Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Martin Gaus cursus Amsterdam (update Examen)

Moderator: moderatorteam

ana

Ongelezen bericht door ana »

Quote: (sorry, het quoten is op een of andere manier niet zo gelukt :19: )
Al met al is het op die manier een soort stoomcursus waarvan 3/4 alweer weg is voor je twee maanden verder bent. Zoiets in korte tijd aanleren blijft niet "zitten" als er verder niets mee wordt gedaan.
Dus eigenlijk moet je bij de school blijven trainen natuurlijk :wink:
einde quote

Bovenstaande kan ik, uit ervaring sprekend, ontkennen; na twee maanden blijkt er nog heel veel in het koppie van je hond te zitten, als je na een tijdje lummelen weer wat serieuzer gaat oefenen (ook als je het gewoon op je eigen houtje doet). Ik heb ook de basiscursus bij Olivier gedaan en vind dat zowel ik als mijn hond er veel baat bij hebben gehad. Een te grote hoeveelheid cursisten hadden wij in mijn ogen niet, dus als dat in jouw geval wel zo is, is dat natuurlijk niet prettig. Maar juist de combinatie van theorie en praktijk vond ik heel goed en in onze groep ging zo'n beetje de helft van de theorietijd op aan het stellen van vragen. Iedereen kwam met zijn/haar ding en daar leer je ook weer van. Ook de frequentie vond ik, juist voor die basiscursus, wel heel goed (al was ik blij met wat meer vrije avonden, toen we klaar waren :mrgreen: ). Eigenlijk kan ik niet anders zeggen, dan dat alle cursisten/honden, die in mijn groep zaten, wel flink veel geleerd hebben. En het waren niet alleen pupsels, maar bijvoorbeeld ook een kanjer van een (volwassen) Dobermann uit het asiel die toch al tijdens die korte (maar intensieve) cursus behoorlijk veranderde. Er werden geen wonderen verricht en ik kan me ook voorstellen, dat niet alles voor iedereen net zo goed werkt, dat hangt natuurlijk ook van jezelf en je hond af. Ik hoop in ieder geval, dat je achteraf met tevredenheid op je cursus terug kunt kijken en zowel jij als Gaia er profijt van hebben (en je vriendin en Juno natuurlijk ook !)
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gaia »

ana schreef:Quote: (sorry, het quoten is op een of andere manier niet zo gelukt :19: )
Al met al is het op die manier een soort stoomcursus waarvan 3/4 alweer weg is voor je twee maanden verder bent. Zoiets in korte tijd aanleren blijft niet "zitten" als er verder niets mee wordt gedaan.
einde quote

Bovenstaande kan ik, uit ervaring sprekend, ontkennen; na twee maanden blijkt er nog heel veel in het koppie van je hond te zitten, als je na een tijdje lummelen weer wat serieuzer gaat oefenen (ook als je het gewoon op je eigen houtje doet). Ik heb ook de basiscursus bij Olivier gedaan en vind dat zowel ik als mijn hond er veel baat bij hebben gehad. Een te grote hoeveelheid cursisten hadden wij in mijn ogen niet, dus als dat in jouw geval wel zo is, is dat natuurlijk niet prettig. Maar juist de combinatie van theorie en praktijk vond ik heel goed en in onze groep ging zo'n beetje de helft van de theorietijd op aan het stellen van vragen. Iedereen kwam met zijn/haar ding en daar leer je ook weer van. Ook de frequentie vond ik, juist voor die basiscursus, wel heel goed (al was ik blij met wat meer vrije avonden, toen we klaar waren :mrgreen: ). Eigenlijk kan ik niet anders zeggen, dan dat alle cursisten/honden, die in mijn groep zaten, wel flink veel geleerd hebben. En het waren niet alleen pupsels, maar bijvoorbeeld ook een kanjer van een (volwassen) Dobermann uit het asiel die toch al tijdens die korte (maar intensieve) cursus behoorlijk veranderde. Er werden geen wonderen verricht en ik kan me ook voorstellen, dat niet alles voor iedereen net zo goed werkt, dat hangt natuurlijk ook van jezelf en je hond af. Ik hoop in ieder geval, dat je achteraf met tevredenheid op je cursus terug kunt kijken en zowel jij als Gaia er profijt van hebben (en je vriendin en Juno natuurlijk ook !)
Hoi Ana,

Ik ben niet de cursus opzich aan het bekritiseren. Want al heeft mijn hond alleen het commando touch geleerd, heb ik er wel degelijk wat aan gehad. Namelijk de bonding met mijn hond, het trainen op verschillende lokaties met heel veel afleiding. Daarnaast heb ik mezelf bekend gemaakt met een nieuwe discipline die ik later misschien nog kan gebruiken. Al met al waardevollen aspecten waardoor ik de cursus zo weer over zou doen.

Over het te veel mensen op de cursus gaat het mij niet om de hoeveelheid afleiding deze mensen produceren. Dat maakt me niet uit. Ik train zelf net zo makkelijk op Amsterdam Centraal als in een stille prikkelloze omgeving. Daar trainen we namelijk op. Echter als 8 á 9 mensen door elkaar heen lopen dan denk ik dat je in je uppie weinig overzicht nog overhoudt. Daardoor kun je dus niet iedere cursist de aandacht geven die hij of zij nodig heeft. Dat vind ik erg jammer voor een cursus die toch vrij prijzig is. Ik betaal veel, maar dan verwacht ik er ook wat van. Dat is toch niet zo gek?
Afbeelding
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mirri »

Als er bij ons veel cursisten waren werdt de groep gesplists zodat je minimaal met 6 man op het veld staat.
Vreemd dat ze dat bij jullie niet doen, je zou het eens kunnen vermelden op de brief die je krijgt hoe je de cursus hebt ervaren.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Mirri schreef:Als er bij ons veel cursisten waren werdt de groep gesplists zodat je minimaal met 6 man op het veld staat.
Vreemd dat ze dat bij jullie niet doen, je zou het eens kunnen vermelden op de brief die je krijgt hoe je de cursus hebt ervaren.
Dan heb je niet veel aan dat splitsen.... :19: :mrgreen:
Mirri
Zeer actief

Ennath schreef:
Mirri schreef:Als er bij ons veel cursisten waren werdt de groep gesplists zodat je minimaal met 6 man op het veld staat.
Hoezo niet dan :denken:
Gaia
Zeer actief

Update dag 10 les 9

De theorie ging deze keer over spelen met je hond. Wat voor spelletjes er zijn en de denk spelletjes van onder andere Nina Ossodinges (even opzoeken :mrgreen: ), daarnaast wordt er veel aandacht gegeven aan zoekspelletjes.

De trainer geeft deze keer heel duidelijk aan dat deze cursus een begin is en dat hij helaas helemaal vol zit met de vervolg 1. Iets wat er jammer is want veel mensen willen dus doorgaan met het trainen van hun hond.

Het is een leuke theorieles en hij laat zien hoe je zoekspelletjes begint. Daarna legt hij uit hoe je het moeilijker maakt. Op zich legt hij het niet op een baanbrekende manier uit, maar tijdens het zoekspelletje kwam zijn hond toch een paar keer steun zoeken. Voor de speurtraining die ik doe is het handig om de hond op dat moment nog wat meer te stimuleren. Namelijk zometeen moet het binnen een tijdsbestek van een x aantal minuten en de hond moet zijn buitdrift vergroten. Door te negeren heb je veel honden die op dat moment de brui eraan geven omdat het niet 1, maar 3 objecten zijn.

Toen de praktijk, daar hebben we weer een proefexamen gelopen. Door de storm was Gaia erg druk waar ik gebruik van kon maken. Door een paar simpele handeling had ik een hond die continu aandacht verkreeg en continu alles wilde doen voor me om maar van die hypere energie af te komen. Heerlijk. Zit en blijf was over de hele linie van honden en ze keek gewoon niet eens meer naar de andere honden.

Al met al perfecte praktijk
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Mirri schreef:
Ennath schreef:
Omdat minimaal 6 personen er ook 20 kunnen wezen.

Wij hebben 18 cursisten en die zijn gesplits in twee groepen. Ieder door de helft en dat eindigt bij ons tot 9 personen per les. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik vind 8 à 9 mensen, vooral in de puppycursus al erg veel.
Als ik zelf zou mogen kiezen zou ik niet meer dan 6 honden in de groep willen hebben.
Of je moet de mensen lang laten wachten tot ze iets kunnen doen, òf er ontgaan je gewoon dingen en dat vind ik zelf erg jammer.
Gaia schreef:Het is een leuke theorieles en hij laat zien hoe je zoekspelletjes begint. Daarna legt hij uit hoe je het moeilijker maakt. Op zich legt hij het niet op een baanbrekende manier uit, maar tijdens het zoekspelletje kwam zijn hond toch een paar keer steun zoeken. Voor de speurtraining die ik doe is het handig om de hond op dat moment nog wat meer te stimuleren. Namelijk zometeen moet het binnen een tijdsbestek van een x aantal minuten en de hond moet zijn buitdrift vergroten. Door te negeren heb je veel honden die op dat moment de brui eraan geven omdat het niet 1, maar 3 objecten zijn.
Nou ben ik dus stikbenieuwd HOE je dan een zoekspelletje begint en HOE je het moeilijker maakt, ook al is het niet baanbrekend :mrgreen: :wink:

:denken:
Ik krijg de indruk dat jij steun zoeken van de hond voor wilt zijn door extra stimuleren?
Hoe doe je dat dan?

Kan bij Herders heel anders zijn, maar ik heb altijd geleerd (en toegepast) dat mijn jachthond geen of slechts zeeeeeeer minimaal steun krijgt bij zoeken.
Daar leren ze van om na te denken en zelf oplossingen te verzinnen.
Gaia schreef:Door een paar simpele handeling had ik een hond die continu aandacht verkreeg en continu alles wilde doen voor me om maar van die hypere energie af te komen.
Vertel :ok: :F:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Mirri
Zeer actief

Gaia schreef:
Mirri schreef:
Ennath schreef:
Omdat minimaal 6 personen er ook 20 kunnen wezen.

Wij hebben 18 cursisten en die zijn gesplits in twee groepen. Ieder door de helft en dat eindigt bij ons tot 9 personen per les. :wink:
Oh zo op die fiets.

Het blijkt dat MG niet overal het zelfde is, zo ook dat vervolg 1 al vol zit.
Bij ons kon en kun je ten alle tijden in stromen.
Met Noi volg ik nu de sociale huishond :N: :mrgreen:
En het gaat heel goed maar neemt niet weg dat je thuis niet hoeft te oefenen.
Zo doen we bv na ieder rondje hobbelen bij de binnen deur de zit en blijf oefening. Hij heeft het nu helemaal door en kunnen nu de deur open doen eerst zelf er door en dan het commando vrij geven.
En ik ben er erg trots op.
ana

Ongelezen bericht door ana »

Gaia schreef:
ana schreef:Quote: (sorry, het quoten is op een of andere manier niet zo gelukt :19: )
einde quote

Hoi Ana,

Ik ben niet de cursus opzich aan het bekritiseren. Want al heeft mijn hond alleen het commando touch geleerd, heb ik er wel degelijk wat aan gehad. Namelijk de bonding met mijn hond, het trainen op verschillende lokaties met heel veel afleiding. Daarnaast heb ik mezelf bekend gemaakt met een nieuwe discipline die ik later misschien nog kan gebruiken. Al met al waardevollen aspecten waardoor ik de cursus zo weer over zou doen.

Over het te veel mensen op de cursus gaat het mij niet om de hoeveelheid afleiding deze mensen produceren. Dat maakt me niet uit. Ik train zelf net zo makkelijk op Amsterdam Centraal als in een stille prikkelloze omgeving. Daar trainen we namelijk op. Echter als 8 á 9 mensen door elkaar heen lopen dan denk ik dat je in je uppie weinig overzicht nog overhoudt. Daardoor kun je dus niet iedere cursist de aandacht geven die hij of zij nodig heeft. Dat vind ik erg jammer voor een cursus die toch vrij prijzig is. Ik betaal veel, maar dan verwacht ik er ook wat van. Dat is toch niet zo gek?
Hi Desiree,
Sorry, ik bedoelde niet te zeggen, dat je de cursus bekritiseert hoor. Jij geeft jouw mening erover, ik de mijne en dan vooral op het stukje dat de kennis na twee maanden weer vervlogen is, want dat was in mijn geval dus echt niet zo (en dat viel mij eigenlijk heel erg mee, want had me niet verbaasd als het wel zo was). Misschien hangt het ook wel van de groep af, hoe goed of niet goed hij overzicht kan houden of houdt. En ja, je betaalt ervoor, dus je hebt zeker het recht bepaalde kwaliteit te verwachten. Ik heb de cursus met veel plezier gevolgd en vind, dat ik er veel baat bij heb, maar ik kan me ook voorstellen, dat het niet ieders cup of tea is.
Grts, Nora
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:
Gaia schreef:Het is een leuke theorieles en hij laat zien hoe je zoekspelletjes begint. Daarna legt hij uit hoe je het moeilijker maakt. Op zich legt hij het niet op een baanbrekende manier uit, maar tijdens het zoekspelletje kwam zijn hond toch een paar keer steun zoeken. Voor de speurtraining die ik doe is het handig om de hond op dat moment nog wat meer te stimuleren. Namelijk zometeen moet het binnen een tijdsbestek van een x aantal minuten en de hond moet zijn buitdrift vergroten. Door te negeren heb je veel honden die op dat moment de brui eraan geven omdat het niet 1, maar 3 objecten zijn.
Nou ben ik dus stikbenieuwd HOE je dan een zoekspelletje begint en HOE je het moeilijker maakt, ook al is het niet baanbrekend :mrgreen: :wink:
Nou je verstopt iets inzicht bij de hond. Dan zeg je zoek. De hond speert er natuurlijk op af en hij vind het speeltje. Het speeltje ansich is de beloning en dit ga je langzaam uitbouwen. Zelf geeft de trainer aan dat een bijzonder speeltje. Dus eentje wat hij heel graag wilt hebben en niet mag hebben. Daarna uitzicht, daarna hoger dan ben je wel op het niveau van de trainer. Niet echt baanbrekend dus :mrgreen:
ranetje schreef: :denken:
Ik krijg de indruk dat jij steun zoeken van de hond voor wilt zijn door extra stimuleren?
Hoe doe je dat dan?

Kan bij Herders heel anders zijn, maar ik heb altijd geleerd (en toegepast) dat mijn jachthond geen of slechts zeeeeeeer minimaal steun krijgt bij zoeken.
Daar leren ze van om na te denken en zelf oplossingen te verzinnen.
Het zoeken bij ons is niet helemaal dé uitvinding van einstein. Een grasveld of stukje bos met drie kleine voorwerpjes er op. Dat kunnen zijn sleutels, hulsjes van een pistool, etc etc. Dus de hond weet dat er op dat veld drie voorwerpen moeten liggen. Als de hond ze onverhoopt niet kan vinden zoeken ze steun bij de baas. Dat is eigenlijk een teken dat het voorwerp dus te weinig lucht heeft.

Mochten ze dus vast lopen wachten we eerst even. Als de hond het dan niet kan vinden stimuleren wij hen door met de hand in de lucht te gaan (rustug uiteraard) en nog eens zoek te zeggen. We laten ze dus niet zien waar het voorwerp is.
ranetje schreef:
Gaia schreef:Door een paar simpele handeling had ik een hond die continu aandacht verkreeg en continu alles wilde doen voor me om maar van die hypere energie af te komen.
Vertel :ok: :F:
Handeling waarvan ik weet dat ze succes hebben en haar aandacht trekken. Dus op rap tempo, kom voor, zit, af, zit, voet, rechts, af, voet, volg en gaan :mrgreen:

Ik weet dat het altijd werkt bij haar. Soort van werkknopjes als ze druk is. :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik ga niet quoten hoor :mrgreen:
Gewoon bedankt voor de uitleg.
Zo is het mij wel duidelijk :ok: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Gaia
Zeer actief

update dag 11 les 10:

De theorie was er eigenlijk niet. We mochten de trainer gaan beoordelen hoe hij het gedaan had. Na het formulier ingevuld te hebben had ik er nog een paar puntjes neer gezet die voor mij toch wel een struikelblok waren. Zoals de "vele" cursisten en wat didatische puntjes. Ik kijk nog even op zij en zie hoe mijn vriendin ondertussen de hele achterkant vol had neer gezet voor die arme jongen. Ze doet de leraren opleiding en tsja, didactische punten qua theorie zijn toch wel haar sterke punten. Het gezicht van die arme jongen toen hij d'r a4tje kreeg. :mrgreen:

Na de theorie kwam er natuurlijk voor ons de praktijk. Gaia begon al lekker door zich even goed uit te leven en mijn geduld te testen. Normaal gesproken is Gaia een hond die dus positief benaderd wordt, maar negeren van gedrag waarvan ze echt heel duidelijk weet dat het niet de bedoeling is.. Zoals vol in de riem hangen. Tsja, dat is voor mij dus niet echt te doen. Een correctie is iets wat dan dat gedrag gelijk de kop in drukt en wij weer verder kunnen met de positiviteit. :mrgreen:
Echter vandaag kreeg ze door dat ze er mee "weg" kwam, namelijk ik reageerde niet. Op een gegeven moment schoot ze van de 1 naar de andere kant van de lijn en reageerde niet eens meer op me. Als ik haar dan al begeleidend op de clicker manier naast me zetten bleef ze wel naast me lopen, maar reageerde totaal niet op me. Draak was het. Hoe langer het door ging des te pissiger ik werd en des meer zij begon te draken. Ik ben me zeer bewust dat het zo is en dat ik dat zelf in de hand heb. Het is ook niet zo dat ik snel pissig te krijgen ben, maar er zijn grenzen. :pffff: Zit en blijf ging wel goed omdat ik haar daar echt geen ruimte in geef met stem en houding. Toch presteerde ze het om te gaan liggen en stug de andere kant op te kijken. Na haar weer te laten zitten en dat met een iets zachtere zwaardere stem bleef ze prima zitten. Op het einde toen ik haar aan het toespreken was om haar aandacht bij me te houden. Dus met name stembeloningen en herhalingen van het commando blijf omdat er 3 honden voor me langs liepen. Zag ik d'r rug een beetje trekken. Tenminste de huid op de rug. Toen nog iets erger en in eens begint ze heel snel op de rug te bijten. Geen oversprong gedrag, maar gewoon echt jeuk. De laatste hond was net voor me langs en ik kon niet anders dan haar roepen. Anders was ze de fout weer in gegaan door te gaan liggen. Dus hier, zit en vervolgens kijk ik op d'r rug zie ik dat ze in een mierenhoop zat :N: :mrgreen: . Tjsa dan zou ik ook even gekrabt hebben.

Na de training nog even gevolgd en de ruimte terug genomen die zij gepakt had. Snelle wendinging en als ze geen aandacht had een zacht rukje aan de lijn met de stem erop (niet schreeuwend, maar kort en resoluut). Dit was voldoende om haar weer te doen begrijpen dat het niet getollereerd wordt op dit veld.

Ik hoop dat ze het begrijpt, maar ik ga vandaag nog maar even snel het veld op voor ik examen ga doen. :wink:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Mirri schreef:
Ennath schreef:
De zin moet luiden zodat je met maximaal zes man op het veld staat.
Nu staat er dat de groep minimaal/ ten minste/als ondergrens zes man moet bevatten.
ranetje
Zeer actief

Ik ben heel benieuwd of jullie nog reactie krijgen op het invullen van het evaluatieformulier.
Bij ons op de club wordt ook zo'n formulier ingevuld door de cursisten, maar ik zie het pas veel later weer terug.

Hoe reageerde de trainer op het corrigeren door jou voor je weer verder kon met positief trainen? :mrgreen:
Dat je na de training de door Gaia genomen ruimte weer even terug haalde kan ik me voorstellen.
Ik vraag me wel af waarom je dat toen pas kon doen?
Wordt dat door de trainer niet gewaardeerd?
Wat zou zijn oplossing dan zijn geweest?

Als Rana eens drakerig doet en ik reageer daarop wordt het ook niet beter :mrgreen:
Dus ik denk dat je gelijk hebt dat het bij jou en Gaia ook niet echt effectief was dat je pissig werd.
Ik heb Rana wel eens gewoon aan het hek gezet en ben met mijn rug naar haar toe naar de anderen gaan kijken.
Geen bevelen van blijf of wacht, gewoon even in haar eigen sop laten gaarkoken.
Na 10 minuten ophalen en dan was ze er weer :ok:

Ga niet te veel trainen voor het examen alsjeblieft. Daar wordt het meestal niet beter van.
Zorg er alleen voor dat Gaia niet in een mierenhoop hoeft te zitten :F:
Succes :ok:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:Ik ben heel benieuwd of jullie nog reactie krijgen op het invullen van het evaluatieformulier.
Bij ons op de club wordt ook zo'n formulier ingevuld door de cursisten, maar ik zie het pas veel later weer terug.
Haha ik ook, geen idee eigenlijk.
ranetje schreef: Hoe reageerde de trainer op het corrigeren door jou voor je weer verder kon met positief trainen? :mrgreen:
Dat je na de training de door Gaia genomen ruimte weer even terug haalde kan ik me voorstellen.
Ik vraag me wel af waarom je dat toen pas kon doen?
Wordt dat door de trainer niet gewaardeerd?
Wat zou zijn oplossing dan zijn geweest?
Nou nee, want een correctie gaat de training tegen. Ik werd pissig door de conclusie dat het positieve niet meer werkte en ik niet het gevoel had dat ik kon corrigeren vanwege de clicker. Dat maakte mij niet echt veel zekerder en tsja toen was het hek helemaal van de dam natuurlijk. :mrgreen:
ranetje schreef: Als Rana eens drakerig doet en ik reageer daarop wordt het ook niet beter :mrgreen:
Dus ik denk dat je gelijk hebt dat het bij jou en Gaia ook niet echt effectief was dat je pissig werd.
Ik heb Rana wel eens gewoon aan het hek gezet en ben met mijn rug naar haar toe naar de anderen gaan kijken.
Geen bevelen van blijf of wacht, gewoon even in haar eigen sop laten gaarkoken.
Na 10 minuten ophalen en dan was ze er weer :ok:
Tsja, dat heeft bij gaia dus al helemaal geen nut. Die gaat rustig liggen pitten daar. Het zal d'r echt aan d'r DH-kont roesten of ik van het veld af ga buiten zicht ben of haar express negeer. Liever niet, maar is het niet nodig ook prima. :N: :roll:
ranetje schreef: Ga niet te veel trainen voor het examen alsjeblieft. Daar wordt het meestal niet beter van.
Zorg er alleen voor dat Gaia niet in een mierenhoop hoeft te zitten :F:
Succes :ok:
Nee, was ik ook niet van plan zeg maar op beide zinnen. :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gaia schreef:Nou nee, want een correctie gaat de training tegen. Ik werd pissig door de conclusie dat het positieve niet meer werkte en ik niet het gevoel had dat ik kon corrigeren vanwege de clicker. Dat maakte mij niet echt veel zekerder en tsja toen was het hek helemaal van de dam natuurlijk. :mrgreen:
Je komt dus een beetje in de knoop door twee verschillende methodes om te trainen :wink:
De ene waar je aan gewend bent en de andere waar je nu een paar weken mee bezig bent.
Dat lijkt me lastig voor je.
Hoe train je als je niet op les bent?
Oud systeem of "nieuw"? :wink:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:
Gaia schreef:Nou nee, want een correctie gaat de training tegen. Ik werd pissig door de conclusie dat het positieve niet meer werkte en ik niet het gevoel had dat ik kon corrigeren vanwege de clicker. Dat maakte mij niet echt veel zekerder en tsja toen was het hek helemaal van de dam natuurlijk. :mrgreen:
Je komt dus een beetje in de knoop door twee verschillende methodes om te trainen :wink:
De ene waar je aan gewend bent en de andere waar je nu een paar weken mee bezig bent.
Gedeeltelijk nieuw, maar als ze dit soort dingetjes uitvoerd, dan stap ik resoluut over op oud. Als het voordoende probleem zich dan weer oplost, ga ik weer over op nieuw. Helpt goed moet ik zeggen.
Afbeelding
Mirri
Zeer actief

Ik zou er ook geen druk op leggen voor je examen.
Als je de tijd hebt nog ff een lekkere wandeling of met hem spelen.

Door dat jij pissig bent voelt je hond het perfect aan en gaat dan lekker zijn eigen gang.
Wat je zou kunnen doen is zelf dominant lopen dat heeft bij mij geholpen.

Suc6 met het examen en vond het heel leuk om je lessen te volgend omdat ik ook bij MG zit :ok:
Gaia
Zeer actief

Mirri schreef:Ik zou er ook geen druk op leggen voor je examen.
Als je de tijd hebt nog ff een lekkere wandeling of met hem spelen.

Door dat jij pissig bent voelt je hond het perfect aan en gaat dan lekker zijn eigen gang.
Wat je zou kunnen doen is zelf dominant lopen dat heeft bij mij geholpen.

Suc6 met het examen en vond het heel leuk om je lessen te volgend omdat ik ook bij MG zit :ok:
Ik leg er zeker geen druk op voor het examen. Tenminste dat is niet mijn doel. Wat ik wel ga doen is even volgen voor het examen. Meer voor mij dan voor de hond hoor. Even wat puntjes bijschaven meer niet. De ruimte die zij nam is ondertussen al weer verdwenen. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gaia schreef:
ranetje schreef:
Gedeeltelijk nieuw, maar als ze dit soort dingetjes uitvoerd, dan stap ik resoluut over op oud. Als het voordoende probleem zich dan weer oplost, ga ik weer over op nieuw. Helpt goed moet ik zeggen.
Als je twee systemen door elkaar gaat hanteren kan het ook onduidelijker worden voor gaia.
Houd je daar rekening mee? :wink:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:
Gaia schreef:
ranetje schreef:
Als je twee systemen door elkaar gaat hanteren kan het ook onduidelijker worden voor gaia.
Houd je daar rekening mee? :wink:
Uiteraard!
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Het examen.

Bijna kwamen we te laat vanwege file. Dat wil zeggen, ik wist dat we op tijd kwamen vriendin zat zich op te vreten. Die dacht dat we 20 minuten eerder moesten. Maar goed, ik had toch gelijk en tsja we kwamen dus ruim op tijd aan. Na even nagedacht te hebben gingen ik toch maar niet even volgen. Gaia was wat onrustig en het had geen nut om op wat voor manier dan ook nog meer druk op het hondje te leggen.

We liepen het veld op en gingen in een brede kring om de examenator staan. Ze gaf aan waar ze op lette en de dingen die ze niet wilde zien (zoals agressie en correcties). Daarna nam de trainer de groep weer over en begonnen we met de aandachtsoefening. Klaarblijkelijk had mijn laaste actie verleden keer op het veld wel geholpen want ik had alle onverdeelde aandacht. Gelijk door op het volgen en ze vond het fantastisch. Heerlijk beetje staart zwiepend ontspannen liep ze naast me. Toen de zit en hij zei ga maar volgen. Precies op dat moment zie ik plots een zwart konijn door de bossen heen rennen. NIet alleen ik zag het, maar Gaia ook. Weg aandacht en ik liep richting andere kant van het veld om haar weg te krijgen bij die bossen. Na een paar keer weer omgedraaid te hebben verkreeg ik toch weer wat haar aandacht. Nog een zit en het bleef goed. Af en blijf ging perfect. Toen nog een paar keer af en blijf waarna we op linie mochten staan voor de zit-wacht-hier-oefening. Iedereen mocht de hond neerzetten en dan acht stappen weg doen waarna de hond weer geroepen mocht worden. Ik was als één na laatste en de trainer zei, "ja, Desirée zet de hond maar in het midden en loop maar naar het einde van de linie." Dus ik zet netjes de hond in het midden, loop naar het einde van de linie, roep de hond, lijn haar aan en speel even met d'r. Hoor ik aan de andere kant, "ja gezakt" dus ik kijk op van wat flik je me nou, hoor ik weer, "het was geen rechte lijn".

Toen ging de examinator de certificaten schrijven en ging de trainer gelamineerde rasbeschrijvingen uitdelen met daarop een persoonlijk stukje er bij. Bij mij had hij neergezet, "Het gaat al best redelijk, maar ik heb 1 tip: Ga vooral zo door!" Best leuk toch? Daarna werden er proefzakjes royal canine uitgedeeld en hondenleven met hondenmanieren. Toen was het tijd voor de uitslag. Het duurde even en mijn vriendin zat zich ondertussen op te vreten. Bij mij kriebelde het ook wel al had het certificaat weinig betekenis bij mij, toch wilde ik dat ik het goed afgesloten had.

Toen ze bij mij kwam zei ze, "wat een modelhond, jeetje" en las toen het persoonlijke stukje op het diploma voor: Gaia is een rustig , attent naar de baas toe! Wat een aandacht! Uitstekende zit-wacht-hier-oefening! Niets op aan te merken! Veel plezier samen!

Het diploma is alsvolgt (de uitroeptekens staan voor een zeer goed):

aandacht voor de baas: Goed!
Baas geeft juiste manier informatie (nonverbaal) : goed
Baas gebruikt positieve signalen: goed
Baas gebruikt negatieve signalen: n.v.t.
Houding va nde hond: Enthousiast en ontspannen
Houding t.o.v mensen: Neutraal
Agressie t.o.v. mensen: nee
Houding t.o.v. honden: neutraal
Agressie t.o.v. honden: nee
volgen: goed
zit: goed
af: goed
af en blijf: goed
zit en wacht: goed!
Hier: goed!
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Proficiat!!!!!!
Gaia
Zeer actief

Neeltje schreef:Proficiat!!!!!!
thanks!
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Hardstikke goed :ok: !
Gefeliciteerd.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:cheer: gefeliciteerd :ok:
ranetje
Zeer actief

Goed zeg !!
En dat ondanks dat konijn :ok:
Gefeliciteerd met dit mooie examen. En nu naar het vervolg? :mrgreen:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:Goed zeg !!
En dat ondanks dat konijn :ok:
Gefeliciteerd met dit mooie examen. En nu naar het vervolg? :mrgreen:
haha, nou de vervolg 1 zit dus al helemaal vol. Oktober zou pas weer kunnen. Misschien dat ik wel door ga, maar eerst even verder puzzelen met die clicker. Het lijkt erop dat ze het nu eindelijk begint te snappen. (zag kwartje vallen zo tijdens dat examen).

Hier wordt het hem in ieder geval niet. :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Gefeliciteerd! en succes met wat jullie verder ook gaan doen!
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”