Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

apporteren/ tips graag

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

apporteren/ tips graag

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Baco moet apporteren op cursus- maar zodra hij de dummie heeft probeert hij m te ontvoeren en eigenlijk wil hij hem helemaal voor zichzelf hebben(de dummy), hoe kan ik hem het beste trainen dat hij hem terug breng-ik doe het nu aan de lange lijn en hengel hem binnen, maar daar zie ik hem nog niets van leren :19:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Om te beginnen zou je twee oefeningen kunnen doen.
Als hij het apport graag wil vasthouden tenminste?

1. Gewoon in huis (wel aangelijnd!) het apport in de bek geven en dan weer aannemen met het commando "los" en daarna meteen een lekker stuk worst geven. Dit kan je verschillende keren per dag doen, maar niet te vaak achter elkaar.
2. Tijdens het aangelijnd uitlaten bij het oversteken van de straat de hond het apport geven voor je oversteekt en aan de overkant weer aannemen en belonen met worst (o.i.d.).

Als je op het trainingsveld oefent kan je beter de hond niet van je af sturen om te apporteren, maar een "tussenapport"oefenen.
Dus de hond zit.....je loopt zelf vooruit en legt het apport neer......twee tot drie passen verder lopen en dan de hond voor roepen, met commando apport als hij er bijna bij is. Het voordeel is dat de hond al naar jou onderweg is en dus met zijn voorkant naar je toe staat. :wink:
In het begin wel een lange lijn er aan laten voor de veiligheid.
Ook kan je het apport neerleggen en samen met de aangelijnde hond er naar toe lopen, de hond het apport op laten pakken, een stukje samen doorlopen en dat aannemen. En altijd flink belonen :ok:

Het zijn variaties op hetzelfde thema, maar daardoor leuker voor de hond.
In het begin zou ik hem niet vragen om ook nog eerst met het apport te gaan zitten. Dat komt later wel.
Heb je hier iets aan?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

jazeker , het eerste niet zo want het is geen hond die graag iets in zijn bek heeft- het is meer het hard achter iets aanlopen dat weg wordt gegooid, of wat al op de grond ligt oppakken doet ie ook wel, en een balletje wil hij ook nog wel afgeven, maar die dummie(dan denkt ie alleen nog maar hebbe hebbe hebbe :mrgreen: ) het is echt die dummie wat anders is-
Een balletje pakt ie wel aan ,de dummie niet , een balletje geeft ie (zij het met moeite )wel af, met die dummie wil hij wegracen.
Ik ga vanmiddag kijken of het gaat werken, dank je wel
ranetje
Zeer actief

loving bulls schreef:jazeker , het eerste niet zo want het is geen hond die graag iets in zijn bek heeft- het is meer het hard achter iets aanlopen dat weg wordt gegooid, of wat al op de grond ligt oppakken doet ie ook wel, en een balletje wil hij ook nog wel afgeven, maar die dummie(dan denkt ie alleen nog maar hebbe hebbe hebbe :mrgreen: ) het is echt die dummie wat anders is-
Een balletje pakt ie wel aan ,de dummie niet , een balletje geeft ie (zij het met moeite )wel af, met die dummie wil hij wegracen.
Ik ga vanmiddag kijken of het gaat werken, dank je wel
Ik ben benieuwd :wink:
Denk er om dat je hem steeds aan de lijn hebt hoor, hij mag niet de kans krijgen om er mee vandoor te gaan.
Je zult ook geduld moeten hebben. Het is niet in één keer voorelkaar :wink:

Je kunt hem misschien enthousiaster maken voor het oppakken door de dummy voor hem op de grond heen en weer te bewegen en als hij er achteraan gaat de dummy door hem te laten pakken.
Maak er zeker in het begin maar een leuk spelletje van.
Het keurige apporteren komt daarna wel :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
S@ndr@
Zeer actief

ik zal de lange lijn meenemen(ik ben al blij als we samen lekker bezig zijn)en we zullen kijken wat hij gaat doen-ik zal in ieder geval evn een frikandel ontdooien :mrgreen: er moet iets tegenover staan toch :wink:
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

die bal gooi je dan ook weer weg als hij bij je is?dus heeft hij geleerd als ik die bal breng mag ik hem nog een keer halen(zijn beloning)en dat is leuk!die dummy wat doe je daar mee als ie hem wel brengt?dat werrennen met dummy klinkt mij in de oren als:dummy afgeleverd en weg gestopt dus is het voor die hond helemaal niet leuk om die dummy terug te brengen want daarna is het spel over.ja en dan wordt het voor hem aleen maar hebbe hebbe hebbe,probeer als je zover bent om die dummy dan niet meteen weg te stoppen maar laat hem die dummy nog even vast houden als ie hem netjes bij je komt brengen en je heb hem dan aangelijnd,of dummy inleveren en daarna een balletje weg gooien als je dit een goed tijdje volhoudt wordt het voor die hond leuker om hem wel bij je te brengen want dan volgt er misschien nog wel meer actie en dat kan je dan later als ie steady is op het terug brengen steeds verder uitbouwen met maar af en toe nog wat actie na het terugbrengen.dit doe ik soms nog steeds met mijn volleerde jachthonden en het terug brengen is bij hun nog steeds 1groot feest.
Afbeelding

jemble 5 maanden
ranetje
Zeer actief

fabienne s schreef:die bal gooi je dan ook weer weg als hij bij je is?dus heeft hij geleerd als ik die bal breng mag ik hem nog een keer halen(zijn beloning)en dat is leuk!die dummy wat doe je daar mee als ie hem wel brengt?dat werrennen met dummy klinkt mij in de oren als:dummy afgeleverd en weg gestopt dus is het voor die hond helemaal niet leuk om die dummy terug te brengen want daarna is het spel over.ja en dan wordt het voor hem aleen maar hebbe hebbe hebbe,probeer als je zover bent om die dummy dan niet meteen weg te stoppen maar laat hem die dummy nog even vast houden als ie hem netjes bij je komt brengen en je heb hem dan aangelijnd,of dummy inleveren en daarna een balletje weg gooien als je dit een goed tijdje volhoudt wordt het voor die hond leuker om hem wel bij je te brengen want dan volgt er misschien nog wel meer actie en dat kan je dan later als ie steady is op het terug brengen steeds verder uitbouwen met maar af en toe nog wat actie na het terugbrengen.dit doe ik soms nog steeds met mijn volleerde jachthonden en het terug brengen is bij hun nog steeds 1groot feest.
Dat is een hele goeie tip :ok:
In de jachttraining wordt dat vaak gedaan. Nog eens weggooien van de "happy dummy".
Je kunt dus een balletje òf de dummy zelf nog een keertje gooien.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

op cursus is het inderdaad 1 keer apporteren, daarna nog wel even spelen en klaar, maar dat doe ik hier in de straat natuurlijk niet, we proberen er toch wel een klein feestje van te maken :19: het is alleen zodra hij hem heeft is het hij is van mij mij mij mij en jij mag naar mijn billen kijken want ik ga lekker weg :mrgreen: het zou kunnen dat het komt omdat het apporteren met de dummie nog relatief nieuw is, maar ik wil hem geen vervelende gewoontes aan leren in deze fase. als ik wil joggen doe ik dat wel zonder dat Baco de weg wijst(niet dat ik achter hem aanga-wel de ander kant op) maar het leuk bezig zijn is dan over
ranetje
Zeer actief

loving bulls schreef:op cursus is het inderdaad 1 keer apporteren, daarna nog wel even spelen en klaar, maar dat doe ik hier in de straat natuurlijk niet, we proberen er toch wel een klein feestje van te maken :19: het is alleen zodra hij hem heeft is het hij is van mij mij mij mij en jij mag naar mijn billen kijken want ik ga lekker weg :mrgreen: het zou kunnen dat het komt omdat het apporteren met de dummie nog relatief nieuw is, maar ik wil hem geen vervelende gewoontes aan leren in deze fase. als ik wil joggen doe ik dat wel zonder dat Baco de weg wijst(niet dat ik achter hem aanga-wel de ander kant op) maar het leuk bezig zijn is dan over
Misschien heb je ook nog wat aan dit topic?
Daar wordt het apporteren van een salamiworst in een sok uitgelegd :mrgreen:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... httraining
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

ranetje schreef:
loving bulls schreef:op cursus is het inderdaad 1 keer apporteren, daarna nog wel even spelen en klaar, maar dat doe ik hier in de straat natuurlijk niet, we proberen er toch wel een klein feestje van te maken :19: het is alleen zodra hij hem heeft is het hij is van mij mij mij mij en jij mag naar mijn billen kijken want ik ga lekker weg :mrgreen: het zou kunnen dat het komt omdat het apporteren met de dummie nog relatief nieuw is, maar ik wil hem geen vervelende gewoontes aan leren in deze fase. als ik wil joggen doe ik dat wel zonder dat Baco de weg wijst(niet dat ik achter hem aanga-wel de ander kant op) maar het leuk bezig zijn is dan over
:smile: :smile: :smile: ik zag inderdaad dummy`s die je kunt vullen- ik kan mijn dummy natuurlijk ook insmeren ofzo met iets wat lekker ruikt voor de hond
ranetje
Zeer actief

loving bulls schreef:
ranetje schreef:
:smile: :smile: :smile: ik zag inderdaad dummy`s die je kunt vullen- ik kan mijn dummy natuurlijk ook insmeren ofzo met iets wat lekker ruikt voor de hond
Ja insmeren met iets lekkers kan ook.
En wat vind je van het idee om een salamiworst in een sok te stoppen? :wink: :smile:
En dan een paar losse stukjes er bij, sok goed dichtbinden :mrgreen:
En als Baco de "dummy"heeft gebracht sok los maken en een van de losse stukjes worst geven.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het werkt nog beter als je na het apport eerst net doet of je er zelf wat van eet :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Het werkt nog beter als je na het apport eerst net doet of je er zelf wat van eet :wink:
:mrgreen:
Jij houdt dus wel van salami :wink: :smile: :smile:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:
Jaap* schreef:Het werkt nog beter als je na het apport eerst net doet of je er zelf wat van eet :wink:
:mrgreen:
Jij houdt dus wel van salami :wink: :smile: :smile:
Meer van "Hide the salami" (hier zou zo'n knipoog smilie op z'n plaats zijn, maar dan krijgt het een iets te hoog René Froger gehalte :smile: )
Maar zonder gekheid, je krijgt er mega-veel aandacht voor, echt de sok/voerdummy tegen je mond, smakgeluiden maken, met een scheef oog naar de hond kijken tot die zich (vaak subtiel, alleen met de ogen) even afwendt, dán mag hij ook uit het zakje eten :ok: Ooeeh,......dá's interessant!!!
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
S@ndr@
Zeer actief

ik ga het proberen, ik heb nog een heleboel eenzame sokken :denken: we gaan dit uitproberen :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”