Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

slipketting... het lijkt wel of hij er niks van merkt!!

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

tycha schreef:
Dat waar Linda het over heeft zijn excessen en gebeurd niet standaard in de africhting. Wat de cultuur betreft ben ik het wel met je eens. Op mijn knpv club werd toen ik daar net kwam, ook volgens de "harde" methode getraind. Puur vanwege het feit, dat ze niet beter wisten. Nu is dat anders, nu wordt er wel nagedacht over hoe een hond leert, en worden ook andere manieren daarvoor bedacht. En dit is wat ik steeds meer zie gebeuren.
Er zijn ook zoveel africhters die het wel anders doen.
Om even een voorbeeld te nemen. Dat van die tafel, is dat een exces? Ik heb het namelijk van meerdere mensen gehoord die bij verschillende clubs trainen. Inclusief de opmerking dat dit al een stuk hondvriendelijker is dan hoe ze het eerst trainden. Ik heb maar niet gevraagd hoe die eerdere methode in elkaar zit.

Ik weet dat er een groep africhters is die dingen probeert te veranderen. Maar ik weet ook dat die groep het moeilijk heeft. Dat ze constant onder vuur staan en er al snel 'zie je wel' wordt gezegd als het even niet lukt. Dat is overigens ook precies wat ik proef als hier geschreven wordt over de positieve trainingsmethode.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:
Maar misschien is mijn idee van excessen anders dan dat van jullie, dat zal het zijn. Daarna komt dan vaak: "Jullie begrijpen het toch niet" e.d. , maar zoals ik al zeg dat ligt volgens mij heel erg aan de cultuur die er in een groot deel van de africhting heerst. En ik denk dat de trainingsmethoden meer aan de cultuur liggen dan aan de hond. Inclusief het: "Ik kan anders nooit op het hoogste niveau trainen met mijn hond".
Klopt, en daarom weet ik ook dat wat ik nu doe (open kritiek leveren) eerder averechts werkt dan dat het ook maar enigszins bijdraagt aan verandering. Mensen schieten in de verdediging en er is geen dialoog meer mogelijk. Maar ik ben mijn schrik en boosheid wel even kwijt zullen we maar zeggen, een wereldverbeteraar ben ik nooit geweest :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: ben ik het, jammer genoeg, ook helemaal mee eens. dat ontneemt me vaak helemaal de lol aan het trainen in groepsverband, want doe je toch iets op jouw manier dan word je al snel voor vervelende wijsneus versleten (niet dat dat me daar overigens van afhoudt, maar leuk is anders).

dit was ook de druppel die 'mijn' emmer deed overlopen toen ik vorig jaar wegging bij de club waar ik zo'n 15 jaar heb getraind : er was (terecht) hommeles geweest, de betere trainers waren vertrokken en uit nood vroegen ze dan maar iemand die pas met haar eerste (één!!!) hond bezig was, een mechelaar, waar ze niks, maar dan ook niks van bakte.

en dat werd dan trainer :jank: :jank: :jank: .
Jammer he, vind ik ook hoor. Ik heb zoveel trainers gehad die mijn relatie met Bram eerder verslechterd dan verbeterd hebben. Want tsja, Bram is mijn eerste hond en ik was toch wel geneigd om adviezen op te volgen.
Maar ze zijn er wel hoor, goede trainers (niks voor jou?) :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Zoek stok! schreef:
tycha schreef:
Dat waar Linda het over heeft zijn excessen en gebeurd niet standaard in de africhting. Wat de cultuur betreft ben ik het wel met je eens. Op mijn knpv club werd toen ik daar net kwam, ook volgens de "harde" methode getraind. Puur vanwege het feit, dat ze niet beter wisten. Nu is dat anders, nu wordt er wel nagedacht over hoe een hond leert, en worden ook andere manieren daarvoor bedacht. En dit is wat ik steeds meer zie gebeuren.
Er zijn ook zoveel africhters die het wel anders doen.
Om even een voorbeeld te nemen. Dat van die tafel, is dat een exces? Ik heb het namelijk van meerdere mensen gehoord die bij verschillende clubs trainen. Inclusief de opmerking dat dit al een stuk hondvriendelijker is dan hoe ze het eerst trainden. Ik heb maar niet gevraagd hoe die eerdere methode in elkaar zit.

Ik weet dat er een groep africhters is die dingen probeert te veranderen. Maar ik weet ook dat die groep het moeilijk heeft. Dat ze constant onder vuur staan en er al snel 'zie je wel' wordt gezegd als het even niet lukt. Dat is overigens ook precies wat ik proef als hier geschreven wordt over de positieve trainingsmethode.
Om eerlijk te zijn, ik heb er nog nooit van gehoord (dat van de tafel), wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet gebeurd. In mijn ogen is dat een exces, en een hond op die wijze leren blaffen getuigd nu niet direct van inzicht, maar luiheid. En dat is dan misschien ook wel voor een groot gedeelte waar het om draait, snel resultaat willen zien. En dat gaat veel makkelijker met een prikband en een TT.
Afbeelding
Groetjes Marja
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoek stok! schreef: Klopt, en daarom weet ik ook dat wat ik nu doe (open kritiek leveren) eerder averechts werkt dan dat het ook maar enigszins bijdraagt aan verandering. Mensen schieten in de verdediging en er is geen dialoog meer mogelijk. Maar ik ben mijn schrik en boosheid wel even kwijt zullen we maar zeggen, een wereldverbeteraar ben ik nooit geweest :wink:
Ik sta in zover wel open dat ik bijvoorbeeld best dan wel eens zou willen kijken bij clubs waar het dan wel heel anders toe gaat? Ik vrees alleen dat het merendeel van die clubs (niet allemaal) voor mij toch al veel te ver gaan. Een cultuurverschil is niet zo even op te lossen ook.

Zo ben ik ervan overtuigd dat je een hond net zo goed naar een heel vriendelijk gegeven commando kan laten luisteren dan een op barse toon schreeuwend uitgesproken bevel. En dat werd al eens een beetje belachelijk gemaakt in een topic. Voor een hond is een commando een commando. Buffy zou niet luisteren naar hard schreeuwend heel streng "zit" dat is voor haar geen "zit", dus geen commando. Dat ligt niet aan Buffy of aan het feit dat het een kooiker is maar aan de manier waarop je een commando aanleert.

Ik wil wel geloven dat er wat verandering komt hoor, maar wat voor mensen in de africhting positief trainen en heel anders dan vroeger is, is voor mij nog steeds behoorlijk hard. Zoals alleen al het veelvuldige en heel normale gebruik van prikkettingen.

Toch zou ik als ik een herder had best graag in de africhting willen gaan (bij een goede club) , ik heb zeker niets (meer) tegen de sport an sich, kan het zelfs echt wel mooi vinden. Dat heb ik dan wel overgehouden aan openstaan voor en de discussies hier.

Anne
starfleet
Erelid

tycha schreef:
Om eerlijk te zijn, ik heb er nog nooit van gehoord (dat van de tafel), wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet gebeurd. In mijn ogen is dat een exces, en een hond op die wijze leren blaffen getuigd nu niet direct van inzicht, maar luiheid. En dat is dan misschien ook wel voor een groot gedeelte waar het om draait, snel resultaat willen zien. En dat gaat veel makkelijker met een prikband en een TT.
Verschilt dat dan per trainer of per club in het algemeen? Ik zie in topics hier veel prikbanden en uitleg waarom het helemaal niet erg is om een prikband te gebruiken. Toch wordt er dan gezegd: "Bij ons wordt heel anders getraind". Ik kan dat niet zo goed rijmen met elkaar.

Anne
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Mijn ervaring is dat de meeste africhters heel erg openstaan voor positieve methodes, en daar ook volop gebruik van maken. Dit dan soms in combinatie met bv een TT of prikker. Wat ik niet begrijp is altijd weer die tt die mensen op de achterste benen doet staan.... :19: ik denk dat het een stuk minder dramatisch is in het echt dan de voorstelling die men erbij heeft. Voorbeeld: in de positieve africhting gebruikt men een time out bij verkeerd gedrag... deze methode is ook door verschillende africhters toegepast , maar al snel bleek dat de frustratie van de hond bij een time out 1000 maal groter was dan bij een correctie van de tt. Voor die honden was de time out een veel zwaardere straf dan die tt. Daarnaast is het natuurlijk ook een sport waar men in het programma perfectie eist en die krijg je alleen door heel duidelijk te zijn naar je hond toe, zwart en wit en niks ertussen.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Phoeh, is een interressante discussie geworden. Het duurde even voor ik door alle paginas heen was :mrgreen: Maar wel heel herkenbaar ! Wat TS schrijft, daar heb ik met Max ook last van nl. Heb hier een hele tijd geleden ook al eens een topic over geopend en veel tips gehad, maar ben ondanks een hoop tijd en geduld eigenlijk geen steek verder gekomen... :jank: Stoppen of omdraaien bij trekken interesseert Max geen donder ! Zodra de lijn slap hangt en ik weer wegloop knalt hij er net zo hard weer in ! Zelfs na weken kom ik niet verder dan de hoek van de straat op die manier, trainen met lekkers werkt een minuut of 5 en hij word er erg happerig van ! ( is ook niet echt leuk, een staf in je vingers..). Balletjes werken ook maar een minuut of 5, andere honden zijn immers leuker...
Eigenlijk werkt iets alleen even als het nieuw is. Aandacht vragen en positief belonen, prima hoor maar na een minuut of tien maakt het hem geen donder meer uit. Halti of slip werken 1 dag en dan ook niet meer, dan is het nieuwe er af en weet MAx het wel weer. Hetzelfde geld voor een gewoon tuig... Op de juiste manier corrigeren met de slip helpt drie seconden, dus blijf ik corrigeren en dat is ook niert de bedoeling ! Max is een schat hoor maar wel supersterk en niet aardig naar andere honden en dus vind ik het heel belangrijk dat ik hem goed kan houden en fatsoenlijk met hem kan wandelen. Zijn neus word ook kaal van de halti omdat hij daar ook gewoon aan trekt ! Wel is hij dan iets minder sterk maar is niet mijn bedoeling... Alleen positief belonen heeft helaas geen effect en correcties daar trekt hij zich niet zoveel van aan. Hij wil het wel goed doen maar het is net of hij dat een minuutje later al weer vergeten is. Ik ben er nu al bijna een jaar mee bezig en heb me er eigenlijk al een beetje bij neergelegd dat hij nu eenmaal trekt als een buffel !! Hoop dat het vanzelf wat minder wordt als hij wat ouder wordt, hij is nu twee en een half. Zowel hij als ik worden er een beetje kriegel van om iedere keer maar weer een oplossing proberen te vinden. Ik pak voor ieder wandeling maar een andere band, slip, halti tuig en andere riem( flex, lijn met rek,langen lijn) en houd het zo een beetje afwisselend, dat is het enige wat een beetje lijkt te werken.....

Hmmm, is een beetje een warrig verhaal geworden geloof ik, lastig om het logisch op te schrijven. Ik blijf gewoon meelezen hier, wie weet komt er nog een keer een tip die wel werkt voor ons...
starfleet
Erelid

SuzieC1970 schreef: Hmmm, is een beetje een warrig verhaal geworden geloof ik, lastig om het logisch op te schrijven. Ik blijf gewoon meelezen hier, wie weet komt er nog een keer een tip die wel werkt voor ons...
Ik denk dat je het voor je hond heel moeilijk maakt door telkens iets anders te gebruiken. Honden gedijen bij vastigheid en consequent zijn, bij weten waar ze aan toe zijn. Als je telkens verandert ben je onvoorspelbaar en onduidelijk. Ik denk dat daar een groot deel van het probleem zit. En wellicht meer geduld hebben. Ik verzet helemaal geen stap meer als Buffy irritant trekt, ik heb er een hele erge hekel aan om voortgesleept te worden ook al is het een hond die heel goed te houden is. Als de hond erg trekt zou ik liever een tuig gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat ik me dan wel voort liet slepen.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 05 feb 2008 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: dat van die tafel is zeker een exces :19: . vreemd genoeg heb ik (gelukkig) zo'n dingen (ook niet iets wat er op leek) gezien op de club waar ik jaren terug met dropje trainde. nochtans was dat een club die zichzelf zeer serieus nam - de pakwerker daar deed mee aan de nationale kampioenschappen en mario dinges (kan even niet op zijn naam komen :mrgreen: ), de bekende ipo-kampioen, trainde daar ook regelmatig. gebruik van de tt was daar de absolute uitzondering.
Inge, ik heb echt met veel verschillende mensen gesproken, dus het is apart dat ik die verhalen dus wel allemaal hoor. En ook hier op het forum lees ik in africhtingstopics elke keer weer over allerlei flinke fysieke maatregelen. Dat kan ik niet rijmen met dat ik alleen de excessen zou hebben gehoord.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:ik zit nu op een 'positieve hondenschool', geen gebruik van slipkettingen, clicker wordt er vaak gebruikt, en wát mis ik weer het meeste :boos: : de beloningen!
Maar het feit dat een school roept dat ze positief zijn, zegt mij niet zoveel hoor. Volgens mij zijn er nog weinig hondenscholen die roepen dat ze met correcties werken :wink: Maar het enige dat de meeste van die scholen hebben gedaan, is de slipketting vervangen door de clicker. En dan zie je van die trainers staan die maar wat babbelen en ongelukkige cursisten die vragend naar het doosje in hun hand staan te kijken :mrgreen:

Overigens: hoe kunnen ze nou niet belonen met een clicker? Een click is namelijk een beloning....
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
ik geloof je echt wel, linda, want ik ben ook zeker dat die excessen bestaan :wink: . alleen zijn ze (naar mijn ervaring dan) minder wijd verspreid dan je zou aannemen, denk ik.
let wel, elke exces zijn er twee teveel hoor, dat gevoel heb ik ook, maar het is zeker niet standaard op alle clubs.

wat wel zo is, is dat het in africhtingsmidden heel normaal gevonden wordt als iemand met een 'exces-idee' komt, om het zo maar te noemen. ik heb ze zelden horen argumenteren dat ze dit of dat toch niet zouden willen doen omwille van het welbevinden van de hond - alles wat hogere punten kan opbrengen is het proberen waard, vinden ze.
Ik ben juist zo geschrokken omdat het veel wijder verspreid is dan ik dacht :wink: Ook mensen die ik best hoog heb zitten qua omgang met honden blijken naar middelen te grijpen tijdens training waar ik echt van sta te kijken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Chiki schreef:Mijn ervaring is dat de meeste africhters heel erg openstaan voor positieve methodes, en daar ook volop gebruik van maken. Dit dan soms in combinatie met bv een TT of prikker. Wat ik niet begrijp is altijd weer die tt die mensen op de achterste benen doet staan.... :19: ik denk dat het een stuk minder dramatisch is in het echt dan de voorstelling die men erbij heeft. Voorbeeld: in de positieve africhting gebruikt men een time out bij verkeerd gedrag... deze methode is ook door verschillende africhters toegepast , maar al snel bleek dat de frustratie van de hond bij een time out 1000 maal groter was dan bij een correctie van de tt. Voor die honden was de time out een veel zwaardere straf dan die tt. Daarnaast is het natuurlijk ook een sport waar men in het programma perfectie eist en die krijg je alleen door heel duidelijk te zijn naar je hond toe, zwart en wit en niks ertussen.
Het zwartgedrukte is precies wat ik bedoel met de afstandbediening in de ene hand en een clicker in de andere hand en eens kijken waar we op gaan drukken vandaag. Heel lullig en onaardig gezegd natuurlijk, maar hoe kun je nou zeggen dat je open staat voor de positieve methode terwijl die methode er juist vanuit gaat dat er geen fysieke correctie bij ongewenst gedrag volgt? Dan pik je er maar gewoon wat uit omdat het zo modieus is en verder ga je gewoon door zoals het ging.

Ik geef nooit een time out, dus kan niet inschatten wanneer dat toegepast wordt in de africhting. En nogmaals, ik heb niks tegen een goed getimede correctie op maat. Maar dat je niet in staat bent om je hond tijdens training te motiveren of in de hand kan houden als die geen TT omheeft, dat vind ik een ander uiterste. Dat zou hetzelfde zijn als Bram geen parcours achter elkaar kan en wil lopen als ik geen kaas in m'n handen heb :19:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: heb me laatst echt staan verbijten, tot ik er iets moést van zeggen, de arme hond wist echt niet meer waar hij het had, hij hoorde alleen wat hij fout deed en als hij het even goed deed hoorde hij niks :jank: . en werd daarvoor dan ook nog twee keer aan een time-outpaal gezet :jank: .
Ah gossie, en dan met zo'n sneu koppie erbij natuurlijk :jank:
Ik heb overigens ook pas bij mijn huidige trainer uitleg over belonen gekregen en beloningsoefeningen geleerd zoals een voedselcircuit e.d. Bij de lessen daarvoor stopte ik maar af en toe een snoepje in Bram en dat was het dan. Niet zo vreemd dat Bram er geen bal aan vond :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Het zwartgedrukte is precies wat ik bedoel met de afstandbediening in de ene hand en een clicker in de andere hand en eens kijken waar we op gaan drukken vandaag. Heel lullig en onaardig gezegd natuurlijk, maar hoe kun je nou zeggen dat je open staat voor de positieve methode terwijl die methode er juist vanuit gaat dat er geen fysieke correctie bij ongewenst gedrag volgt? Dan pik je er maar gewoon wat uit omdat het zo modieus is en verder ga je gewoon door zoals het ging.

Ik geef nooit een time out, dus kan niet inschatten wanneer dat toegepast wordt in de africhting. En nogmaals, ik heb niks tegen een goed getimede correctie op maat. Maar dat je niet in staat bent om je hond tijdens training te motiveren of in de hand kan houden als die geen TT omheeft, dat vind ik een ander uiterste. Dat zou hetzelfde zijn als Bram geen parcours achter elkaar kan en wil lopen als ik geen kaas in m'n handen heb
waar ik nu benieuwd naar ben is wat jij een goed getimede correctie op maat vindt? (gewoon echt benieuwd)

Iemand die met een TT traint, moet deze trouwens altijd om doen, ook al gebruik je hem niet. Je wilt immers niet dat de hond het verband gaat leggen tussen het om hebben van de band en de correctie die hij er mee krijgt. Het is dus niet zo dat als een hond de band om heeft de TT ook te pas en te onpas wordt gebruikt.

En ook ik heb me er "schuldig" aan gemaakt, de TT gebruikt, en zolang je hem op de juiste wijze, de juiste mate stroom die past bij de hond, en mijn hond direct na het gebruik ervan vrolijk staat te kwispelen, maar wel begrepen heeft dat ze toch echt niet in de voorwerpen mag bijten, denk ik dat het gebruik van een TT niet zo heel ernstig is. Voorwaarde in mijn ogen is wel dat een hond eerst wel heel goed weet wat de bedoeling van een oefening is, en dus willens en wetens de fout in gaat.

Daarnaast weet ik ook dat het anders kan, alleen dat de weg vele malen langer is. En dat is volgens mij nu juist datgene wat de meeste niet willen.
Afbeelding
Groetjes Marja
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Daarnaast weet ik ook dat het anders kan, alleen dat de weg vele malen langer is. En dat is volgens mij nu juist datgene wat de meeste niet willen.
als jij er toch lol in hebt om met je hond bezig te zijn dan moet de lengte van de weg geen bezwaar zijn lijkt me. :19:
gewoon lekker bezig zijn :wink:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 05 feb 2008 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
starfleet
Erelid

tycha schreef:
Dat denk ik ook. En omdat dat niet zo leuk is om toe te geven, ook niet tegen jezelf, is het gemakkelijker clickeren en positief opvoeden belachelijk te maken door voorbeelden aan te halen van mensen die niks begrepen hebben van hun cursussen, hetzij omdat ze zelf de kantjes eraf lopen, hetzij omdat er op dat gebied ook maar wat aan gerotzooid wordt vaak. Want op het gebied van positief trainen heb ik ook genoeg ellende gezien door trainers die (nog) helemaal niet toe waren aan het begeleiden van een groep. Dan zie je inderdaad honden die er niks meer van snappen en machteloze bazen.

Anne
starfleet
Erelid

Inge O schreef:
euhh, en wat is dat dan :denken: :mrgreen: ?
Ik weet alleen iets van Jackpot en interval belonen. Ik wil ook graag weten wat het voedselcircuit is.

Anne
tycha
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:Daarnaast weet ik ook dat het anders kan, alleen dat de weg vele malen langer is. En dat is volgens mij nu juist datgene wat de meeste niet willen.
In de knpv hebben de meeste "africhters" de hond niet aangeschaft om "leuk" een hondje te hebben. Het doel is een hond africhten voor PH1 en daarna verkopen. Een hond klaar maken voor dit programma, duurt volgens de "snelle" weg al snel een jaar of 2. Gezien het feit dat ze pas echt beginnen als de hond rond het jaar is, is de hond dan een jaar of 3. dus voor hun is de lengte van de weg wel degelijk van belang.

Daarnaast is het toch ook echt zo dat veel honden in de KNPV, van nature, een iets ander karakter hebben dan de meeste andere honden.
Afbeelding
Groetjes Marja
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

starfleet schreef:
Inge O schreef:
Ik weet alleen iets van Jackpot en interval belonen. Ik wil ook graag weten wat het voedselcircuit is.

Anne
dit wordt gebruikt als motviavatie/beloning. je gooit een stuk voer een stukje weg.Hond komtterug en laat de hond achter ejhand aandraaien en goit het weer weg. Dit herhaal je dan een aantal keren
Jan
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

tycha schreef:
waar ik nu benieuwd naar ben is wat jij een goed getimede correctie op maat vindt? (gewoon echt benieuwd)

Iemand die met een TT traint, moet deze trouwens altijd om doen, ook al gebruik je hem niet. Je wilt immers niet dat de hond het verband gaat leggen tussen het om hebben van de band en de correctie die hij er mee krijgt. Het is dus niet zo dat als een hond de band om heeft de TT ook te pas en te onpas wordt gebruikt.

En ook ik heb me er "schuldig" aan gemaakt, de TT gebruikt, en zolang je hem op de juiste wijze, de juiste mate stroom die past bij de hond, en mijn hond direct na het gebruik ervan vrolijk staat te kwispelen, maar wel begrepen heeft dat ze toch echt niet in de voorwerpen mag bijten, denk ik dat het gebruik van een TT niet zo heel ernstig is. Voorwaarde in mijn ogen is wel dat een hond eerst wel heel goed weet wat de bedoeling van een oefening is, en dus willens en wetens de fout in gaat.

Een goed getimede correctie op maat vind ik een correctie waarbij de hond exact begrijpt voor welk gedrag hij gestraft wordt en zijn motivatie om te trainen er niet minder van wordt, maar hij wel geneigd is het ongewenste gedrag te vermijden. Ik kan dus helemaal niet corrigeren want Brams motivatie wordt ogenblikkelijk aangetast na een correctie :wink:

Ik geloof overigens dat een hond went aan correcties. Hoe vaker en hoe zwaarder je ze maakt, hoe meer je ze nodig hebt om indruk te maken op de hond.

En je stuk over de TT....op een wedstrijd en examen mag je toch ook geen TT om laten? Ik geloof overigens ook niet dat positief trainen altijd langer duurt als je daar van pup af aan mee bezig bent.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
tycha
Zeer actief
Contacteer:

dit wordt gebruikt als motviavatie/beloning. je gooit een stuk voer een stukje weg.Hond komtterug en laat de hond achter ejhand aandraaien en goit het weer weg. Dit herhaal je dan een aantal keren
En wat is dan het doel hiervan?
Afbeelding
Groetjes Marja
Zoek stok!
Zeer actief

tycha schreef:
Motivatie/belonen tussen de oefeningen door. Ready steady go zal Jan ook wel kennen: door je knieen, hond vasthouden aan de halsband, gooibeweging maken met snoepje, maar niet echt gooien en ready zeggen, dan weer hetzelfde...steady...spannend maken...go! Vindt Bram geweldig leuk :wink:

De eerste maanden bij mijn nieuwe trainer moest ik Bram ook leren spelen tussen de oefeningen door. Hij was dat niet gewend en vond het maar raar gedoe. Nu heb ik een knuffelbeest mee en gaat hij helemaal los tijdens het spelen, erg leuk!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

tycha schreef:
In de knpv hebben de meeste "africhters" de hond niet aangeschaft om "leuk" een hondje te hebben. Het doel is een hond africhten voor PH1 en daarna verkopen. Een hond klaar maken voor dit programma, duurt volgens de "snelle" weg al snel een jaar of 2. Gezien het feit dat ze pas echt beginnen als de hond rond het jaar is, is de hond dan een jaar of 3. dus voor hun is de lengte van de weg wel degelijk van belang.
Dat vind ik dus absoluut echt geen argument om zware middelen in te zetten. Bijzonder hondonvriendelijk gedacht, daar kan ik als liefhebber van honden niets mee.

Dat een Mechelaar anders in elkaar zit dan een King Charles dat neem ik wel aan en ook dat je een hond met een bepaald karakter minder snel beschadigt als bijvoorbeeld mijn hondje, maar ook dat is voor mij geen reden om standaard naar zwaardere middelen te grijpen. Buffy wil ook niet echt lang af liggen bijvoorbeeld terwijl ze volgens africhtingsbegrippen "heel best weet wat de bedoeling is". . Dan zal ik daar verrekte veel moeite in moeten steken, net zoveel moeite als iemand met een Mechelaar die niet wil blijven liggen. Toch gebruik ik geen teletact of prikketting voor dit soort dingen, waarom in de africhting dan wel zo gemakkelijk? Met aard heeft dat weer niets te maken.

Anne
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef: Motivatie/belonen tussen de oefeningen door. Ready steady go zal Jan ook wel kennen: door je knieen, hond vasthouden aan de halsband, gooibeweging maken met snoepje, maar niet echt gooien en ready zeggen, dan weer hetzelfde...steady...spannend maken...go! Vindt Bram geweldig leuk :wink:

De eerste maanden bij mijn nieuwe trainer moest ik Bram ook leren spelen tussen de oefeningen door. Hij was dat niet gewend en vond het maar raar gedoe. Nu heb ik een knuffelbeest mee en gaat hij helemaal los tijdens het spelen, erg leuk!
Wat leuk met dat snoepje gooien, ready steady e.d. Dat pik ik :wink: Spelen deden wij altijd wel flink tussen de oefeningen door, Buffy duurde het allemaal veel te lang. Wachten tijdens de uitleg, wachten als een andere hond aan de beurt was. Maar jij zat ook wel op scholen die ik toen al helemaal niet leuk vond klinken toen Bram nog jong was. Dat is zo lastig inschatten wat past bij jou en je pup (jou als in algemeen). Bij je eerste hond moet je er zelf nog ingroeien en zoeken wat bij je gaat passen.

Anne
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

janinca2002 schreef:
starfleet schreef:
Inge O schreef:

Anne
En wat is daar het voordeel van???? :denken:

In principe gooi ik niet met voer.... om te beginnen omdat mijn gooien voor de omstanders hilariteit verwekkend is.
De kans dat het recht voor je komt is even groot als de kans dat het recht achter je komt...ik bedoel maar :N:
Maar ik heb ook principele bezwaren, mijn honden mogen nooit (en ik bedoel nooit :boos: ) iets eetbaars van de grond oppakken of voedsel van derden aannemen. Als er bij het belonen een brokje op de grond valt dan blijft dat daar liggen, ze kunnen dan wel een andere krijgen :wink:

Voedsel gooien ter beloning doe ik dus nooit...
Ik heb honden geen dolfijnen :19:
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Een goed getimede correctie op maat vind ik een correctie waarbij de hond exact begrijpt voor welk gedrag hij gestraft wordt en zijn motivatie om te trainen er niet minder van wordt, maar hij wel geneigd is het ongewenste gedrag te vermijden
In mijn ogen is dit ook de enige correctie die zin heeft. Vaak zie je inderdaad anders gebeuren. een hond die gecorrigeerd wordt en geen flauw idee heeft waarvoor.
Ik geloof overigens dat een hond went aan correcties. Hoe vaker en hoe zwaarder je ze maakt, hoe meer je ze nodig hebt om indruk te maken op de hond.
Dit geloof ik ook.
En je stuk over de TT....op een wedstrijd en examen mag je toch ook geen TT om laten? Ik geloof overigens ook niet dat positief trainen altijd langer duurt als je daar van pup af aan mee bezig bent.
Nee, maar een hond is ook nog een gewoonte dier. Bij het gebruik van dit soort hulpmiddelen gaat men er ook van uit dat eer dat de hond door heeft dat hij niet gecorrigeerd wordt, het examen alweer voorbij is. Daarnaast bouw je als het goed is ook af. De hond heeft dan bijv. de band nog wel om maar je hebt hem eigenlijk niet meer nodig. Mocht de hond toch weer een keer de fout in gaan, en dit kan zelfs zo zijn nadat de hond een oefening al maanden goed beheersd, dan kun je direct reageren, zonder dat de hond zichzelf dus kan belonen.
Hetzelfde gebeurd met een lange lijn. Veel africhters hebben hun hond tot de keuring aan toe aan de lange lijn, zodat je ten alle tijden in kunt grijpen als de hond de fout in gaat.
Afbeelding
Groetjes Marja
Zoek stok!
Zeer actief

Ennath schreef:
In principe gooi ik niet met voer.... om te beginnen omdat mijn gooien voor de omstanders hilariteit verwekkend is.
De kans dat het recht voor je komt is even groot als de kans dat het recht achter je komt...ik bedoel maar :N:
Maar ik heb ook principele bezwaren, mijn honden mogen nooit (en ik bedoel nooit :boos: ) iets eetbaars van de grond oppakken of voedsel van derden aannemen. Als er bij het belonen een brokje op de grond valt dan blijft dat daar liggen, ze kunnen dan wel een andere krijgen :wink:

Voedsel gooien ter beloning doe ik dus nooit...
Ik heb honden geen dolfijnen :19:
Ik gooi heel vaak met voer, ook tijdens het clickeren. Maar je hoeft niks hoor, het is maar een voorbeeld :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
tycha
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
tycha schreef:
Dat vind ik dus absoluut echt geen argument om zware middelen in te zetten. Bijzonder hondonvriendelijk gedacht, daar kan ik als liefhebber van honden niets mee.

Dat een Mechelaar anders in elkaar zit dan een King Charles dat neem ik wel aan en ook dat je een hond met een bepaald karakter minder snel beschadigt als bijvoorbeeld mijn hondje, maar ook dat is voor mij geen reden om standaard naar zwaardere middelen te grijpen. Buffy wil ook niet echt lang af liggen bijvoorbeeld terwijl ze volgens africhtingsbegrippen "heel best weet wat de bedoeling is". . Dan zal ik daar verrekte veel moeite in moeten steken, net zoveel moeite als iemand met een Mechelaar die niet wil blijven liggen. Toch gebruik ik geen teletact of prikketting voor dit soort dingen, waarom in de africhting dan wel zo gemakkelijk? Met aard heeft dat weer niets te maken.

Anne
Dat jij daar niets mee kan, kan ik best geloven, alleen gebeurd het wel.

Een prikkeband oid nodig hebben om je hond te laten liggen is ook onzin.
Afbeelding
Groetjes Marja
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
tycha schreef:
Motivatie/belonen tussen de oefeningen door. Ready steady go zal Jan ook wel kennen: door je knieen, hond vasthouden aan de halsband, gooibeweging maken met snoepje, maar niet echt gooien en ready zeggen, dan weer hetzelfde...steady...spannend maken...go! Vindt Bram geweldig leuk :wink:

Leuk, maar nog steeds begrijp ik de bedoeling er niet helemaal van.
Is dit net zoiets als dat ik met een bal doe, even trainen, oefening een paar keer goed, even ontladen door met een bal te gooien?
Afbeelding
Groetjes Marja
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”