Boutje schreef:'t Is ene pup van nu 12 weken... geen onhandelbaar monster, kan best. Nu heel goed en positief aanleren en die los zit er voor altijd in. Voorbeelden genoeg gezien/begeleid, zelfs de eigenaars van hevige honden van 1 jaar hier mee geholpen. Oke, die van een jaar niet van dit kaliber vermoed ik. Maar net daarom, 't is een PUP van ocharme 12 weken. Die aan-uit-knop en die los NU installeren. Met een dergelijke hond op 9 maanden lukt dit veel moeilijker. En die overdrive ook NU leren kennen en zien aankomen en voorkomen. Nu kan het allemaal nog zonder grote schade als het toch fout gaat, om er na meteen bij te sturen.
Dit geeft eigenlijk al aan dat je hoogstwaarschijnlijk nog nooit met dit type te maken hebt gehad... (Ook je opmerking 'vermoed ik' lijkt erop te wijzen dat je in z'n geheel niet bekend bent met deze lijn.)
Als zelfs het overgrote deel van de KNPV'ers in de sport (ook die met decienna ervaring binnen de africhting) deze honden links laten liggen omdat ze hun vingers niet eraan willen branden (letterlijk: 'Het niet aandurven.') dan zegt dat eigenlijk ook al meer dan genoeg.
Je kunt wel blijven doen alsof het 'gewoon' maar wat pups zijn zoals elke andere maar daar ga je dan al flink mee in de fout... Dat zijn ze namelijk niet. Het is ook niet zomaar een 'hevige' hond, deze zijn speciaal gefokt voor het werk dat ze (hoogstwaarschijnlijk) ooit gaan doen, en dat komt er zeer jong al uit.
Ook met betrekking tot die 'aan en uit knop', dat is niet iets wat je zomaar effe 'installeert', dat zit er in of niet, en deze staan bij dit type voor het merendeel op aan...
Ik zou TS dus adviseren dat hij de adviezen aanneemt van mensen die wél ervaren zijn met dit type en welke deze ook zeker niet onderschatten (tevens de meest gemaakte fout vermoed ik zo), zodat de pup op de juiste manier opgevoed wordt en waarbij de slagingskans dat alles goed gaat het grootst is.
Relativerend, het zijn natuurlijk ook niet alleen maar 'monsters van honden', met
de juiste opvoeding (en als baas zijnde niet bang bent/lef hebt) kun je hier een prima hondje aan hebben, en dan bedoel ik specifiek de 'mildere' uit deze lijn(en), de 'andere' horen in mijn ogen totaal niet thuis als huishond in een gezin maar dienen in het werk (danwel sport) te blijven (waar de fokkers van deze lijn zich ook heel goed van bewust zijn).