Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kelly, speurhond in zakformaat

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Echt - Ze is snel, als het moet bloeddorstig en niet hoger dan een A4-tje. De tweejarige Kelly is, voorzover bekend, de kleinste speurhond van de wereld, speciaal opgeleid om mensen op te sporen en de nachtmerrie van iedere inbreker. Over het gemak van een hond op zakformaat.
Het was even wennen toen hondengeleider Kees Jansen (50) van het Noord-Limburgse politiekorps voor het eerst met zijn nieuwe aanwinst op pad ging, bij aankomst op de plek van het misdrijf de schuifdeur van zijn bestelbus openschoof en de nieuwsgierige omstanders vol verlangen naar een grote herdershond zag uitkijken. En het was helemaal slikken toen een van de kooien openging en er vervolgens een hondje van amper drie turven hoog in de deuropening verscheen. Daar sta je dan, als stoere politieman...

Zijn collega's zagen de inmiddels tweejarige Duitse jachtterriër Kelly aanvankelijk voor een puppy aan. Jansen: ,,Het plaatje klopte niet. Ik deed thuis mijn uniform aan, pepperspray op zak en de hond? Die kon zo onder mijn arm mee. Het voelde alsof ik een pistool bij me had waar geen kogels in zaten, maar zeep.''

Zonder twijfel is Kelly de kleinste speurhond van Nederland en, voorzover bekend, zelfs van de hele wereld. Zes weken na haar geboorte kwam ze bij de Zuid-Limburgse politie terecht om in november van het vorig jaar via een aantal omzwervingen bij Kees Jansen te belanden. Inmiddels is Kelly gediplomeerd speurhond menselijke geuren, wat betekent dat ze belast is met het opsporen van overvallers en vermiste personen. En dat doet ze goed, misschien wel beter dan de Mechelse herders waarmee Jansen altijd werkt. ,,Van oorsprong is ze een jachthond'', zegt Jansen. ,,Het is een ras dat beschikt over een ongekende drift. Eigenlijk zijn het rotzakken. Drie van deze hondjes zijn in staat een varken helemaal kapot te bijten. De kunst is dat instinct eruit te halen en haar op te leiden tot een volwaardige speurhond.''

Het wordt een doorslaand succes. Binnen een jaar slaagt Kelly voor haar examen. Weliswaar met verlaagde muurtjes en verkorte afstanden, maar toch. ,,Ze is een werker, heeft een uitstekende neus en is razendsnel'', looft Jansen haar kwaliteiten. ,,Het is als samenleven met een vrouw, je moet het wel met elkaar uit kunnen houden.''

Drie weken geleden rukte het duo uit voor een inbraak in Maasbracht en stuitte bij de zoektocht naar een op de vlucht geslagen inbreker op een twee meter hoge muur. Volgens Jansen zou de speurtocht met een herder daar geëindigd zijn. Nu kan hij echter zelf over de muur klimmen en kan een collega Kelly optillen en haar aanreiken, zodat de hond haar weg aan de andere kant van de muur kan vervolgen. Met succes. Na een paar minuten slaat Kelly aan bij een schuurtje, duikt onder een zeil en staart recht in de ogen van de inbreker. Of die niet meteen in een lachstuip is geschoten? ,,Nee, ik denk eerder dat hij zich behoorlijk lullig heeft gevoeld'', zegt Jansen. ,,Dan denk je als inbreker in een ruig wereldje te verkeren en word je gepakt door een schoothondje.''

Toch erkent de Budelse hondengeleider dat er van Kelly een minder afschrikkende werking uitgaat dan van een grote herdershond. ,,Als surveillanthond zou ze het niet redden. Kom je tussen vechtpartijen terecht, dan kan ze wel gaan keffen, maar daar zal niemand zich wat van aantrekken. Geef je haar een schop, dan vliegt ze twee meter door de lucht.''

Daarnaast heeft Kelly nog een tekortkoming. Jansen signaleerde het toen hij 'savonds met de hond aan het werk was. Gelukkig heeft hij het probleem meteen kunnen verhelpen door een nieuwe halsband aan te schaffen. Eentje die is uitgerust met rood fietslampje. Zodat Kelly de volgende keer niet zoekraakt in het donker...
Afbeelding

bron: forum nederlands arrestatie team.nl

:ok: :ok:

Jan
Jan
Afbeelding
EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Leuk, ik heb ze al een paar keer gezien. Wie weet komen er nog meer 'kelly'tjes'.
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

dit hondje was volgens mij laatst ook op tv bij "hoezo?" leuk om te zien!
Afbeelding
EvitaP
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

massam schreef:dit hondje was volgens mij laatst ook op tv bij "hoezo?" leuk om te zien!
Ja, dat heb ik ook gezien :-D
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

:mrgreen: heel leuk om te zien.. kleine hondjes zijn vaak wat wendbaarder en meer inzetbaar in hele kleine ruimtes wat dus als speurhond of drugshond heel goed uitkomt...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Ik had ze ook al gezien, leuk verhaal :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
henny
Actief

Ongelezen bericht door henny »

Inderdaad apart hondje en leuk!!!
Hugo
Actief

Ongelezen bericht door Hugo »

Geweldige hond, ondanks zijn achtergrond (ras) is Kelly groot gebracht in een konijnenhok tussen de konijnen. Heb een demo van Kelly gezien en wat een gigantische goeie neus zit er op deze hond, neus strak aan de grond en zijn tong binnen boord.
:ok: :ok: :ok:
Afbeelding
U wilt werkruimte.....geen probleem, vast!
eliza
Actief

Ongelezen bericht door eliza »

In een woord geweldig :ok: Ik had al een keer een kranten artikel gelezen over dit hondje maar had er daarna niets meer over gehoord.
:zwaai:
Met vriendelijke groet van een Hollandse Herderfan
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Gisteravond gezien op SBS6 :-D Ik vind haar geweldig, tis een prachtig ras :-D
linlin

Re: Kelly, speurhond in zakformaat

Ongelezen bericht door linlin »

mooi verhaal, vreselijk leuk hondje. alleen die licht badinerende toon vind ik minder:
janinca2002 schreef:En het was helemaal slikken toen een van de kooien openging en er vervolgens een hondje van amper drie turven hoog in de deuropening verscheen. Daar sta je dan, als stoere politieman...

Het plaatje klopte niet. Ik deed thuis mijn uniform aan, pepperspray op zak en de hond? Die kon zo onder mijn arm mee. Het voelde alsof ik een pistool bij me had waar geen kogels in zaten, maar zeep.

Dan denk je als inbreker in een ruig wereldje te verkeren en word je gepakt door een schoothondje.
wat nou, schoothondje? mee onder de arm, nou en? het is toch ook een werkhond? :mrgreen:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik vind juist die opmerking wel grappig want reken maar dat je staat te kijken als je een werkhond krijgt die niet hoger is dan je knie :mrgreen:
Ik zou denk ik ook zo reageren :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door velvet29 »

:mrgreen: Ik ken er 2 en wat een **** hondjes zijn dat zeg :p:
Wat een felle donders, de Duitsers noemen ze gevaarlijker als een pistool.
Het zijn hondjes met een ego van hier tot tokio en terug.

En idd het onder de arm is een bekend iets bij de Duitse Jacht Terreur ;-)
Maar het zijn hondjes met pit en een drive wil je niet geloven.
Die 2 die ik ken lopen behendigheid en die gaan super
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”