We hebben gisteren ook "de hondenfluisteraar" besteld via Bol.com . Dus hij moet binnenkort binnen zijn (woensdag). Overigens gaan we misschien niet helemaal werken op die methode, de leeftijdsgrenzen mogen best wat aangepast worden aan de individuele hond. Waarschijnlijk gaan we niet helemaal volgens die methode werken. Ook blijven we kunsjes doen, maar die worden gedaan voor het plezier. Mijn moeder is helemaal over

Mijn vader vindt de methode helemaal niets. M'n moeder wil misschien wel in de zomer naar Ameland toe. Ik ben natuurlijk ook van mening dat sommige andere methodes goed werken. Maar ik herken zo veel dingen van Xena hierin terug.
Vaak als ze iets niet begrijpt zit ze me aan te kijken met die oogjes: "baasje, ik snap het niet. Ik wil het wel, maar ik snap er niets van". Dat is echt geen kwade wil, want die uitdaag-oogjes als ze iets gestolen heeft zien er echt heeel anders uit.
Op de MGHS werden ze wel als hetzelfde bestempeld, als een hond iets niet doet en er wel op getraind wordt. Doet de hond het expres niet!

Daar klopt natuurlijk niets van, honden begrijpen soms mensen gewoon niet

. Bij onze hondenschool houden ze zich veel te veel aan het Walt Disney beeld van honden (zeer intilligent, doet iets om de baas te plezieren of te treiteren)
En sommige onzinnige dingen moeten ze nog goed kunnen ook. Dat vind ik niet erg als de hond het snapt, en ik weet hoe ik het haar kan láten snappen. Maar ze stuurden ons voor de vakantie naar huis met de opdracht om te leren op de riem te liggen

Xena kan perfect af, maar ze begrijpt niet dat het iets met die riem te maken heeft
Onzinnige dingen leren: Prima! Maar als je daarmee de hond van streek maakt
PS: ik wil niet negatief zijn over kunstjes, ik weet dat alle oefeningen voor de hond kunstjes zijn. Maar als de hond het kunstje MOET doen, en zij het gewoon niet snapt. Tja, wat moet je dan