Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lichaamstaal tijdens training verboden?

Moderator: moderatorteam

Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Lichaamstaal tijdens training verboden?

Ongelezen bericht door Ianthe »

Ik vindt het maar vreemd hoor, in de gehoorzaamheid A en B van onze hondenschool mag je geen lichaamstaal, gebaren en handhulpen gebruiken tijdens het examen. Alleen stem, tenzij je een dove hond hebt. Maar in de G&G moet je juist die lichaamstaal en gebaren aan gaan leren en mag je kiezen tussen gebaar en stem zolang het maar 1 commando (dus 1 van de twee) is.

Dat wordt dus nooit wat met het examen van de A en B, Xena kan alles op alleen gebaar of alles op gebaar + stem maar alleen stem dat gaat denk ik niet lukken binnen die paar weken. Ze is nu namelijk compleet op mijn lichaamstaal gefocust.

Gebruiken jullie lichaamstaal tijdens training of is dat ook verboden?
Afbeelding
Agnetha
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russells!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agnetha »

Ik gebruik altijd gebaren en lichaamstaal. Sowieso met behendigheid want daar moet je wel maar ook tijdens gehoorzaamheidstraining, daar word bijna alles eerst via gebaar geleerd en daarna eventueel een commando aan verbonden.
Afbeelding
Pootjes van Yentle, Spikey, Tygo, Harrie en Breeze!!
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Agnetha schreef:Ik gebruik altijd gebaren en lichaamstaal. Sowieso met behendigheid want daar moet je wel maar ook tijdens gehoorzaamheidstraining, daar word bijna alles eerst via gebaar geleerd en daarna eventueel een commando aan verbonden.
Ik snap er ook niets meer van hoor, die trainer stond met een pokerface te vertellen dat ik nu eerst mijn gebaren moest gaan afleren en vervolgens ze weer moest gaan aanleren :smile:

Alleen die methode van afleren beviel me niet, een hond die tot nu toe zowel stem+gebaar perfect beheerst geef je een stemcommando en als die het niet doet binnen een paar seconden de bench in en dat net zo lang herhalen totdat hij het wel doet :19:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ianthe schreef:Alleen die methode van afleren beviel me niet, een hond die tot nu toe zowel stem+gebaar perfect beheerst geef je een stemcommando en als die het niet doet binnen een paar seconden de bench in en dat net zo lang herhalen totdat hij het wel doet :19:
:denken: En hoe zou de hond dan moeten leren wat wel de bedoeling is?

Bij GG zijn de handgebaren vrij minimaal, dus als je constant aan het gebaren bent, kan ik me voorstellen dat je dat moet afbouwen. Maar eerst iets afleren en dan weer aanleren, daar begrijp ik de theorie niet achter....
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Ianthe schreef:Alleen die methode van afleren beviel me niet, een hond die tot nu toe zowel stem+gebaar perfect beheerst geef je een stemcommando en als die het niet doet binnen een paar seconden de bench in en dat net zo lang herhalen totdat hij het wel doet :19:

Bij GG zijn de handgebaren vrij minimaal, dus als je constant aan het gebaren bent, kan ik me voorstellen dat je dat moet afbouwen. Maar eerst iets afleren en dan weer aanleren, daar begrijp ik de theorie niet achter....
Natuurlijk bouw je het wel af. Ik hoef mijn wijsvinger maar 1 cm naar beneden te bewegen in combinatie met het commando "down' en ze gaat af. maar alleen het commando daar moeten we nog veel op trainen, dat lukt ook wel maar helemaal géén lichaamstaal met geen enkel commando (je mag met kleine hondjes niet bukken met de hier en moet recht blijven staan alsof je naar jezelf in de spiegel kijkt, tenminste over een paar lessen. Ik wil de hond nog wel eens zien die dat binnen 3 weken leert :wink: ) maar je mag toch kiezen dacht ik, tussen gebaar en stem bij de G&G diploma's :denken:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

In de IPO mag je ook niet met gebaren appel lopen.. alleen verbale commando's..
Ik ben zelf druk met me handen en heb ook nonverbaal communicatie met mijn hond, in de sport moet ik er op letten dus niet die handen te gebruiken, gelukkig snapt hij zowel de mondelinge commando;s als de nonverbale.. maar het is wel een goed punt, een hond die op lichaamstaal let let meer op de baas... alhoewel, mijn honds oortjes staan vaak op mij gericht ook als hij voor me loopt..
de nonverbale handelingen heb ik overigens aangeeleerd nadat hij de verbale commandos kon..

Ik zou hem niet de bench indoen als hij niet binnen een bepaalde tijd reageert
Ik zou toch na een tijd een gebaar gebruiken in combi met je stem
dan wederom het commando met alleen de stem
het kwartje moet op een gegeven moment vallen
zoals ik zei ik heb het andersom aangeleerd, hij reageerde alleen op stem commando, ik bracht daarbij een lichamelijk commando, toen het verbale weggelaten en alleen handgebaar gebruikt..
zodra hij erop reageerde heel erg beloond.. ik heb hem niet bestraft of zo voor het niet snappen van wat ik van hem wilde..
zo zie ik het nl in jouw verhaal, en jij zelf ook denk
Wat ik bedoel is dus kort dat je lekker in je vrije tijd op een open veld de gebaren commando;s gaat koppelen aan gesproken commando, dan de gebaren weglaten en alleen op gesproken commando werken
ze zal het snel doorkrijgen als je haar erg beloond als ze het commando zij het wijfelend uitvoert.. ik heb dat hier ook gezien, hij snapte me echt niet.. maar wijfelend ging hij dan maar af bij mijn jubelstemming en beloning ging het overtuigender, en nu snapt hij beide communicatie..
gewoon lekker oefenen buiten trainingen om dan gaat het vast lukken, het is een leergierige hond volgens mij?!
Zoek stok!
Zeer actief

Ianthe schreef: Natuurlijk bouw je het wel af. Ik hoef mijn wijsvinger maar 1 cm naar beneden te bewegen in combinatie met het commando "down' en ze gaat af. maar alleen het commando daar moeten we nog veel op trainen, dat lukt ook wel maar helemaal géén lichaamstaal met geen enkel commando (je mag met kleine hondjes niet bukken met de hier en moet recht blijven staan alsof je naar jezelf in de spiegel kijkt, tenminste over een paar lessen. Ik wil de hond nog wel eens zien die dat binnen 3 weken leert :wink: ) maar je mag toch kiezen dacht ik, tussen gebaar en stem bij de G&G diploma's :denken:
Nee, de gebaren en commando's die je mag maken/zeggen, zijn vastgesteld. Dit zijn bijv. de regels voor hierkomen bij GGb:

6. Komen op bevel . Coëfficiënt: 3

Aan het einde van oefening 4 laat de keurmeester de deelnemer halt houden. Hier wordt de hond op aanwijzing van de keurmeester afgelegd, waarna de riem (zonder knopen of lus) bij de hond wordt gelegd. Hierbij is het de begeleider toegestaan een wachtcommando te geven. Op aanwijzing van de keurmeester verwijdert de begeleider zich in voorwaartse richting tot een afstand van ongeveer 15 meter. Hier stelt de begeleider zich op met het gezicht naar de hond toegewend. Op aanwijzing van de keurmeester geeft de begeleider de hond het commando om bij hem te komen. De begeleider dient zijn armen met gestrekte handen langs het lichaam te houden en te wachten op de aanwijzing van de keurmeester zonder van houding te veranderen. De hond moet onmiddellijk gehoorzamen en langs de kortste weg, bij voorkeur in draf of galop (het ras in aanmerking genomen), bij de begeleider de voorpositie innemen. Daarna geeft de begeleider op aanwijzing van de keurmeester de hond het commando om de zitpositie in te nemen. Het commando om de zitpositie aan te nemen bij het voorkomen leidt niet tot puntenaftrek.

Toelichting

Tijdens deze oefening mogen naast het voorgeschreven commando om de hond te roepen maximaal vier (4) extra commando’s worden gebruikt om de hond te doen komen. Is de hond na deze commando’s nog niet op de voorgeschreven afstand van de begeleider gekomen, dan wordt deze oefening met het cijfer 0 beoordeeld. Wanneer de hond achter de begeleider aanloopt zal de oefening met 0 beoordeeld worden en wordt de begeleider gevraagd verder te gaan met oefening 7.

Aftrek volgt, voor:
- het "opknopen" van de riem,
- extra commando’s (gebaren worden als extra commando’s beschouwd),
- wanneer de hond gaat staan of zitten als de begeleider wegloopt,
- wanneer de hond in een te laag tempo voorkomt (het ras in aanmerking genomen),
- wanneer de hond eigener beweging de zitpositie aanneemt bij het voorkomen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Ik zit er nog eens over na te denken, en word toch wel erg ongelukkig van het toepassen van de bench hier. Bij Bram gaat de af naar zit nog niet zo soepel. Ik ben weer even terug naar de basis gegaan met een handgebaar en ga het daarna weer afbouwen. Wat zou hij er in vredesnaam van leren als ik hem in een bench stop als hij niet op stemcommando van de af naar de zit gaat? Het ligt aan mij dat het er niet inzit, niet aan hem! Hij zou al zijn motivatie verliezen met dit soort geintjes.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
BT Golden
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door BT Golden »

Bentie kent ook gebaren en stem. Hand omhoog is zitten, hand wijst naar beneden is liggen. Handen naar buiten, zo iets, weet niet hoe ik het moet omschrijven is voorkomen. Fluiten begrijp ze ook, zit en voorkomen.
En voor staan heb ik zelfs een gebaar bedacht.

Maar ik vind het jammer dat je met gg1, niet meer echt lekker mag praten met je hond. Maar het wel mooi om te zien, hoe de hondjes het doen.
blondie
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik zit er nog eens over na te denken, en word toch wel erg ongelukkig van het toepassen van de bench hier. Bij Bram gaat de af naar zit nog niet zo soepel. Ik ben weer even terug naar de basis gegaan met een handgebaar en ga het daarna weer afbouwen. Wat zou hij er in vredesnaam van leren als ik hem in een bench stop als hij niet op stemcommando van de af naar de zit gaat? Het ligt aan mij dat het er niet inzit, niet aan hem! Hij zou al zijn motivatie verliezen met dit soort geintjes.
Los van alles
Af naar zit is gewoon lastig...
ook met alleen maar stem...
Bench als de hond het niet goed doet lijkt me een raar iets, bench is toch altijd een veilige plek voor de hond? Geen strafplaats?
Ik doe een voertje in mijn hand of de balbeloning voor een zit na af..ga naast me afgelegde hond staan en geef commando zit, ik zie dat hij niet snel wil reageren, tik met mijn schoen zijn schouder aan, zit! en boem omhoog, en frolic omdat hij dan direct naast mel inkerhand zit
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik gebruik van alles, en laat mij niks verbieden. Dan maar geen papiertje.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
blondie
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik gebruik van alles, en laat mij niks verbieden. Dan maar geen papiertje.
je wilt gaan trainen voor iets of je doet het niet..
Wil je het wel dan hoop je op tips hoe het bereikt kan worden of niet..en vraag je je af of bepaalde aanleertechnieken anders kunnen
gewoon lekker baas en hond zonder dat ze aan een sport doen is ook prima toch, doet men wel meer met de hond dan is vragen naar andere invalshoeken toch normaal?
Jaap*
Zeer actief

blondie schreef:
Jaap* schreef:Ik gebruik van alles, en laat mij niks verbieden. Dan maar geen papiertje.
Wil je het wel dan hoop je op tips hoe het bereikt kan worden of niet..en vraag je je af of bepaalde aanleertechnieken anders kunnen
gewoon lekker baas en hond zonder dat ze aan een sport doen is ook prima toch, doet men wel meer met de hond dan is vragen naar andere invalshoeken toch normaal?
Ik veroordeel niets :wink:
Ik mag alleen graag relativeren voor wat hondensport betreft, op het persoonlijke niveau ben ik een beetje allergisch voor alles wat spontaan plezier in de weg kan staan.
Ikzelf ben liever vrij in de manier waarop ik het doel behaal, de ene hond is immers de andere niet.
Ik betreur de, in mijn ogen nutteloze, beperkingen vaak. Dat is alles :wink:
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Oké dus je moet dat kunnen voor G&Gb, maar is dat niet erg vroeg om daar de tweede les van de meest makkelijke curus na de puppycurus te leren. De meeste honden daar kennen niet eens af met lokken dus hoe wou je dat met die bench methode zien om te buigen naar af puur op stem?
Ik ben ook al wel erg aan het trainen om gebaren zoveel mogelijk te verkleinen en ze bij sommige commando's weg te laten. Ze kan zit en sta meestal zonder gebaar en de down ook als ik daar meer op train. Commando onderscheid en posititiewisseling is voor haar geen enkel probleem met gebaren maar ik denk dat als ik die daarbij weglaat ze het wel lastig vindt in het begin. Wat een groter probleem wordt is idd het hierkomen. Want de kom voor is hier in nog zo'n pril stadium dat ze nog niet goed genoeg voor gaat zitten dus ik moet haar nog op de een of andere manier duidelijk maken dat ze daar moet gaan zitten. En vervolgens dat gebaar gaan vervagen, maar ik heb haar nu eindelijk zo ver dat ze dichtbijgenoeg gaat zitten dus nu gaan we daar wel mee beginnen.

Maar ik vindt het er erg onnatuurlijk uitzien als de baas zomaar wat brult zonder dat hij naar de hond kijkt, mijn doel is een optimale sámenwerking geen monarchie. Maar misschien ben ik daarom wel meer iemand voor gewoon freestyle clickeren, doggydance of behendigheid :wink:
Zoek stok! schreef:Ik zit er nog eens over na te denken, en word toch wel erg ongelukkig van het toepassen van de bench hier. Bij Bram gaat de af naar zit nog niet zo soepel. Ik ben weer even terug naar de basis gegaan met een handgebaar en ga het daarna weer afbouwen. Wat zou hij er in vredesnaam van leren als ik hem in een bench stop als hij niet op stemcommando van de af naar de zit gaat? Het ligt aan mij dat het er niet inzit, niet aan hem! Hij zou al zijn motivatie verliezen met dit soort geintjes.
Dat is dus ook het punt bij Xena, ze vind trainen nu geweldig en als ik te veel tijd ga besteden aan het perfectioneren van oefeningen en daar dit soorte methodes bij toepas dan vindt ze het straks wéér niet leuk meer. Dus ik moet het ook leuk maken zonder gebaren en met stem
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Jaap* schreef:
blondie schreef:
Ik mag alleen graag relativeren voor wat hondensport betreft, op het persoonlijke niveau ben ik een beetje allergisch voor alles wat spontaan plezier in de weg kan staan.
Ikzelf ben liever vrij in de manier waarop ik het doel behaal, de ene hond is immers de andere niet.
Tsja, maar als je zo gaat denken, dan weet ik er ook nog wel een. Waar is het bijv. goed voor dat een hond van af naar zit gaat op commando? GG is gewoon een sport waar bepaalde regels aan vast zitten. En als je dat niks vindt, doe je gewoon geen GG :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

blondie schreef:
Ik ben het in principe met Jaap eens, maar hoe wil je het inderdaad ins hemelsnaam zo snel dan wijzigen? Ik heb bij Tirsa per ongeluk bij af m'n hand gebruikt en als ik dat nu niet doet, gaat madame niet liggen. Dus bezoek kan zich hier het schompes roepen dat ze moet gaan liggen, maar dat werkt dus niet.

Het is ook hartstikke leuk als je hond dit goed kan volgen, maar ik denk dat er meer wegen naar Rome leiden dan een.
Jaap*
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Tsja, maar als je zo gaat denken, dan weet ik er ook nog wel een. Waar is het bijv. goed voor dat een hond van af naar zit gaat op commando? GG is gewoon een sport waar bepaalde regels aan vast zitten. En als je dat niks vindt, doe je gewoon geen GG :wink:
Het dient ook geen hoger doel, het is enkel om plezier te hebben.
Ik doe graag iets met mijn hond op een manier waarop we daar beide veel plezier aan beleven, iemand legt uit wat de bedoeling is, en vervolgens is het aan de hond en mij om dat doel te behalen. Daarbij weiger ik mij te laten leiden door opgelegde beperkingen omdat dat ons plezier vergalt en omdat ik die keuzes graag zelf wil maken. Daarmee is niet gezegd dat een ander dat ook maar moet doen :19:
GG is dus inderdaad geen sport voor mij.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Jaap* schreef:
Zoek stok! schreef:Tsja, maar als je zo gaat denken, dan weet ik er ook nog wel een. Waar is het bijv. goed voor dat een hond van af naar zit gaat op commando? GG is gewoon een sport waar bepaalde regels aan vast zitten. En als je dat niks vindt, doe je gewoon geen GG :wink:
Ik doe graag iets met mijn hond op een manier waarop we daar beide veel plezier aan beleven, iemand legt uit wat de bedoeling is, en vervolgens is het aan de hond en mij om dat doel te behalen. Daarbij weiger ik mij te laten leiden door opgelegde beperkingen omdat dat ons plezier vergalt en omdat ik die keuzes graag zelf wil maken. Daarmee is niet gezegd dat een ander dat ook maar moet doen :19:
Daar ben ik het helemaal met je mee eens. Ik kreeg 'n keer 'n opmerking omdat Tirsa rechts van me loopt, dat 'mag' niet??? Van wie niet?

Maar goed, als je het echt zo precies wilt volgen, krijg je volgens mij soms 'rare' verzoeken en doen ze het ook weer bij iedere hondenschool op 'n andere manier.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Jaap* schreef:
blondie schreef:

mee eens maar je mag bij voetbal ook niet alles. zo heeft elk spelletje zijn regels.

wil je het spelletje gehoorzaamheid leren zul je je honden moeten kunnen leiden zonder "inwerking van het lichaam"

het is ook leuk om het te proberen. enorm veel honden kennen veel commando's helemaal niet. al denken de eigenaren van wel. kijk maar eens hoeveel mensen toch een knikje met het hoofsd geven en tegelijk af zeggen. de hond gaat braaf af.

moet je eens aan diezelfde eigenaar vragen of ze helemaal stijf willen gaan staan, de hond niet aan willen kijken en dan af zeggen .9 van de 10 gemiddeld getrainde honden zal gewoon niet afgaan omdat ze het niet snappen.

dat is het leuke aan dat spelletje gehoorzaamheid. lekker samen bezig zijn en op die manier uitdagingen winnen!

ik geef G&G en probeer mijn cursisten te motiveren maar vooral te relativeren. dit is het spelletje, wil je dat doen moet je je best doen anders heeft het geen zin. wat je thuis daarnaast doet moet je zelf weten maar gebruik dan andere commando's als je de oefening anders doet.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Jaap* schreef:
Maar er is toch niemand die jou voorschrijft hoe je dat doel moet behalen? Er is een GG examen en als je dat wilt afleggen, weet je dat je bepaalde dingen wel en niet mag doen om punten te behalen. Hoe je zo ver komt (dus hoe je traint) is helemaal aan jou.

Ik deel overigens niet dat plezier hebben per definitie het enige doel is bij hondensport. Als je puur en alleen voor de lol traint, doe je volgens mij geen examens en wedstrijden. Ik wil toch wel graag promoveren met Bram in de agility. Lukt dat niet, dan ben ik nog net zo gelukkig, maar ik ga het wel proberen. Doelen stellen is toch ook helemaal niet erg?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Doelen stellen is toch ook helemaal niet erg?
Mbt tot hondensport: zo lang het enkel voor de lol is niet :wink:
Als het doel een beker of een papiertje wordt begint mijn nekhaar te kriebelen.
Zoek stok!
Zeer actief

Mickie schreef:Als het mét ondersteunend handgebaar wel lukt en zonder niet, dan doe je toch lekker dat handgebaar erbij? Het is maar één puntje aftrek hoor :wink:
Je kunt toch ook gewoon wat langer trainen en later examen doen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Jaap* schreef:
Zoek stok! schreef:Doelen stellen is toch ook helemaal niet erg?
Mbt tot hondensport: zo lang het enkel voor de lol is niet :wink:
Als het doel een beker of een papiertje wordt begint mijn nekhaar te kriebelen.
Dan laat ik je nekhaar kriebelen, want ik ga niet naar een wedstrijd om laatste te worden :wink: Ik ga in eerste instantie om lekker te lopen, het is heerlijk als alles goed gaat in een parcours. Maar een goede uitslag vind ik ook fijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Ianthe schreef:
Zoek stok! schreef:

Natuurlijk bouw je het wel af. Ik hoef mijn wijsvinger maar 1 cm naar beneden te bewegen in combinatie met het commando "down' en ze gaat af. maar alleen het commando daar moeten we nog veel op trainen, dat lukt ook wel maar helemaal géén lichaamstaal met geen enkel commando (je mag met kleine hondjes niet bukken met de hier en moet recht blijven staan alsof je naar jezelf in de spiegel kijkt, tenminste over een paar lessen. Ik wil de hond nog wel eens zien die dat binnen 3 weken leert :wink: ) maar je mag toch kiezen dacht ik, tussen gebaar en stem bij de G&G diploma's :denken:
Nee, dat mag je niet...
Alleen dove honden mogen met gebaren "aangesproken" worden.
En dan nog..... voor een landelijk diploma moet je ontheffing hebben van Cynophylia en die krijg je alleen als uit een officiële BAER test de uitslag "doof" komt. :19:

Je hebt geen drie weken maar nog twaalf weken naar het examen, in die tussentijd kan je nog heel wat aan afbouwen doen. Verder moet je je goed realiseren dat G&G geen gehoorzaamheids maar een sportprogramma is. En bij een sportprogramma hoort nou eenmaal een aantal dwingend voorgeschreven handelingen/bewegingen en daar hoort rechtopstaan en vooruit kijken en lopen volgens de voorschriften ook bij. :19:
Overigens zal je bij het A examen nog niet zakken omdat je je bovenlichaam beweegt, waarschijnlijk zelfs niet bij het gebruik van dubbele commando's (hand en stem). Maar als je verder wilt gaan moet je ze wel afbouwen.....net zoals ik, want ik gebruik bij mijn andere hond ook veel gebaren en dat moet ik op het terrein OOK afbouwen :wink:
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:
Ianthe schreef:
Zoek stok! schreef:

Nee, dat mag je niet...
Alleen dove honden mogen met gebaren "aangesproken" worden.
En dan nog..... voor een landelijk diploma moet je ontheffing hebben van Cynophylia en die krijg je alleen als uit een officiële BAER test de uitslag "doof" komt. :19:

Je hebt geen drie weken maar nog twaalf weken naar het examen, in die tussentijd kan je nog heel wat aan afbouwen doen. Verder moet je je goed realiseren dat G&G geen gehoorzaamheids maar een sportprogramma is. En bij een sportprogramma hoort nou eenmaal een aantal dwingend voorgeschreven handelingen/bewegingen en daar hoort rechtopstaan en vooruit kijken en lopen volgens de voorschriften ook bij. :19:
Overigens zal je bij het A examen nog niet zakken omdat je je bovenlichaam beweegt, waarschijnlijk zelfs niet bij het gebruik van dubbele commando's (hand en stem). Maar als je verder wilt gaan moet je ze wel afbouwen.....net zoals ik, want ik gebruik bij mijn andere hond ook veel gebaren en dat moet ik op het terrein OOK afbouwen :wink:
Volgende week maandag is de 4e les dus dan hebben we nog 8 weken om zo stijf als een plank te worden. :mrgreen:

Maar wat ik vooral zo stuitend vond is dat het de makkelijkste curus is, het is een basisgehoorzaamheidscurus waar in je naar mijn weten de absolute basis leert. Toen ik de basiscurus bij mijn andere hondenschool deed ging het examen met een stuk worst voor de neus van de hond :mrgreen: En hier moet je al zoals in G&G gaan presteren :19: Maar ik heb inmiddels van andere mensen ookal te horen gekregen dat onze trainer wel heel erg G&G gericht is. :wink:

En ik snap ook dat je ze af moet bouwen maar zoals ik al vaker gezegt heb, dat lijkt me meer iets om de puntjes op de i te zetten dan al beginnen met afbouwen van de gebaren terwijl de hond de oefening met gebaren nog maar net beheerst (is niet meestal niet van toepassing op Xena maar om even voor de hele trainingsgroep te spreken) Ik bedoel: In les 2 ga je uitleggen hoe we de hond gaan leren om te liggen en in les 3 geef je een test om te kijken of ze het allemaal al op puur stem kunnen :19:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Er zitten inderdaad nog wat lege weken tussen door, maar het examen is op 22 juni. Dan heb je heus nog wel even tijd om te oefenen.
Het A examen stelt niet zo erg veel voor, en dat kleine beetje volgen, en die paar commando's moeten ze tegen die tijd best kunnen doen zonder worst, al is het dan ook met dubbele commando's :mrgreen:
Het meeste zie IK op tegen het apport, dat is een verplichte oefening (en kijk, die kwam vroeger pas in de G&G2) en voorlopig raakt Collin nog geen voorwerp aan en laat Eva niets los. :19: Daar heb ik nog een harde kluif aan.

Tja, en die instructeur. Ik moet zeggen dat ik het een verademing vindt. Maar ik ben er voor de sport niet om mijn hond gehoorzaam te krijgen.
En ik krijg dan ook de kriebels in mijn andere groep, waar veel meer de nadruk op huis, tuin en keuken gehoorzaamheid ligt.
Overigens verwacht ik niet om met Collin erg ver te komen. A en B zou al mooi zijn met hem. :19:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb er zelf grote problemen mee als ik geen lichaamstaal mag gebruiken. En dat zijn de eisen bij de G&G van Cynophilia
Jaren geleden heb ik met mijn vorige hond (een teckel) G&G 3 gedaan en gehaald.
Wel aftrekpunten voor de (extra) handgebaren zo hier en daar, maar het was doenlijk.
Nu kost het je zo veel punten dat een G&G 3 voor Rana eigenlijk niet meer haalbaar is.
Ik wil n.l. mijn handgebaren (lichaamstaal) niet afbouwen.
Honden hebben heel veel aan de lichaamstaal van hun baas.
Bovendien, als mijn hond bij ouderdom doof zou worden heb ik nog een communicatiemiddel :ok:

Ik weet dat de G&G een sporttak is. Er is de afgelopen jaren veel veranderd wat eisen betreft.
Prima voor degenen die het willen en ook voor elkaar krijgen om alleen een stemcommando te geven.

Ik wil de combinatie lichaamstaal/gesproken commando niet afbouwen. Ben dus grondig gezakt voor mijn G&G 3 examen (daar zaten ook mislukte oefeningen bij, dat kan altijd gebeuren) en ik zal dat examen niet over doen.
Uit de beoordeling kan ik niet anders dan vaststellen dat ik te veel punten verlies door lichaamstaal en gebaren.
Het zij zo.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Precies, al wil ik mijn hond in het Swahili met doventolkgebaren opvoeden, dan doe ik dat!
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:Er zitten inderdaad nog wat lege weken tussen door, maar het examen is op 22 juni. Dan heb je heus nog wel even tijd om te oefenen.
Het A examen stelt niet zo erg veel voor, en dat kleine beetje volgen, en die paar commando's moeten ze tegen die tijd best kunnen doen zonder worst, al is het dan ook met dubbele commando's :mrgreen:
Het meeste zie IK op tegen het apport, dat is een verplichte oefening (en kijk, die kwam vroeger pas in de G&G2) en voorlopig raakt Collin nog geen voorwerp aan en laat Eva niets los. :19: Daar heb ik nog een harde kluif aan.

Tja, en die instructeur. Ik moet zeggen dat ik het een verademing vindt. Maar ik ben er voor de sport niet om mijn hond gehoorzaam te krijgen.
En ik krijg dan ook de kriebels in mijn andere groep, waar veel meer de nadruk op huis, tuin en keuken gehoorzaamheid ligt.
Overigens verwacht ik niet om met Collin erg ver te komen. A en B zou al mooi zijn met hem. :19:
Is apport een verplichte oefening bij het examen :N: OMG! Xena heeft nog nooit in haar leven iets teruggebracht en ik ben al bezig met het aanleren van pup af aan. :N: Maar we geven niet op :ok:
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ik heb er zelf grote problemen mee als ik geen lichaamstaal mag gebruiken. En dat zijn de eisen bij de G&G van Cynophilia
Jaren geleden heb ik met mijn vorige hond (een teckel) G&G 3 gedaan en gehaald.
Wel aftrekpunten voor de (extra) handgebaren zo hier en daar, maar het was doenlijk.
Nu kost het je zo veel punten dat een G&G 3 voor Rana eigenlijk niet meer haalbaar is.
Ik wil n.l. mijn handgebaren (lichaamstaal) niet afbouwen.
Honden hebben heel veel aan de lichaamstaal van hun baas.
Bovendien, als mijn hond bij ouderdom doof zou worden heb ik nog een communicatiemiddel :ok:

Ik weet dat de G&G een sporttak is. Er is de afgelopen jaren veel veranderd wat eisen betreft.
Prima voor degenen die het willen en ook voor elkaar krijgen om alleen een stemcommando te geven.

Ik wil de combinatie lichaamstaal/gesproken commando niet afbouwen. Ben dus grondig gezakt voor mijn G&G 3 examen (daar zaten ook mislukte oefeningen bij, dat kan altijd gebeuren) en ik zal dat examen niet over doen.
Uit de beoordeling kan ik niet anders dan vaststellen dat ik te veel punten verlies door lichaamstaal en gebaren.
Het zij zo.
Ik voel dit ook zo, dit werkt voor mij en mijn hond dus waarom zou ik naar hun luisteren als ze dit verbieden. Tenslotte is voor ons een groot gemis in het dagelijks leven als ze alleen op je stem letten. Maar we proberen deze curus af te ronden en als dat niet eens gaat dan kijken we wel hier bij behendigheid en anders blijf ik toch maar thuis trainen na al 2 hondenscholen geprobeerd te hebben :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”