Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mijn terrariumstelling

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: mijn terrariumstelling

Ongelezen bericht door fleurie »

Anne Panne schreef:je maakt het jezelf veels te duur hoor ;)
lampen etc zijn een eens in de zoveeltijd- aanschaf en 1 warmtelamp kost mij ongeveer 8 euro en daar doe ik ongeveer 4-6 maanden mee
UV lamp kostte mij ongeveer 30 euro en daar doe ik ongeveer een jaar mee
warmtemat in terrarium is helemaal niet nodig
zand 1 keer in het half jaar verversen, zak zand kost mij 25 euro.. maar je kan ook gewoon speelzand nemen die je bij een bouwmarkt koopt en dan kost een zak ongeveer 3 euro
krekels hoef je niet bij te voeren met speciale vitaminen, daar kan je gewoon een stuk appel ingooien
1 potje vitaminen en kalk daar doe ik weken/maanden mee
heb 2 baardjes ;)

daarbij kan je ook zelf je voedseldieren kweken en dan ben je nog veel goedkoper uit :ok:

dus je hebt het jezelf duurder gemaakt dan nodig was :)
Oke, misschien was ik iets te enthousiast :mrgreen: , maar toch denk ik dat slangen wel goedkoper zijn in onderhoud, minder stroom, minder soorten lampen, geen vitamines, muizen zijn goedkoper dan krekels en daarbij eten slangen naar verhouding veel minder, bodembedekking, oke, speelzand is niet duur, ik had dat speciale terrariumzand.
De warmtemat had ik vooral voor 's nachts, die verwarmde dag en nacht, overdag in combinatie met de lampen.

Voedseldieren kweken is inderdaad een optie maar dat zag ik echt niet zitten :N: :mrgreen:
Neemt niet weg dat het hartstikke leuke dieren zijn hoor de baardjes, je hebt er wel meer "contact" mee dan met slangen, ze kunnen heel tam worden. En alle dieren/hobbies kosten geld, dus als je het je kan veroorloven, waarom niet?
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Anne Panne schreef:jij hebt ook mooie bakken renee :D :ok:
wel he :D , ben dr ook erg blij mee

Die lege 'kist' onder het wandrek zou eventueel het baardjeshuis worden.

Afbeelding
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ik zou trouwens als de doods zijn dat ze een keer ontsnappen ofzo.
Of is er bij die van jullie dan nog niks aan de hand?
renee-uk
Zeer actief

estelle schreef:ik zou trouwens als de doods zijn dat ze een keer ontsnappen ofzo.
Of is er bij die van jullie dan nog niks aan de hand?
Dan is er in zoverre niks aan de hand dat het geen gifslangen zijn, al kunnen ze wel heel hard bijten en wurgen zal de twee grootste ook wel lukken.
Maar wat er gebeuren zou is dat ze zich verstoppen en uitvallen als iemand ze te na komt en ja dat kan een behoorlijke wond opleveren.

Maar ze ontsnappen niet.
Ze zitten achter driedubbel gehard veiligheidsglas en we zijn mans genoeg om de terra's goed te sluiten, hebben ook geen kinderen of zo die er aan kunnen komen.
Verder hebben we sloten voor op alle terrariums en die gaan er ook op als we logé's of visite krijgen, er wordt geen enkel risiko genomen hier.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wij hebben ook een slangetje gehad en ik vond het persoonlijk ook niks. Hij zat heel gelukkig in een klein bakje en toen ik vond dat hij een grotere bak moest, zeg 1,5 meter voor een slangetje van 30 cm was dat meteen de laatste keer dat we hem gezien hebben :oohja: Hij was ontsnapt maar dat wisten wij niet want hij kroop altijd weg. Dus pas na een paar weken dat hij niet kwam eten heb ik alles uitgegraven en toen bleek hij dus gewoon verdwenen. Een paar maanden later lag hij veel groter dood in de rattenkooi. Wilde meer eten dan hij aan kon en is dus doodgebeten. In de tussentijd moet hij gegeten hebben want hij was al weer de helft groter dan toen we hem voor het laatst gezien hadden :mrgreen: .
Maargoed, die lag altijd en verstopte zich ook altijd. Of hij ging heen en weer met zijn neus langs het glas. Moet zeggen dat ik er ook nooit meer aan begin hoor. Ik heb nu een schildpad en die vind ik veel leuker. Altijd druk en heel persoonlijk. Hij komt meteen aanzwemmen en is altijd wel iets aan het doen als ik kijk. Hij is maar 6 cm en blijft ook heel klein. Dus echt een leuk ding waar iedereen die hier komt meteen helemaal voor smelt. Hij springt ook wel 10 keer per avond van zijn steen om met een plons in de het water te komen. En hij is nergens bang voor. Dat is wel een wereld van verschil met onze slang. Ik kan er ook niet tegen als agamen langs het glas heen en weer krassen dus die wil ik ook niet. Die schildpad doet dat niet. Die zit in een bak van 80 cm en in het midden een eiland dus hij zwemt altijd tussen de houtblokken of de stenen en het lijkt alsof hij geen grenzen in zijn bak heeft. Hij heeft ook een waterval en een houten brokken eiland. Ook daar klimt en zont hij graag onder de lamp. :ok:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Ik las dat al eens ergens in een ander topic Marc, dat was een rattenslangetje hè?
Niet zo verwonderlijk dat die ontsnapt is, rattenslangen staan bekend als de houdini's van de slangenwereld.

Wel erg jammer dat het zo afliep voor dat beestje.
Toen onze boa-babies nog heel klein waren hadden we er 19 in totaal en we telden ze elke week als we gingen voeren. Nooit een ontsnapt hier gelukkig maar we hadden dan zelfs ook de ventilatiegaten afgedekt met gaas... alleen maar voor het geval dat er toch eentje een uitbraak poging wilde wagen.

Leuk te horen dat jij zo'n plezier hebt van je schildpadje.
Ik heb weer helemaal niks met schildpadden maar smaken verschillen gelukkig :wink:
Afbeelding

Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

1 Van onze slangen is ook ontsnapt geweest. Hij is een maandje weggeweest. We hebben hem uiteindelijk terug gevonden in de tuin van de achterburen. Moddervet en veel groter dan hij was toen hij vertrok.
Inmiddels zit hij weer bij zijn broertje.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ja dat was een elaphe missing red. Tenminste, hij was zwart wit. En als je hem moest pakken ging hij heel wild kronkelen omdat hij dat eng vond. Verder at hij wel heel goed en dronk ook goed. Maar hij wilde inderdaad altijd ontsnappen en dat vond ik niet leuk. Leek alsof hij liever vrij was. :wink:

Kijk, mijn schildpad. Dat is toch wel een leuk dingetje hoor. En het leuke is dat hij dus piepklein is en al heel lang zo klein blijft. Hij is een mannelijke picta bellii en dan echt extreem klein uitgevallen. Mazzel dus want zo blijft zijn bak een echte ruime behuizing :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Limanade »

renee-uk schreef:
wel he :D , ben dr ook erg blij mee

Die lege 'kist' onder het wandrek zou eventueel het baardjeshuis worden.
ooooh ruimte zat toch? :D :ok:
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Met slangen heb ik niks, maar schildpadden vind ik zo leuk.
Zet mij in een dierentuin bij de schildpadden neer en ik zit er uren.
Jaaaren geleden had ik met mijn ex een grote bak met roodwangen, mexicaanse doosschildpadden en slangehalsschildpadden.
Onwijs gaaf. Maar dat schoonhouden van zo'n bak, pfff. Twee vijverpompen, en dan nog elke week de schildpadden in de wasmand en de hele bak leegpompen en uitsoppen.
Mijn ex heeft ze gehouden toen ik weg ging. Uiteindelijk zijn ze bij de schildpaddenopvang beland. Hoe hou jij de bak schoon Marc ?
Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Limanade »

MARC_S schreef:Ja dat was een elaphe missing red. Tenminste, hij was zwart wit. En als je hem moest pakken ging hij heel wild kronkelen omdat hij dat eng vond. Verder at hij wel heel goed en dronk ook goed. Maar hij wilde inderdaad altijd ontsnappen en dat vond ik niet leuk. Leek alsof hij liever vrij was. :wink:

Kijk, mijn schildpad. Dat is toch wel een leuk dingetje hoor. En het leuke is dat hij dus piepklein is en al heel lang zo klein blijft. Hij is een mannelijke picta bellii en dan echt extreem klein uitgevallen. Mazzel dus want zo blijft zijn bak een echte ruime behuizing :mrgreen:
Afbeelding

wat een dotje :I:
maar stinken die diertjes niet heel erg? dat hoor ik namelijk veel
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
*Ellen*

Ja, ze stinken enorm Anne. Watertemperatuur is rond de 26 graden als ik het goed heb- is al lang geleden dat ik ze had, dus kan er best een paar graden naast zitten- en ze eten vlees.
Mijn ervaring is dat het water na 1 dag al niet meer lekker ruikt.
Ondanks goede pompen.
laeken
Zeer actief

Mijn ervaring is dat het water altijd fris is. Ik heb een filter die 500 liter per uur filtert en ik hoef dus alleen eens in de week of twee weken 20-30 liter water te verversen. Verder doe ik er niks aan. Bij mij is het zelfs zo schoon dat ik er tropische vissen bij kan houden. Algeneters en guppies en die doen het prima zoals te zien is op het filmpje. Zo weet ik ook dat het water gewoon gezond en schoon is. Vissen kunnen niet leven in een rottende bak.
Maar schildpadden worden over het algemeen overvoerd en ze zijn te groot voor in een gemiddeld aquarium met pompen. Ze mogen hooguit 2 keer in de week iets te eten en dus dan valt het wel mee. Daarnaast koos ik een hele kleine soort en die heeft ongeveer 50 liter water voor zichzelf. De mijne valt ook nog eens heel klein uit voor zijn soort. Hij is echt een dwerg maar gelukkig kerngezond. Dus ook dat speelt een rol. Schildpadden leven liefst alleen. Als ik een plaat van een roodwang hierin deed kon ik het ook niet bijhouden met schoonmaken. Nu functioneert het gewoon als tropisch aquarium. Zelfde onderhoud en zelfde verzorging alleen met een heel klein wild flapperend schildpadje erin. Deze wordt hooguit een cm of 12 en hij is een cm of 6-7 nu denk ik en ik heb hem ongeveer 1,5 jaar nu. Dus dit is ook op de lange termijn haalbaar zo.

Eline heeft een geelwang en die is tegelijk met de mijne gekomen ongeveer. Gevonden en de mijne is "gered" uit het tuincentrum met een afgerotte staart en helemaal zacht schildje. Haar schildpad is al minstens 10 keer zo groot in volume omdat die soort gewoon heel erg groot wordt itt deze. Gelukkig! :mrgreen: :wink:

Over een tijdje nemen wij een grotere bak voor hem in huis met daarin een deel met paraplu planten. We willen een soort natuurlijke filter waar dus de poep en het vieze water eerst over een bodem met daarin moerasplanten stroomt en dan terug in de bak bij de schildpad. Ben heel benieuwd hoe dat gaat werken. Ziet er en mooi uit en het lijkt me leuk voor het beestje om nog ruimer te wonen. Of we hem dan nog altijd kunnen vinden is de vraag maar meestal komt hij snel aanzwemmen als hij iemand ziet of ligt hij op een steen te zonnen onder de lampen.

Maar de meeste schildpadden worden inderdaad heel erg groot, zijn heel erg vies en vreten heel goor. Mijn soort is ook deels vegetarisch. Hij eet dus heel veel komkommer, paardenbloem etc wat ook niet echt vervuilend is voor de bak.

Maar een schildpad aanraden zou ik niet snel. Zeker de knapen als roodwang, geelwang of Ambonese doosschildpadden niet. Ik begrijp dat mensen die op termijn niet meer kunnen en willen verzorgen.
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Mooi! Wij hebben ook 3 baardjes en ze zijn zo leuk :I: En ook nog 2 gekko's en 1 leguaan :mrgreen:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik zag zaterdagavond een prachtige documentaire, Planet Earth, op tv. En daar lieten ze de hagedissen zien in de woestijn en wat die doen om hun voer te vangen. Ze sprongen heel hoog de lucht in, langs een waterval die spontaan ontstond na een fikse bui om de vliegjes, die opeens in grote massa's op kwamen, te vangen. Dat zie ik ze in die terraria toch niet echt doen.

Ik vind het jammer dat mensen reptielen en slangen in gevangenschap houden. Als ik bij de dierenwinkel hier kijk hoe die kleine hagedisjes of wat het ook zijn tegen de ramen lopen te springen, dan doet mij hart zeer. Wat is dat toch voor een behoefte om alles in een kistje te douwen, achter slot en grendel, zodat het dier nooit maar dan ook nooit meer te doen heeft dan te wachten op zijn volgende hapje voer? Waarom doen jullie dat?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
*Ellen*

Nooit geweten dat schildpadden liever alleen leven ! Sta ik echt van te kijken.
Op de manier waarop jullie schilpadje leeft is het wel heel erg leuk om er eentje te hebben Marc. Bij mij was het echt uit de hand gelopen, 11 schildpadden in een bak van 2 bij 1 meter, met nog een halve meter zandstrandje erachter. Het begon met twee kleine roodwangetjes, de andere schildpadden kregen we van mensen die ervan af wilden. En maar groeien en maar groeien. De roodwangen waren na een tijdje zo'n 30 cm groot. Achteraf puur dierenmishandeling, zoveel schildpadden in zo'n relatief kleine bak. Ik ben bij de schildpaddenopvang gaan kijken toen ik hoorde dat hij ze daarheen gebracht had, keek mijn ogen uit, onwijs gaaf. Die mensen hadden hun hele woonkamer omgetoverd tot zwemparadijs voor schildpadden, je zag ook geen bakken, dat was allemaal kunstig weggewerkt, leek wel een rivier/meer met bruggen, planten, verhogingen, watervallen, prachtig !
Zoiets zou ik heel graag in de serre hebben, maar denk niet dat Tinus het daarmee eens is, en het is een hele kostbare grap natuurlijk.
renee-uk
Zeer actief

Roelfien schreef:Wat is dat toch voor een behoefte om alles in een kistje te douwen, achter slot en grendel, zodat het dier nooit maar dan ook nooit meer te doen heeft dan te wachten op zijn volgende hapje voer? Waarom doen jullie dat?
Om dezelfde reden dat mensen vogels in volières, ratten, muizen, hamsters en cavia's in kooitjes, vissen in aquaria en vijvers en konijnen in hokken houden?
Afbeelding

Roelfien
Zeer actief

renee-uk schreef:
Roelfien schreef:Wat is dat toch voor een behoefte om alles in een kistje te douwen, achter slot en grendel, zodat het dier nooit maar dan ook nooit meer te doen heeft dan te wachten op zijn volgende hapje voer? Waarom doen jullie dat?
Om dezelfde reden dat mensen vogels in volières, ratten, muizen, hamsters en cavia's in kooitjes, vissen in aquaria en vijvers en konijnen in hokken houden?
Dat vind ik ook eigenlijk net zo zielig. :wink:
estelle

Roelfien schreef:Ik zag zaterdagavond een prachtige documentaire, Planet Earth, op tv. En daar lieten ze de hagedissen zien in de woestijn en wat die doen om hun voer te vangen. Ze sprongen heel hoog de lucht in, langs een waterval die spontaan ontstond na een fikse bui om de vliegjes, die opeens in grote massa's op kwamen, te vangen. Dat zie ik ze in die terraria toch niet echt doen.

Ik vind het jammer dat mensen reptielen en slangen in gevangenschap houden. Als ik bij de dierenwinkel hier kijk hoe die kleine hagedisjes of wat het ook zijn tegen de ramen lopen te springen, dan doet mij hart zeer. Wat is dat toch voor een behoefte om alles in een kistje te douwen, achter slot en grendel, zodat het dier nooit maar dan ook nooit meer te doen heeft dan te wachten op zijn volgende hapje voer? Waarom doen jullie dat?
He dat had ik ook gezien. Prachtig he hoe die hagedissen opsprongen en zo die insecten uit de lucht vingen.

Maar daarom snap ik dat houden van dit soort dieren in bakken ook niet. Ondanks de uitleg hierboven.
Want natuurlijk snap ik wel dat die slang in de natuur ook veel op 1 plek ligt en dagen bij moet komen van zijn maaltijd. Maar hij moet dan wel zelf op jacht, zelf zijn eten zoeken, daar veel energie in steken e.d. In gevangenschap krijgt hij dat gewoon voor zijn neus gegooid en klaar is hij.
Dat kun je dan toch niet vergelijken met hoe dat in de natuur zou gaan.

Overigens vind ik vogels e.d. in kooitjes ook zielig hoor. Tenzij zo'n mooie voilere waarin ze tenminste nog kunnen vliegen. Maar zo'n huis-tuin-en keuken kooitje....neuh.
laeken
Zeer actief

Mijn vogels zijn echt niet zielig. Een vogel kan het haast niet beter treffen dan in mijn voliere te komen :pffff: Super goed eten, een hele mooie omgeving en ook nog eens 30 kubieke meter vliegruimte.

Deze ziet er toch niet bepaald ongelukkig uit dacht ik zo :mrgreen:
Afbeelding

En hierin wonen slechts 2 vogels iets groter dan een musje. :cheer:
Afbeelding
Afbeelding
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

Mooi Marc die voliere, en een japanse nachtegaal, geweldig!
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Weet ik, Marc, als ze dan toch gevangen moeten zitten, dan zitten ze in de ruimte die jij voor hen gemaakt hebt echt het meest optimaal. Net als je aquaria.
Maar de meeste vogels zitten niet zo. Die kunnen hooguit fladderen van het ene stuk gaas naar het andere. Het is gewoon zielig.
Zaterdagochtend zag ik een aantal parkieten over de snelweg vliegen bij Amsterdam Rai en dan denk ik: zo horen ze te zijn. Vrij als een vogel. En dat is gewoon niet zo in een kooitje.
En dat geldt net zo voor andere dieren, die vrij horen te zijn. En niet in een kooitje of aan een touwtje. Voor eeuwig beperkt.

En ik weet wel dat er nu vast iemand komt die gaat beginnen over het houden van gedomesticeerde dieren en dat die dan net zo zielig zijn. Nou, daar ligt voor mij dus het verschil. Maar echt wilde dieren zoals vogels, amfibiën, reptielen en meestal ook vissen hebben het gewoon niet goed. Over pluizige knaagdieren maar helemaal niet te spreken. Dat is het allertrieste over het algemeen.
Ze horen vrij te zijn, ze horen niet door ons in kooitjes en glazen bakjes geduwd te worden waar ze niet uit kunnen. Het is niet eerlijk tegenover hen.
En ja, ik heb ook vroeger konijnen gehad toen ik klein was. En indien de hele tuin ervoor ingericht is, vooral doen. Hartstikke leuk. Maar zo zit 99% van de knaagdieren niet.
Mit
Zeer actief

Ergens vind ik dat je gelijk hebt Roelfien. Het is wel zo dat onze slangen niet langdurig meer kúnnen overleven in het wild. Die zijn al generaties lang gefokt in bakjes. Ik weet dat het hypocriet is van me maar ik weet dat die slangen toch in die bakjes terecht komen, ik vind het leuke dieren en ze hebben bij ons voldoende ruimte.
Dat vind ik dus wel, soms vind ik de terraria te klein. Onze slangen zijn nu nog vrij jong, ze hebben een bak van 100x50x50. Als ze groter worden krijgen ze een grotere en hogere bak.
Voor baardagamen zou ik helemaal veel ruimte willen hebben. Voor 2 baardjes vind ik 150 bij 100 bij 50 minimaal. Voor 3 baardjes zou dit al zeker 200 lang moeten worden.

Ik vind ze leuk maar zoveel ruimte wil ik momenteel niet kwijt, het slangenterra moet wel zo groot kunnen worden en daarnaast nog zo'n bakbeest van een bak daar heb ik geen trek ik en ik vind het persoonlijk niet kunnen om ze in een kleinere bak te doen daarom hou ik ze niet.
Ik zou ook graag meerdere soorten houden maar ik vind wel dat ik de dieren dan zoveel mogelijk ruimte moet kunnen bieden. Die ruimte wil ik dus niet opofferen en daarom hou ik het bij 2 slangen die alle ruimte kunnen krijgen.
Afbeelding
estelle

Uh Ja Marc, je snapt toch hopenlijk wel dat ik jouw vogels niet zielig vind he?
Maar wat Roelfien al zegt; hoeveel vogels zitte zo bij als de jouwe? Ik denk maar heel weinig.

Het ging mij in dit topic ook meer om de slangen in glazen bakken.
renee-uk
Zeer actief

Ik heb helemaal geen zin om me te gaan verdedigen.
Onze slangen zijn gezond en hebben het goed en voor mij is dat het belangrijkste.
Dat andere mensen ze zielig vinden kan en mag, ik denk er alleen anders over.
Even goede vrienden hoor :wink:
Afbeelding

Mit
Zeer actief

Maar verdedigen hoeft toch ook niet? Ik leg uit waarom wij de slangen hebben, ik heb niet het gevoel dat ik mezelf zit te verdedigen of dat ik mezelf moet verdedigen.
Ik vind het ook niet zielig zoals wij onze slangen houden. Ik vind het wel zielig als reptielen in te kleine bakken worden gehouden. Ik vind het ook zielig als mensen doorslaan in hun reptielen verzamelwoede en de terraria steeds kleiner worden om toch maar die nieuwe soort erbij te kunnen proppen. Ik vind het ook zielig om al die reptielen op beurzen te zien in piepkleine nasibakjes waar ze niet in kunnen bewegen en waar ze razend gestressed worden van alle drukte.

Voor slangen dien je naar mijn mening een minimale maat qua terrarium aan te houden. Een slang moet volledig gestrekt in de lengte en breedte kunnen liggen. Is je slang 1.50 dan moet je terrarium dus minimaal 100 bij 50 zijn. En dan heb ik het over minimale maten, ik prefereer groter. Daarom kies ik dus ook voor maar 1 soort omdat ik niet mijn kamer kwijt wil aan glazen bakken :wink:

Maar zoals wij onze slangen houden? Nee dat vind ik niet zielig.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

renee-uk schreef:Ik heb helemaal geen zin om me te gaan verdedigen.
Onze slangen zijn gezond en hebben het goed en voor mij is dat het belangrijkste.
Je hoeft je ook niet te verdedigen.
Ik vraag alleen aan iedereen of je goed wilt nagaan hoe de dieren, die je in huis in een bak houdt, in het wild leven. Kan je ze hetzelfde leven bieden?
Meer niet, en dat hoeft ook niemand naar mij toe te antwoorden.
Alleen maar naar jezelf.
En ik bedoel het ook helemaal niet rot. :wink:
renee-uk
Zeer actief

Roelfien schreef:
renee-uk schreef:Ik heb helemaal geen zin om me te gaan verdedigen.
Je hoeft je ook niet te verdedigen.
Ik vraag alleen aan iedereen of je goed wilt nagaan hoe de dieren, die je in huis in een bak houdt, in het wild leven. Kan je ze hetzelfde leven bieden?
Meer niet, en dat hoeft ook niemand naar mij toe te antwoorden.
Alleen maar naar jezelf.
En ik bedoel het ook helemaal niet rot. :wink:
Nee maar dit bedoel ik dus, waardoor ik het gevoel krijg dat ik me moet gaan verdedigen.
Natuurlijk kan ik ze niet hetzelfde leven bieden als ze zouden hebben in het wild, ze wonen in een terrarium niet in de jungle.
(Waarbij ik dan ook weer mn vraagtekens heb wat betreft het overleven van onze slangen in het wild, aangezien ze allemaal (op één na) in gevangenschap geboren zijn)

Wat ik ze wel te bieden heb is voldoende ruimte, een schone behuizing, goed voer en de zekerheid dat zij in elk geval nooit gedood gaan worden omdat iemand graag een paar slangenleren laarzen wil hebben.
Ik vind onze slangen dan ook verre van zielig.
Afbeelding

laeken
Zeer actief

Ik zal mijn mening ook maar geven dan. Ik zelf begrijp het houden van slangen wel. Wat de lol is is dat je een dier zo gezond en mooi mogelijk maakt. Want vergis je niet, een slang in een terrarium bij een echte liefhebber is vaak veel mooier en gezonder dan zijn wilde soortgenoten. De lol is dus om je slang mooi, groot en gezond te houden/krijgen. Ik zie slangen als een soort van levende juwelen waar je goed je best voor moet doen om ze mooi te houden. Zo zie ik mijn vogels ook wel. Ik wil ze strak in de veren en kerngezond. Daar doe ik het voor. Dan voortplanten en dat is helemaal het summum bij de soorten die ik heb dan.

Ik persoonlijk denk dat slangen weinig tot geen besef hebben. Slangen zijn in staat om maanden in een holletje te gaan liggen en gewoon lekker te verteren bv. Dat zie ik een dier dat liever zo nu en dan ergens zin in heeft nooit doen. Verveling kent een slang ook niet echt. Wat je moet doen als je slangen hebt is zorgen dat ze zich niet beschadigen, dat ze goed eten en gezond eten en dat ze evt willen voortplanten. Verder is er niks dat een slang kan of doet of vooral nastreeft in mijn ogen. Geen enkele slang is uit op vertier of heeft ineens zin om te zwemmen om maar wat te noemen.

Maar zelf vind ik hagedissen een ander verhaal. Die komen op mij een stuk intelligenter over. Die hebben meer gedrag en ik kan me wel voorstellen dat een hagedis dol wordt in een te klein terrarium itt een slang. Hagedissen kunnen ook wel echt van dat stereotype gedrag tonen als heen en weer rennen langs het glas en dan steeds hetzelfde sprongetje maken. Met een hagedis in een kleine bak heb ik zelf meer moeite. Een hagedis kan ook tam worden. Een slang hooguit wat makker maar meer dan dat zit er niet in. Ik denk dat slangen een stuk primitiever zijn en meer te vergelijken met insecten. Als ze het goed hebben en ze zijn gezond dan is het ook goed voor een slang.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ok, dat wil ik absoluut aannemen, ookal blijft voor mij de natuurlijke omgeving toch altijd het mooist. Ik heb ook zitten kwijlen bij jouw bak met anemonen en anemoonvisjes. Dat lijkt me fantastisch om naar te kijken. Slangen heb ik bij het tuincentrum ook niet tegen de raampjes op zien springen, integenstelling tot de gekko's, de hagedissen, de muizen en eekhoorns. :F: Iemand hier houdt slakken, kan ik me ook iets bij voorstellen. Dat zie ik ook niet als een dier dat een druk en levendig leven erop na houdt. En dan hebben we ook nog het voer dat ze moeten krijgen: bakken vol opgepropte krekels en sprinkhanen. Omdat het voer is, is het prima om ze in een bakje van de chinees te doen met honderden tegelijk.
Maar ik heb voor mezelf besloten dat alles wat in een bakje moet om goed gehouden te worden, er hier niet in komt. Ongeacht of ze wild of tam gekweekt zijn.
Want bij het merendeel van de dieren is de bak, hoe groot ook (een meter bij een meter en een meter hoog lijkt giga) om echt tot hun recht te komen. Terwijl er eigenlijk niet echt een binding is tussen dier en mens.
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”