Zoek stok! schreef:malinois schreef: Heel hondse reactie

Ik wil daar wel een keer op ingaan, ook al zullen we het nooit eens worden. In het topic van die halsband waarvan we niet begrijpen waar hij voor is, gaat het namelijk ook weer over de beet van een moederhond naar de pups.
Wij als mens moeten niet proberen om hond te zijn, dat is mijn mening. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die goed getimed kunnen corrigeren op een zodanige wijze dat de hond begrijpt dat op een bepaalde actie van hem een correctie volgt en dat hij dat dus niet nog een keer moet doen. Sterker nog, als ik zo om me heen kijk op hondenscholen en losloopgebieden dan corrigeert 99 % van de mensen verkeerd, dwz: de hond snapt er geen klap van. Belonen kunnen de meeste mensen ook niet, maar een keer 'goed zo' zeggen terwijl de hond geen idee heeft voor welk gedrag dat was, is heel wat minder schadelijk dat een tik op de neus voor iets wat hij niet begrijpt.
Behalve die timing, heb ik nog een argument om corrigeren niet standaard toe te passen. Wij hebben namelijk een heel andere relatie met onze hond(en) dan een andere hond. Een hond kan ronduit onderdanig zijn tov een ranghogere. Ik weet niet hoe het met jouw sport zit, maar in behendigheid is het bepaald niet handig als de hond zich heel duidelijk als ranglagere (onderdanig) opstelt. Ik wil dat Bram naar me blaft, voor me uit loopt, initiatief neemt etc. Hij moet dus juist brutaal en zeker van zichzelf zijn. Een heel verschil tussen honden onderling, daar wordt brutaal gedrag niet getolereerd.
ik ben de baas over mijn honden, wat ik zeg zal dus ook gebeuren en ja ze mogen daar best 'hun ongenoegen' over uiten door een keer te grommen etc. maar wat ik uiteindelijk zeg zal gebeuren... klinkt heel bot, zal ook best zo zijn, maar zo zie ik het nu eenmaal...
En op welke manier dat is, DAT is per hond verschillend. De ene kan dat met stem, de ander moet je daar fysiek voor aanpakken en weer een ander moet je iets onthouden (dus niet geven/laten doen etc.)
Correctie moet idd. op het juiste moment zijn, maar als mijn hond dus weet dat hij het niet hoeft te proberen, weet hij ook heel goed dat hij daar zn correctie voor heeft gehad, en niet voor (ik noem maar wat) snuffelen of achter een blaadje aan gaan.
In de IPO moeten de honden natuurlijk onder appel staan, maar bij het pakwerk moeten ze ook eigen initiatief nemen, ze moeten zelf bijten bij de overval, daar komt geen commando aan te pas bijv.
Ze moeten zelf bijten bij de overval uit rugtransport, dit terwijl ze het stukje daaraan vooraf juist strak naast me moeten blijven lopen, wel met het oog op de pakwerker maar ze mogen absoluut niet voor me gaan lopen, maar dan wel weer zelf het initiatief nemen als de pakwerker een overval maakt... (snap je het nog?)