Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn hond jaagt

Moderator: moderatorteam

Fenna
Vaste gebruiker

Mijn hond jaagt

Ongelezen bericht door Fenna »

Boomer (een kruising labrador x vizsla) lijkt het steeds leuker te vinden om te jagen.

Los lopen was nooit een probleem en hij kwam altijd wel weer. De laatste tijd merk ik dat hij vaak achter eenden aan gaat. Het begon gewoon met een beetje achteraan huppelen, maar meneer word steeds sneller en handiger.

Het was hem nog nooit gelukt om een eend te pakken, tot vorige week. Er zat een gewonde eend in het water die niet weg kon vliegen... ze dook steeds weg en raakte op den duur uitgeput. Boomer kreeg haar te pakken en rende de akker op.
Na flink wat geschreeuw kon ik bij hem komen en de eend bevrijden. Gelukkig heeft hij een zachte beet, maar de eend had dood kunnen zijn. Ik heb hem niet gestraft maar ook zeker niet beloond. Ik negeerde de situatie maar even aangezien ik niet wist hoe ik ermee om moest gaan.

Vanmiddag liep ik met hem langs de waterkant en meneer staat ineens stijf met een poot opgetrokken op iets te loeren.... Ik kom dichterbij en ja hoor, een eend op een nest diep weg gedoken. Helaas schrok ze van mijn beweging en vloog weg. :boos:

Dmn... wat moet ik nou? Dit kan zo toch niet door gaan? Overal waar ik kom zijn eenden nu aan het broeden. Oke, het is niet mijn hond maar ik laat hem wel graag uit en ik wil hem niet die slipketting om gaan doen.. (waar de eigenaar mee loopt)

Hij was altijd braaf maar sinds hij die eend te pakken heeft gehad negeert hij mij volkomen op het moment dat hij wat op het oog heeft. Of neus moet ik misschien zeggen..

Iemand een idee?
Afbeelding
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pia zz »

Jagen is zeer succesvol gedrag voor een hond, en eenmaal succes, de volgende keer nog veel meer succes. Het probleem is, dat ze op dat moment niets meer horen of zien, behalve dat ene, waar ze achteraan moeten. Heb het zelf ook gehad met mijn hond. Roepen , gillen, niets helpt, het gebeurt in een fractie van een seconde en weg is ie. Heb mijn hond ruim een 1/2 jaar aan de lange lijn gehad en iedere dag maar weer trainen en belonen als het goed ging. Weer los proberen en ja hoor , op de 2e wandeling alweer mis, dus weer een enorme zelfbeloning voor je hond en weer helemaal terug bij af. Toen prive lessen genomen , maar die mochten ook niet baten, ook afleiden met speeltjes ed. hielpen geen zier. Uiteindelijk bij iemand belandt met een TT. 4 Keer mee weggeweest . Het was even slikken, maar wat ben ik blij dat ik het heb gedaan, anders had ie nooit meer los gekund. Ik ben nu 2 jaar verder en het gaat nog steeds perfect. Hij wil het nog wel eens proberen, maar dan is 1 keer fluiten genoeg om hem weer terug te roepen.Wens je veel succes.
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat hij een zieke eend pakt is heel goed te begrijpen.
Hij is, in ieder geval voor een deel, een Staande Jachthond. En bovendien voor het andere deel een retriever.
Die honden leren het wild kennen, weten op een gegeven moment of een dier "ziek" is en gaan daar dus achteraan.
Ik had mijn hond bij me groepen en niet staan schreeuwen.
En ik had de hond beloond voor het zachte vasthouden en brengen van een gewond dier :ok:
Hij heeft de eend tenslotte niet gedood.
Geschreeuw kan leiden tot alsnog doodbijten.
Wat heb je daarna met die eend gedaan?

In het voorjaar, met veel jonge wilde dieren laat ik mijn hond niet los in wildrijke gebieden of velden waar veel "grondbroeders" zitten.
Dan zit ze aan de lange lijn.
Ik wil n.l. voorkomen dat ze gaat stropen.

Eerlijk gezegd, mag je blij zijn dat de eend weg vloog van dat nest waarop de hond voor stond.
Hij is, zo te lezen, niet voldoende onder controle om hem tegen te kunnen houden als hij wel die eend had willen pakken. (waarschijnlijk was ze dan ook opgevlogen, maar hij had misschien het nest beschadigd).

Ik heb mijn hond getraind op het met rust laten van de eenden in de vijvers hier. Dat is gelukkig goed gelukt.
Maar op het moment dat een eend de hond gaat weglokken van het nest (net doen alsof ze vleugellam is) heb ik echt nog wel moeite om haar tegen te houden.
Ze trapt er nog steeds in. Om vervolgens te ontdekken dat die eend na een 50 of 100 meter alsnog opvliegt :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Fenna
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Fenna »

ranetje schreef:Geschreeuw kan leiden tot alsnog doodbijten.
Geschreeuw, dan bedoel ik zo luid mogelijk roepen, "Boomer, kom hier!"
Belonen, deed ik expres niet want was bang dat ik hem dan verkeerd beloon en hem daarmee alleen maar stimuleer om te jagen. En bovendien liep hij met zijn 'buit' van me weg en niet naar me toe.. Maar hij stond het uiteindelijk wel af toen ik naast hem stond en 'los' zij.

Ik heb de eend even bekeken en toen in het hoge gras gezet en in het zonnetje zodat ze weer kon opdrogen (ze was helemaal doorweekt van al dat duiken dat haar vetlaag weg leek te zijn)

Ik kan geen jacht training doen want denk dat dat ook zou helpen, zodat hij die commando's ook beter leert.

TT doe ik dus écht niet. Mij zul je die slipketting niet zien omdoen laat staan een stroomband. Ik ben voor de 'positief gedrag belonen' methode en niet de 'fout gedrag bestraffen' methode.

Voorlopig aan de lange lijn dan maar...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Fenna schreef:
ranetje schreef:Geschreeuw kan leiden tot alsnog doodbijten.
Geschreeuw, dan bedoel ik zo luid mogelijk roepen, "Boomer, kom hier!"
Belonen, deed ik expres niet want was bang dat ik hem dan verkeerd beloon en hem daarmee alleen maar stimuleer om te jagen. En bovendien liep hij met zijn 'buit' van me weg en niet naar me toe.. Maar hij stond het uiteindelijk wel af toen ik naast hem stond en 'los' zij.

Ik heb de eend even bekeken en toen in het hoge gras gezet en in het zonnetje zodat ze weer kon opdrogen (ze was helemaal doorweekt van al dat duiken dat haar vetlaag weg leek te zijn)

Ik kan geen jacht training doen want denk dat dat ook zou helpen, zodat hij die commando's ook beter leert.

TT doe ik dus écht niet. Mij zul je die slipketting niet zien omdoen laat staan een stroomband. Ik ben voor de 'positief gedrag belonen' methode en niet de 'fout gedrag bestraffen' methode.

Leer hem in ieder geval apporteren :wink:
En wees uitbundig blij met elk apport dat hij bij je brengt (dummy's en blokken e.d.) en beloon hem daarvoor met iets lekkers.
Dat is voorlopig genoeg. :wink:
Het oefenen om niet achter de eenden aan te gaan en ze niet op te jagen kan je tijdens een wandeling wel trainen. Zeker als je hem voorlopig aan de lange lijn houdt :ok:
Als die eend echt ziek was of vleugellam, zal ze het waarschijnlijk niet halen, maar daar kan je niet veel aan doen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pia zz »

Fenna schreef:

Ik ben ook zeker voor positieve training, heb Yorick ook alles met de clicker geleerd en gaat zeer goed!! Maar dit instinct was zo sterk, dat ik na 2 jaar vele dingen te hebben geprobeerd, ik nog maar 1 optie had, wilde ik nog normaal kunnen wandelen. Het begon , net als bij jou, eerst met eenden, maar daarna ging het over op het op geur sporen, neus in de lucht en weg. Het grote gevaar is dan het verkeer, tot waar gaat je hond, loopt hij op een gegeven moment de weg op en is het dan einde verhaal. Dan ga je een keuze maken.
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

pia zz schreef:
Fenna schreef:

Ik ben ook zeker voor positieve training, heb Yorick ook alles met de clicker geleerd en gaat zeer goed!! Maar dit instinct was zo sterk, dat ik na 2 jaar vele dingen te hebben geprobeerd, ik nog maar 1 optie had, wilde ik nog normaal kunnen wandelen. Het begon , net als bij jou, eerst met eenden, maar daarna ging het over op het op geur sporen, neus in de lucht en weg. Het grote gevaar is dan het verkeer, tot waar gaat je hond, loopt hij op een gegeven moment de weg op en is het dan einde verhaal. Dan ga je een keuze maken.
Ik moet je hier in volgen,was ook heel erg tegen de TT, dacht dat ik dit nooit zou gebuiken maar toch ook mijn toevlucht gezocht naar dit apperaat om hetzelfde probleem

spijtig dat er nog zo veel mensen er tegen zijn,zou leuk zijn om eens echt met TT gebruikers te kunnen praten,maar men moet altijd zo oppassen als dit ter sprake komt

bestaat er geen forum specifiek daarover?
ranetje
Zeer actief

Of er een specifiek forum over bestaat weet ik niet. :wink:
Volgens mij kan je uit een boekje veel leren (of tekst op een forum), maar zelf de TT hanteren zonder grondige kennis in de praktijk?
Liever niet :wink:

Bij africhting staat dit sticky
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=36687
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”