Niks d'r vanranetje schreef:Het zij zo.
Zoveel verstand verdient een diploma

Moderator: moderatorteam
Maar waarom zou je het gebruik van gebaren helemaal afschaffen?Ianthe schreef:Ik voel dit ook zo, dit werkt voor mij en mijn hond dus waarom zou ik naar hun luisteren als ze dit verbieden. Tenslotte is voor ons een groot gemis in het dagelijks leven als ze alleen op je stem letten. Maar we proberen deze curus af te ronden en als dat niet eens gaat dan kijken we wel hier bij behendigheid en anders blijf ik toch maar thuis trainen na al 2 hondenscholen geprobeerd te hebbenranetje schreef:Ik heb er zelf grote problemen mee als ik geen lichaamstaal mag gebruiken. En dat zijn de eisen bij de G&G van Cynophilia
Jaren geleden heb ik met mijn vorige hond (een teckel) G&G 3 gedaan en gehaald.
Wel aftrekpunten voor de (extra) handgebaren zo hier en daar, maar het was doenlijk.
Nu kost het je zo veel punten dat een G&G 3 voor Rana eigenlijk niet meer haalbaar is.
Ik wil n.l. mijn handgebaren (lichaamstaal) niet afbouwen.
Honden hebben heel veel aan de lichaamstaal van hun baas.
Bovendien, als mijn hond bij ouderdom doof zou worden heb ik nog een communicatiemiddel![]()
Ik weet dat de G&G een sporttak is. Er is de afgelopen jaren veel veranderd wat eisen betreft.
Prima voor degenen die het willen en ook voor elkaar krijgen om alleen een stemcommando te geven.
Ik wil de combinatie lichaamstaal/gesproken commando niet afbouwen. Ben dus grondig gezakt voor mijn G&G 3 examen (daar zaten ook mislukte oefeningen bij, dat kan altijd gebeuren) en ik zal dat examen niet over doen.
Uit de beoordeling kan ik niet anders dan vaststellen dat ik te veel punten verlies door lichaamstaal en gebaren.
Het zij zo.
Kijk dit zijn problemen voor mij:Zoek stok! schreef: Dit zijn bijv. de regels voor hierkomen bij GGb:
6. Komen op bevel . Coëfficiënt: 3
Aan het einde van oefening 4 laat de keurmeester de deelnemer halt houden. Hier wordt de hond op aanwijzing van de keurmeester afgelegd, waarna de riem (zonder knopen of lus) bij de hond wordt gelegd. Hierbij is het de begeleider toegestaan een wachtcommando te geven. Op aanwijzing van de keurmeester verwijdert de begeleider zich in voorwaartse richting tot een afstand van ongeveer 15 meter. Hier stelt de begeleider zich op met het gezicht naar de hond toegewend. Op aanwijzing van de keurmeester geeft de begeleider de hond het commando om bij hem te komen. De begeleider dient zijn armen met gestrekte handen langs het lichaam te houden en te wachten op de aanwijzing van de keurmeester zonder van houding te veranderen. De hond moet onmiddellijk gehoorzamen en langs de kortste weg, bij voorkeur in draf of galop (het ras in aanmerking genomen), bij de begeleider de voorpositie innemen. Daarna geeft de begeleider op aanwijzing van de keurmeester de hond het commando om de zitpositie in te nemen. Het commando om de zitpositie aan te nemen bij het voorkomen leidt niet tot puntenaftrek.
Toelichting
Tijdens deze oefening mogen naast het voorgeschreven commando om de hond te roepen maximaal vier (4) extra commando’s worden gebruikt om de hond te doen komen. Is de hond na deze commando’s nog niet op de voorgeschreven afstand van de begeleider gekomen, dan wordt deze oefening met het cijfer 0 beoordeeld. Wanneer de hond achter de begeleider aanloopt zal de oefening met 0 beoordeeld worden en wordt de begeleider gevraagd verder te gaan met oefening 7.
Aftrek volgt, voor:
- het "opknopen" van de riem,
- extra commando’s (gebaren worden als extra commando’s beschouwd),
- wanneer de hond gaat staan of zitten als de begeleider wegloopt,
- wanneer de hond in een te laag tempo voorkomt (het ras in aanmerking genomen),
- wanneer de hond eigener beweging de zitpositie aanneemt bij het voorkomen.
ja maar dan moet je geen sport doen waar dergelijke regeltjes zijn...JBK schreef:Precies, al wil ik mijn hond in het Swahili met doventolkgebaren opvoeden, dan doe ik dat!Jaap* schreef:Ik gebruik van alles, en laat mij niks verbieden. Dan maar geen papiertje.

ja maar dat doe je dus wel zonder dat de keurmeester het ziet, eigenlijk mag het dus niet.... met trainen probeer ik het wel geheel zonder, en indien nodig op een examen of wedstrijd probeer ik wel in te werken zonder dat het gehoord of gezien wordt.blondie schreef:Toch bij ipo bv in appel heb je wel contact met de hond, men streeft ernaar om oogcontact, aandacht te hebben, en een commando gebruik je 1 keer.. verders werk ik veel met mimiek en kleine geluidjes.. dus helemaal zonder contact werk je niet

Volgens mij is er niemand die je dwingt naar een hondenschool te gaan waar ze de GG regels hanteren. Op de hondenschool waar ik EG en VEG heb gedaan, mocht ik nog flink gebaren bij de commando's. Dat werd pas daarna afgebouwd bij GGb.Ianthe schreef:Ik voel dit ook zo, dit werkt voor mij en mijn hond dus waarom zou ik naar hun luisteren als ze dit verbieden. Tenslotte is voor ons een groot gemis in het dagelijks leven als ze alleen op je stem letten. Maar we proberen deze curus af te ronden en als dat niet eens gaat dan kijken we wel hier bij behendigheid en anders blijf ik toch maar thuis trainen na al 2 hondenscholen geprobeerd te hebben

o maar dat gaat niet makkelijk....ranetje schreef:Ik vind het ook leuk om G&G 3 te lopen met Rana.
Dat doen wij beiden met heel veel plezier.
Ik doe alleen geen examen meer.
Ik verwijt het niemand hoor Malinois![]()
@Ennath.
Natuurlijk kan je proberen om alleen op het veld geen gebaren te maken...........................................
Knap als je dat kan, daar heb ik ernorm respect voor.
Ik kan het niet. Ik werk dagelijks met mijn hond en dan even op het veld anders werken ligt niet in mijn vermogen.![]()
Bovendien ben ik dan onduidelijk voor mijn hond.
Het was een van de redenen waarom een paar oefeningen niet zo best gingen op het examen![]()
@Jaap
Dank je wel voor het diploma![]()
![]()
Ik ben zeer vereerd
Eens, de geluidjes en zacht sissende klanken mogen niet gehoord worden, maar je bent het er toch wel mee eens dat men weer meer naar oogcontact gaat tijdens appel, tijdens het volgen, het omhoog kijken voor het apporteren om te "vragen" of hij mag.. dit om toch communicatie en samenwerking tussen hond en geleider te tonen.. niet alleen maar die stugge "luide"commando's, dat bedoelde ik eigenlijk..malinois schreef:ja maar dat doe je dus wel zonder dat de keurmeester het ziet, eigenlijk mag het dus niet.... met trainen probeer ik het wel geheel zonder, en indien nodig op een examen of wedstrijd probeer ik wel in te werken zonder dat het gehoord of gezien wordt.blondie schreef:Toch bij ipo bv in appel heb je wel contact met de hond, men streeft ernaar om oogcontact, aandacht te hebben, en een commando gebruik je 1 keer.. verders werk ik veel met mimiek en kleine geluidjes.. dus helemaal zonder contact werk je niet
Het is alleen zo jammer dat, in mijn tak van sport dan, men de hoge punten het belangrijkste gaat vinden. Dat men koste wat kost met de top mee wil draaien, met allerlei nare gevolgen van dien voor de hond.Zoek stok! schreef:Dan laat ik je nekhaar kriebelen, want ik ga niet naar een wedstrijd om laatste te wordenJaap* schreef:Mbt tot hondensport: zo lang het enkel voor de lol is nietZoek stok! schreef:Doelen stellen is toch ook helemaal niet erg?
Als het doel een beker of een papiertje wordt begint mijn nekhaar te kriebelen.Ik ga in eerste instantie om lekker te lopen, het is heerlijk als alles goed gaat in een parcours. Maar een goede uitslag vind ik ook fijn.
ja dat doe je op de training idd. altijd eerst naar mij kijken voor er geapporteerd mag worden etc. Maar op een wedstrijd doe ik dit dus niet, die ene keer moet ie maar zonder doen.blondie schreef:Eens, de geluidjes en zacht sissende klanken mogen niet gehoord worden, maar je bent het er toch wel mee eens dat men weer meer naar oogcontact gaat tijdens appel, tijdens het volgen, het omhoog kijken voor het apporteren om te "vragen" of hij mag.. dit om toch communicatie en samenwerking tussen hond en geleider te tonen.. niet alleen maar die stugge "luide"commando's, dat bedoelde ik eigenlijk..malinois schreef:ja maar dat doe je dus wel zonder dat de keurmeester het ziet, eigenlijk mag het dus niet.... met trainen probeer ik het wel geheel zonder, en indien nodig op een examen of wedstrijd probeer ik wel in te werken zonder dat het gehoord of gezien wordt.blondie schreef:Toch bij ipo bv in appel heb je wel contact met de hond, men streeft ernaar om oogcontact, aandacht te hebben, en een commando gebruik je 1 keer.. verders werk ik veel met mimiek en kleine geluidjes.. dus helemaal zonder contact werk je niet

wat zijn de nare gevolgen dan? (ik zie niet in wat geen oogcontact op een wedstrijd voor nare gevolgen heeft voor een hond nl)estelle schreef:Het is alleen zo jammer dat, in mijn tak van sport dan, men de hoge punten het belangrijkste gaat vinden. Dat men koste wat kost met de top mee wil draaien, met allerlei nare gevolgen van dien voor de hond.Zoek stok! schreef:Dan laat ik je nekhaar kriebelen, want ik ga niet naar een wedstrijd om laatste te wordenJaap* schreef:Mbt tot hondensport: zo lang het enkel voor de lol is nietZoek stok! schreef:Doelen stellen is toch ook helemaal niet erg?
Als het doel een beker of een papiertje wordt begint mijn nekhaar te kriebelen.Ik ga in eerste instantie om lekker te lopen, het is heerlijk als alles goed gaat in een parcours. Maar een goede uitslag vind ik ook fijn.

Daar heb ik het natuurlijk niet over.malinois schreef:wat zijn de nare gevolgen dan? (ik zie niet in wat geen oogcontact op een wedstrijd voor nare gevolgen heeft voor een hond nl)estelle schreef:Het is alleen zo jammer dat, in mijn tak van sport dan, men de hoge punten het belangrijkste gaat vinden. Dat men koste wat kost met de top mee wil draaien, met allerlei nare gevolgen van dien voor de hond.Zoek stok! schreef:Dan laat ik je nekhaar kriebelen, want ik ga niet naar een wedstrijd om laatste te wordenJaap* schreef:Mbt tot hondensport: zo lang het enkel voor de lol is niet
natuurlijk weet ik dat dit gebeurd... en excessen zijn er altijd in alle sportenestelle schreef:Daar heb ik het natuurlijk niet over.malinois schreef:wat zijn de nare gevolgen dan? (ik zie niet in wat geen oogcontact op een wedstrijd voor nare gevolgen heeft voor een hond nl)estelle schreef:Het is alleen zo jammer dat, in mijn tak van sport dan, men de hoge punten het belangrijkste gaat vinden. Dat men koste wat kost met de top mee wil draaien, met allerlei nare gevolgen van dien voor de hond.Zoek stok! schreef: Dan laat ik je nekhaar kriebelen, want ik ga niet naar een wedstrijd om laatste te wordenIk ga in eerste instantie om lekker te lopen, het is heerlijk als alles goed gaat in een parcours. Maar een goede uitslag vind ik ook fijn.
Het gaat erom dat een hele grote groep africhters alleen maar voor ogen heeft zo hoog mogelijk mee te draaien aan de top.
En met die gevolgen bedoel ik dan dat geen enkel middel geschuwd wordt om die hond sneller te laten zitten, of de hond te laten stoppen met knagen op het blok. Even 2 voorbeelden.
Nou weten we wel dat jij dat soort dingen nooit ziet maar ik zie ze wel en veel.

Wij gaan hier nooit uitkomen denk ikmalinois schreef:natuurlijk weet ik dat dit gebeurd... en excessen zijn er altijd in alle sportenGelukkig ben ik dit idd. niet vaak tegengekomen.. .(ik zeg nooit nooit nl). Maar dat ligt er natuurlijk ook aan wat jij aanvaardbaar vind en ik ... ik train bijv. ook met TT met een hond...
Iets wat in jouw ogen waarschijnlijk niet aanvaardbaar is dit itt de mijne
Dat is dus het punt, ik vind het geweldig om met Xena samen te werken en alles zo in elkaar overvloeiend te laten gaan alsof wij elkaars gedachten kunnen lezen. Wat met Xena en lichaamstaal dus ook bijna mogelijk is. Ik zou het zo jammer vinden om dat kwijt te raken en daar voor in de plaats barse commando's te gaan geven. Maar waarbij komt er dan wel die fantastische 'magische' band met de hond aan bod? Of is daar geen hondensport voor. Mijn band met Xena is namelijk zo speciaal door die magische trainingsmomenten met bijna constand oogcontact. Met mijn andere honden heb ik dat nietZoek stok! schreef:Volgens mij is er niemand die je dwingt naar een hondenschool te gaan waar ze de GG regels hanteren. Op de hondenschool waar ik EG en VEG heb gedaan, mocht ik nog flink gebaren bij de commando's. Dat werd pas daarna afgebouwd bij GGb.Ianthe schreef:Ik voel dit ook zo, dit werkt voor mij en mijn hond dus waarom zou ik naar hun luisteren als ze dit verbieden. Tenslotte is voor ons een groot gemis in het dagelijks leven als ze alleen op je stem letten. Maar we proberen deze curus af te ronden en als dat niet eens gaat dan kijken we wel hier bij behendigheid en anders blijf ik toch maar thuis trainen na al 2 hondenscholen geprobeerd te hebben
Ik heb overigens drie hondenscholen gehad voordat ik bij m'n huidige school terecht kwam voor GGIk vind het gewoon leuk om gehoorzaamheid te blijven doen naast agility en zie het daarnaast ook als hulpmiddel voor die agility.

Dat is ook een veel leuker doel dan punten vind ikIanthe schreef:Dat is dus het punt, ik vind het geweldig om met Xena samen te werken en alles zo in elkaar overvloeiend te laten gaan alsof wij elkaars gedachten kunnen lezen.
nee hoor... een TT pijnigt idd als je hem op 127 zet... maar niet als je deze op 10 zet bijvoorbeeld maar dit is idd. een discussie waar we niet uit gaan komenJaap* schreef:Wij gaan hier nooit uitkomen denk ikmalinois schreef:natuurlijk weet ik dat dit gebeurd... en excessen zijn er altijd in alle sportenGelukkig ben ik dit idd. niet vaak tegengekomen.. .(ik zeg nooit nooit nl). Maar dat ligt er natuurlijk ook aan wat jij aanvaardbaar vind en ik ... ik train bijv. ook met TT met een hond...
Iets wat in jouw ogen waarschijnlijk niet aanvaardbaar is dit itt de mijne![]()
De grens is voor mij namelijk het pijnigen. Op het moment dat ik de hond moet gaan pijnigen om te kunnen sporten kap ik er mee. Sterker nog, als ik merkt dat ik zo fanatiek wordt dat ik dat overweeg stop ik al.
Voor puur gedragsmoeilijkheden wil ik eventueel best wat verder gaan als dat nodig mocht zijn, maar voor zoiets triviaals als een spelletje niet. Een spelletje is leuk, meer niet. Ambities projecteer je op jezelf, niet op je hond.
En jij gaat nu weer vertellen over de hoge driften en dat de werkhond het nodig heeft waarschijnlijk![]()

oke prima, dat is je goed recht.estelle schreef:Nee hoor ik ben niet tegen een TT, ik zou het zelf nooit gebruiken, dat is zo'n grens waar het dan bij mij stopt.
nee dit ken ik gelukkig niet uit persoonlijke ervaring... niet bij deze vereniging en ook niet bij de vorigen....had ik ook niet moeten zien denk ik....Ik heb het over slaan en schoppen, honden die over het veld kruipen.
Honden die voor een wedstrijd achter de auto half in elkaar getrapt worden want dan 'weten' ze het weer even.
Honden die elke training weer op hun kop geslagen worden want hij mag niet knagen...dat die hond na een jaar nog steeds knaagt...tsja.
Africhters die met zwepen op het veld lopen en daar mee op hun hond los slaan omdat ie een klein foutje maakt.
Een vrouw die dr hond aan de oren de lucht in hees omdat ie het voorwerp niet kon vinden.
Een hond die van stress en angst zn ontlasting elke training liet lopen, vrouwjte snapt er niks van 'ik laat dr echt uit hoor voor het trainen...'.![]()
En dat zie je dan niet toevallig eens een keertje maar constant. En als je dr wat van zegt dan snap je er niks van of krijg je opmerkingen als 'ach je loopt zeker nog niet zo lang mee he?' of 'dat heeft ie nodig hoor, is een smerige flikker die hond'.![]()
ben ik helemaal mee eens.'t heeft gewoon niks meer met hondensport te maken maar soms meer met pure dierenmishandeling.

GGb:Ennath schreef:@ Zoek stok
Heb jij een linkje voor me naar jouw uitgebreide beschrijving?
Want als ik het zo lees is er nog wel wat meer veranderd....
Lijkt me verstandig als ik daar rekening mee ga houden

Ow, maar als je het zo bedoelt, dan vind ik prestaties inderdaad ook niet belangrijk. Als ik zeg dat ik fanatiek ben, bedoel ik dat ik drie avonden in de week extra naar een veldje ga om een half uurtje de paaltjes te oefenen. Dat ik gehakt sta te bakken met knoflook en ei om een extra lekkere beloning te hebben. Dat ik in de stromende regen toch nog even die ene draai wil oefenen terwijl de rest van de groep onder een afdakje staat. Etc. etc. Ik gebruik geen dwang bij training, ik heb een clicker, voer en een bal in m'n handen en daar moet ik het mee doenJaap* schreef:De grens is voor mij namelijk het pijnigen. Op het moment dat ik de hond moet gaan pijnigen om te kunnen sporten kap ik er mee. Sterker nog, als ik merkt dat ik zo fanatiek wordt dat ik dat overweeg stop ik al.

Niks barse commando's, ik zeg alles heel vrolijk hoorIanthe schreef:Ik zou het zo jammer vinden om dat kwijt te raken en daar voor in de plaats barse commando's te gaan geven. Maar waarbij komt er dan wel die fantastische 'magische' band met de hond aan bod? Of is daar geen hondensport voor. Mijn band met Xena is namelijk zo speciaal door die magische trainingsmomenten met bijna constand oogcontact. Met mijn andere honden heb ik dat niet![]()
En daarnaast wil ik ook graag pure actie, en gewoon samenwerking, ik hoop dat daar behendigheid goed voor is.

Zoek stok! schreef:Ow, maar als je het zo bedoelt, dan vind ik prestaties inderdaad ook niet belangrijk. Als ik zeg dat ik fanatiek ben, bedoel ik dat ik drie avonden in de week extra naar een veldje ga om een half uurtje de paaltjes te oefenen. Dat ik gehakt sta te bakken met knoflook en ei om een extra lekkere beloning te hebben. Dat ik in de stromende regen toch nog even die ene draai wil oefenen terwijl de rest van de groep onder een afdakje staat. Etc. etc. Ik gebruik geen dwang bij training, ik heb een clicker, voer en een bal in m'n handen en daar moet ik het mee doenJaap* schreef:De grens is voor mij namelijk het pijnigen. Op het moment dat ik de hond moet gaan pijnigen om te kunnen sporten kap ik er mee. Sterker nog, als ik merkt dat ik zo fanatiek wordt dat ik dat overweeg stop ik al.Maar als ik totaal niet prestatiegericht zou zijn, zou ik geen wedstrijden lopen. Ik vind het leuk om ergens naar toe te werken en het dan goed te doen met Bram.
Ik denk dat het heel erg aan de persoon ligt of dit zo ontstaat of niet. Ik zie mensen die het zeer goed doen op wedstrijden in verschillende takken van hondensport waar de liefde voor de hond echt vanaf straalt (en andersom). Ik word helemaal week als ik bijv. bij een agilitywedstrijd zie hoe een hond en handler elkaar voor de start aankijken, zo van 'dit gaan we even saampjes doen, leuk he'. Aan de andere kant zie ik ook mensen voor de start waar ik ontzettend de kriebels van krijg op een heel andere manier.Jaap* schreef:De hond is dan ongemerkt verworden tot een middel, ook al zien die mensen dat zelf niet zo natuurlijk.