Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitvallen naar andere honden af te leren?

Moderator: moderatorteam

Lynndalin
geregistreerd lid

Uitvallen naar andere honden af te leren?

Ongelezen bericht door Lynndalin »

Sinds vorige week zaterdag hebben wij Dali (gecastreerde) kruising-herder reu uit het Asiel gehaald.
We zijn erg blij met hem.
Hij is net 4 jaar.

Buiten valt hij uit naar honden.
Het lijkt me niet zo zeer agressie, maar hij stuift er wel op af onder luid en druk geblaf.
Verder gebeurd er dan niet veel.

Volgens de medewerkers van het asiel zou hij prima los kunnen lopen, goed met andere honden kunnen en goed luisteren.
wel.......hij luistert perfect hoor, als ik hem roep komt hij direct, ook als hij op een andere hond afstuift.
Maar op deze manier laat ik hem natuurlijk niet meer loslopen, omdat ik niet weet wat er gaat gebeuren, en ik het natuurlijk uiterst vervelend vind voor andere honden en hun baasjes.
Dus ik let in het park/bos heel goed op, en zodra ik andere honden bespeur, gaat hij aan de lijn.

Maar.......aan de lijn blaft hij ook heel erg.
Natuurlijk negeer ik dat, en loop gewoon door.
Ook probeer ik hem af te leiden, wat meestal lukt.

Het 'gekke' is, dat hij het niet altijd heeft, dus vraag ik me af of het te maken heeft met onzekerheid?

De ene keer gaat hij 'helemaal uit zijn dak' als hij een andere hond ziet, en een andere keer negeert hij een andere hond totaal.
Ik heb er nog op gelet of het om een bepaald soort hond gaat (ras) of uiterlijk, maar dat is niet het geval.
Hier in de buurt blafte hij eerst als een gek naar een witte herder, en de volgende dag negeert hij die zelfde hond totaal.
Voor mij geen touw aan vast te knopen dus, voor jullie wel?

En mijn vraag dus.....hoe kan ik dit gedrag afleren....ik kwam vandaag namelijk een andere hondebezitter tegen die zei er een hard hoofd in te hebben dat dit gedrag afgeleerd kan worden.

Ik denk er ook over om met hem op cursus/training te gaan, maar (zie topic 'sascha's blend' bij 'Medisch') ik wil eerst afwachten hoe het met zijn heupen/achterpoot af zal lopen.

Maar alle tips en ervaringen betreffende dit onderwerp zijn meer dan welkom.

Groetjes,
Lynn
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik kan je aanraden om hem te proberen af te leiden, en mocht hij toch proberen naar de andere hond te gaan en aan de lijn hangen-gelijk de andere kant oplopen zonder iets te zeggen(kan wezen dat je tijden lang niet ver komt)maar je moet eigenlijk proberen te zorgen dat hij geen succes heeft met zijn gedrag :neenee: . mocht hij diezelfde hond de dag erna negeren belonen -dus gewoon rustig duidelijk maken wat wel gewenst is en wat niet :denken:
Zo doe ik het bij mijn honden :ok: en dat gaat steeds een beetje beter(het is geen instant oplossing) :19:
Lynndalin
geregistreerd lid

Hoi Sandra.....dat afleiden doe ik inderdaad al, en ik loop ook direct de andere kant op, of loop door (Dali komt in ieder geval niet waar hij wezen wil en ik negeer zijn gedrag). :ok: Ook prijs ik hem als hij een andere hond negeert. :cheer: Wat dat betreft komen we dus wel overeen . :ok: Hihi....ik ben me er terdege van bewust dat er geen instant oplossingen zijn, dat zou wel makkelijk zijn he. Maar ik vind het toch ook wel weer een leuke uitdaging. :mrgreen:

Martijn, bedankt voor je uitgebreide reactie, vind er veel herkenning in. :ok:

Om bij de laatste vraag te beginnen.....nee, dit is niet mijn eerste hond, heb hiervoor 2 herders gehad (na elkaar), en heb voor mijn werk een paar jaar in ZuidAmerika gewoond waar ik vrijwel constant een roedeltje honden tussen de 15 en 20 stuks had......ik ving ze van straat of verwaarlozing op (dat gebeurt nu eenmaal meer daar), en waar er eerst met ze gevoetbald werd, vonden ze na goede verzorging en opvoeding meestal een goed tehuis. Maar goed, dat 'telt' eigenlijk niet he.....want een huishond hier is toch anders. :mrgreen:

Ik (wij.....ik man en 3 kinderen) hebben specifiek weer voor een herder gekozen, omdat ik zoals ik al zei eerder herders heb gehad en ik er gewoon 'helemaal gek op ben' om het zo maar uit te drukken, qua uiterlijk, karakter, werklust, slimheid, leergierigheid etc etc.
Ik heb trouwens alle keren een asielhond genomen, ook bewuste keuze.

Dali is wel een kruizing herder, wat de kruizing is? Ik zal eens foto's proberen te plaatsen.....ben benieuwd wat de bevindingen dan zullen zijn.
Ben er zelf nog niet helemaal uit. :19:

Ik ben me ook zeker bewust van het feit dat hij eerst zijn draai nog moet vinden hier, en ik denk dat zijn gedrag ook wel uit onzekerheid voortkomt. Zoals jij ook al aangaf laat ik hem ook steeds de zelfde ronden uit en elke dag zelfde tijdstip naar het park om los te kunnen lopen. Ik begrijp wat je bedoeld.Dat zal straks zeker in je voordeel werken. Goed dat je me daar toch nog eens nadrukkelijk op wijst :E:

We hebben hem 3 december gehaald, nu dus 10 dagen bij ons, en ik merk inderdaad dat hij met de dag meer in zijn element komt.
Ik heb ook geen haast hoor, dat zeker niet, zou ook niet goed zijn he.

Grappig hoe je aangeeft in het stukje over afleiden en zijn aandacht vasthouden over dat 'wauwelen met een hoog stemmetje'......hihi....dat doe ik dus ook al en is daar erg gevoelig voor haha.......maar je geeft in dat stukje goed advies en zal het zeker opvolgen!

En lopen suffen zal ik zeker niet hoor.....ik blijf alert......probeer eventuele situaties voor te zijn voor lopig.

Ben blij dat je aangeeft dat het zeker te corrigeren is (heb het met mijn andere honden nooit zo meegemaakt eigenlijk), en inderdaad zie ik het ook nu jij het zegt.....het is zeker geen vastgeroest patroon oid...want het is verre van constant.

Groetjes,
Lynn
Doris
nieuw lid

Ongelezen bericht door Doris »

Lynndalin schreef: Ook prijs ik hem als hij een andere hond negeert.
Pas dan wel op dat je niet juist de nadruk begint te leggen op het feit dat er een andere hond in de buurt loopt. Dan zou je een hond alleen maar triggeren dat er ïets" aan de hand is.
Lynndalin
geregistreerd lid

Hoi Doris,

Ik snap wat je bedoeld, maar ik denk niet dat dit een probleem zal vormen.
Als ik opmerk dat hij gespannen naar een andere hond aan het kijken is, dus erg alert daarop, en ik zeg hem 'naast' of ik laat hem zitten en ik leid hem af zodat hij zich op mij concentreert ipv die andere hond, dán prijs ik hem. Dus niet zomaar. Ik prijs hem voor een (afleidend) commando die hij goed uitvoert......niet voor zijn fixatie op een eventuele andere hond in de buurt.

groetjes,
Lynn
simba1
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door simba1 »

hoi.
bij mij in de les gehoorzame hond zat een hond (familie van de herder maar weet niet precies wat voor ras het was) die ook erg veel uitviel naar andere honden zomaar om niets, daarom was zijn baasje naar de lessen gekomen hij viel ook steeds uit tegen andere honden in de les maar aan het eind van alle lessen ging het heel goed met hem het heeft hem goed geholpen die avonden in groepsverband met andere honden.
groetjes.

Afbeelding
Sassie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sassie »

Ik vind het wel heel moeilijk om dit gedrag af te leren. Volgens mijn trainer moet ik strenger voor Wolf zijn maar naar mijn idee ben ik streng en maakt het net niet genoeg indruk.
Mijn band met Wolf is prima en ik heb hem zeker onder appel maar dit moet echt beter en ik werk er keihard aan door hem inderdaad af te leiden en hem stevig te corrigeren.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”