Cleva schreef:jandeluyck schreef:
Volgende week moet ik nu eenmaal een paar uur weg (ik kan niet elke dag van thuis uit werken, dikwijls wel, maar niet altijd). De vrije ruimte geven lijkt me een gevaar voor de pup zelf, m'n inboedel terzijde gelaten (een hondeleven is me meer waard)
Momenteel zit ie in z'n ren beneden, en ben ik aan't wachten tot ie een paar minuten rustig is, en dan ga ik terug naar beneden en aanhalen. Maar ie is onderutssen al 40 minuten aan't blaffen, huilen, piepen (zelden).... en geeft niet op. Blijven negeren is de enige optie, veronderstel ik. Maar het beestje heeft stamina.
Veel te lang voor zo'n jong hondje.
Hij houdt het vol omdat het voor hem een nogal basale nood is. Hij snapt niet dat het de bedoeling is dat hij daar blijft en ook niet dat je straks weer terug komt.
In zijn beleving is er bloedlinke stront aan de knikker. Daarom stopt hij ook niet.
En pup kan best even alleen zijn maar geen hele nacht. Dat heeft hij gewoon nog niet geleerd en snachts is een onprettig tijdstip om je hond op te voeden.
Neem hem maar gewoon mee naar de slaapkamer. Dat is veel beter.
Zoals al aangehaald, moeilijk haalbaar. Inboedel terzijde heb ik geen zin om m'n vloer te gaan opbreken wegens een paar ongelukjes. Want dat krijg je er niet meer uit :/
Cleva schreef:Als je thuis aan het werken bent (ik neem aan dat je dan stil zit) laat je hem scharrelen en begin dan na een paar dagen een keer met even de deur dicht te doen.
Wel, mijn bureau is op de verdieping... met laminaat. Zelfde probleem. Ik werk nu in de woonkamer. Ik kan natuurlijk wel even verhuizen naar een andere ruimte in ons huis op de beneden verdieping - maar veel ruimtes zijn er niet
Daarstraks liep ie gewoon rond, en als ik dan even een paar minuten weg ben gaf ie geen krimp. Naar de wc, de post gaan halen, even op verdiep wat dingen halen....
Cleva schreef:
Wel contant laten wennen maar terwijl je pup zich veilig voelt.
Dan zul je zien dat het heel snel went en dan zit je na een paar weken, misschien zelf wel volgende week aan een paar uur.
Als je daarentegen elke dag heel lang te veel, te snel wil dan maak je het heel groot en dan is de kans dat hij er lang in blijft hangen erg groot.
jandeluyck schreef:Wat ik totaal niet snap, is dat ie als ie niet in de ren zit, gewoon los, of in de ren met het deurtje open, geen krimp geeft als ik even weg ben (wc, ...). Maar eenmaal in de ren begint het plezier
Hij heeft de dichte ren leren kennen als een plek waar je niet uit kunt. Het is er niet pluis.
Wel, de reactie was nogal sterk direct de eerste keer, we stonden een meter verder. Enorm van geschrokken toen, ik hoopte ergens dat het maar een eenmalige reactie was.
Cleva schreef:Ik zou een andere plek uitkiezen en twee keer per dag een kwartiertje oefenen. Niet meteen een hele nacht.
Dat werkt gewoon niet. Het is teveel ineens.
Wel, de ren staat nog steeds waar ie stond. Daarstraks heeft ie erin gespeeld (eigen initiatief, met een koeteen... wat een tof speelgoed! En erin geslapen, ik zat aan de eettafel ernaast.
En nu ligt ie er weer in. Bij het toedoen van het deurtje heeft ie eventjes gezaagd, maar nu staat het los en ligt ie te slapen.
Cleva schreef:jandeluyck schreef:
Wat is nu eigenlijk de goeie methode?
De goede methode is angst vermijden. Bange pups leren niet.
Ok, duidelijk.
Cleva schreef:
Je kunt een hond heel snel alleen leren zijn maar je moet het eerder met schaken vergelijken dan met boksen. Piepen en kromme tenen zijn absoluut te vermijden.
Bench en een ren eigenlijk ook. Dat wordt een strijdpunt. Daar kun je gif op innemen. Vergelijk het met een lift die twee keer in een maand stuk gaat en dat je dan moet wachten tot....Ga jij er daarna nog in?
Het moet over het alleen zijn gaan. Niet over de context. Steeds iets anders doen. Ervaring opbouwen.
Daarnaast klimt hij over een paar weken zo die ren uit en dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.
Wel, het idee is dat ie er in wilt blijven liggen, op eigen initiatief...
Cleva schreef:
Reken er maar op dat je de eerste weken een oppas nodig hebt. En ook dat is weer een hele goede manier om minder afhankelijk van je directe aanwezigheid te worden.
Hm, die wordt lastig wel. Familie woont redelijk veraf, meeste vrienden ook niet bij de deur (of werken zelf)
Cleva schreef:
Snachts is te veel. Zoals je zelf ook al aanvoelt.
Is er naast slapen dan een goed idee? (cfr. opmerking eerder)