Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kat dood geschoten met windbuks.

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

korthaar
Zeer actief

Re: Kat dood geschoten met windbuks.

Ongelezen bericht door korthaar »

iones schreef:
korthaar schreef:
En een jager al helemaal niet.
Of een mens in het algemeen niet?
Maar feit is dat de mens overal natuur indringt en de habitat van dieren inpikt. En dat is jacht voor consumptie maar een futiliteitje daarbij vergeleken.

Overigens, http://www.tubantia.nl/algemeen/opmerke ... 68#content

Overigens vertelde een jager mij dat hij de fazanten die hij tegenkomt voortaan laat lopen. Hij ziet ze namelijk nauwelijks nog.
Hij heeft gelijk nu ik er over denk. Ik heb ze vorige winter niet gezien maar ik dacht dat dat was omdat ze voedsel genoeg hadden. Als het strenger wintert komen ze wel dichter bij huis.
Maar goed, dit strookt dus niet wat mensen zeggen over jagers, die alles maar afschieten wat ze voor hun loop krijgen.
De jagers die ik te spreken krijg, willen wild blijven zien nu en in de toekomst.
Met Vossen schieten dus niet meer Fazanten.
Wel meer muizen, dat dan weer wel.
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

Er zijn meer predatoren, die muizen eten.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik denk, dat mensen die hun katten zomaar laten stropen. ( ja, een kat kan echt niet het verschil zien tussen het ene dier en het ander),
En dus is het woord stropen per definitie fout gebruikt. Katten stropen niet, die jagen. Een stroper weet dat hij dat doet. En dat dit strafbaar is.
Katten zijn hele slimme dieren, maar dat snappen ze niet. En ook niet wat het verschil is tussen openbaar en privéterrein.
Zij zijn net zo onschuldig als alle andere roofdieren die geen eigenaar hebben en overal jagen, schijten en ziektes meebrengen.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

kooi schreef:
Ik denk, dat mensen die hun katten zomaar laten stropen. ( ja, een kat kan echt niet het verschil zien tussen het ene dier en het ander),
En dus is het woord stropen per definitie fout gebruikt. Katten stropen niet, die jagen. Een stroper weet dat hij dat doet. En dat dit strafbaar is.
Katten zijn hele slimme dieren, maar dat snappen ze niet. En ook niet wat het verschil is tussen openbaar en privéterrein.
Zij zijn net zo onschuldig als alle andere roofdieren die geen eigenaar hebben en overal jagen, schijten en ziektes meebrengen.
En daarom moeten de eigenaren verantwoordelijkheid nemen.
nyckle
Zeer actief

kooi schreef:
Als eigenaar ben jij verantwoordelijk voor wat jou dier uitspookt.
Jou stelling is, dat een kat jaagt. Ik vind het best dat je er zo over denk. Maar dat stroop jij. Want als het goed is, moet jij weten, wat je dier uitspookt, en ben jij daar verantwoordelijk voor. Stroopster. :engel:
korthaar
Zeer actief

De jagersvereniging kan wel zo mooi schrijven, dat een kat niet in de natuur thuishoort.
Maar we hebben helemaal geen natuur.
De kat kan hooguit als concurrent van de jager worden gezien bij het oogsten uit een cultuurlandschap.
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:De jagersvereniging kan wel zo mooi schrijven, dat een kat niet in de natuur thuishoort.
Maar we hebben helemaal geen natuur.
De kat kan hooguit als concurrent van de jager worden gezien bij het oogsten uit een cultuurlandschap.
Nog maals lezen \KH. :scratch: ?
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

kooi schreef:
Jij probeert goed te praten wat krom is. En dan bedoel ik niet de katten die jagen, maar hun eigenaren die ze maar van alles uit laten vreten.
Stropen in de betekenis die wij bedoelen is Wederrechtelijk jagen en vissen. Dus zonder vergunning.
Ook dieren die in bezit zijn van mensen, stropen. Wilde dieren jagen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Tara schreef:Nyckle (of iemand anders), weet jij dat? Die toxoplasmose hè, die kan toch ook door honden worden overgebracht dacht ik?
Is de vos dan niet net zo goed een besmettingsrisico? En dassen? En honden? Ik vraag me dat zomaar af.

Ik schrik er trouwens wel van dat 20% van alle buiten rondlopende katten verwilderd is. Dat zijn er echt heel veel.
Honden hebben een broertje van toxoplasmose, en dat is neospora. En die neospora komt niet alleen voort uit honden, maar ook uit ratten, vossen, en veel andere dieren.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Ik heb gekeken. Ik snap dat jagers verwilderde katten afschieten. Maar katten bij huis.... dan begaan ze toch willens en wetens een zware fout. En ze staan niet stil bij het leed wat ze daarmee aanrichten.
kooi
Zeer actief

iones schreef:
kooi schreef:
Jij probeert goed te praten wat krom is. En dan bedoel ik niet de katten die jagen, maar hun eigenaren die ze maar van alles uit laten vreten.
Stropen in de betekenis die wij bedoelen is Wederrechtelijk jagen en vissen. Dus zonder vergunning.
Ook dieren die in bezit zijn van mensen, stropen. Wilde dieren jagen.
Ik probeer aan te tonen dat er veel soorten roofdieren zijn die jagen, schijten en ziekte verwekkers zijn.
Buizerds, valken, reigers, snoeken, karpers, ratten, vossen, marters you name them.
Het enige verschil is dat katten vaak een eigenaar hebben. En daar kun je dus tegen aanzeiken till kingdom come, maar het is zo krom als een hoepel. En dat blijft het. Die andere roofdieren zullen blijven jagen no matter what. daar valt niets recht aan te praten. Als alles gezegd is en gedaan vind jij nota bene zelf dat de mens de echte vijand is van de natuur. Alleen omdat wij de kat in bezit hebben genomen mag hij opeens niet meer jagen?
De enige echte stroper is de mens, die weet dat die jaagt, die doet dat bewust en is zich bewust van de pijn die hij veroorzaakt, het leven dat hij beëindigt. Een jager met een vergunning is daarom in mijn persoonlijke beleving, de echte stroper. Zijn jagen voor het beheer van de fauna zou nooit nodig zijn geweest als we niet een aantal echte roofdieren hadden uitgeroeid of hun territoria hadden bezet. Met onze huizen en onze tuintjes met hekjes eromheen, die zeggen: verboden voor een dier dat dit niet kan lezen.

En wie is wij?
Zijn jullie de koningin?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tara schreef:
Nanna schreef::80: is dat Pelleboer?
Nee, het is Helga van Leur, maar op deze foto is ze inderdaad precíes Pelleboer.
:LOL: :LOL: En Nanna is nog wel van dezelfde generatie. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
iones
Zeer actief

kooi schreef:
Ik probeer aan te tonen dat er veel soorten roofdieren zijn die jagen, schijten en ziekte verwekkers zijn.
Buizerds, valken, reigers, snoeken, karpers, ratten, vossen, marters you name them.
Deze dieren zijn niet in het bezit van iemand. Dus die jagen.
Wanneer een dier in het bezit is van iemand, spreekt men van stropen. Omdat de bezitter verantwoordelijk is voor wat dat dier aanricht. Dit is niet alleen zo met stropen/jagen, dit gaat ook in het geval van aanrichten van schade. Ook een kattenbezitter is aansprakelijk wanneer zijn kat schade aanricht. En evenzo spreek je dus bij katten van stropen ipv jagen.
Dat honden niet mogen jagen vind jij heel normaal. En als honden neospora in een weiland zouden inbrengen, vind jij de hondeneigenaar vast asociaal. Maar voor een katteneigenaar vind je het ineens anders. Raar. Zouden katteneigenaren allemaal koningin zijn?
kooi schreef: Het enige verschil is dat katten vaak een eigenaar hebben. En daar kun je dus tegen aanzeiken till kingdom come, maar het is zo krom als een hoepel. En dat blijft het. Die andere roofdieren zullen blijven jagen no matter what. daar valt niets recht aan te praten. Als alles gezegd is en gedaan vind jij nota bene zelf dat de mens de echte vijand is van de natuur. Alleen omdat wij de kat in bezit hebben genomen mag hij opeens niet meer jagen?.
Precies! Omdat de kat in bezit is, hóeft hij ook niet meer te jagen. Hij krijgt eten. Roofdieren jagen enkel en alleen om in leven te blijven. Een huiskat hoeft dat niet.
Natuurlijk kun je een kat dat niet uitleggen. Daarom moet je hem bij je houden. Je moet je hond ook bij je houden, die mag ook niet jagen. Het is heel simpel. Voor iedereen gelden dezelfde regels. Waarom voor jullie katteneigenaren dan niet? Omdat jullie de koningin zijn?
kooi schreef: De enige echte stroper is de mens, die weet dat die jaagt, die doet dat bewust en is zich bewust van de pijn die hij veroorzaakt, het leven dat hij beëindigt. Een jager met een vergunning is daarom in mijn persoonlijke beleving, de echte stroper. Zijn jagen voor het beheer van de fauna zou nooit nodig zijn geweest als we niet een aantal echte roofdieren hadden uitgeroeid of hun territoria hadden bezet. Met onze huizen en onze tuintjes met hekjes eromheen, die zeggen: verboden voor een dier dat dit niet kan lezen.

En wie is wij?
Zijn jullie de koningin?
Dus jij bent vegetarier? Want uit deze woorden proef ik dat jij vlees eten veroordeelt en dat de mens best zonder het eten van vlees kan. Op zich kan ik dat respecteren.
Want waarom wel vlees eten uit de bioindustrie, maar niet uit de jacht? Vlees uit de jacht is doorgaans een stuk diervriendelijker.
Het klopt dat de mens de habitat van dieren ingepikt heeft en alles naar zijn egoïstische hand gezet heeft. Maar ben jij niet een van de velen die mensen belangrijker vindt dan dieren? Dan zou jij hier toch geen problemen mee moeten hebben.
iones
Zeer actief

Cleva schreef:
iones schreef:Ik heb gekeken. Ik snap dat jagers verwilderde katten afschieten. Maar katten bij huis.... dan begaan ze toch willens en wetens een zware fout. En ze staan niet stil bij het leed wat ze daarmee aanrichten.
Hoe hadden ze kunnen weten dat de katten daar woonden?
In het filmpje waren de katten dicht bij huis. Op zich is het al verboden om in een bepaalde diameter van de bebouwing te schieten. Dus daar is de eerste overtreding al. Vervolgens begaven de katten zich vlak bij het huis, dus de kans is groot dat die katten daar dan ook horen. En dan vind ik niet dat ze het risico moeten nemen.
lor1_1984 schreef:
Tara schreef:Dat ze de zes katten die ze nu heeft nog steeds de deur uit laat gaan snap ik dan trouwens ook niet.
Die katten hebben er reg op om buiten te lopen, snap dat dan.
Dat is hetzelfde als dat grafschrift waarop staat `hij had recht op voorrang`.
Tara schreef:Nee, dat geldt voor die inteeltkatten bij mij op de hoek ook, maar toch maar voorzichtig zijn.
En aangezien katten territoriaal zijn, zullen ze na verloop van tijd grotendeels wegtrekken naar een ander gebied. Verder de natuur in. En dan kunnen ze afgeschoten worden zonder dat ze gemist worden.
nyckle
Zeer actief

kooi schreef:
Ik heb tot nu toe nog nooit van mijn leven een kat geschoten. Maar een verwilderde kat is niet een diertje die je zonder handschoenen kunt aanpakken. Geen theemuts, die gezellig bij je op schoot komt.
Ik wil niet met mieren cohabiteren, of een kat nu jaagt of stroopt. Zeker is, dat ze niet met een pak papier in hun binnenzak lopen, waarin staat, dat meneer of mevrouw Felix jonge haasjes, grondbroeders enz. mogen bemachtigen.

Daarbij komt, hoe je het ook wend of keert, een kat hoort niet in het veld. Het is een rover, die meer pakt dan hij/zij kan opvreten.

Tsja, wat moet ik doen volgens jou Kooi. Grote dierenvriend, vriendin. Laten lopen? Vangen en de dierenambulance vragen, of die hem/haar komen halen? Ik vermoed, dat er nog wel een plaatsje is voor zo'n mini tijgertje bij jou in Rotjeknor. Anders vindt vriend Korthaar het wellicht wel leuk om een vriendje(dinnetje) voor zijn korthaar te hebben. Moet die haar wel even kort blijven staan natuurlijk. Leert een veganist misschien iets van een verwilderde kat.

Maar zover is het geloof ik nog niet. Kattenliefhebbers moeten eerst opgevoed worden, geloof ik.
iones
Zeer actief

nyckle schreef: Kattenliefhebbers moeten eerst opgevoed worden, geloof ik.
Nee, die mogen hun goddelijke gang gaan. Ze zijn immers koningin.
korthaar
Zeer actief

nyckle schreef:[ Anders vindt vriend Korthaar het wellicht wel leuk om een vriendje(dinnetje) voor zijn korthaar te hebben. Moet die haar wel even kort blijven staan natuurlijk. Leert een veganist misschien iets van een verwilderde kat.
Korthaar heeft misschien wel meer verwilderde katten voor de neus gehad, als menig jager voor z'n verrekijker.
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:
nyckle schreef:[ Anders vindt vriend Korthaar het wellicht wel leuk om een vriendje(dinnetje) voor zijn korthaar te hebben. Moet die haar wel even kort blijven staan natuurlijk. Leert een veganist misschien iets van een verwilderde kat.
Korthaar heeft misschien wel meer verwilderde katten voor de neus gehad, als menig jager voor z'n verrekijker.
En toen, Gingen die kaken, die onder de neus zitten ook open? Of dacht de kortehaar: "Vandaag ga ik maar achter korthaar aan. Die roept toch zo hard"! :engel:
korthaar
Zeer actief

Tara schreef:Inmiddels is wel een meerderheid vóór afschot: KLIKKLIK
Zegt niks, met gebruik van proxy servers heb je met een paar man zo een paar duizend stemmen uitgebracht.
nyckle
Zeer actief

Dat zijn dus die kattenvrienden, die hun lieveling buiten laten struinen, maar gek worden als ze geen kat hebben?
iones
Zeer actief

Ik denk dat kattenhouders, net zo goed als hondenhouders moeten kijken naar hun woon en leefsituatie en een dier daarbij moeten kiezen dat daar in past. Als je klein behuisd bent en je hebt niet veel tijd, moet je niet aan een husky beginnen of een border collie.
En als je ergens woont waar het buiten niet veilig is voor katten of ze verstoren de buren of wat dan ook, dan moet je een rustige kat zoeken die gemakkelijk binnen kan blijven of in je tuin. Er zijn rassen die zich heel goed kunnen aanpassen.

Ik weet wel dat niet iedereen dat doet. En het dier is dan meestal de dupe. De mensen zijn fout.
nyckle
Zeer actief

Ik weet uit ervaring, dat er best zonder kat valt te leven. :engel:
nyckle
Zeer actief

Als ik de aantallen katten moet geloven, zitten we op 3 miljoen. Kan er niet de helft zonder kat?
iones
Zeer actief

Ik denk dat katteneigenaren met één kat in de minderheid zijn. De meesten hebben er 2 of meer. Er is natuurlijk altijd plaats zat als je de tuinen van de buren er bij pikt.....
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

iones schreef:Ik denk dat katteneigenaren met één kat in de minderheid zijn. De meesten hebben er 2 of meer. Er is natuurlijk altijd plaats zat als je de tuinen van de buren er bij pikt.....
Ligt aan je buren. Die van mij zijn welhaast gekker met de katten dan ik zelf. Mijn ene buurman wist zelfs te vertellen dat zijn dochter (die in Venezuela woont) om verhalen over m'n oudste zit te bedelen omdat hij het er zo vaak over heeft. En als ze eens in Nl is, staat ze gerust een uur mijn kat te knuffelen. En het zal me lijen als hij ze niet aan het bijvoeren is, want ze zijn, sinds ik hier woon, beiden goed vet aan het worden.

En zo accepteer ik zijn luidruchtige geklus in huis op zondagochtenden om 6 uur. Geven en nemen en zo. Nederland hoeft niet zo smal te zijn als sommige niet-kattenliefhebbers het maken. Het is nou eenmaal een klein land, we zullen het toch met onze buren moeten rooien.
nyckle
Zeer actief

iones schreef:Ik denk dat katteneigenaren met één kat in de minderheid zijn. De meesten hebben er 2 of meer. Er is natuurlijk altijd plaats zat als je de tuinen van de buren er bij pikt.....
Dat denk ik ook Iones. Maar landjepik is heel gewoon blijkbaar.

Als de hond achter de schapen aangaat is het al heel snel: "Dan moet de boer z'n afrastering maar beter in orde hebben".

Wie is er hier gek?
iones
Zeer actief

nyckle schreef:
Dat denk ik ook Iones. Maar landjepik is heel gewoon blijkbaar.

Als de hond achter de schapen aangaat is het al heel snel: "Dan moet de boer z'n afrastering maar beter in orde hebben".

Wie is er hier gek?
Het is dezelfde mentaliteit. Niets betrekken op jezelf, niet de hand in eigen boezem steken.
korthaar
Zeer actief

nyckle schreef:
korthaar schreef:
En toen, Gingen die kaken, die onder de neus zitten ook open? Of dacht de kortehaar: "Vandaag ga ik maar achter korthaar aan. Die roept toch zo hard"! :engel:
Hard roepen?
Zoals een goede Staande Hond betaamt wacht Korthaar op m'n komst en verdere instructies.
Ga niet vlak naast dat oor staan te roeptoeteren.
Maar goed: je zult misschien-gelet ook op je leeftijd ? -best wel weten dat de ouderwetse Kortharen gedisciplineerd kunnen werken, waar de moderne renpaarden welke je op veldwedstrijden in de jeugdklasse ziet helaas niet meer aan kunnen tippen.
iones
Zeer actief

Lemuria schreef:
Ligt aan je buren. Die van mij zijn welhaast gekker met de katten dan ik zelf. Mijn ene buurman wist zelfs te vertellen dat zijn dochter (die in Venezuela woont) om verhalen over m'n oudste zit te bedelen omdat hij het er zo vaak over heeft. En als ze eens in Nl is, staat ze gerust een uur mijn kat te knuffelen. En het zal me lijen als hij ze niet aan het bijvoeren is, want ze zijn, sinds ik hier woon, beiden goed vet aan het worden.

En zo accepteer ik zijn luidruchtige geklus in huis op zondagochtenden om 6 uur. Geven en nemen en zo. Nederland hoeft niet zo smal te zijn als sommige niet-kattenliefhebbers het maken. Het is nou eenmaal een klein land, we zullen het toch met onze buren moeten rooien.
Jouw buren zijn gek met katten. Maar als jouw buren gek waren geweest met vogels in een volliere, of moestuin of siertuin liefhebbers dan hadden we wellicht wat minder gek geweest met jouw katten. Waren ze dan onverdraagzaam geweest?

Hier loopt ook een zwartwitte poes rond sindskort. Aan de kant van onze buren. Daar is die kat niet van, want die buren houden absoluut niet van katten. Ik hoop dat mijn honden die kat niet te pakken krijgen. En van mij mag ze daar blijven. Ze stoort hier echt niet en ze maakt niets kapot.
kooi
Zeer actief

iones schreef:
kooi schreef:
Deze dieren zijn niet in het bezit van iemand. Dus die jagen.
Wanneer een dier in het bezit is van iemand, spreekt men van stropen. Omdat de bezitter verantwoordelijk is voor wat dat dier aanricht. Dit is niet alleen zo met stropen/jagen, dit gaat ook in het geval van aanrichten van schade. Ook een kattenbezitter is aansprakelijk wanneer zijn kat schade aanricht. En evenzo spreek je dus bij katten van stropen ipv jagen.
Dat honden niet mogen jagen vind jij heel normaal. En als honden neospora in een weiland zouden inbrengen, vind jij de hondeneigenaar vast asociaal. Maar voor een katteneigenaar vind je het ineens anders. Raar. Zouden katteneigenaren allemaal koningin zijn?
kooi schreef: Het enige verschil is dat katten vaak een eigenaar hebben. En daar kun je dus tegen aanzeiken till kingdom come, maar het is zo krom als een hoepel. En dat blijft het. Die andere roofdieren zullen blijven jagen no matter what. daar valt niets recht aan te praten. Als alles gezegd is en gedaan vind jij nota bene zelf dat de mens de echte vijand is van de natuur. Alleen omdat wij de kat in bezit hebben genomen mag hij opeens niet meer jagen?.
Precies! Omdat de kat in bezit is, hóeft hij ook niet meer te jagen. Hij krijgt eten. Roofdieren jagen enkel en alleen om in leven te blijven. Een huiskat hoeft dat niet.
Natuurlijk kun je een kat dat niet uitleggen. Daarom moet je hem bij je houden. Je moet je hond ook bij je houden, die mag ook niet jagen. Het is heel simpel. Voor iedereen gelden dezelfde regels. Waarom voor jullie katteneigenaren dan niet? Omdat jullie de koningin zijn?
kooi schreef: De enige echte stroper is de mens, die weet dat die jaagt, die doet dat bewust en is zich bewust van de pijn die hij veroorzaakt, het leven dat hij beëindigt. Een jager met een vergunning is daarom in mijn persoonlijke beleving, de echte stroper. Zijn jagen voor het beheer van de fauna zou nooit nodig zijn geweest als we niet een aantal echte roofdieren hadden uitgeroeid of hun territoria hadden bezet. Met onze huizen en onze tuintjes met hekjes eromheen, die zeggen: verboden voor een dier dat dit niet kan lezen.

En wie is wij?
Zijn jullie de koningin?
Dus jij bent vegetarier? Want uit deze woorden proef ik dat jij vlees eten veroordeelt en dat de mens best zonder het eten van vlees kan. Op zich kan ik dat respecteren.
Want waarom wel vlees eten uit de bioindustrie, maar niet uit de jacht? Vlees uit de jacht is doorgaans een stuk diervriendelijker.
Het klopt dat de mens de habitat van dieren ingepikt heeft en alles naar zijn egoïstische hand gezet heeft. Maar ben jij niet een van de velen die mensen belangrijker vindt dan dieren? Dan zou jij hier toch geen problemen mee moeten hebben.
Jouw vooronderstellingen en (voor-)oordelen schieten zo alle kanten op, behalve in de richting van kant of wal, daar kan ik geen chocola van maken. Ik ga hier dan ook verder geen uiteenzettingen doen, behalve dit: jij had het over wij. Als in majesteitelijk meervoud, ik niet. :lees:
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”