Ik vind het wat kort door de bocht om het werken met slipketting als abnormaal te bestempelen, elke combinatie hond/baas in anders en niet iedereen kan met een slipketting werken!
Afleiden met een balletje is naar mijn idee alleen maar een pleister op de wond (vraag je af waarom de hond dit gedrag vertoond , ik denk dat het een appelkwestie (hoe schrijf je dat eigenlijk ???

) is, dus de hond heeft het daar thuis voor het zeggen...)
En wat betreft Martin Gaus..... die weet het ook echt allemaal niet hoor (is maar een tv persoonlijkheid wat mij betreft)
Maar je moet denk ik kijken wat bij jou en je hond past en daarvoor is een goede hondenschool zoeken wat mij betreft essentieel bij. Ik heb zelf bij meerdere hondenscholen getraind en heb gelukkig nu een plek gevonden waar ik met de honden kan trainen (met een slipketting trouwens

) Ik ben nl van mening dat mensen die hun hond niet of nauwelijks corrigeren met de meeste honden niet veel bereiken (uitzonderingen daargelaten) zeker als de hond echt aan het werk moet zoals bij de jacht, de hond moet apporteren of hij het nou leuk vind of niet, dat is we een andere benadering denk ik. Ik trainm overigens de kleine kunstjes als hersengymnastiek wel met een klikker, dat is puur fun..
Dusss ga op veel hondenscholen een kijkje in de keuken nemen en kijk wat bij jou en je hond past (vergeet niet in je achterhoofd te houden wat je wilt bereiken met de hond)