Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

jachthond en fluit vraagje

Moderator: moderatorteam

FlevoFluffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

jachthond en fluit vraagje

Ongelezen bericht door FlevoFluffy »

Hoe leer je een hond van 3 jaar aan om op het fluitsignaal
te reageren.
Ik probeer nu zelf wel om hem naar zijn voer bak te krijgen
door middel van de fluit Het enige wat die dan doet is zijn hoofd
schuin houden.
Dus dan zeg ik hier en fluit nogmaals
Ben ik nu goed bezig?
Groetjes en een poot van Mick

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Fluiten, roepen en belonen.
Eerst het nieuwe commando (fluiten), dan het bekende (roepen).
Na een tijdje kun je het roepen achterwege laten omdat de hond bij het fluitje al weet wat de bedoeling is.
Niet vaker dan 1x fluiten, helpen door daarna vaker te roepen mag wel :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
FlevoFluffy
Zeer actief

ok dank je wel

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

(bijna :wink: ) 100% hierkomen (buiten) op de fluit lukt het best als je varieert in beloning, dus ook eens hele gekke dingen meenemen als beloning tot een complete maaltijd aan toe. Hoe gekker de beloning hoe beter de gebeurtenis blijft hangen.
Als je een hond hebt die dat leuk vindt kun je ook een bal oid meenemen en die in de richting van de hond gooien als hij naar je toe komt, dan kan hij die oppakken onderweg naar je toe en bij je brengen, dat moet je echter niet consequent doen omdat de hond er dan op gaat rekenen en gaat wachten op de bal. Als je het zo nu en dan doet blijft hij geinteresseerd.
Op die manier maak je de hond nieuwsgierig en alert naar wat er nu weer gaat gebeuren als hij de fluit hoort :ok:

Als hij niet komt geen punt van maken en niet kwaad worden, ik loop dan meestal van de hond weg, hij komt dan vanzelf wel weer bij je en dat is braaf :wink:
FlevoFluffy
Zeer actief

Dat ga ik dan straks maar uitproberen hij is super gek op ballen dus dat zal geen probleem zijn

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als aanvulling: :wink:
Mocht hij het nog niet begrijpen, dan kan je ook nog beginnen met de fluittoon voor "hier" te blazen als hij al voor je staat en hem dan meteen iets lekkers te geven.
Dan legt hij waarschijnlijk al snel het verband tussen de fluittoon en iets lekkers krijgen (en daar moet hij toch voor bij jou zijn :wink: ).
Daarna kan je gaan uitbreiden door, als hij al op weg is naar je toe, te fluiten en wat lekkers te laten zien. En natuurlijk meteen geven als hij bij je is :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
FlevoFluffy
Zeer actief

ik ga mijn best doen
En dan hoop ik voor de toekomst dat ik niet meer zo hard hoef te gillen
als hij ver weg is.

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

aukje schreef:En dan hoop ik voor de toekomst dat ik niet meer zo hard hoef te gillen als hij ver weg is.
:mrgreen: :ok:
Nog meer fluitpraat: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... highlight=
FlevoFluffy
Zeer actief

Het gaat heel goed
menneer heeft door fluitje is naar baasje en dan wat leuks of lekkers krijgen

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

aukje schreef:Het gaat heel goed
menneer heeft door fluitje is naar baasje en dan wat leuks of lekkers krijgen
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Pavago
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pavago »

Jaap* schreef:Fluiten, roepen en belonen.
Na een tijdje kun je het roepen achterwege laten omdat de hond bij het fluitje al weet wat de bedoeling is.
dit heb ik ook gedaan en gaat prima! in het begin heb ik het wel met de lange lijn van 10 meter gedaan omdat hij niet kwam trok ik aan de lijn en hij had het zo door! nu hoef ik alleen maar te fluiten en daar is ie!
ranetje
Zeer actief

Pavago schreef:
Jaap* schreef:Fluiten, roepen en belonen.
dit heb ik ook gedaan en gaat prima! in het begin heb ik het wel met de lange lijn van 10 meter gedaan omdat hij niet kwam trok ik aan de lijn en hij had het zo door! nu hoef ik alleen maar te fluiten en daar is ie!
:ok:
Afbeelding
Aurore
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Aurore »

Hallo allemaal,

Wat een leuk forum! Ook wij trainen onze Tom (Heidewachtel van 8 maanden oud) met de fluit. Vanaf het begin af aan hebben we het commando "hier" gecombineerd met een fluitsignaal. Tom herkende het heel snel, en het werkt heel goed. Zelfs nu Tom een kleine identiteitscrisis heeft (puberteit...) werkt het goed. Komen op de fluit betekent belonen. Wij belonen doorgaans met hondesnoepjes, maar wisselen af en toe af met een klein stukje bullepees. Zo blijft het steeds weer een verrassing voor Tom!

Groetjes,
Aurore
ranetje
Zeer actief

Aurore schreef:Hallo allemaal,

Wat een leuk forum! Ook wij trainen onze Tom (Heidewachtel van 8 maanden oud) met de fluit. Vanaf het begin af aan hebben we het commando "hier" gecombineerd met een fluitsignaal. Tom herkende het heel snel, en het werkt heel goed. Zelfs nu Tom een kleine identiteitscrisis heeft (puberteit...) werkt het goed. Komen op de fluit betekent belonen. Wij belonen doorgaans met hondesnoepjes, maar wisselen af en toe af met een klein stukje bullepees. Zo blijft het steeds weer een verrassing voor Tom!

Groetjes,
Aurore
Dat heeft hij dus goed geleerd :ok:
Ga je ook jachttraining doen met Tom? :wink:
Afbeelding
Aurore
geregistreerd lid

In principe zouden we dat wel willen gaan doen. Tom is echter net geslaagd voor "Gehoorzaamheid A" en we denken dat het verstandig is om ook "B" met hem te gaan doen voor we aan jachttraining beginnen. Wat we al wel met hem doen, ik schreef er net al een stukje over bij "speuren", is oefenen met speuren. Tom vindt dat súper! Hij wordt er steeds beter in. Inmiddels is hij al heel bedreven in het vinden van 10 cm. diep begraven varkensoren!

Volgende maand verhuizen we naar Rhenen. Daar is een jachtvereniging in de buurt, dus we zouden ons nadat Tom geslaagd is voor zijn "B" kunnen gaan kijken. Heeft jouw hond jachttraining gedaan? Als dat zo is: hoe heb jij dat aangepakt?

Groetjes,
Aurore
ranetje
Zeer actief

Aurore schreef:In principe zouden we dat wel willen gaan doen. Tom is echter net geslaagd voor "Gehoorzaamheid A" en we denken dat het verstandig is om ook "B" met hem te gaan doen voor we aan jachttraining beginnen. Wat we al wel met hem doen, ik schreef er net al een stukje over bij "speuren", is oefenen met speuren. Tom vindt dat súper! Hij wordt er steeds beter in. Inmiddels is hij al heel bedreven in het vinden van 10 cm. diep begraven varkensoren!

Volgende maand verhuizen we naar Rhenen. Daar is een jachtvereniging in de buurt, dus we zouden ons nadat Tom geslaagd is voor zijn "B" kunnen gaan kijken. Heeft jouw hond jachttraining gedaan? Als dat zo is: hoe heb jij dat aangepakt?

Groetjes,
Aurore
Ik doe zowel G&G als jachttraining.

Het mooiste is om, als je jachttraining wilt doen, daar zo vroeg mogelijk mee te beginnen. Dat geldt voor Tom niet meer, net zoals voor Rana.
Ik ben met Rana pas begonnen toen ze ruim 1 jaar was.
Mijn volgende pup gaat beslist op puppy jachtcursus :ok:
Ze maken dan al met zo veel zaken op een speelse manier kennis. Daar heb je naderhand veel profijt van.
Wat dat betreft vind ik het jammer dat ik van de fokker van Rana niet meer info heb gekregen over de mogelijkheden van puppytraining.
Rana is mijn eerste Staande Hond, dus ik wist er zelf nog niet veel van (alleen uit boekjes) :wink:

Ga wel eerst kijken bij de trainingsgroep die je in gedachten hebt en overleg bij jezelf of je op die manier wilt trainen.
Er zijn veel methoden om een hond te trainen.
De ene methode ligt je beter dan de andere. En dan druk ik me voorzichtig uit :mrgreen:
Afbeelding
Aurore
geregistreerd lid

Bedankt voor je tip. Ik geloof onmiddellijk dat niet elke methode me zou aanspreken. We proberen Tom zoveel mogelijk positief te belonen en training zo spannend mogelijk te maken zodat hij er echt lol in heeft. Dat werkt met trainen voor G&G zo, maar ongetwijfeld ook bij jachttraining. Ik moet me er denk ik eens meer in gaan verdiepen. Na mijn verhuizing dan ;-)

Groetjes,
Aurore
ranetje
Zeer actief

Aurore schreef:Bedankt voor je tip. Ik geloof onmiddellijk dat niet elke methode me zou aanspreken. We proberen Tom zoveel mogelijk positief te belonen en training zo spannend mogelijk te maken zodat hij er echt lol in heeft. Dat werkt met trainen voor G&G zo, maar ongetwijfeld ook bij jachttraining. Ik moet me er denk ik eens meer in gaan verdiepen. Na mijn verhuizing dan ;-)

Groetjes,
Aurore
Blijf je in dezelfde buurt wonen?
Of ga je naar een ander deel van het land?
Misschien weet ik nog een trainingsgroep voor je :wink:
Afbeelding
Aurore
geregistreerd lid

We gaan van IJsselstein naar Rhenen Ranetje! Alle tips zijn welkom :-)

Groetjes,
Aurore
ranetje
Zeer actief

Aurore schreef:We gaan van IJsselstein naar Rhenen Ranetje! Alle tips zijn welkom :-)

Groetjes,
Aurore
Ik zal eens voor je zoeken.
Als ik iets gevonden heb, stuur ik wel een PB'tje :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”