Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

slipketting... het lijkt wel of hij er niks van merkt!!

Moderator: moderatorteam

Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

slipketting... het lijkt wel of hij er niks van merkt!!

Ongelezen bericht door Crista »

Hoi,

Ik gebruik sinds vorige week een slipketting voor mijn hond. Ik heb toen hij bijna een jaar was een halti voor hem gekocht omdat hij heel erg trekt, nou krijgt hij een hele kale neus van de halti en ben ik overgegaan op de slipketting omdat ik hoorde dat dat ook werkt tegen het trekken.

Ik heb er nu al een heel eind mee gelopen, maar het lijkt wel of hij er helemaal niks van merkt :roll: ... als hij andere honden tegenkomt wil hij er meteen naar toe en als ik hem flink terug trek reageerd hij niet eens.

Weet iemand hoe dit komt?? Natuurlijk is het een flinke hond (40/45 kg) maar hij moet dit toch merken??

groetjes crista
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Heb je wel eens een cursus met hem gevolgd?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Alleen het omdoen van een slipketting verhelpt het trekken niet. Dus de vraag van sjalot of je een cursus gevolgd hebt lijkt me een goede vraag.
Zo nee, waarom niet en zo ja, hoelang en wat heb je er geleerd met betrekking tot het leren netjes mee te lopen.
Ik denk dat je aan het werk moet met je hond. Het liefst onder goede begeleiding.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Als de neus van de halti kaal wordt dan doe je iets niet goed. Dan is de halti niet gebruikt als tijdelijk hulpmiddel of de hond is nooit geleerd hoe hij zich moet gedragen al dan niet met halti om.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik ga met voorgaande sprekers mee, ga een goede cursus lopen, want een slipketting kan een hulpmiddel zijn, net als de GL, geen tovermiddel,het blijft een kwestie van trainen. :19:
nicolioo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano

Ongelezen bericht door nicolioo »

Het leren lopen zonder trekken is echt een kwestie van goed aanleren en zeer consequent zijn. Ik zou je echt willen adviseren om snel een cursus of wat te gaan doen want ze wordt de hond idd ongevoelig voor hulpmiddelen als een slopketting en een halti.
Een slipketting hoort altijd los te hangen en enkel alleen bij een correctie grijpt de ketting als het ware even fel in de nek van de hond. Zeker niet trekken zodat je hond zicht verplaatst!!! dit levert soms zelfs blessures op bij de hond.

Als je het goed doet trekt de hond al na een paar wandelingen niet meer, en geloof me ik heb er ervaring mee want on ze vizsla wist echt niet wat netjes aan de lijn lopen was toen we haar kregen (ze was toen al volwassen) en ook de bracco die we hebben (40 kg) vond het nodig af en toe te hangen in de riem.)

Heel veel succes en het gaat je vast lukken, even iemand die je op de goede weg helpt, veel doorzettingsvermogen (ik heb soms wel 5 minuten gedaan over een stukje van nog geen 50 meter :smile: ) en je hebt een hond die erg netjes met je meeloopt.

gr. Nicole
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Een slipketting moet geen sleurketting worden,je moet op het juiste moment de correctie geven,als je dat niet kan moet je hem niet gebruiken :wink: Is mijn mening........zeg het er maar even bij :wink:
Afbeelding
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

ben zelf helemaal geen fan van die slipkettingen...vind die wurgdingen vreselijk om te zien ....Aangezien je ook al langer tobt met dit probleem zou ik toch ook eens contact opnemen met een hondenschool...je zal zien dat die investering meer opbrengt dan een halti/ slipketting.

wij hebben hier overigens een tijdje de u-lead tuigen gebruikt...simba was soms erg enthousiast buiten en veranderde af en toe in een kanonnetje van 31 kg...Bij deze tuigen klik je de lijn aan op het borst gedeelte...zodra de hond gaat trekken..trekken ze zich zelf scheef wat geen fijn gevoel is..Bij ons hielp het goed...Je knelt niks af met deze tuigen en ze krijgen er geen blessures van........ :ok:
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Tanja Simba&Bella schreef:ben zelf helemaal geen fan van die slipkettingen...vind die wurgdingen vreselijk om te zien ....Aangezien je ook al langer tobt met dit probleem zou ik toch ook eens contact opnemen met een hondenschool...je zal zien dat die investering meer opbrengt dan een halti/ slipketting.

wij hebben hier overigens een tijdje de u-lead tuigen gebruikt...simba was soms erg enthousiast buiten en veranderde af en toe in een kanonnetje van 31 kg...Bij deze tuigen klik je de lijn aan op het borst gedeelte...zodra de hond gaat trekken..trekken ze zich zelf scheef wat geen fijn gevoel is..Bij ons hielp het goed...Je knelt niks af met deze tuigen en ze krijgen er geen blessures van........ :ok:
Hoelang trekken ze zichzelf scheef dan?Ik kan het tuig niet dus zal er geen oordeel over vestigen........Maar ik weet wel dat als je een slip goed gebruik,je hem hooguit 3 keer nodig heb voor de correctie :wink:
Afbeelding
nicolioo
Zeer actief

Ben ik het helemaal mee eens, de slipketting wordt vaak verkeerd gebruikt en ik denk mede daardoor als een echt negatief hulpmiddel gezien.
een hond die steeds zichtzelf tot piepend in zijn halsband stort, dat is zielig vind ik... Maar ja daar gaat het hier nu niet over. Ik denk een goede hondenschool en er zijn diverse manieren om dit probleem op te lossen afhankelijk van de hondenschool. (Ik zou eerst eens gaan kijken en dan zie je vanzelf hoeveel honden er in de les nog steeds aan de lijn trekken :mrgreen: , zegt mij veel over de hondenschool en natuurlijk de cursisten)

gr. Nicole
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer

Ongelezen bericht door pia zz »

Je hoort het wel :wink: ben het helemaal met de voorgangers eens, ga lekker op cursus, investeer tijd in je hond, ga lekker trainen op een positieve manier met je hond ipv naar een slip te grijpen zonder precies te weten waar je mee bezig bent. Netjes aan de riem lopen kost tijd en veel energie van de baas, je hond moet leren begrijpen dat trekken geen zin heeft, en dat leert ie niet door ongenuanceerd aan een slipketting te lopen rukken. :evil:
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
Remco
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Remco »

Om een hond netjes te leren lopen kan je elke keer wanneer die trekt stil gaan staan of omkeren. Soms kun je ook een paar keer kort achter elkaar keren zodat de hond op jouw gaat letten. Dit moet je heel consequent gaan doen, en is een kwestie van een lange adem. Wanneer de hond de boodschap eenmaal heeft begrepen zul je snel progressie zien.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:een slipketting is geen anti-trekhalsband, hooguit een trainingsmiddel voor diegene die hier willen mee werken.
dat is een halti ook (trainingsmiddel), maar zo heb jij het duidelijk niet gezien en gebruikt.
Die indruk krijg ik ook ja. :wink:
Er bestaan geen wondermiddelen tegen trekken.
Er zijn hooguit hulpmiddelen bij de training.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Re: slipketting... het lijkt wel of hij er niks van merkt!!

Ongelezen bericht door blondie »

Crissi schreef:Hoi,

Ik gebruik sinds vorige week een slipketting voor mijn hond. Ik heb toen hij bijna een jaar was een halti voor hem gekocht omdat hij heel erg trekt, nou krijgt hij een hele kale neus van de halti en ben ik overgegaan op de slipketting omdat ik hoorde dat dat ook werkt tegen het trekken.

Ik heb er nu al een heel eind mee gelopen, maar het lijkt wel of hij er helemaal niks van merkt :roll: ... als hij andere honden tegenkomt wil hij er meteen naar toe en als ik hem flink terug trek reageerd hij niet eens.

Weet iemand hoe dit komt?? Natuurlijk is het een flinke hond (40/45 kg) maar hij moet dit toch merken??

groetjes crista

Slip net als elk hulpmiddel moet je leren gebruiken, bij verkeerd gebruik richt je schade aan of de hond trekt door de slip heen en krijgt een dikke spiernek waardoor een correctie nog minder doorkomt.. probeer eens zijn aandacht te vangen voor hij de "fout"ingaat om richting zijn interesse te trekken.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

een slipketting? :eek:

Ik dacht dat ze niet meer gebruikt werden? :denken:

Zelfs Martin Gaus is hier van terug gekomen.

probeer ens op de normale manier :
afleiden met een balletje of een snoepje als er een hond aankomt.

hoe meer trekken aan de slipketting, hoe meer immuum hij ervan wordt
( de pijngrens wordt alleen maar hoger dan)
nicolioo
Zeer actief

Ik vind het wat kort door de bocht om het werken met slipketting als abnormaal te bestempelen, elke combinatie hond/baas in anders en niet iedereen kan met een slipketting werken!

Afleiden met een balletje is naar mijn idee alleen maar een pleister op de wond (vraag je af waarom de hond dit gedrag vertoond , ik denk dat het een appelkwestie (hoe schrijf je dat eigenlijk ??? :19: ) is, dus de hond heeft het daar thuis voor het zeggen...)

En wat betreft Martin Gaus..... die weet het ook echt allemaal niet hoor (is maar een tv persoonlijkheid wat mij betreft)

Maar je moet denk ik kijken wat bij jou en je hond past en daarvoor is een goede hondenschool zoeken wat mij betreft essentieel bij. Ik heb zelf bij meerdere hondenscholen getraind en heb gelukkig nu een plek gevonden waar ik met de honden kan trainen (met een slipketting trouwens :mrgreen: ) Ik ben nl van mening dat mensen die hun hond niet of nauwelijks corrigeren met de meeste honden niet veel bereiken (uitzonderingen daargelaten) zeker als de hond echt aan het werk moet zoals bij de jacht, de hond moet apporteren of hij het nou leuk vind of niet, dat is we een andere benadering denk ik. Ik trainm overigens de kleine kunstjes als hersengymnastiek wel met een klikker, dat is puur fun..

Dusss ga op veel hondenscholen een kijkje in de keuken nemen en kijk wat bij jou en je hond past (vergeet niet in je achterhoofd te houden wat je wilt bereiken met de hond)
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Pak-de-bal schreef:een slipketting? :eek:

*Haalt steen omhoog*

Marjolein je mag eruit komen hoor.. Hoeft niet te blijven zitten onder die steen van je. :eek: :eek:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Gaia schreef:

*Haalt steen omhoog*

Marjolein je mag eruit komen hoor.. Hoeft niet te blijven zitten onder die steen van je. :eek: :eek:
Jemig, je kan toch ook on topic reageren :roll:

Slipkettingen worden nog wel gebruikt. Bij de KC waar ik met de honden train, gebruiken sommige mensen ook nog een slipketting. Nutteloos gebruik van een slipketting wordt daar overigens niet toegestaan.
Als je op straat oplet zul je waarschijnlijk ook nog regelmatig honden met slipkettingen zien.

Trekken afleren hebben wij gedaan door meteen stil te staan als de hond trekt. Vervolgens wachten tot hij gaat zitten (zonder commando) en daarna pas verder lopen. Als ze naar andere honden trekken loop ik ook wel achteruit terug zodat ze gedwongen zijn naar mij te kijken. Daarbij gebruiken wij een gewone halsband of tuig.
pia zz
Zeer actief
boxer

nicolioo schreef: Ik ben nl van mening dat mensen die hun hond niet of nauwelijks corrigeren met de meeste honden niet veel bereiken
Ik weet niet waar je dit op baseert :eek: Ik heb altijd ALLEEN maar positief met mijn honden getraind, middels clicker, nog nooit of never een slip gebruikt, en diverse trainingen gedaan, en ik kan alleen maar zeggen, dat ze supergoed luisteren, dus ook zonder strenge correctie's kun je alles bij je hond bereiken, zolang hij maar begrijpt wat je bedoelt en wat de bedoelingen zijn van jouw commando's. Het zal idd meer tijd en energie vergen, maar dat heb ik er graag voor over. Ik zie genoeg mensen die anders trainen, en wanneer bv de hond niet direct komt er naar andere middelen wordt gegrepen, waardoor er een angsthaas tevoorschijn komt met de staart nog net niet tussen de poten, kijk, en zo'n hond wil ik dus niet :wink:
Afbeelding

jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Slipketting kan helpen mits hij goed gebruikt word.
een paar keer cursus volgen en tips van een gedragstherapeut lijtk me geen overbodige luxe.
Hier zij genoeg mensen die door heel nederland goede gedragstherapeuten weten :ok:
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Gaia schreef:

*Haalt steen omhoog*

ze heeft toevallig wel een punt met wat ze schrijft :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zelfs Martin Gaus is hier van terug gekomen.

probeer ens op de normale manier :
afleiden met een balletje of een snoepje als er een hond aankomt.

hoe meer trekken aan de slipketting, hoe meer immuum hij ervan wordt
( de pijngrens wordt alleen maar hoger dan)
:eek: wat een drama een slipketting... doe toch es normaal... mits op een normale manier gebruikt is er niks mee aan de hand. Oh ja, ik gebruik overigens ook liever een prikband dan een slipketting maar dat is persoonlijk.... maar dat zul je wel helemaal dramatisch vinden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Re: slipketting... het lijkt wel of hij er niks van merkt!!

Crissi schreef:Hoi,

groetjes crista
dan gebruik je hem niet goed.
Ga eerst even op een cursus oid waar ze je uitleg geven over het gebruik ervan want zo maak je meer kapot aan je hond dan dat hij er iets van leert.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
pia zz
Zeer actief
boxer

malinois schreef:. Oh ja, ik gebruik overigens ook liever een prikband dan een slipketting maar dat is persoonlijk.... maar dat zul je wel helemaal dramatisch vinden.
Nou sorry hoor, maar als dat je manier is, om je hond wat te leren en in bedwang te houden :evil: :eek:
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

pia zz schreef:
malinois schreef:. Oh ja, ik gebruik overigens ook liever een prikband dan een slipketting maar dat is persoonlijk.... maar dat zul je wel helemaal dramatisch vinden.
Nou sorry hoor, maar als dat je manier is, om je hond wat te leren en in bedwang te houden :evil: :eek:
dat bedoel ik dus... oordelen zonder maar iets te vragen... maar je doet maar... een slipketting, prikband of wat dan ook heb je niet om iets aan te leren maar om iets af te leren als hij weet wat de bedoeling is.... en ik hoef mijn honden daarmee echt niet in bedwang te houden hoor :smile2:
Afbeelding
pia zz
Zeer actief
boxer

malinois schreef:
pia zz schreef:
dat bedoel ik dus... oordelen zonder maar iets te vragen... maar je doet maar... een slipketting, prikband of wat dan ook heb je niet om iets aan te leren maar om iets af te leren als hij weet wat de bedoeling is.... en ik hoef mijn honden daarmee echt niet in bedwang te houden hoor :smile2:
Dat is dus hetzelfde principe als je kind een beste lel over de vingers te geven als ie ergens aanzit :eek:
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

pia zz schreef:
malinois schreef:
pia zz schreef:
Dat is dus hetzelfde principe als je kind een beste lel over de vingers te geven als ie ergens aanzit :eek:
ja als hij weet dat het niet mag is daar toch niks mis mee of wel? :19: je leert een hond iets door beloning en leert iets af dmv correctie... Die 2 dingen zijn mijns inziens onlosmakelijk met elkaar verbonden...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Overigens ik adviseer hier dus GEEN prikband voor TS!!! Die zou ik adviseren eerst even te leren hoe bepaalde hulpmiddelen te gebruiken... :wink:
Afbeelding
Wytske
Actief

Ongelezen bericht door Wytske »

Ik zie bij ons in de stad heel veel mensen lopen met slipketting die ten eerste de slipketting al omgedraaid hebben zitten en ten tweede de hond er gewoon doorheen trekt. Het komt heel precies om op het juiste moment te corrigeren. Je moet eerst leren hoe je hond in elkaar zit en reageerd op zijn buitenwereld, voordat je überhaupt aan zoiets begint. Ik ben zowieso geen voorstander van een slipketting/prikketting of andersoortige hulpmiddelen, maar heb hiermee getraind met mijn JR. Het was toen hét middel om je hond onderdanig aan jouw te krijgen. Ik vind eigenlijk dat mensen zich er dan nogal gemakkelijk van af maken. Een paar keer een correctie en hij luisterd wel. Tja er gaat gewoon heel veel tijd in zitten om een hond op te voeden. Mijn Bullmastiff weegt ook 50 kilo en als er iets interressant langs komt wil zij ook trekken aan de riem. Dit kan ik snel oplossen door een slipketting, waarvan ik waarschijnlijk een hele bange hond krijg, maar ik ga liever de situatie uit de weg. Soms kan ik gewoon doorlopen en dan krijgt ze een ontzettende beloning. Ik vind dit persoonlijk heel fijn lopen en het levert mij en mijn hond geen stress op. Mijn JR gromt naar andere honden als hij aan de lijn is. Een balletje mee en ik loop er gewoon langs. Niet dat ik nooit een correctie geef hoor, maar dan met mijn stem ipv riem.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wytske schreef:Ik vind eigenlijk dat mensen zich er dan nogal gemakkelijk van af maken. Een paar keer een correctie en hij luisterd wel.
het is wel zo dat je een slipketting of prikband maar kort moet gebruiken, heb je hem langer nodig dan gebruik je hem inderdaad niet goed... maar dat heeft niets te maken met je er snel vanaf te maken... :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”