Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

slipketting... het lijkt wel of hij er niks van merkt!!

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

janinca2002 schreef:
Joyce schreef:
Zoek stok! schreef:
Joyce schreef:Dus het mogen bijten is de beloning na de click. Dat is toch een uitstekende oplossing. Zo'n hond wil niks liever dan bijten en hij is best bereidt om daar iets voor te doen.
Alleen focus je steeds meer op bijten ipv loslaten door het loslaten te belonen met bijten...
Volgens mij is het bijten een beloning voor blijven zitten, niet blaffen e.d. voordat je mag bijten.

Het loslaten is denk ik weer een oefening op zich. Misschien kan Jan ook uitleggen hoe hij dat traint?
het loslaten gaat mij op de stem, soms moet ik hem daar iets bij helpen zonder fysiek ingrijpen
Maar het loslaten wordt daarna dus niet beloond? Mag ik vragen waarom niet?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Even een vraagje,
Jachthonden met een overschot aan passie zijn ongeschikt voor het werk, ze moeten voldoende gepassioneerd zijn, maar als ze te hoog in het bloed zitten kun je er niet meer goed mee werken, vandaar het hedendaagse tt gebruik onder jachthondeneigenaren, die honden kunnen nu dus ineens wél worden "getraind" omdat zo'n hulpmiddel beschikbaar is.
(Jacht speelt zich voornamelijk op afstand en semi-zelfstandig af)

Zou zoiets ook een rol kunnen spelen bij pakwerk?
Ik stel me voor dat een hond met voldoende driften gewoon ingezet kan worden en dat er mee gewerkt kan worden, maar dat de zoektocht naar steeds fellere honden heeft geleid tot de noodzaak tot parforce?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Jaap* schreef: In de jacht is er naar mijn mening een vrij duidelijke scheiding tussen de "kampen" voor wat betreft wel of geen parforce.
Ik, en onze groep, train 100% zonder met (erg) goede resultaten voor de deelnemers die wedstrijden en tests lopen.
Is er discussie tussen die kampen? Wat is dan volgens de corrigeerders het voordeel ervan boven wat jullie doen? Ook gewoon weer nieuwsgierig...
De snelheid waarmee je op het punt komt dat de hond doet wat je zegt (dat is tenminste mijn bedenksel, anders zou ik het niet weten. In realiteit draait het voornamelijk om "cultuur" denk ik)
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Zoek stok! schreef:
Ennath schreef:
Zoek stok! schreef:
Ennath schreef:Maar daar staat tegenover dat alleen met beloning trainen volgens mij OOK niet goed is, dan krijg je een hond (of kind) die alleen maar luistert als er een beloning tegenover staat en ze op dat moment ook zin hebben in die beloning.

Volgens mij moet tegenover beloning <-> correctie staan.
Waarbij je altijd meer moet belonen als corrigeren en niet mag corrigeren voor iets wat nog niet beheerst wordt.
En in die beginzin zit nou juist de uitdaging van positief trainen. Dat de hond het zo leuk vindt om met jou bezig te zijn dat het niet meer alleen om die beloning draait. Een half jaar geleden kon ik met worsten boven Brams neus gaan draaien bij GG zonder dat hij ook maar enigszins deed wat de bedoeling was. Nu vindt hij het leuk en werkt graag met me. Hij doet het dus helemaal niet alleen om de beloning te krijgen.

Een correctie (zelfs 'nee') werkt demotiverend in training bij Bram, dus nee, het is niet altijd zo dat tegenover een beloning correctie moet staan :wink:
Maar dan heb je hem toch al eerst opgevoed, en daarbij heb je toch al wel eens de grenzen aangegeven?
Heb je daarbij nooit een Nee (of foei of laat dat) gebruikt?

Mijn honden vinden het ook altijd geweldig om met me te trainen En IK heb nooit problemen gehad om de aandacht van mijn hond te krijgen of vast te houden, al is het in een beginnende combinatie vaak hard werken. Dat slingeren met worsten en geen contact of aandacht krijgen ken ik inderdaad alleen van de "alleen maar positief" mensen. Zelf heb ik daar nog nooit last van gehad. Wel heb ik er meerdere die alleen maar lekker werken omdat ze weten dat ze wat kunnen verdienen ......en dat ik boos wordt als ze lopen te klieren. Maar beloning gaat dus voor straf.

Wat doe jij als Bram bij het los volgen plotseling zijn aardsvijand in het oog krijgt en besluit om die sluimerende vete nu maar eens uit te knokken?
Hij smeert hem .... Jij roept.... En Bram luistert niet....En dan?

Nou is Bram geloof ik niet zo'n knokker, maar die van mij dus wel. :wink:
Het geen contact kunnen krijgen met Bram was juist het geval toen ik op een hondenschool zat waar gecorrigeerd werd :wink:

En ja, ik heb zeker grenzen aangegeven in de opvoeding. Sommige dingen zou ik nu anders aanpakken, maar ik zou een volgende hond ook wel weer corrigeren met m'n stem in de opvoeding. Er vanuit gaande dat het geen heel zacht typje is. Daarom maak ik ook zo'n onderscheid in trainen en opvoeden. En ik ben natuurlijk ook geen schoolvoorbeeld van hoe positief trainen moet. Ik ben zelf nog in training :mrgreen:

Nee, Bram is geen knokker, maar wel snel afgeleid. Ik heb daar een aantal pagina's geleden over geschreven, dat ik hem dan niet corrigeer, maar een tandje erbij doe als het gaat om aandacht vragen en belonen. Datzelfde wordt overigens ook in gedragstherapie toegepast bij honden die minder vriendelijke plannen hebben met andere honden. Focus op de baas en daar flink voor belonen. Dat gaat niet zo 123, dat kost heel wat moeite.
Ik corrigeer ook met m'n stem hoor. Corrigeren staat niet gelijk met fysiek geweld, mensen die dat denken zijn OOK niet goed bezig. De correctie 's lopen uitéén van een rustig op normale toon uitgesproken nee (als mijn hond bijvoorbeeld voedsel van een onbekende aan wil pakken) tot een hard en bars NEE als hij uit het appél wil vertrekken voor een knokpartij. Fysieke correcties gebruik ik haast niet, al hebben ze hier allemaal al eens een tik op de neus gehad als ze m'n eten proberen te jatten. Overigens denk ik dat we in "real life" wel eens dichter bij elkaars methode zouden kunnen staan dan uit zo'n discussie lijkt. :mrgreen:
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Jaap* schreef:Even een vraagje,
Jachthonden met een overschot aan passie zijn ongeschikt voor het werk, ze moeten voldoende gepassioneerd zijn, maar als ze te hoog in het bloed zitten kun je er niet meer goed mee werken, vandaar het hedendaagse tt gebruik onder jachthondeneigenaren, die honden kunnen nu dus ineens wél worden "getraind" omdat zo'n hulpmiddel beschikbaar is.

Ik stel me voor dat een hond met voldoende driften gewoon ingezet kan worden en dat er mee gewerkt kan worden, maar dat de zoektocht naar steeds fellere honden heeft geleid tot de noodzaak tot parforce?
ligt aan het type hond. Mijn hond is een hond met een grote mate van will to please en apporteerdrift en is dus goed trainbaar. De stuggere honden die vaak een lagere willl to please en apporteerdrift hebben maar wel een grote drift tot bijten zijn moeilijker te trainen en daar past mijn methode daar niet bij
Jan
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
Zoek stok! schreef:
Jaap* schreef: In de jacht is er naar mijn mening een vrij duidelijke scheiding tussen de "kampen" voor wat betreft wel of geen parforce.
Ik, en onze groep, train 100% zonder met (erg) goede resultaten voor de deelnemers die wedstrijden en tests lopen.
Is er discussie tussen die kampen? Wat is dan volgens de corrigeerders het voordeel ervan boven wat jullie doen? Ook gewoon weer nieuwsgierig...
De snelheid waarmee je op het punt komt dat de hond doet wat je zegt (dat is tenminste mijn bedenksel, anders zou ik het niet weten. In realiteit draait het voornamelijk om "cultuur" denk ik)
Niet alleen.
Ook door het aantal honden dat wat hoog in het bloed zit en eigenlijk alleen met een extra "hulpje" nog geschikt is voor het werk.
Dat kan je natuurlijk ook cultuur noemen :wink:
Neem de felste en actiefste hond uit het nest en pak hem stevig als hij jong volwassen is. Dan heb je een doordouwer die met hulp van de TT toch hanteerbaar blijft.

Zwaar werk als zo'n hond toevallig bij een andere baas terecht komt lijkt me :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief

janinca2002 schreef:

ligt aan het type hond. Mijn hond is een hond met een grote mate van will to please en apporteerdrift en is dus goed trainbaar. De stuggere honden die vaak een lagere willl to please en apporteerdrift hebben maar wel een grote drift tot bijten zijn moeilijker te trainen en daar past mijn methode daar niet bij
Die bedoel ik dus, en mijn punt zou zijn dat ik me afvraag of het een goede ontwikkeling is dat honden die eerder ongeschikt werden geacht voor de jacht nu ineens worden voorzien van een tt en "vrolijk" meedoen (ook in de scorelijst voor de fokkers). En of dat misschien net zo gewerkt heeft voor pakwerk, ik bedoel, als hij bijt en lost als jij dat wilt is dat in mijn ogen voldoende, maar ik kan me zo voorstellen dat het enthousiaste wedstrijd baasjes nooit fel genoeg kan zijn :wink:
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Niet alleen.
Ook door het aantal honden dat wat hoog in het bloed zit en eigenlijk alleen met een extra "hulpje" nog geschikt is voor het werk.
Dat kan je natuurlijk ook cultuur noemen :wink:
Twee zielen,... :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:
janinca2002 schreef:
De clicker wordt ook in de IPO africihting steeds meer gebruikt. Bij het pakwerk wordne door verschilleden mensen die op de Wk hebben gestaan de clicker gebruikt voor de bewakingsfase in het pakwerk, is het goed dan click en inbijten. Het gebruik van een clickwoord wordt ook in de kNPV wel vaker gebruikt. De clicker is hier allen een hulpmiddel en wordt gebruikt als positieve bekrachtiger. In de plichtfase wordt de hond de keuze gegeven goed dan positieve bekrachter, niet goed negatieve bekrachter Dit levert een beheersbare manier van africhten van de hond op, waar ook niet teveel ontwijking van de hond onstaat omdat hij de correcties wil vermijden
Wat ik begrijp, is dat steeds meer mensen in de africhting bij wijze van in de ene hand een clicker en in de andere hand de afstandbediening van de TT hebben. Maar dan ga je voorbij aan het principe van de clicker. Namelijk de volledige focus op gewenst gedrag. Ik zie de toegevoegde waarde van een clicker totaal niet als je gaat straffen.
zo traint Mario Verslijpe ook wat ik heb begrepen en zie het resultaat :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief

Ennath schreef:Ik corrigeer ook met m'n stem hoor. Corrigeren staat niet gelijk met fysiek geweld, mensen die dat denken zijn OOK niet goed bezig. De correctie 's lopen uitéén van een rustig op normale toon uitgesproken nee (als mijn hond bijvoorbeeld voedsel van een onbekende aan wil pakken) tot een hard en bars NEE als hij uit het appél wil vertrekken voor een knokpartij. Fysieke correcties gebruik ik haast niet, al hebben ze hier allemaal al eens een tik op de neus gehad als ze m'n eten proberen te jatten. Overigens denk ik dat we in "real life" wel eens dichter bij elkaars methode zouden kunnen staan dan uit zo'n discussie lijkt. :mrgreen:
Dat zou goed kunnen :wink: Mijn ervaring is dat bijna iedereen weleens afwijkt van een methode en dan kom je elkaar ineens in het midden tegen. Daarnaast geloof ik wel degelijk dat corrigeren ook afhankelijk is van de hond. Een paar keer 'nee' zeggen tijdens een training werkt bij andere honden ongetwijfeld niet zo demotiverend als bij Bram :wink: Fysiek corrigeren past gewoon niet bij mij. Ik heb het wel eens gedaan, maar ben dan dagen van slag :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Joyce schreef:Ik wil trouwens even tussendoor zeggen dat ik van deze discussie erg geniet. Hij is niet alleen leerzaam, maar ik vind het fijn dat mensen die soms toch recht tegen over elkaar kunnen staan qua trainingsmethode hier eerlijk over dit onderwerp kunnen praten zonder ruzie, beledigingen of wat dan ook.
:ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief

Ik vind het als niet-kenner helemaal niet gek gedacht. Om het even door te trekken naar mijn sport (agility), winnen de honden niet die snel en wild zijn, maar oncontroleerbaar zijn. Als je die met een TT om onder controle zou kunnen houden, zouden ze wellicht sneller zijn en dus winnaars.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
janinca2002 schreef:

Die bedoel ik dus, en mijn punt zou zijn dat ik me afvraag of het een goede ontwikkeling is dat honden die eerder ongeschikt werden geacht voor de jacht nu ineens worden voorzien van een tt en "vrolijk" meedoen (ook in de scorelijst voor de fokkers). En of dat misschien net zo gewerkt heeft voor pakwerk, ik bedoel, als hij bijt en lost als jij dat wilt is dat in mijn ogen voldoende, maar ik kan me zo voorstellen dat het enthousiaste wedstrijd baasjes nooit fel genoeg kan zijn :wink:
voor de KNPV kan ik niet spreken daar heb ik te weinig verstand van. Maar mijn gevoel zegt toch, dat als je het IPO spelletje tegenwoordig wil winnen (dus hoog op wedstrijden wil draaien) je een rustig hond moet hebben, zonder al te veel poeha, met een rustig beet (en die krijg je dus niet snel met een hectische hond)en veel aandacht voor de baas....
Heb je een kanjer van een hond qua karakter, dus de hond van 'vroeger', moeilijke lossers, veel bombarie op de mouw, lastig in de hand te houden etc. dan behaal je geen punten... dat kost je alleen maar veel punten.
Dus mensen die wat willen bereiken zullen toch juist niet zulke types nemen uit een nest?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:
Jaap* schreef:
janinca2002 schreef:

voor de KNPV kan ik niet spreken daar heb ik te weinig verstand van. Maar mijn gevoel zegt toch, dat als je het IPO spelletje tegenwoordig wil winnen (dus hoog op wedstrijden wil draaien) je een rustig hond moet hebben, zonder al te veel poeha, met een rustig beet (en die krijg je dus niet snel met een hectische hond)en veel aandacht voor de baas....
Heb je een kanjer van een hond qua karakter, dus de hond van 'vroeger', moeilijke lossers, veel bombarie op de mouw, lastig in de hand te houden etc. dan behaal je geen punten... dat kost je alleen maar veel punten.
Dus mensen die wat willen bereiken zullen toch juist niet zulke types nemen uit een nest?
Ah, dankje :ok: . Het is onbekende materie voor mij dus ik moet het doen met mijn eigen waarheid :wink:
Hoe lang geleden is "vroeger" ongeveer?
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

Zoek stok! schreef:
Ennath schreef:Ik corrigeer ook met m'n stem hoor. Corrigeren staat niet gelijk met fysiek geweld, mensen die dat denken zijn OOK niet goed bezig. De correctie 's lopen uitéén van een rustig op normale toon uitgesproken nee (als mijn hond bijvoorbeeld voedsel van een onbekende aan wil pakken) tot een hard en bars NEE als hij uit het appél wil vertrekken voor een knokpartij. Fysieke correcties gebruik ik haast niet, al hebben ze hier allemaal al eens een tik op de neus gehad als ze m'n eten proberen te jatten. Overigens denk ik dat we in "real life" wel eens dichter bij elkaars methode zouden kunnen staan dan uit zo'n discussie lijkt. :mrgreen:
Dat zou goed kunnen :wink: Mijn ervaring is dat bijna iedereen weleens afwijkt van een methode en dan kom je elkaar ineens in het midden tegen. Daarnaast geloof ik wel degelijk dat corrigeren ook afhankelijk is van de hond. Een paar keer 'nee' zeggen tijdens een training werkt bij andere honden ongetwijfeld niet zo demotiverend als bij Bram :wink: Fysiek corrigeren past gewoon niet bij mij. Ik heb het wel eens gedaan, maar ben dan dagen van slag :mrgreen:
Het past denk ik ook niet bij je hond.
En jij past misschien niet zo bij een stevige herder, net zoals ik niet bij een Bram achtig type pas.

Maar goed ik wil nog wel even duidelijk stellen
Positief trainen is niet synoniem met clickeren.
Corrigeren staat niet gelijk aan het gebruik van geweld.
:19: :pffff: :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
malinois schreef:
Jaap* schreef:
janinca2002 schreef:ligt aan het type hond. Mijn hond is een hond met een grote mate van will to please en apporteerdrift en is dus goed trainbaar. De stuggere honden die vaak een lagere willl to please en apporteerdrift hebben maar wel een grote drift tot bijten zijn moeilijker te trainen en daar past mijn methode daar niet bij
Ah, dankje :ok: . Het is onbekende materie voor mij dus ik moet het doen met mijn eigen waarheid :wink:
Hoe lang geleden is "vroeger" ongeveer?
Ik zit zo'n 8 jaar in de sport... eerst als toeschouwer daarna zelf trainen... dus ben nog maar een groentje... :mrgreen: maar toen ik begon werden de regeltjes al steeds strakker aangetrokken en dat gebeurd nog steeds eigenlijk heb ik nu het idee dat het juist te ver doorslaat omdat de hond bijna niet meer normaal gedrag mag vertonen... bijv. bij het speuren dat hij het voorwerpje op wk's met speuren tussen zn pootjes moet hebben liggen en niet er naast ofzo... dat vind ik nou weer totale onzin en laat weer zien dat mensen met dergelijke regeltjes weer gaan doorslaan. :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Ennath schreef: Het past denk ik ook niet bij je hond.
En jij past misschien niet zo bij een stevige herder, net zoals ik niet bij een Bram achtig type pas.

Maar goed ik wil nog wel even duidelijk stellen
Positief trainen is niet synoniem met clickeren.
Corrigeren staat niet gelijk aan het gebruik van geweld.
:19: :pffff: :mrgreen:
Ik pas inderdaad zeker niet bij een herder die heel geschikt is voor KNPV/IPO werk :wink: Het mag wel een tandje minder (letterlijk en figuurlijk :mrgreen: ) voor mij.

En dat laatste: eens :ok: Mijn 'allergie' voor correcties komt voort uit wat ik op twee hondenscholen gezien heb. Ik koppel daardoor het woord correctie aan slaan en andere fysieke handelingen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

dat is het grootste probleem met dit soort discussies. iedereen heeft een ander idee van een term.

als ik sams gedrag naar andere honden corrigeer is dat met een balletje of mijn stem de andere kant op. corrigeren is niets anders dan een handeling om hetgene er gebeurt te veranderen en natuurlijk verbeteren.

als je rechtdoor moet en je dwaalt af naar rechts corrigeer je naar links.

en zo heeft iedereen zij n interpretatie en kan deze discussie nog 50 pagina's duren als niet eerst vastgelegd wordt wat de termen inhouden.

is een beloning een woord? een aai? een koekje? voor mij alledrie en alledrie wordt geaccepteerd. maar anderen belonen pas als ze wat geven.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:

ondanks wat malinois zegt over een rustige hond (wat bij ipo tot op zekere hoogte nog wel het geval zal zijn) zit in jouw hypothese zeker een grond van waarheid.

van een trainster die professioneel met hondentraining bezig is voor niet-hobby-doeleinden (speuren, zwaardere politiehondtrainig enz.) weet ik dat onderzoeken hebben aangetoond dat er vooral bij mechelaars (hypere mechelaars dan) abnormale hersenaktiviteit te zien is die dus samenhangt met dat 'hyperen' = hoge driften.
ik zei ook, van de KNPV kan ik niet oordelen :wink: daar wordt niet op de puntjes gelet maar de grote lijnen... IPO is een puntenspelletje
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
janinca2002 schreef:
De clicker wordt ook in de IPO africihting steeds meer gebruikt. Bij het pakwerk wordne door verschilleden mensen die op de Wk hebben gestaan de clicker gebruikt voor de bewakingsfase in het pakwerk, is het goed dan click en inbijten. Het gebruik van een clickwoord wordt ook in de kNPV wel vaker gebruikt. De clicker is hier allen een hulpmiddel en wordt gebruikt als positieve bekrachtiger. In de plichtfase wordt de hond de keuze gegeven goed dan positieve bekrachter, niet goed negatieve bekrachter Dit levert een beheersbare manier van africhten van de hond op, waar ook niet teveel ontwijking van de hond onstaat omdat hij de correcties wil vermijden
Wat ik begrijp, is dat steeds meer mensen in de africhting bij wijze van in de ene hand een clicker en in de andere hand de afstandbediening van de TT hebben. Maar dan ga je voorbij aan het principe van de clicker. Namelijk de volledige focus op gewenst gedrag. Ik zie de toegevoegde waarde van een clicker totaal niet als je gaat straffen.
zo traint Mario Verslijpe ook wat ik heb begrepen en zie het resultaat :wink:
mario had die resultaten ook al voor hij begon te clickeren. ik snap eigenlijk het clickergebruik niet echt zoals het bij ipo gebruikt wordt - het vervangt als het ware het woordje 'vast' - waar de honden vroeger beloond werden omdat ze door 'vast' op de mouw mochten doen ze dat nu via de clicker.
met echt clickeren heeft het niet veel te zien volgens mij :wink: .
werd toch al door Jan gezegd dat het geen clickertraining is :wink:
Afbeelding
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Ik ben nieuw hier en heb met veel interesse deze discussie gelezen en ik kan me dan ook volledig vinden in de reacties van Malinois.
Ik zit zelf ook in de IPO-sport (met mijn jonge hond net wedstrijdklaar) en wij gebruiken op onze vereniging de clicker bij elke hond en de TT of prikker bij sommige honden. In de opbouwfase wordt de clicker gebruikt voor het aanleren van de oefeningen om het goede gedrag te markeren, ook in het manwerk.
Het is niet zo dat alle africhters hopeloos achterlopen in hun methodes en de ballen verstand hebben van hondengedrag, in tegendeel zelfs! Jammer dat dat beeld zo hardnekkig blijft bestaan :wink:
Joyce
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joyce »

Chiki schreef: Het is niet zo dat alle africhters hopeloos achterlopen in hun methodes en de ballen verstand hebben van hondengedrag, in tegendeel zelfs! Jammer dat dat beeld zo hardnekkig blijft bestaan :wink:
Ik haal bovenstaande helemaal niet uit de gevoerde discussie.
Chiki
Zeer actief

Joyce schreef:
Chiki schreef: Het is niet zo dat alle africhters hopeloos achterlopen in hun methodes en de ballen verstand hebben van hondengedrag, in tegendeel zelfs! Jammer dat dat beeld zo hardnekkig blijft bestaan :wink:
Ik wel :mrgreen: , zie vooral in de beginpagina's hier en daar wel oordelen voorbij komen. Het imago van africhting is nu niet echt heel positief te noemen over het algemeen gesproken, denk dat je dat wel met me eens bent :wink: .
Joyce
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joyce »

Chiki schreef:
Joyce schreef:
Ik wel :mrgreen: , zie vooral in de beginpagina's hier en daar wel oordelen voorbij komen. Het imago van africhting is nu niet echt heel positief te noemen over het algemeen gesproken, denk dat je dat wel met me eens bent :wink: .
Ow, dat ontken ik ook niet. De goeden lijden altijd onder de kwaden. Maar ik vind dat deze discussie juist heel netjes gegaan is en dat iedereen open naar elkaar geluisterd heeft.
Chiki
Zeer actief

Is ook zo... daarom is deze discussie ook zo interessant geworden, men laat elkaar in de waarde en staat open voor elkaar, maar soms is mijn lontje wel es wat aan de korte kant :wink:
Irma1983
Vaste gebruiker

Re: slipketting... het lijkt wel of hij er niks van merkt!!

Ongelezen bericht door Irma1983 »

Met zo'n slipketting moet je er ook om denken hoe je deze om doet, zodat hij wel weer los kan glijden. (kan maar op 1 manier)

Ik heb wel cursus gevolgd, na de puppy cursus wou de instructie ook dat ik een slipketting ging gebruiken.

Ik kreeg hier zo naar gevoel bij, dus heb het nooit gedaan..

En de aanhouder wint toch.. Heel veel geduld en heel overdreven belonen.

Hij is nu 2, en hij luisterd super.. Ik heb hem echt nooit meer aan een lijn.
Hij loopt zelf langs een drukke weg keurig rechts naast mijn paard.
Chiki
Zeer actief

Irma1983 schreef:Met zo'n slipketting moet je er ook om denken hoe je deze om doet, zodat hij wel weer los kan glijden. (kan maar op 1 manier)

Ik heb wel cursus gevolgd, na de puppy cursus wou de instructie ook dat ik een slipketting ging gebruiken.

Ik kreeg hier zo naar gevoel bij, dus heb het nooit gedaan..

En de aanhouder wint toch.. Heel veel geduld en heel overdreven belonen.

Hij is nu 2, en hij luisterd super.. Ik heb hem echt nooit meer aan een lijn.
Hij loopt zelf langs een drukke weg keurig rechts naast mijn paard.
eeeh mijn honden luisteren ook super hoor in thuisituatie met hun leren halsbandjes aan.... :roll:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Irma1983 schreef:En de aanhouder wint toch.. Heel veel geduld en heel overdreven belonen.
maar dat werkt misschien bij jouw hond maar niet bij iedere hond. :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

malinois schreef:
Irma1983 schreef:En de aanhouder wint toch.. Heel veel geduld en heel overdreven belonen.
overdreven belonen? Als je alleen maar positief probeert te blijven en de hond vind de beloning niet meer interessant en gaat toch voor datgene waarvan jij wilt dat hij het niet doet.. en hij bereikt dat, dan is ie zelfbelonend bezig..
Ik wil ook graag positief met me hond bezig zijn.. maar een gegeven commando moet ook uitgevoerd worden, doet hij dat dan natuurlijk een braaf.. volgt hij het bewust niet op... dan weet hij dat daar een consequentie aanzit, het onthouden van een balletje of voertje is dan niet genoeg, hij had zelf al gekozen niet voor de beloning te gaan door zijn eigen beloning te halen en het commando te negeren..zo zie ik het..
Het is geen bangmakerij naar je hond toe, geen geweld, maar wel een correctie die bij de hond past, de een is toch gevoelig voor stem, de ander moet even in de nek gepakt worden..
Tijdens trainen vandaag sta ik ook weer te kijken.. pfff hoe hardnekkig en totaal niet onder de indruk zijn sommige honden, en maar doorgaan in het gedrag dat niet gewenst is en een kop dat er op die dieren zit, terwijl een andere hond zeer snel of aan stemverheffing al genoeg heeft..
Balans vinden in de omgang met je hond.. en de methode die het best voor jou en de hond werkt.. dat vind ik toch wel belangrijk, en toch vind ik trainen in groepsverband ook goed om te doen, je leert zoveel, wat je niet wilt in trainen, en wat je wel wil zien, en ook de manier om dingen aan te leren..niet alleen met grof geweld, maar ook met tricks en tips, heerlijk om zo bezig te zijn dan..
Chiki
Zeer actief

blondie schreef:
malinois schreef:
overdreven belonen? Als je alleen maar positief probeert te blijven en de hond vind de beloning niet meer interessant en gaat toch voor datgene waarvan jij wilt dat hij het niet doet.. en hij bereikt dat, dan is ie zelfbelonend bezig..
Ik wil ook graag positief met me hond bezig zijn.. maar een gegeven commando moet ook uitgevoerd worden, doet hij dat dan natuurlijk een braaf.. volgt hij het bewust niet op... dan weet hij dat daar een consequentie aanzit, het onthouden van een balletje of voertje is dan niet genoeg, hij had zelf al gekozen niet voor de beloning te gaan door zijn eigen beloning te halen en het commando te negeren..zo zie ik het..
Het is geen bangmakerij naar je hond toe, geen geweld, maar wel een correctie die bij de hond past, de een is toch gevoelig voor stem, de ander moet even in de nek gepakt worden..
Tijdens trainen vandaag sta ik ook weer te kijken.. pfff hoe hardnekkig en totaal niet onder de indruk zijn sommige honden, en maar doorgaan in het gedrag dat niet gewenst is en een kop dat er op die dieren zit, terwijl een andere hond zeer snel of aan stemverheffing al genoeg heeft..
Balans vinden in de omgang met je hond.. en de methode die het best voor jou en de hond werkt.. dat vind ik toch wel belangrijk, en toch vind ik trainen in groepsverband ook goed om te doen, je leert zoveel, wat je niet wilt in trainen, en wat je wel wil zien, en ook de manier om dingen aan te leren..niet alleen met grof geweld, maar ook met tricks en tips, heerlijk om zo bezig te zijn dan..
Ik snap wel wat je bedoeld hoor, ik ben ook helemaal op de hoogte met deze methode (en ook een aantal andere), maar alleen.... ut werkt niet voor elke hond en in mijn geval niet met mijn honden dus is de keuze gevallen op een andere mehtode, in mijn geval effectiever en eerlijker naar de hond toe :wink:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”