus doorloop nu de stappen.
Kan het zijn dat mijn bericht niet onder het onderwerp gedrag valt?
Het is onze eerste hond, maar ondanks dat we bewust gekozen voor dit ras.
We hebben ons goed ingelezen en hebben we er alles aan gedaan om zo goed mogelijk te start5en, maar praktijk is altijd anders dan het lezen in een boekje
Wij leggen haar op haar zij. Dit doen we vanaf het begin (we hebben haar vanuit het nest) omdat we erachter zijn gekomen dat dit het beste werkt.
Dit doen we als ze niet luistert (grenzen opzoekt) maar ook om de situatie over te nemen en ze rustig mag zijn.
Hierna luistert ze beter en op andere momenten wordt ze rustig en zie je de spanning van haar af glijden.
Goede tip! Dat ga ik doen. Dank je wel
Die goede band is er wel gelukkig. we doen in en buitenhuis veel aan apport en speurwerk. Dat vind ze geweldig. En zo af en toe lekker stoeien. Niet alleen met uitlaten maar ook tussendoor. Je hebt een hond 24 uur per dag en niet alleen op uitlaatmomenten of momenten die het jou als baasje uitkomt
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
je bericht staat niet in het topic gedrag omdat je nog niet toegelaten bent tot de rest van het forumPietjepuk schreef:Ik ben nieuw op dit forum, dus even voorstellen:
1. Zodra er iemand voor het huis langs loopt, blaft ze. We wonen aan een uitlaatstrook dus dat gebeurd veel. Blijkbaar veroorzaakt dit veel spanning. Zodra we klaar zeggen, stopt ze vaak. Het zou fijn zijn dat ze die spanning niet meer ervaart als er iemand/iets langsloopt en rustig kan blijven liggen.
Ik laat haar nu op haar plaats, waar ze overzicht heeft, liggen. Maar dit werkt voor korte duur.
Dit geld ook voor de katten die in huis lopen, ze moet er op reageren door erachteraan te lopen.
2. Als er iemand aan de deur komt blijft ze blaffen tot diegene weg is. Als het haar te lang duurt komt ze kijken (ze kan zelf deuren openen). Vaak blaft ze 1 keer en dan ruikt ze en dan gaat ze tekeer (niet naar iedereen). Ik stuur haar dan terug de kamer in.
Gewenst gedrag zou zijn: als er iemand naar de deur komt, blaffen. Dan zeg ik klaar, is goed. Dan blijft ze in de woonkamer (op haar plaats). Tot ik zeg dat ze mag komen. Maar hoe we haar zover krijgen is de grote vraag.
3. Tijdens het stoeien legt ze andere honden in de houdgreep (voorpoten om de andere hond heen) dit doet ze bij groot en klein. Als dit was gebeurd, riepen we haar bij ons of ze liet uit zichzelf de hond los.
Dit doet ze ook als ze het ergens niet mee eens is, maar dan gromt ze erbij. Helaas is ze geen hond tegengekomen die dit bij haar doet, dus ze heeft van andere honden niet zo'n verlieservaring. Wij als baasjes leggen haar wel onder, tijdens spelletjes maar ook als ze niet luistert, zodat ze weer de focus op ons heeft.
Nu heeft ze dit 2 keer gedaan bij een klein hondje in dat kleine hondje haar huis. Alleen ging dit er harder aan toe, niet meer speels zeg maar. We dachten eerst dat misschien dat kleine hondje wat triggert (angstig, wegloophondje), maar nu heeft ze het ook bij een buurhond gedaan, waar ze van schrok (donker en kwam de hoek om).
Gelukkig is het zonder verwondingen.
Het is verkeerd gedrag, maar ik wil haar hier niet om dit gedrag straffen, want ik ben 'blij' dat ze dit doet en niet direct bijt (heeft ze nog niet eerder gedaan).
Voor de rest is ze onderdanig en luistert ze goed in huis en tijdens het uitlaten. Ze luistert ook naar onze dochter, als ze commando's geeft.
Herkend iemand bovenstaande gedrag?
Of zijn we de enige die dit gedrag hebben?
Wat hebben jullie hiermee gedaan?
komt vanzelf als je de stappen goed doorloopt.
je beseft wel dat je onderworpenheid niet kunt afdwingen?
allemaal leuk en aardig, dat op de zij gemik, maar aan de rest van haar gedrag te zien lapt ze jouw gezag mooi aan haar laars.
respect verdien je op een andere manier dan door lichamelijk overwicht.
ik zou om te beginnen paal en perk gaan stellen aan dat andere honden lastig vallen en gaan trainen op de focus op jou.
als jij zegt (na overleg met de andere baasjes) dat ze kan gaan dan mag het, zo niet blijft ze fijn bij jou.
je kunt haar gedrag niet laten afhangen van andermans honden, jij bent haar baas en jij moet zorgen dat je haar gedrag in goede banen leidt.
honden hebben kaders nodig waarbinnen ze kunnen functioneren, het is aan de bazen om die kaders vast te stellen en te zorgen dat hun hond binnen die kaders blijft.
ik zou persoonlijk niet echt blij zijn als ik jullie tegenkwam, heb mijn hond geleerd andere honden te negeren en gedrag als dat van jouw hond ondermijnt mijn training behoorlijk, ook al omdat ik niet het onmogelijke van mijn hond wil en kan verlangen.
je hebt een herder, die zijn van nature nogal regelneverig/-nichterig en als baas zul je daar rekening mee moeten houden en je training op moeten aanpassen, als je tenminste niet wil dat de mensen jouw hond als de schrik van de buurt gaan zien.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hallo en welkom op het forum.
Mijn 1e hond was ook een mechelse herder en dat is best pittig.
Een mechel heeft echt leiding nodig, niet lichamelijk dat jij sterker bent maar mentaal. Jij moet qua energie ook echt haar baas zijn, je moet dat respect verdienen.
Er zijn op dit forum diverse mensen met herders en ook wel liefhebbers van de mechelaar dus als je eenmaal helemaal bent toegelaten zou ik zeker bij gedrag een topic openen hiervoor.
Dan krijg je meestal meer reacties.
Het zelf de deur open maken terwijl jij dat niet wilt zou ik overigens niet accepteren, gewoon haar onmiddellijk zodra je hoort dat ze de deur open maakt weer terug sturen en deur dicht doen.
Net zolang en zo vaak als nodig is. Is voor de persoon bij je deur wat vervelend misschien maar dat is dan jammer. Korte uitleg dat je haar aan het trainen bent zou moeten volstaan, zeker bij een mechel zit niet iedereen die aanbelt op een ontmoeting te wachten...
Consequent zijn is een must bij dit ras. Je commando's moet ze opvolgen, ze aan haar laars lappen mag geen optie zijn. Komt ze voortijdig van haar plek, dan stuur je haar weer terug. Daar staat tegenover dat je haar ook op tijd vrij moet geven. Niet meer van haar vragen dan ze op dat moment ook kan.
Karen
Mijn 1e hond was ook een mechelse herder en dat is best pittig.
Een mechel heeft echt leiding nodig, niet lichamelijk dat jij sterker bent maar mentaal. Jij moet qua energie ook echt haar baas zijn, je moet dat respect verdienen.
Er zijn op dit forum diverse mensen met herders en ook wel liefhebbers van de mechelaar dus als je eenmaal helemaal bent toegelaten zou ik zeker bij gedrag een topic openen hiervoor.
Dan krijg je meestal meer reacties.
Het zelf de deur open maken terwijl jij dat niet wilt zou ik overigens niet accepteren, gewoon haar onmiddellijk zodra je hoort dat ze de deur open maakt weer terug sturen en deur dicht doen.
Net zolang en zo vaak als nodig is. Is voor de persoon bij je deur wat vervelend misschien maar dat is dan jammer. Korte uitleg dat je haar aan het trainen bent zou moeten volstaan, zeker bij een mechel zit niet iedereen die aanbelt op een ontmoeting te wachten...
Consequent zijn is een must bij dit ras. Je commando's moet ze opvolgen, ze aan haar laars lappen mag geen optie zijn. Komt ze voortijdig van haar plek, dan stuur je haar weer terug. Daar staat tegenover dat je haar ook op tijd vrij moet geven. Niet meer van haar vragen dan ze op dat moment ook kan.
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Ik heet je welkom namens de moderators! Je hebt nu toegang tot de rest van het forum. Wij wensen je veel plezier!

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-
Pietjepuk
- nieuw lid
Bedankt voor de tips allemaal!
Ik heb hem opnieuw in het kopje gedrag gezet met wat aanvullingen erbij.
Ik heb hem opnieuw in het kopje gedrag gezet met wat aanvullingen erbij.