Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoi, nieuw hier

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

jandeluyck
geregistreerd lid

Hoi, nieuw hier

Ongelezen bericht door jandeluyck »

Nieuw hier, en ook sinds kort (1/1) eigenaar van een old english sheepdog pupje. Altijd zelf opgegroeid met honden, maar de puppy fase nooit in deze mate meegemaakt (ik was zelf te jong)

Wel nog veel vragen, momenteel krabben we zwaar in het haar om het gedrag van onze pup een beetje te begrijpen, maar dat zal ik een andere post plaatsen.

Groetjes
iones
Zeer actief

Re: Hoi, nieuw hier

Ongelezen bericht door iones »

Veel plezier met je pupje. Geniet ervan, het is zo voorbij, de puppentijd.

Ga je ook op cursus met je hond?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Welkom :flower:
Geniet van je pup en de puppy tijd, voor je het weet is het voorbij :W:

Er loopt op het ogenblik een topic "waarom zijn er zoveel problemen met een pup" (of zoiets) daar staan leuke commentaren :ok:
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Welkom. Heb je foto's?
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

SAMSONNNNNN!!!!!!! :engel: :engel: :engel:

Sorry. Welkom.
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Lemuria schreef:SAMSONNNNNN!!!!!!! :engel: :engel: :engel:

Sorry. Welkom.
Haha
Afbeelding
jandeluyck
geregistreerd lid

:D

Ja, Samson! :)

Merci voor de welkomstwensen, eventjes antwoorden:

Foto's staan hier: https://www.flickr.com/photos/sadevil/a ... 0268088534

We zijn zeker van plan, zodra ie alle nodige inentingen heeft gekregen, ermee op school te gaan (minstens voor gehoorzaamheid, later misschien nog agility)

Grootste vraag ligt voornamelijk in het piepen/janken als ie in afgesloten ren zit, zeker 's nachts. Als de ren openstaat en ie zit erin, geen probleem.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

jandeluyck schreef::D

We zijn zeker van plan, zodra ie alle nodige inentingen heeft gekregen, ermee op school te gaan (minstens voor gehoorzaamheid, later misschien nog agility)

Grootste vraag ligt voornamelijk in het piepen/janken als ie in afgesloten ren zit, zeker 's nachts. Als de ren openstaat en ie zit erin, geen probleem.
Gewoon lekker bij je nemen :ok: . Ofwel op de slaapkamer in een bench/ren naast je bed, ofwel beneden erbij gaan slapen.
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Zamunda schreef:
jandeluyck schreef::D

Gewoon lekker bij je nemen :ok: . Ofwel op de slaapkamer in een bench/ren naast je bed, ofwel beneden erbij gaan slapen.

precies, lekker bij je houden en de pup alle vertrouwen geven. Het is ook niet niks om zo van moeder en het nest ineens in een vreemde omgeving te komen. De pup heeft liefde en begeleiding nodig. Er is een mooi boekje van Klaas Wijnberg waarin hij heel duidelijk uitlegt wat je het beste wel en niet kan doen.
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
jandeluyck
geregistreerd lid

Allemaal mooi en wel, maar overdag kan ik dat toch niet doen, erbij gaan zitten?
Volgende week moet ik nu eenmaal een paar uur weg (ik kan niet elke dag van thuis uit werken, dikwijls wel, maar niet altijd). De vrije ruimte geven lijkt me een gevaar voor de pup zelf, m'n inboedel terzijde gelaten (een hondeleven is me meer waard)

Momenteel zit ie in z'n ren beneden, en ben ik aan't wachten tot ie een paar minuten rustig is, en dan ga ik terug naar beneden en aanhalen. Maar ie is onderutssen al 40 minuten aan't blaffen, huilen, piepen (zelden).... en geeft niet op. Blijven negeren is de enige optie, veronderstel ik. Maar het beestje heeft stamina.

Wat ik totaal niet snap, is dat ie als ie niet in de ren zit, gewoon los, of in de ren met het deurtje open, geen krimp geeft als ik even weg ben (wc, ...). Maar eenmaal in de ren begint het plezier :(

Ik heb dat topic over de pups & problemen gelezen, en ja, 't lijkt er wel enorm op dat we allemaal iets teveel stress hebben erover.... m'n vriendin en ikzelf zitten beide in het kamp van de "lange wachttijd, over nagedacht, wel wat gelezen erover, ervaringen met volwassen honden". Maar geen ervaring met pups, da's wel duidelijk. En je wilt net enorm goed doen voor je puppy, je wilt 'em alles geven en leren om een goede hond te zijn, voor anderen en voor zichzelf.

(vraagje: posten in andere fora hier, dat kan ik (nog) niet?)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

oh hemel, een zo jong pupje dat er net een paar dagen is 40 minuten lang laten huilen lijkt me nou niet echt bevorderlijk voor het gevoel van welbehagen van dat pupje en het alleen laten leer je zo echt niet aan :(

een pupje dat zo overstuur is leert helemaal niks (ook niet van dat negeren), behalve dat het zich doodongelukkig voelt als het alleen gelaten wordt en je legt hiermee een prachtige basis voor verlatingsangst.
het lijkt me dat je dat nou juist niet wil :?

ik zou met onmiddellijke ingang heel wat stappen terug doen als ik jullie was en dat alleen laten in die afgesloten bench met veel kortere momenten opbouwen.
begin gewoon eens met het deurtje dicht en weer open te doen en breid dat uit als het goed gaat.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
jandeluyck
geregistreerd lid

Weer een geval van tegenstrijdige info... wat jij nu zegt is compleet het omgekeerde van wat ik al op tig plaatsen gehoord heb.

Wat is nu eigenlijk de goeie methode? Ik vind dit zelf ook niet tof, hoor, dat diertje zo laten zitten...
renee-uk
Zeer actief

jandeluyck schreef:Weer een geval van tegenstrijdige info... wat jij nu zegt is compleet het omgekeerde van wat ik al op tig plaatsen gehoord heb.

Wat is nu eigenlijk de goeie methode? Ik vind dit zelf ook niet tof, hoor, dat diertje zo laten zitten...
als je gewoon je gezonde boerenverstand gebruikt kun je zelf wel bepalen wat een goede methode is.
en als je je dan ook nog probeert te verplaatsen in zo'n hummel, die losgerukt is uit de enige omgeving die hij kende en weggehaald is bij zijn moeder en broertjes en zusjes, om mee te moeten met totaal onbekende mensen naar een totaal onbekende omgeving, is het misschien nog wel begrijpelijker dat je vooral in het begin bezig zult moeten zijn een band aan te knopen met voornoemde hummel en hem het gevoel moet geven dat ie, ook al is het een onbekende omgeving, toch veilig is.

en nee, dat doe je niet door hem volledig over zijn toeren te laten raken, dat doe je door er voor hem te zijn en al die moeilijke, nieuwe dingen stap voor stap aan te leren.
er gaat een hoop tijd in zitten en het is best veel werk zo'n pup, maar als je het goed doet heb je er een heel hondenleven lang plezier van.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je hebt het over een pup die nog maar net bij je is. Niet over een volwassen hond waar je al een band mee hebt en die jou probeert te manipuleren.
Eerst werken aan de basis: dat de pup zich veilig en geborgen weet. Hoe lang dat duurt, hangt af van de pup. Pas als die zich veilig voelt en goed voelt in een dichte bench, kun je de tijd in een dichte bench gaan opvoeren. Niet eerder.
Een jonge pup kun je nauwelijks bederven door verwennen.
renee-uk
Zeer actief

als je wil dat ie stil is in die afgesloten bench zul je hem het gevoel moeten geven dat dat een prettig en veilig plekje is.
hoe prettig en veilig denk je dat hij het vindt als ie daar 40 minuten in heeft zitten gillen, zonder dat er zelfs maar iemand kwam kijken naar wat er aan de hand was?

verplaats jezelf eens in zijn situatie: een ruimte die je nog maar nauwelijks kent, bij mensen die net geen vreemden meer zijn en dan alleen gelaten worden, opgesloten in een kooi waar je met geen mogelijkheid uit kunt.
zou jij die kooi de volgende keer dat je er in opgesloten werd als prettig ervaren?
Afbeelding

jandeluyck
geregistreerd lid

Ja, iedereen zegt ook: hond op de kamer in een bench - geen voorstander van. ('t is een ren - vooral net omdat de bedoeling is dat ie later, in zijn puppy fase nog, daarin blijft overdag, en boven laminaat, dus ongelukjes zijn daar permanent).

Andere oplossing: naast slapen, daar hoor ik dan weer van dat dat aanhankelijkheid bevorderd. ik heb geen los matras, dus zal op de zetel worden.
Are you surprised dat je op den duur het echt niet meer weet wat je nu juist moet gaan doen voor je puppie?

(dit laten zitten tot stopt voelde heel fout aan, da's een feit)
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

renee-uk schreef:als je wil dat ie stil is in die afgesloten bench zul je hem het gevoel moeten geven dat dat een prettig en veilig plekje is.
hoe prettig en veilig denk je dat hij het vindt als ie daar 40 minuten in heeft zitten gillen, zonder dat er zelfs maar iemand kwam kijken naar wat er aan de hand was?

verplaats jezelf eens in zijn situatie: een ruimte die je nog maar nauwelijks kent, bij mensen die net geen vreemden meer zijn en dan alleen gelaten worden, opgesloten in een kooi waar je met geen mogelijkheid uit kunt.
zou jij die kooi de volgende keer dat je er in opgesloten werd als prettig ervaren?

Hoe kun je het over je hart verkrijgen om een pup 40 minuten te laten huilen :ugh:
Vreselijk vind ik dat .

Dit is een topic wat je ook maar eens moet lezen
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... nieuwe+pup

Ik hoop oprecht dat je de adviezen hier in je op neemt en naar handeld want dit kan je alleen maar voordeel opleveren ipv een hondje met verlatingsangst te krijgen .
Vertrouwen opbouwen is Wat je moet doen en dan lukt niet als je hem helemaal alleen laat.

Ga genieten van je pup en steun hem in zijn nieuwe wonderwereld
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Oh, en pups volgen geen planningen. Voor het geval het alleen leren blijven wat langer duurt, zou ik op zoek gaan naar een oplossing voor als jij weer naar je werk moet en je pup nog net zo lang alleen kan blijven
renee-uk
Zeer actief

jandeluyck schreef:Ja, iedereen zegt ook: hond op de kamer in een bench - geen voorstander van. ('t is een ren - vooral net omdat de bedoeling is dat ie later, in zijn puppy fase nog, daarin blijft overdag, en boven laminaat, dus ongelukjes zijn daar permanent).

Andere oplossing: naast slapen, daar hoor ik dan weer van dat dat aanhankelijkheid bevorderd. ik heb geen los matras, dus zal op de zetel worden.
Are you surprised dat je op den duur het echt niet meer weet wat je nu juist moet gaan doen voor je puppie?

(dit laten zitten tot stopt voelde heel fout aan, da's een feit)
ja ik ben best surprised dat je niet weet wat je moet doen voor je pup.
gebruik gewoon je gezonde verstand en verplaats je in je hond (maar dat had ik al gezegd)

het beestje heeft geen idee wat er allemaal met hem gebeurt dus ga je eerst zorgen dat ie zich thuis voelt en een beetje weet hoe het in zijn nieuwe huis allemaal gaat.
veiligheid, geborgenheid en zekerheid zijn het allerbelangrijkste bij een nieuwe pup/hond, als je daarvoor zorgt leg je een geweldige basis voor de rest van zijn hondenleven.
als je het daaraan laat schorten (zoals je doet als je hem 40 minuten laat gillen van ellende) leg je ook een basis, alleen is dat niet een goede basis om op door te werken.
je leert je hond er alleen maar mee dat je niet te vertrouwen bent en dat zijn nieuwe huis verschrikkelijk onveilig is.
en op die manier bouw je echt geen band op met je nieuwe pupje :(

een hond tijdelijk naast je bed (in een bench) maakt niet dat je dat permanent moet doen.
je kunt, als ie wat ouder en beter gewend is, die bench steeds een stukje verschuiven totdat je zelf helemaal uit het zicht bent en dat goed gaat.
daarna kan ie naar zijn permanente plek.
of je houdt hem iets langer naast je bed en zet hem dan op zijn permanente plek.

er zijn heel wat wegen die naar rome leiden hoor ;)
Afbeelding

jandeluyck
geregistreerd lid

fenneke schreef: Hoe kun je het over je hart verkrijgen om een pup 40 minuten te laten huilen :ugh:
Niet. 't is te besterven. Vriendin en ikzelf zaten zelf te huilen, bijna.
fenneke schreef: Dit is een topic wat je ook maar eens moet lezen
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... nieuwe+pup
Ondertussen al gedaan (deze ochtend), maar zoals hierboven al gezegd, je gaat er vanuit dat mensen met ervaring met pups (heb er zo wel tig in de kennissenkring) het weten, en daar krijg je een serieuze hoop "raad" van, en de logica is om daar de overheersende uit te pikken. En in dat topic staat wel veel, maar ook weer niks dat echt sluitend is of eenduidig. Buiten dat je niet mag stressen. (en ik ben eentje die alles nogal serieus overdenkt)

De kwekers zelf hadden de laatst overgebleven pup van het nest ook alleen laten slapen, zonder echt erbij te blijven, beestje jammerde ook wel wat af, zij het wel dat daar de nest is, en dus alles bekend.

Vanavond ga ik eens op de bank ernaast slapen, zien wat het geeft. Met oordoppen, want het beestje... kan snurken.
renee-uk
Zeer actief

ga je die benchtraining ( :?) ook aanpassen?
Afbeelding

Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Welkom :mrgreen:
Als ik jou was zou ik per direct het advies van Renee opvolgen. Straks lukt het nooit meer om je pupje alleen te laten. Op deze manier kweek je alleen verlatingsangst en je pup leert er niks van deze situatie integendeel zelfs :ugh:
Afbeelding
jandeluyck
geregistreerd lid

renee-uk schreef:ga je die benchtraining ( :?) ook aanpassen?
Ofcourse, gaat hand in hand hé. Dezelfde ruimte (ren, geen bench). Ie slaapt er nu in, ik zit er naast aan tafel te werken. de volgende keer flink aanhalen als ie wakker wordt, en misschien de volgende keer eens aan de andere kant van de tafel zitten. En zo wat opbouwen.

Plus, ik denk als ie er 's nachts in kan slapen, het overdag sowieso al aangenamer zal zijn voor hem ook.

Hopelijk raak ik nog wel ergens deze week, begin volgende week is de kans reëel dat ik er niet vanonder kan en toch naar een andere locatie moet.

(maar om je voorbeeld te geven: collega met pup heeft die in de bench gedaan, en in de woonkamer - dus alleen. Pup jammerde eerste dag 30 mins, 2e dag 15 en nadien zo goed als niet meer. Geeft een nogal verwarrend beeld, niet...)
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

jandeluyck schreef:
fenneke schreef: Hoe kun je het over je hart verkrijgen om een pup 40 minuten te laten huilen :ugh:
En dan bedenk je niet dat het dus nooit de juiste manier kan zijn?

En ga je hem troosten en met hem knuffelen ?
Ik zou het niet kunnen hoor

Maar leuk een bobtail :ok:
Graag foto's :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
jandeluyck
geregistreerd lid

fenneke schreef:
jandeluyck schreef:
Als je overal hoort dat "het de manier is"...
renee-uk
Zeer actief

jandeluyck schreef:
renee-uk schreef:ga je die benchtraining ( :?) ook aanpassen?
Ofcourse, gaat hand in hand hé. Dezelfde ruimte (ren, geen bench). Ie slaapt er nu in, ik zit er naast aan tafel te werken. de volgende keer flink aanhalen als ie wakker wordt, en misschien de volgende keer eens aan de andere kant van de tafel zitten. En zo wat opbouwen.

Plus, ik denk als ie er 's nachts in kan slapen, het overdag sowieso al aangenamer zal zijn voor hem ook.

Hopelijk raak ik nog wel ergens deze week, begin volgende week is de kans reëel dat ik er niet vanonder kan en toch naar een andere locatie moet.

(maar om je voorbeeld te geven: collega met pup heeft die in de bench gedaan, en in de woonkamer - dus alleen. Pup jammerde eerste dag 30 mins, 2e dag 15 en nadien zo goed als niet meer. Geeft een nogal verwarrend beeld, niet...)
nee, dat geeft alleen aan dat de pup er aan gewend is, de hoop opgegeven heeft en weet dat er toch niemand komt, niet dat ie het zo fijn vindt.
ik zou zo niet met mijn honden om willen gaan, maar ja ik vind die band met mijn hond ook heel erg belangrijk.
heb graag dat mijn hond net zo blij is met mij als ik met haar.
kwestie van prioriteiten stellen.
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

jandeluyck schreef:
fenneke schreef:
jandeluyck schreef:
Als je overal hoort dat "het de manier is"...
overal is niet bij jou thuis met jouw hond!
Afbeelding

Zamunda
Zeer actief

jandeluyck schreef: Hopelijk raak ik nog wel ergens deze week, begin volgende week is de kans reëel dat ik er niet vanonder kan en toch naar een andere locatie moet.
Dan zou ik maar alvast oppas of opvang voor je pup regelen, je kunt het (veilig) alleenblijven nou eenmaal niet afdwingen. Om hoeveel uur gaat het als je naar een andere locatie moet? Kan hij mee?
jandeluyck
geregistreerd lid

Zamunda schreef:
jandeluyck schreef: Hopelijk raak ik nog wel ergens deze week, begin volgende week is de kans reëel dat ik er niet vanonder kan en toch naar een andere locatie moet.
Dan zou ik maar alvast oppas of opvang voor je pup regelen, je kunt het (veilig) alleenblijven nou eenmaal niet afdwingen. Om hoeveel uur gaat het als je naar een andere locatie moet? Kan hij mee?
Makkelijk een halve dag. (1h transport per keer plus 2h vergadering). Plus, ik vrees dat m'n bedrijf me zal zien komen met een huisdier :p hoewel er wel genoeg mensen zullen zijn die dat beestje willen knuffelen.
Zamunda
Zeer actief

jandeluyck schreef:
Zamunda schreef:
Makkelijk een halve dag. (1h transport per keer plus 2h vergadering). Plus, ik vrees dat m'n bedrijf me zal zien komen met een huisdier :p hoewel er wel genoeg mensen zullen zijn die dat beestje willen knuffelen.
Opvang of oppas regelen dus :ok: .
Gesloten

Terug naar “Voorsteltopics”