Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kat dood geschoten met windbuks.

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Re: Kat dood geschoten met windbuks.

Ongelezen bericht door nyckle »

Niet vreemd, dat kortharen niet aan het rekenen slaan en alles maar voor waar nemen. Zelfs geschatte cijfers van dier provincies.
Kortharen hebben waarschijnlijk ook geen idee wat een verwilderde kat doet. Stel je niet een ronkende kat voor, die langs je been strijkt en kopjes geeft.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

korthaar schreef:
nyckle schreef:
korthaar schreef:Toevallig vandaag weer:

http://www.nu.nl/algemeen/805357/jager- ... -dood.html
Ik denk, dat de dierenbescherming dit voorval is vergeten.....
http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/35371/J ... Beets.html
Zo'n 8000-13000 volgens de jagersvereniging. :(:
Huh?
nu.nl schreef:De Jagersvereniging meldt in haar jaarverslag dat er per jaar 5000 verwilderde katten worden afgeschoten, maar volgens De Ruijter is dat aantal het topje van de ijsberg. "De jagers doen al jaren schimmig over het aantal katten dat ze afschieten, naar ons idee zijn het er veel meer en zitten er ook heel veel gewone huisdieren bij. Elke keer dat wij de Jagersvereniging daarop hebben aangesproken, kregen we nul op het rekest."
Hier lijken twee partijen door elkaar gehaald te worden?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

ranetje schreef:
korthaar schreef:
nyckle schreef:
korthaar schreef:Toevallig vandaag weer:

http://www.nu.nl/algemeen/805357/jager- ... -dood.html
Ik denk, dat de dierenbescherming dit voorval is vergeten.....
http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/35371/J ... Beets.html
Zo'n 8000-13000 volgens de jagersvereniging. :(:
Huh?
nu.nl schreef:De Jagersvereniging meldt in haar jaarverslag dat er per jaar 5000 verwilderde katten worden afgeschoten, maar volgens De Ruijter is dat aantal het topje van de ijsberg. "De jagers doen al jaren schimmig over het aantal katten dat ze afschieten, naar ons idee zijn het er veel meer en zitten er ook heel veel gewone huisdieren bij. Elke keer dat wij de Jagersvereniging daarop hebben aangesproken, kregen we nul op het rekest."
Hier lijken twee partijen door elkaar gehaald te worden?
Wordt stilletjes aan minder natuurlijk, omdat de dierenbeulen in 9 provincies al geen katten meer mogen schieten.
ranetje
Zeer actief

korthaar schreef: Wordt stilletjes aan minder natuurlijk, omdat de dierenbeulen in 9 provincies al geen katten meer mogen schieten.
Je gebruikt dat hogere aantal anders wel als argument :hmmm:

En ik weet niet hoor, als het echt om grote aantallen verwilderde katten gaat.
Wat is er dierenbeul aan als er zo wordt geschoten? KLIK
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
nyckle
Zeer actief

En de dierenbescherming dan? Verwilderde kat vangen in een doorloopval. Mag het dier uren wachten. Wordt met handschoenen aangepakt. Krijgt spuitje in het dondertje. Balletjes of eierstokjes gaan weg. Dan moet dat beestje nog even revalideren, en mag weer de straat op.

Wie mishandeld hier dieren!
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

ranetje schreef:En ik weet niet hoor, als het echt om grote aantallen verwilderde katten gaat.
Hoe zit dat eigenlijk met incidenten waarbij er niet zo wordt geschoten , is daar ook iets over bekend, ik lees toch best weleens dat het mis gaat en een dier enkel aangeschoten is niet direct dood.
Zijn daar cijfers over want het lijkt me dat niet iedere jager goed kan mikken zeker niet op afstand.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
nyckle
Zeer actief

Nanna schreef: Misschien dat er een link is tussen het schnaps drinken voor de jacht en de nazoek met zweethonden erna?
Als je met je dronken kont in het veld bent, verzeker ik je, dat je heel snel je akte kwijt bent en nergens meer aan de bak komt.
ranetje
Zeer actief

Tineke schreef:
ranetje schreef:En ik weet niet hoor, als het echt om grote aantallen verwilderde katten gaat.
Hoe zit dat eigenlijk met incidenten waarbij er niet zo wordt geschoten , is daar ook iets over bekend, ik lees toch best weleens dat het mis gaat en een dier enkel aangeschoten is niet direct dood.
Zijn daar cijfers over want het lijkt me dat niet iedere jager goed kan mikken zeker niet op afstand.
Ik ben geen jager en kan je de afstanden niet geven, maar op (te) grote afstand wordt niet geschoten voor zover ik heb meegemaakt.
Cijfers daarover weet ik ook niet.

Dat er op een jacht (en dan heb ik het niet over katten, dat heb ik nooit meegemaakt) wel eens niet 100% goed wordt geschoten klopt.
Jagers zijn ook mensen, dus geen perfecte robots.
De taak is in dat geval om dat wild zo snel mogelijk te vinden en alsnog te doden.
Ook daarvoor gaan er vrijwel altijd honden mee, die het wild snel kunnen vinden en naar de baas brengen of die de baas bij het wild brengen.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

ranetje schreef:
Tineke schreef:
Ik ben geen jager en kan je de afstanden niet geven, maar op (te) grote afstand wordt niet geschoten voor zover ik heb meegemaakt.
Cijfers daarover weet ik ook niet.

Dat er op een jacht (en dan heb ik het niet over katten, dat heb ik nooit meegemaakt) wel eens niet 100% goed wordt geschoten klopt.
Jagers zijn ook mensen, dus geen perfecte robots.
De taak is in dat geval om dat wild zo snel mogelijk te vinden en alsnog te doden.
Ook daarvoor gaan er vrijwel altijd honden mee, die het wild snel kunnen vinden en naar de baas brengen of die de baas bij het wild brengen.
Dus zo'n dier wordt dan nog wel alsnog opgespoord en gedood begrijp ik hieruit.
Dat is beter dan creperen ben ik van mening.
Ik heb ooit op weg naar de Langevelderslag een hert aangereden :ugh: , ik reed gelukkig niet hard maar plots sprong dat hert op de weg en raakte ik het.
Uiteraard gestopt maar daar wachtte het hert niet op en hinkte weg :(:
Ik heb dat toen direct gemeld bij de boswachterij en toen kwamen er ook jagers om het dier op te sporen en indien nodig af te schieten.
Overigens zou ik dat vlees best wel willen voor mijn honden maar goed dat mag dan niet wat ik wel jammer vind want wekelijks vinden wat herten de dood hier door verkeer en dat vlees zou wmb gewoon gebruikt mogen worden ,desnoods voor andere dieren , katten en/of honden.
Afbeelding

korthaar
Zeer actief

Zie nog al eens een missertje.
Kennelijk schieten jagers altijd raak, behalve als er toeschouwers zijn.
ranetje
Zeer actief

Dat klopt Tineke.
Dat is een van de regels bij de jacht.
Een aangeschoten dier moet zo snel mogelijk uit zijn lijden worden verlost.
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:Zie nog al eens een missertje.
Jij pist ook wel eens naast de pot. Voortaan beter richten.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Daarnaast kan jij er rekening mee willen houden dat je katten wel eens onder een auto kunnen komen.
Verdrietig, maar het hoort er bij?
Een automobilist die vanwege een kat (zwaar) beschadigd raakt of dood is heeft daar toch een ander idee over vermoed ik.
Je kunt ook met je auto in een sinkhole terecht komen.
Ik vermoed dat de bestuurder daar ook niet blij van wordt....

Dode automobilisten boeit het denk ik niet zo.
korthaar
Zeer actief

ranetje schreef:
Dat klopt Tineke.
In geval van het hert in het voorbeeld, wil dat niet zeggen dat altijd direct met de nazoek kan worden begonnen.
A.d.h.v. snijhaar, bloed e.d wat men vindt, wordt een inschatting gemaakt van de verwonding en in verband hiermee wanneer met verdere nazoek wordt gestart. E.e.a om te voorkomen dat het gewonde dier weer wegvlucht.
Vandaar ook zweetproeven met 24 en 48 uurs sporen oud.
Wil niet altijd zeggen, dat het dier nog levend in het wondbed wordt aangetroffen
korthaar
Zeer actief

Tara schreef:
nyckle schreef:
Realiteit en fantasie niet goed van elkaar kunnen onderscheiden zie je vrij veel bij jonge kinderen.
Volwassenen die niet uit die fase zijn gekomen zijn er ook, maar daar is gelukkig hulp voor te zoeken.
:blah:
mientje kakelkip
Tineke
Zeer actief

Tara schreef:
nyckle schreef:
Realiteit en fantasie niet goed van elkaar kunnen onderscheiden zie je vrij veel bij jonge kinderen.
Volwassenen die niet uit die fase zijn gekomen zijn er ook, maar daar is gelukkig hulp voor te zoeken.
Gelukkig zijn er dan jouw volwassen reacties op een persoon die je in de negeer hebt die het peil weer wat opkrikken :ok:
Afbeelding

ranetje
Zeer actief

korthaar schreef:
ranetje schreef:
Dat klopt Tineke.
In geval van het hert in het voorbeeld, wil dat niet zeggen dat altijd direct met de nazoek kan worden begonnen.
A.d.h.v. snijhaar, bloed e.d wat men vindt, wordt een inschatting gemaakt van de verwonding en in verband hiermee wanneer met verdere nazoek wordt gestart. E.e.a om te voorkomen dat het gewonde dier weer wegvlucht.
Vandaar ook zweetproeven met 24 en 48 uurs sporen oud.
Wil niet altijd zeggen, dat het dier nog levend in het wondbed wordt aangetroffen
Klein wild (vogels, konijnen, hazen e.d.) wordt direct nagezocht.

Bij grofwild zoals herten klopt dat inderdaad.
Soms is het beter om later te beginnen met de nazoek omdat een dier (op grond van de gevonden tekens hoe het geraakt is) anders weer verder zou vluchten als je meteen met een hond op het spoor zou gaan werken.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

korthaar schreef:
Wordt stilletjes aan minder natuurlijk, omdat de dierenbeulen in 9 provincies al geen katten meer mogen schieten.
dat zegt toch niets? Alle dieren die vermist worden of afgemaakt teruggevonden, niemand zal er ooit achter komen wie het gedaan heeft. Denk aan al die paarden die mishandeld worden en gewond of dood aangetroffen worden. Niemand komt er achter.

Hoe simpel is het om een kat dood te schieten ergens in een bos, al dan niet als jager zijnde? Wie zal er ooit achter komen en vervolgens kunnen bewijzen?

Dus ook al mogen er in 9 provincies geen katten meer geschoten worden, dan gebeurt het nóg wel. En zeker hier waar ik woon. Ik ken aardig wat mensen met katten. En waar katten vermist zijn. Mijn dierenarts is intussen al heel wat katten kwijtgeraakt. Ze heeft haar vermoedens maar kan niets bewijzen. Beulen hebben zo goed als vrij spel.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Cleva schreef:Nou, ik jaag niet maar ik zou zelf niet zo heel veel behoefte hebben aan een stel zwerfkatten op het land waar je weet dat er jonge wulpjes lopen.
Als het mijn land was zou ik er denk ik wel iets aan doen. De katten wegvangen als dat kan maar als dat niet gaat dan hield het daar niet mee op.

Vooral omdat de zwerfkat een exoot is met een toch al kloterig en kort leventje. Het dient geen doel op aard om die te gaan beschermen boven al het andere.
Hier stikt het van de zwerfkatten. En reken maar dat die schade aanrichten onder de weidevogels en de jonge konijnen en hazen. Maar door wiens schuld zitten die beesten daar? En kun je het ze kwalijk nemen dat ze eten om te overleven?

Ik sta er dus heel dubbel in. Ik snap ook wel dat die katten daar niet horen. Maar ze hebben er zelf niet om gevraagd.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Ze hebben het inderdaad heel zwaar en veel kittens bereiken ook niet de volwassenheid. Kittens vang ik en neem ik mee. Ik laat ze ophalen of ik probeer ze zelf te plaatsen.
kooi
Zeer actief

iones schreef:Ze hebben het inderdaad heel zwaar en veel kittens bereiken ook niet de volwassenheid. Kittens vang ik en neem ik mee. Ik laat ze ophalen of ik probeer ze zelf te plaatsen.
Bij mensen die zweren dat ze ze laten castreren en binnen houden dan zeker?
iones
Zeer actief

kooi schreef:
iones schreef:Ze hebben het inderdaad heel zwaar en veel kittens bereiken ook niet de volwassenheid. Kittens vang ik en neem ik mee. Ik laat ze ophalen of ik probeer ze zelf te plaatsen.
Hangt er van af waar ze wonen.

Mensen die de kat ongecastreerd overal aan laten sjouwen, dat zijn niet de ware liefhebbers.
En het hangt er van af ook waar die mensen wonen. In het buitengebied kun je ze best los laten zonder dat ze al te veel overlast plegen. Ja, ze kunnen wel onder de auto komen en dat gebeurt hier ook geregeld. Dat is wel rot.

In de bouw kunnen ze de kat beter bij zich houden. Maar dat moeten ze zelf weten. Ik heb een kat herplaatst bij mensen en die laten de tuin afrasteren. Het is een binnenkat geworden. En gesteriliseerd. En ze is gelukkig.
kooi
Zeer actief

iones schreef:
kooi schreef:
Hangt er van af waar ze wonen.

Mensen die de kat ongecastreerd overal aan laten sjouwen, dat zijn niet de ware liefhebbers.
En het hangt er van af ook waar die mensen wonen. In het buitengebied kun je ze best los laten zonder dat ze al te veel overlast plegen. Ja, ze kunnen wel onder de auto komen en dat gebeurt hier ook geregeld. Dat is wel rot.

In de bouw kunnen ze de kat beter bij zich houden. Maar dat moeten ze zelf weten. Ik heb een kat herplaatst bij mensen en die laten de tuin afrasteren. Het is een binnenkat geworden. En gesteriliseerd. En ze is gelukkig.
Toch apart dan dat juist in het buitengebied zoveel katten een kopje kleiner worden gemaakt op alle mogelijke manieren (kat doodgeschoten met windbuks) of automobilisten een dot gas bijgeven als ze ze op de weg zien. Daar kunnen mensen hun katten beter bij zich houden...
Maar ongecastreerde katten naar buiten laten, dat is not done, daar zijn we het eens!
iones
Zeer actief

kooi schreef: Toch apart dan dat juist in het buitengebied zoveel katten een kopje kleiner worden gemaakt op alle mogelijke manieren (kat doodgeschoten met windbuks) of automobilisten een dot gas bijgeven als ze ze op de weg zien. Daar kunnen mensen hun katten beter bij zich houden...
Maar ongecastreerde katten naar buiten laten, dat is not done, daar zijn we het eens!
Het is gewoon heel stom. Kijk in de bouw dringen katten gemakkelijk de ruimte binnen van andere mensen. Dat speelt niet in het buitengebied. Waarom zou een kat in iemands tuin gaan zitten als er de velden zijn om in te trekken? Dus geen overlast in die zin.

Maar je hebt daar dan weer wél jagers. En die haten katten om wat hier al eerder gezegd is. Katten brengen veel om zeep. En de boeren hier die dus katten hebben, doen niet aan castratie of sterilisatie. Enerzijds begrijpelijk aangezien ze wel aan de gang kunnen blijven. Want je hebt dus weer ándere idioten die hun katten aanrijden of dood schieten! Oke, niet iedereen rijdt een kat opzettelijk aan, katten kijken zelf helaas ook niet uit.

Is toch eigenlijk om woest om te worden niet waar? Want zo houden mensen de hele shit in stand.

Als ze katten niet zo lieten voortplanten, kwamen er minder katten bij dus minder ergernis voor de jagers. Maar jagers zorgen er zelf voor dat boeren niet de moeite doen. En automobilisten ook.
Nou ja, dan heb je ook nog het volk dat nergens iets om geeft. Die willen sowieso geen cent uitgeven aan een dier. Dieren mogen alleen maar geld opleveren. Halen, maar niets brengen, dat soort volk.
Dus neem me aub niet kwalijk dat ik gewoon geen hoge pet op van de mensheid. Ik ga slechts af op wat ik signaleer.
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

iones schreef: Het is gewoon heel stom. Kijk in de bouw dringen katten gemakkelijk de ruimte binnen van andere mensen. Dat speelt niet in het buitengebied. Waarom zou een kat in iemands tuin gaan zitten als er de velden zijn om in te trekken? Dus geen overlast in die zin.
Weet je dat heel zeker? :scratch: Want mijn ouders hebben nooit katten gehad op de boerderij, maar wel regelmatig kabaal van vechtende katten voor het huis, dus op het erf en in de tuin. Dat waren dan dus de katten van de buren of misschien verwilderde katten, en er zijn daar echt genoeg velden om in te trekken, maar je zag en hoorde ze vaak genoeg bij ons in de tuin. En het geluid van knokkende katten voor je woonkamerraam, vind ik persoonlijk toch niet echt prettig om naar te moeten luisteren...
iones
Zeer actief

GoldenGizmo schreef:[
Weet je dat heel zeker? :scratch: Want mijn ouders hebben nooit katten gehad op de boerderij, maar wel regelmatig kabaal van vechtende katten voor het huis, dus op het erf en in de tuin. Dat waren dan dus de katten van de buren of misschien verwilderde katten, en er zijn daar echt genoeg velden om in te trekken, maar je zag en hoorde ze vaak genoeg bij ons in de tuin. En het geluid van knokkende katten voor je woonkamerraam, vind ik persoonlijk toch niet echt prettig om naar te moeten luisteren...
Ik heb wel eens ooit katten gehoord maar het komt hier niet vaak voor. Ik hoor vaker steenuilen of een enkele fazant. Kennelijk zijn er bij jouw ouders toch meer katten in de buurt.
nyckle
Zeer actief

korthaar
Zeer actief

En een jager al helemaal niet.
iones
Zeer actief

korthaar schreef:
Of een mens in het algemeen niet?
Maar feit is dat de mens overal natuur indringt en de habitat van dieren inpikt. En dat is jacht voor consumptie maar een futiliteitje daarbij vergeleken.

Overigens, http://www.tubantia.nl/algemeen/opmerke ... 68#content

Overigens vertelde een jager mij dat hij de fazanten die hij tegenkomt voortaan laat lopen. Hij ziet ze namelijk nauwelijks nog.
Hij heeft gelijk nu ik er over denk. Ik heb ze vorige winter niet gezien maar ik dacht dat dat was omdat ze voedsel genoeg hadden. Als het strenger wintert komen ze wel dichter bij huis.
Maar goed, dit strookt dus niet wat mensen zeggen over jagers, die alles maar afschieten wat ze voor hun loop krijgen.
De jagers die ik te spreken krijg, willen wild blijven zien nu en in de toekomst.
nyckle
Zeer actief

iones schreef:
korthaar schreef:
Of een mens in het algemeen niet?
Maar feit is dat de mens overal natuur indringt en de habitat van dieren inpikt. En dat is jacht voor consumptie maar een futiliteitje daarbij vergeleken.

Overigens, http://www.tubantia.nl/algemeen/opmerke ... 68#content

Overigens vertelde een jager mij dat hij de fazanten die hij tegenkomt voortaan laat lopen. Hij ziet ze namelijk nauwelijks nog.
Hij heeft gelijk nu ik er over denk. Ik heb ze vorige winter niet gezien maar ik dacht dat dat was omdat ze voedsel genoeg hadden. Als het strenger wintert komen ze wel dichter bij huis.
Maar goed, dit strookt dus niet wat mensen zeggen over jagers, die alles maar afschieten wat ze voor hun loop krijgen.
De jagers die ik te spreken krijg, willen wild blijven zien nu en in de toekomst.
Iones. Zo is het maar net! Het lijkt erop, dat veel mensen jagers zien als een stelletje idioten, die Alles wat voor de loop komt maar zomaar afknallen. Ik herken me er niet in. Noch dat ik het erken bij mijn makkers.

Ik denk, dat mensen die hun katten zomaar laten stropen. ( ja, een kat kan echt niet het verschil zien tussen het ene dier en het ander), Wel goed beseffen, dat zij verantwoordelijk zijn voor wat hun kat aanricht.

Heb ik het nog niet eens over de verwilderde tijgertjes. Hun beroep is eten, jagen. Daar stopt het niet mee. Een verwilderde kat blijft door jagen. Ook als is hun buik vol.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”